Sidor: 1 ... 6 7 [8] 9 10 11   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Fråga Peter Hellman  (läst 124553 gånger)
0 Medlemmar och 14 gäster tittar på detta ämne.
Admin
Administrator
Hero Member

Antal inlägg: 4012

« Svara #105 skrivet: Februari 16, 2010, 17:10:56 »

Men han skrev oxå att svar skulle komma senast måndag... det var igår...
Han hoppades återkomma senast Måndag, ja.

Loggat

Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns.
www.sanningen-ska-fram.se
Soon....... very soon.......
peterhellman
Newbie
*

Antal inlägg: 15

« Svara #106 skrivet: Februari 17, 2010, 10:44:24 »

Hej!
Det är naturligtvis roligt att ni är ivriga att få svar – men som jag sagt tidigare har jag inte alltid möjlighet att svara så snabbt som man kanske skulle önska. Här kommer hur som helst svar på de senaste frågorna:

Admin:
Rapporten i PPT-form har mailats till dig nyss.

Emigrerat:
Har du saknat adress i tio år har du uppenbarligen inte kunnat nås av brev. Preskriptionsavbrott kan emellertid ha skett på andra sätt, t ex genom dom eller liknande. Det är omöjligt att på ett meningsfullt sätt uttala sig generellt i preskriptionsfrågor eftersom svaren är så beroende av omständigheterna i det enskilda fallet.

Beträffande din fråga om preskription i olika länder så gäller ju olika regler beroende på vilket land det är. Jag är dock dessvärre för dåligt insatt i andra länders preskriptionslagstiftning för att kunna ge dig ett bra svar. Rekommenderar istället att du vänder dig till en jurist i det land det gäller. Samma sak gäller frågan om konkurs.

Johnny Rocker:
Det är tråkigt att du ser det så. Jag försöker att föra en bra och konstruktiv dialog med förståelse för de situationer ni har hamnat i.

Lasseh:
Dessvärre kan jag, med hänvisning till inkassosekretessen, inte kommentera det enskilda ärendet här utan att ha fått fullmakt att göra så från dig.

Beträffande din fråga om när eller hur en skuld är preskriberad så beror detta på vilken bevisning som finns i det enskilda fallet. Bevisningen blir aktuell först i relation till den eventuella invändning gäldenären framställer. Dock driver vi naturligtvis inte ärenden där vi kan se att skulden objektivt sett är preskriberad redan när vi får ärendet; t ex om vi får in en konsumentfordran till oss mer än tre år efter att den uppkommit utan att brev skickats under treårsperioden. Har däremot minst ett brev skickats under treårsperioden är det först när gäldenären invänder att han inte fått detta brev som det blir aktuellt med en utredning.

Noctumlux:
Det är naturligtvis så att rättegångsbalkens regler om rättegångskostnader gäller även inkassobolag. Självklart betalar vi ersättning för rättegångskostnader om vi förlorar eller återkallar ett mål, precis som alla andra.

Sam Hall:
Det delgivningsbolag, Aktiv Delgivning i Gbg AB, som ligger inom samma koncern som Alektum Inkasso är ett rent delgivningsbolag. De har alltså inte kännedom om innehållet i inkassoregister etc utan arbetar endast med att överlämna brev och andra handlingar till gäldenärer.

Hur vi agerar när någon flyttar utomlands beror på en rad olika faktorer, men om skulderna är av någon betydelse så skickas de normalt vidare för indrivning till ett ombud i det nya landet.

NoCash:
Att Kronofogden ibland agerar stelbent och på ett sätt som egentligen inte gynnar någon är en konsekvens av att de som myndighet alltid måste följa de lagar och föreskrifter som finns utan möjlighet till undantag annat än i speciella fall. Vi tycker naturligtvis också att det är dåligt med sådana konsekvenser av deras handläggning, men för att få en förutsägbar och enhetlig rättstillämpning blir det tyvärr så ibland.

Kenny 555:
Jag är här för att jag fick en förfrågan från forumets administratör om att delta här i samband med att jag förde en dialog med honom angående forumet. Självklart tycker båda jag och Alektum Inkasso också att det är intressant att ta del av era synpunkter och kommentarer i syfte att förbättra vår verksamhet och för att skapa ökad förståelse för såväl er situation som för våra ställningstaganden.

Beträffande dina ärenden så kan jag inte kommentera dessa utan fullmakt från dig m h t inkassosekretessen. Det du beskriver låter dock märkligt. Vill du inte att det diskuteras här, skicka mig ett mail med alla dina uppgifter så skall jag titta på ärendet!

Bruse99:
Alektum utvärderar varje år vilka typer av välgörenhet som bolaget skall stötta. När det gäller behövande i Sverige så stödjer vi i dagsläget BRIS. Har du något annat konkret förslag på behjärtansvärt ändamål så får du gärna kontakta mig.

Roligt att höra att du saknar mig förresten Smiley

Fortsätt gärna att höra av er med era frågor och tankar!

Vänligen,
Peter Hellman
Loggat
bruse99
Sr. Member

Antal inlägg: 268

Hemsida
« Svara #107 skrivet: Februari 18, 2010, 10:01:30 »

Hej igen Peter.

Jag kände att jag gav ett konkret förslag, men jag utvecklar. Överskuldsättning är en företeelse som kostar staten mellan 30 och 40 miljarder kronor per år. Alektum och era likasinnade inkasserade förra året 15 miljarder. En stor del av det var räntor, du har säker koll på hur mycket. Det gör att många människor ALDRIG har en chans att komma tillbaka till samhället och få ett värdigt liv. Det vet både du och jag. För att ta ett enkelt räkneexempel:

Om jag tar ett huslån idag, så får jag en ränta på kanske 2%, men inkassobolagen, har fullt laglig rätt att ta ut MINST 8,5% i ränta. Men det värsta av alltihop är att när sedan kronofogden driver in pengarna, driver de in räntan först. Har jag alltså en skuld hos KFM på en miljon, så blir årsäntan 85 000 kronor. Som ska drivas in före skulden. Det är alltså 7083 kronor per månad. Om jag tjänar 13 000 efter skatt, per månad, har en hyra på 4000, och får behålla 4000, efter utmätning, så får fogden alltså mäta ut 5000 kronor, det betyder att denne persons skuld ÖKAR, med 2083 kronor per månad, eftersom inkassobolagen, helt sponsrade av vår statliga myndighet kronofogden ska ha betalt för räntan först. Denne person har alltså på ett år betalt 60 000 kronor till kronofogden, men hans skuld har ökat med nästan 25 000 kronor.

Det är ett förenklat exempel, men visar på varför skuldsättningen kostar betydligt mer än vad man får in. Om då Alektum, kunde bli ett föredömme för inkassovärlden och hjälpa barnfamiljer som knappt har råd att leva, på grund av sina skulder, som bara ökar. Genom att starta en fond, där det avsätts pengar, som går in och till exempel skriver av fordringar som är äldre än, låt oss säga sex år. Alektum skulle även i denna fond, kunna erbjuda räntefria lån till skuldsatta, som har skött sin ekonomi under en viss tid, så att man på det sättet har chansen att sanera sin ekonomi. Det hade i och för sig gjort att Alektum inte tjänade lika mycket som idag, men det hade väl känts bättre att ha hjälpt sina medmänniskor, än att tjäna miljoner på andras olycka?
Loggat

britt
Hero Member

Antal inlägg: 683

« Svara #108 skrivet: Februari 18, 2010, 10:25:09 »

Hur mycket bidrar ni till partiernas kassa?Framförallt Moderaterna.
Loggat
emigrerat
Sr. Member

Antal inlägg: 447

Borgenärer catch me if you can

« Svara #109 skrivet: Februari 18, 2010, 10:34:07 »

hej Peter förstår att mina frågor kan verka luddiga, men om vi säger så här(hypotetiskt)
Alektum försöker driva in en skuld av mig i Grekland men med Grekisk lagstiftning så är skulden preskriberad och därför inte indrivningsbar blr skulden helt avskriven då eller kan Alektum sitta på skulden tills jag ev flyttar till ett land med gynnsamare lagar för alektum?

kul att du svarar i allafall
Loggat
LillaMy
Full Member

Antal inlägg: 129

« Svara #110 skrivet: Februari 18, 2010, 17:48:32 »

Har också en liten fråga till Peter!
Undrar hur han ser på att folk som jobbar hos Alektum har diskuterat mina ärenden med min mor när hon har ringt?
Hon har alltså inte låtsas vara mig utan sagt rakt ut att hon är min mamma och vill göra upp en avbetalningsplan på ärendena som står på mig.
Loggat
lasseh
Sr. Member

Antal inlägg: 292

« Svara #111 skrivet: Februari 18, 2010, 18:45:25 »

Hej Peter!
Glad att du svarar här eftersom mina mail till din Alektumadress verkar  bli blockerade som spam (förutom det första).
Du får här fullmakt från mig att fritt diskutera mitt ärende.

Varför drog ni tillbaka ert krav från Kfm, efter mitt bestridande, om ni anser att skulden inte är preskriberad?

Hur förklarar du det räntefakturabelopp som lagts till den ursprungliga räntan? Räntefakturan avser tiden 1995 - 2008. Har alltså inga krav skickats ut under den tiden? Det var tydligen BC i Skåne som hade hand om ärendet då.

När jag ringer till er handläggare får jag till svar att ärendet avskrivits.
Vad exakt innebär detta?
Är det Alektum eller Entercard (ägare) som jag i fortsättningen skall dra ärendet med i olika former?
Mvh
lasseh

Loggat
Admin
Administrator
Hero Member

« Svara #112 skrivet: Februari 18, 2010, 18:51:14 »

Men det värsta av alltihop är att när sedan kronofogden driver in pengarna, driver de in räntan först. Har jag alltså en skuld hos KFM på en miljon, så blir årsäntan 85 000 kronor. Som ska drivas in före skulden. Det är alltså 7083 kronor per månad. Om jag tjänar 13 000 efter skatt, per månad, har en hyra på 4000, och får behålla 4000, efter utmätning, så får fogden alltså mäta ut 5000 kronor, det betyder att denne persons skuld ÖKAR, med 2083 kronor per månad, eftersom inkassobolagen, helt sponsrade av vår statliga myndighet kronofogden ska ha betalt för räntan först. Denne person har alltså på ett år betalt 60 000 kronor till kronofogden, men hans skuld har ökat med nästan 25 000 kronor.
Just detta fenomen är något jag aldrig kommer att förstå hur lagstiftaren tänkt.

Jag vet massor av människor i just detta problem, där KFM drar tusentals kronor varje månad i löneutmätning, men skulderna bara ökar och ökar.

Hur fan har man tänkt att dessa människor ska komma ur sina problem då? Angry
Loggat

Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns.
Robert36
Hero Member

Antal inlägg: 1261

Hemsida
« Svara #113 skrivet: Februari 18, 2010, 19:50:12 »

Men det värsta av alltihop är att när sedan kronofogden driver in pengarna, driver de in räntan först. Har jag alltså en skuld hos KFM på en miljon, så blir årsäntan 85 000 kronor. Som ska drivas in före skulden. Det är alltså 7083 kronor per månad. Om jag tjänar 13 000 efter skatt, per månad, har en hyra på 4000, och får behålla 4000, efter utmätning, så får fogden alltså mäta ut 5000 kronor, det betyder att denne persons skuld ÖKAR, med 2083 kronor per månad, eftersom inkassobolagen, helt sponsrade av vår statliga myndighet kronofogden ska ha betalt för räntan först. Denne person har alltså på ett år betalt 60 000 kronor till kronofogden, men hans skuld har ökat med nästan 25 000 kronor.
Just detta fenomen är något jag aldrig kommer att förstå hur lagstiftaren tänkt.

Jag vet massor av människor i just detta problem, där KFM drar tusentals kronor varje månad i löneutmätning, men skulderna bara ökar och ökar.

Du glömmer den stora samhällsnyttan i det här.
Loggat

Noomi
Hero Member

Antal inlägg: 755

« Svara #114 skrivet: Februari 18, 2010, 20:05:36 »

Ja, de som inte kan försörja sig själva får man försörja.
Loggat
NoCash
Sr. Member

Antal inlägg: 349

« Svara #115 skrivet: Februari 18, 2010, 22:33:42 »

[först. Denne person har alltså på ett år betalt 60 000 kronor till kronofogden, men hans skuld har ökat med nästan 25 000 kronor.

Du glömmer den stora samhällsnyttan i det här.
[/quote]

Det är ju det som är själva affärsidén i systemet... Ingen ska bli fri Evil
Loggat
emigrerat
Sr. Member

Antal inlägg: 447

Borgenärer catch me if you can

« Svara #116 skrivet: Februari 19, 2010, 09:33:49 »

Hej Peter
Vet att den här frågan kan bli lite skruvad men häng med.
Ett av dagens stora argument från banker inkasso och finans institut är att om vi skulle ha absolut preskribtion så skulle svenskens betalnings moral sjunka.(har iofs inte blivit bevisat)

När det gäller brott så har vi en absolut preskribtion ta tex Posener.
Och jag anser inte att svensken har blivit mer mord benägen eller bedrägeribenägen etc etc.

Hur kan man förklara detta att vid brott skall man kunna ha absolut preskribtion men inte vid skulder?

jo jag vet att när det gäller skulder så är det pengar vi pratar om?

så min fråga till dig blir varför tror du/din branch att betalnings moralen skulle bli sämer vid absolut preskribtion? när du svarar ha gärna brotts preskribering i åtanken.
Loggat
corner
Hero Member

Antal inlägg: 1464

« Svara #117 skrivet: Februari 19, 2010, 11:20:51 »

Peter.

Tänker inte diskutera mina privata skulder hos din arbetsgivare, men vill veta följande:

hur mycket pengar har ni betalat i bidrag till det moderata partiet under de senaste åren?
Loggat
Noomi
Hero Member

Antal inlägg: 755

« Svara #118 skrivet: Februari 19, 2010, 20:02:16 »

Tack corner!
Du tog orden ur mun på mig.
Loggat
Admin
Administrator
Hero Member

« Svara #119 skrivet: Februari 20, 2010, 09:56:53 »

Hej Peter!

Jag har en fråga:

Dröjsmålsränta tas ut på kapitalskulden, och det är helt okej.
Men tar Ni även ut ränta på inkassoavgiften?

Om ni gör det, varför är Ni det enda inkassobolaget som gör så?
Vad har ni för lagstöd?
Loggat

Sidor: 1 ... 6 7 [8] 9 10 11   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: