Sidor: 1 ... 4 5 [6] 7 8 ... 11   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Fråga Peter Hellman  (läst 124373 gånger)
0 Medlemmar och 7 gäster tittar på detta ämne.
Kraft
Full Member

Antal inlägg: 154

« Svara #75 skrivet: Januari 29, 2010, 16:19:18 »

Girigheten växer med pengarna
Loggat

Orsaken till alla negativa känslor är en störning i kroppens energisystem.
noctumlux
Hero Member

Antal inlägg: 2924

raising hell against injustice

« Svara #76 skrivet: Januari 29, 2010, 16:23:50 »

Och ibland gapar de för mycket och får betala istället...
Loggat

Livet är som idrott. Fuskarna försöker hela tiden vinna över de hederliga.
---
pacta non sunt semper servanda.
---
De råd jag ger är min reflektion samt åsikt och skall inte ses som korrekta absoluta sanningar.
---
Noch ein Bier
Kraft
Full Member

Antal inlägg: 154

« Svara #77 skrivet: Januari 29, 2010, 16:51:42 »

mmm ja..Vinningslystnad-förlust och snikenhet.En girig person går över alla gränser man kan,och får därmed ett dålig rykte för sin snikenhet i sin omgivning,man kan också säga att girighet inte leder till någon lycka alls,inte alls
Loggat

Orsaken till alla negativa känslor är en störning i kroppens energisystem.
Leffa
Hero Member

Antal inlägg: 2156

« Svara #78 skrivet: Januari 30, 2010, 01:18:54 »

Vad säger 15,2 miljarder? Är det vad hela branschen har dragit in? Det man syftar på samhällsnyttig inkasso eller som jag kallar den sunda inkasso är kärnan i vad inkasso ska hålla på med. Det är att få ett snabbt resultat där det går att få in pengar. Här diskuterar vi när inkasso som en stor bidragande faktor till det som kallas skuldindustrin? Skuldindustrin där individer inte kommer tillbaks till ett normalt liv. Om du kallar det för samhällsnytta så fundera jag vilken slags människosyn du har Att sedan med gratis support från fogden driva in skulder till rena fantasiräntor är för mig en  gåta att man sedan sitter och slår sig för bröstet och tror att man gör en samhällsnytta. Att hålla på med inkasso är lika lågt stående jobb som att knacka dörr och försöka sälja damsugare som ser ut som R2 för 60 000kr.

Peter H! Eftersom du smiter från mina frågor så är det här det sista jag skriver i den här tråden då jag tycker att jag får bättre svar av min guldfisk
Loggat
Robert36
Hero Member

Antal inlägg: 1261

Hemsida
« Svara #79 skrivet: Januari 30, 2010, 10:10:51 »

Alektum är ju verksamma i 13 länder, vilka största skillnader i inkassohanteringen/lagar tycker du skiljer Sverige från de andra länderna?
Loggat

Robert36
Hero Member

Antal inlägg: 1261

Hemsida
« Svara #80 skrivet: Januari 30, 2010, 18:05:28 »

Vad är nyttan av att en betalningsanmärkning kvarstår i tre år trots att skulderna är betalda? Finns det något land förutom Sverige som har det här systemet med 3 år?
Loggat

peterhellman
Newbie
*

Antal inlägg: 15

« Svara #81 skrivet: Februari 02, 2010, 11:11:28 »

Hej!

Roligt att få så många frågor! Jag ser att vissa av er upplever att ni inte fått svar fullt ut, fråga i så fall gärna igen så ska jag försöka förtydliga mig.

Dwight:
Det är inte inkassobolagen som bestämmer räntesatsen, den regleras antingen i det ursprungliga avtalet eller enligt räntelagen. Inte heller tillfaller räntorna inkassobolaget när de inkasseras; detta är naturligtvis borgenärens pengar.

När det gäller avgifterna så tar vi bara ut lagstadgade avgifter, vilka internationellt sett ligger på en förhållandevis låg nivå. Den som har ”hittat på” avgifterna är således lagstiftaren och inte inkassobolagen.

Robert36:
Rapporten är beställd av Svensk Inkasso och finns inte i digital form annat än som en powerpointpresentation. Om du ger mig din mailadress kan jag skicka den till dig.

Apropå Haiti så ger Alektum Inkasso regelbundet pengar till välgörenhet. Vi ger t ex pengar till såväl BRIS som Röda korset. Även Alektums ägare och jag själv ger regelbundet bidrag till behjärtansvärda ändamål.

Gällande skillnader i Europa så finns det ganska stora sådana. Är det något särskilt du är nyfiken på? Rent spontant kan jag säga att Sverige, tillsammans med övriga nordiska länder, har en betydligt mer välreglerad marknad än vad som är fallet på kontinenten, såväl avseende lagstiftning som kostnadsnivåer och tillsyn.

Slutligen; beträffande betalningsanmärkningarna så håller jag personligen med dig. En rimligare ordning vore t ex att ta bort anmärkningen en viss kortare tid efter att skulden betalats. Kreditupplysningslagen är dock föremål för översyn på departementet och vad jag erfar så är ändringar på gång i mildrande riktning. Alektum Inkasso AB har däremot inte formulerat någon särskild åsikt om detta.

Ulrika:
Det tycker jag var en tråkig liknelse. Jag tycker att vi kan hålla diskussionen på en mer saklig nivå än så i fortsättningen.

Avseende gemene mans juridiska kunskaper så är det självfallet en skillnad mellan dessa och en utbildad jurists dito. Av denna anledning rekommenderar jag alltid de som skall förhandla i domstol (eller som har andra juridiska spörsmål) att söka juridiskt biträde.

Gällande rapporten kan även du få en kopia av presentationen jag nämnde ovan. Ge mig i så fall din mailadress.

Naturligtvis kan alla siffror sättas in i en större kontext, men jag tror inte att de 30-50 miljarder du nämner är hänförliga till just evighetsgäldenärskap i sig. Det kan ju finnas andra orsaker till att man behöver samhällets stöd än just att man är skuldsatt. Majoriteten av ersättningarna du nämner betalas sannolikt ut på grund av t ex sjukdom eller arbetslöshet även om personerna som uppbär stödet i och för sig också kan vara skuldsatta.

Lasseh:
Om utmätningsbeslutet upphävs eller ändras så betalar vi tillbaka det utmätta beloppet.

Johnny Rocker:
Även här tycker jag att du har en tråkig ton. Jag hoppas att vi kan föra en debatt utan att kalla varandra för fula namn, det blir trevligare då. Jag har dock alltid velat lära mig att spela ukulele.

Leffa:
15,2 miljarder är vad branschen återför till näringslivet på ett år enligt undersökningen.

Vad är det du tycker att du inte fått svar på?

Vänligen,
Peter Hellman
Loggat
Admin
Administrator
Hero Member

Antal inlägg: 4012

« Svara #82 skrivet: Februari 02, 2010, 11:24:02 »

Peter, du kan maila rapporten till mig med.
info@fattiga-riddare.se

Är det någon som av någon anledning inte vill skylta med sin mailadress går det alltså bra att kontakta mig så mailar jag rapporten till er när jag fått den.
Loggat

Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns.
www.sanningen-ska-fram.se
Soon....... very soon.......
emigrerat
Sr. Member

Antal inlägg: 447

Borgenärer catch me if you can

« Svara #83 skrivet: Februari 02, 2010, 12:15:49 »

hej Peter
nu har jag varit utan adress i 10 år enligt folkbokföringen.
hur anser du att de inkassobolagen jag har skulder skall bete sig nu?
javg vet att inkassobolagen har lutat sig på en dom där de har skickat brev till dit man har varit folkbokförd men eftersom jag inte har varit folkbokförd någonstans så kan de omöjligt ha skickat brev för preskribtionsavbrott.

sen undrar jag hur du ser på att ett inkassobolag försöker driva in en skuld i ett land innom eu men stöter pa patrull då fodran är preskriberad eller inte indrivningsbar i det landet, hur ställer sig svensk lag gentemot det, eller kan man köra så det ryker i alla länder tills man lyckas?
Loggat
Mats A
Hero Member

Antal inlägg: 748

« Svara #84 skrivet: Februari 02, 2010, 23:51:05 »

Det är den enda tonen du kommer att få höra av Johnny Rocker.
Så länge du inte inser att hyckleri är ett dåligt framförande i debatten kring överskuldsättning så håller jag på min rätt att hålla höga C inför dig käre Peter.

Ukulelekursen börjar nästan månad. För dig blir det ett alldeles speciellt kurspris.
Loggat

Welcome To My Nightmare ;-)
lasseh
Sr. Member

Antal inlägg: 292

« Svara #85 skrivet: Februari 05, 2010, 12:48:00 »

Svaret till mig ovan lät ju positivt och bra men genom att Alektum frivilligt dragit tillbaka utmätningskravet gick ej ärendet vidare till tingsrätt och därmed hävdar A att det inte finns dom på preskription och har rätt till det utmätta beloppet. Men varför drog A tillbaka kravet om dom inte ansett att preskription inträtt. Så nu är det bara för mig att själv gå vidare till tingsrätt. Skall också polisanmäla den av A eller Entercard påhittade nya skulden.
DI är också inkopplade men verkar lite tandlösa/menlösa att döma av svar jag fått hittills. Det enda dom rekommenderade var att ta kontakt med P H
Loggat
noctumlux
Hero Member

Antal inlägg: 2924

raising hell against injustice

« Svara #86 skrivet: Februari 05, 2010, 12:59:16 »

Svaret till mig ovan lät ju positivt och bra men genom att Alektum frivilligt dragit tillbaka utmätningskravet gick ej ärendet vidare till tingsrätt och därmed hävdar A att det inte finns dom på preskription och har rätt till det utmätta beloppet. Men varför drog A tillbaka kravet om dom inte ansett att preskription inträtt. Så nu är det bara för mig att själv gå vidare till tingsrätt. Skall också polisanmäla den av A eller Entercard påhittade nya skulden.
DI är också inkopplade men verkar lite tandlösa/menlösa att döma av svar jag fått hittills. Det enda dom rekommenderade var att ta kontakt med P H

Testa med att begära i rätten ersättning för dina rättegångskostnader
Citat
3 §  Finnes den vinnande parten hava inlett rättegång, utan att motparten givit anledning därtill, eller har den vinnande parten eljest uppsåtligen eller genom försummelse föranlett onödig rättegång, skall han ersätta motparten hans rättegångskostnad eller ock, om omständigheterna föranleda därtill, vardera parten bära sin kostnad.

Citat
5 §   Avvisas parts talan, anses parten som tappande.

Avskrives mål på grund av att part återkallat sin talan eller uteblivit, skall han ersätta motparten hans rättegångskostnad, om ej särskilda omständigheter föranleda, att ersättningsskyldigheten bestämmes annorledes.

Förlikas parterna, skall vardera parten bära sin kostnad, om ej annat avtalats.

Det är dags att det ska kosta inkasso att driva ärenden in aburdum. Eller hur Peter?
Loggat

Livet är som idrott. Fuskarna försöker hela tiden vinna över de hederliga.
---
pacta non sunt semper servanda.
---
De råd jag ger är min reflektion samt åsikt och skall inte ses som korrekta absoluta sanningar.
---
Noch ein Bier
Sam Hall
Full Member

Antal inlägg: 210

« Svara #87 skrivet: Februari 07, 2010, 21:34:08 »

Peter/  En liten fråga om delgivning,ni har ett sk delegivningsbolag i er organisation vad säger lagen om att ni sköter det internt?
Om jag skulle mot förmodan vilja vara bortai 10 år tex och återgå till mitt ursprung Vietnam/Kambodja hur skall ni då gå till väga
för att inkassera skulden mot mig ?
Loggat
NoCash
Sr. Member

Antal inlägg: 349

« Svara #88 skrivet: Februari 08, 2010, 00:13:43 »

Hej Peter!
En liten fundering...
Hur skulle Ni på Alektum reagera om KFM gjorde den gäldenär som är aktuell för ärendet både arbetslös och påförd några hundra tusen i skatteskulder? Grin

Still Going Strong...........NoCash
Loggat
emigrerat
Sr. Member

Antal inlägg: 447

Borgenärer catch me if you can

« Svara #89 skrivet: Februari 08, 2010, 12:10:12 »

Hej Peter
Om jag begår personlig konkurs i ett annat eu land, hur påverkar det svenska skulder?
en domslut i ett land är gällande i andra euländer???

detta spelar stor roll då vissa länder så sitter man bara i smeten 1 år efter personlig konkurs och sen skrivs ALLA skulder av.
Loggat
Sidor: 1 ... 4 5 [6] 7 8 ... 11   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: