emigrerat
|
 |
« skrivet: December 17, 2009, 16:38:30 » |
|
Hej Peter och trevligt att du staller upp pa att svara pa sakligt stallda fragor.
Du har manga ganger uttalat dig om att skuldsaneringslagen inte fungerar och att manga blir skuldsatta under processen och jag forstar hur du tanker men jag har inte sett nagra konkreta forslag fran dig om hur man skulle komma tillratta med detta eller ett alternativ till skuldsaneringslagen.
eller ar det sa att detta ar bara rent generellt daligt da det tar bort evighetsgaldenarerna(kassa kor) for inkassobranchen?
Hoppas att du tar dig tid att svara pa detta
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Villerider
|
 |
« Svara #1 skrivet: December 17, 2009, 19:07:05 » |
|
Jag har också en fråga till dig, som egentligen inte rör dig eller ditt bolag men som vore intressant att få veta din syn på. Det gäller maskerade handlingar (överlåtelseavtal etc) som vissa inkassobolag använder som bevis i rättegångar.
Är detta branschspecifikt agerande eller individuellt från vissa bolag
|
|
|
Loggat
|
Pansarvagnen Villerider är okrossbar mot de krossbara! En rättshaverist av stor dignitet som skrämmer små ollisar och de förhärdade inkassobolagen. Siktet är alltid inställt på AK Inkassotjänst dygnet runt.
|
|
|
Admin
|
 |
« Svara #2 skrivet: December 17, 2009, 22:15:23 » |
|
Skärpning!  Jag har raderat och rensat upp en del nonsensinlägg. Denna tråd skapades för att ställa frågor till Peter Hellman, och då bör ingen annan än han svara.
|
|
|
Loggat
|
Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns. www.sanningen-ska-fram.seSoon....... very soon.......
|
|
|
peterhellman
Newbie
Antal inlägg: 15
|
 |
« Svara #3 skrivet: December 18, 2009, 10:10:31 » |
|
Hej,
Jag vill inledningsvis tacka för den möjlighet jag fått att delta här på ert forum och att svara på frågor. Jag hoppas på detta sätt att vi kan föra en nyanserad debatt och diskussion om frågor som är angelägna för oss alla. Min ambition är att försöka ge en rättvisande bild av hur jag och Alektum Inkasso AB ser på frågorna och även att ta till mig era synpunkter på vår handläggning och på hur jag och Alektum Inkasso AB kan bli bättre i våra kontakter med er.
Dessvärre har jag inte möjlighet att skriva några svar idag, då jag strax kommer att åka på en kortare tjänsteresa. Jag kommer dock att återkomma på tisdag och hoppas kunna besvara alla era frågor då. Har ni något som ni undrar eller vill diskutera får ni gärna lägga in frågan i denna tråd så att jag kan återkomma.
Önskar er alla en trevlig 4:e advent!
Med vänliga hälsningar, Peter Hellman Alektum Inkasso AB
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
petterniklas
|
 |
« Svara #4 skrivet: December 18, 2009, 10:53:49 » |
|
Jag har följande frågor.
1. Hur har den senaste uppståndelsen om dig känts? 2. Har du tagit åt dig av kritiken eller kommer du forsätta lunka på i gamla fotspår? 3. Har du någon förståelse för kritiken som framlagts? Eller anser du den obefogad? 4. Svarar du på facebook?
I övrigt vill jag bara tillägga att när resten av företags Sverige drar in på julbord, julfester och permitterar anställda, åker Alektum och firar jul över en helg, flott jobbat. Kan bara gratulera för ett bra resultat 2009.
|
|
|
Loggat
|
Skuldfri efter 20 år...
|
|
|
Otto
Jr. Member

Antal inlägg: 76
|
 |
« Svara #5 skrivet: December 18, 2009, 12:12:01 » |
|
Nu får ni ge er Jag tycker det är bra att inkassoverksamheten finns här och till och med vill svara på frågor.
Vi har alla någon gång blivit illa bemötta, felaktigt behandlade, men att hålla på så här gynnar bara motparten, nej, tillbaks till den kreativa andan som finns på forumet.
Till Peter vill jag säga välkommen, även om jag inte håller med er i alla frågor.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Villerider
|
 |
« Svara #6 skrivet: December 18, 2009, 12:34:03 » |
|
Jag tycker också att vi lägger av att hota!!! Det är bättre att få en riktig diskussion där han får svara på våra frågor. Jag står för demokrati och mänskliga rättigheter även mot personer som jag inte håller med om. Skärpning
|
|
|
Loggat
|
Pansarvagnen Villerider är okrossbar mot de krossbara! En rättshaverist av stor dignitet som skrämmer små ollisar och de förhärdade inkassobolagen. Siktet är alltid inställt på AK Inkassotjänst dygnet runt.
|
|
|
Villerider
|
 |
« Svara #7 skrivet: December 18, 2009, 12:41:54 » |
|
men vänta nu, vem hotar?
Jag pma anderson1980 för admin bett att det enbart skulle ställas frågor i denna tråden. Läs vad jag skrivit.
Admin har ju skrivit raderat pga hot på några inlägg. Därav mitt uttalande Alltså inte menat åt dig min vän.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Robert36
|
 |
« Svara #8 skrivet: December 18, 2009, 12:51:48 » |
|
Hej Peter!
I din numera "världsberömda" blogg skrev du nedanstående. Är det din personliga uppfattning du ger uttryck för eller är sättet att se på sitt uppdrag branschgenerellt?
"Svaranden - som i och för sig hade vettiga poänger - men som inte alls kunde föra sig i rättssalen och dessutom hade uppenbara svårigheter att förstå det perfekt logiska i att de 200 kr han hade betalat fem år tidigare nu innebar att han var tvungen att betala ytterligare 15 000 kr (visst är juridiken vacker?) - fick nu för första gången lära sig skillnaden mellan att ha rätt (vilket han hade) och att få rätt (vilket jag fick, inklusive ersättning för rättegångskostnader för min eminenta arbetsinsats inför rätten). Muhahaha."
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
bruse99
|
 |
« Svara #9 skrivet: December 18, 2009, 12:54:10 » |
|
Hej Peter.
När man tittar på er hemsida, så vill ni gärna framstå som det jordnära inkassobolaget. Och ni verkar vilja ha en bra kontakt med både borgenär och gäldenär... Men när man tittar på produktbladet om att ni köper förfallna fordringar, så kallar ni dem för "surdegar" http://www.alektum.com/meta/documents/Alektum%20-%20Produktblad%20kop%20av%20fordringar%20SE.pdf
Ni köper uppenbarligen allt, som borgenären vill bli av med. Det måste ju rimligtvis innebära att en och annan preskriberad fodran slinker med. Är det förenat med god inkassosed? Eller finns det en tolkningsram inom begreppet?
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Robert36
|
 |
« Svara #10 skrivet: December 18, 2009, 13:31:22 » |
|
Hej Peter!
När det gäller förvärvet av BC i Skåne, där ni köpte 6.000 "surdegar", skickade ni ut krav utan underlag? Vid kontakt med D.I påstods att ni gjort så. Om det fanns underlag, vad bestod detta i?
Gjorde ni någon kontroll över vilka ärenden som var preskriberade innan ni riktade kraven mot gäldenärerna?
Jag fick själv en fordran som var 19 år gammal och där du personligen vägrade skicka kopia på originalhandlingarna. Anser du det ligga i gränslandet för bedrägeri att skicka en 19 år gammal fordran eller tycker du att det är helt ok, trots att God inkassosed säger annat.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
larses60
|
 |
« Svara #11 skrivet: December 18, 2009, 14:55:36 » |
|
Hej Peter
Varför följer inte ni preskriptionstiderna utan hela tiden försöker få till avbrott? staten följer ju preskreglerna till 100% (enligt min erfarenhet) vilket gör att man inte ens behöver tala om för staten att skulden är för gammal.
Klarar inte ni att kolla ålder och så, på skulder, eller söker ni bara ett bra resultat som verkar komma från folk i ekonomisk knipa?
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
|
peterhellman
Newbie
Antal inlägg: 15
|
 |
« Svara #13 skrivet: December 23, 2009, 13:31:50 » |
|
Hej, Jag beklagar att jag inte kunde svara igår som utlovat. Detta berodde på att jag legat sjuk några dagar. Ser att det har kommit in en hel del frågor och skall här försöka besvara samtliga.
Emigrerat: Alektum Inkasso AB:s och inkassobranschens uppfattning om skuldsaneringslagen är att det är en bra och viktig lag som ger en lösning på långvariga betalningsproblem. Sådana betalningsproblem gynnar varken gäldenären eller borgenären, och därför är lagen ett välkommet inslag i samhället eftersom den ger en möjlighet till ett ”snyggt avslut” för bägge parter; gäldenären kan känna att han eller hon gjort rätt för sig och borgenären kan skriva bort fordran i sina böcker. Vi skall dock komma ihåg att en skuldsanering rent faktiskt innebär att borgenären går miste om hela eller delar av skulden när en skuldsanering beslutas. Det är således på borgenärens bekostnad som gäldenären blir skuldfri. De flesta borgenärer medverkar som sagt gärna till detta då det på lång sikt gynnar samhällsekonomin. Att så många som 30 % av alla som har skuldsanering tar på sig nya skulder under skuldsaneringsperioden gör dock bilden mer komplex. Naturligtvis bör åtgärder vidtas för att så inte skall ske eftersom hela syftet med lagen då förfelas. Vilka åtgärder det skulle röra sig om är inte vår sak att avgöra, men personligen tror jag att ökade satsningar på råd och stöd till skuldsaneringsgäldenärer skulle vara en bra lösning.
Villerider: Om du med ”maskerade handlingar” menar att vissa delar av avtalet, såsom köpeskilling etc, stryks över innan avtalet ges in till domstol eller myndighet så är detta inget som är ovanligt. När en sådan handling ges in så är det sannolikt en inte överstruken del som beviset avser att styrka; annars skulle det ju inte ha någon verkan. Så länge det går att utläsa det som skall bevisas ur avtalet så godtas avtalen som bevisning.
Petterniklas: Till dig får jag först säga att jag tycker att det är både tråkigt och barnsligt att du håller på som du gör med att lägga upp bilder, facebookgrupper, skriva att du ska göra det ena eller andra med mig och allt vad det nu är. Att du väljer att göra så istället för att diskutera främjar inte ett gott debattklimat och tyder snarare på att du inte har något av substans att underbygga dina åsikter med. Måste man ta till sådana metoder för att uppleva att man får ”rätt” eller känner sig bättre till mods är det bara att beklaga; då har man redan misslyckats. Jag föreslår att du slutar upp med dumheterna så ska jag därefter mer än gärna diskutera med dig.
När det gäller dina mer konkreta frågor så tar jag naturligtvis alltid åt mig av kritik i syfte att förbättra både mitt eget beteende och Alektum Inkassos hantering. Jag har förståelse för att den verksamhet som inkassobolag bedriver till sin natur kan göra människor upprörda. I detta sammanhang är det viktigt att komma ihåg att inkassobolagens roll rent krasst är att vara ombud för borgenärerna och att inkassera så mycket pengar som möjligt åt dem. Jag och Alektum Inkasso AB strävar dock efter att göra detta på ett schysst sätt där vi tar till oss av de synpunkter på vår verksamhet som kommer till vår kännedom. Som jag också har sagt till dig per telefon så ber jag om ursäkt och beklagar om du upplever att jag bemött dig på ett mindre bra sätt.
Eftersom jag är bunden av inkassosekretessen så kan jag dessvärre inte diskutera just ditt specifika ärende här på forumet. Om du vill att vi skall föra en sådan diskussion får du gärna ge mig en fullmakt att lämna ut alla uppgifter om dig, och det ärende din kritik har sin bakgrund i, här på forumet. Därefter kan vi diskutera ärendet mot bakgrund av alla fakta.
När det gäller huruvida jag svarar på facebook så är mitt svar att jag av tämligen naturliga skäl inte svarar på det falska konto som du lagt upp i mitt namn. Mitt eget facebookkonto använder jag för att kommunicera med mina vänner och bekanta. Övriga hänvisar jag till att kommunicera med mig här, via e-post, telefon eller liknande.
Otto: Tack för ditt vänliga bemötande. Jag ser fram emot en god diskussion här!
Robert36: Bloggen du hänvisar till har snart 5 år på nacken och har varit borta från nätet en längre tid. Med anledning av din fråga är det kanske dags att ytterligare en gång förtydliga vad det handlade om: Bloggen var en skönlitterär dito utan koppling till verkligheten, d v s ren fiktion. Det textstycke du klippt ut, vilket delvis är taget ur sitt sammanhang, är ett av få som handlade om just juridik. Den som läser samtliga inlägg kan se att det raljerades friskt över en rad olika företeelser i samhället. Just detta inlägg var inspirerat av den kända bloggen ”tingsnotarien” som jag lät mig inspireras av vid tillfället.
Eftersom många uppenbarligen tog illa vid sig av min blogg så valde jag att stänga ner den då jag inte hade för avsikt att göra någon illa berörd. Jag kan också ånyo be om ursäkt om så var fallet. Jag vill i sammanhanget förtydliga att Alektum Inkasso AB inte har någonting med bloggen att göra och att den inte återspeglar några verkliga fall eller verkliga åsikter.
Jag tror att de flesta inkassobolag och deras medarbetare har en större förståelse för skuldsattas situation än öviga i samhället. Inkassobolagen jobbar ju till 100 % med att försöka få skuldsatta människor att komma ur sina skuldsituationer och är positivt inställda till frivilliga uppgörelser. För oss är det så att säga inget konstigt med att ha skulder, snarare tvärtom.
När det gäller inlägget som sådant så ville jag delvis visa på just att det är skillnad på att ha rätt och att få rätt. Även om man tycker sig ha ett bra case kanske man inte kan föra fram bevisning som gör att man vinner målet. Det är därför t ex viktigt att alltid anlita juridiskt biträde inför tingsrättsförhandlingar.
Bruse99: Vi köper inga preskriberade fordringar. Bara för att en fordran är gammal – en ”surdeg” i balansräkningen om man så vill – så är den inte nödvändigtvis preskriberad. Vi kontrollerar alltid att brev utsänts eller att andra preskriptionsbrytande åtgärder vidtagits när vi köper fordringar.
Robert36: När det gällde BC i Skåne så kontrollerade vi naturligtvis dessa fordringar innan köp. Det rörde sig dock så gott som uteslutande om fordringar med 10 års preskriptionstid, vilket innebar att många gäldenärer inte fått brev eller andra erinringar på många år när vi tog över ärendena. Det kan naturligtvis vara svårt att minnas huruvida man fått ett brev för 9 år sedan eller inte.
När det gäller ditt enskilda ärende så kan jag av sekretesskäl inte diskutera det här. Jag ber dig därför antingen att kontakta mig via e-post eller att ge mig en fullmakt att avslöja uppgifter här.
Larses60: Vi följer preskriptionsreglerna. Preskriptionslagen säger att en fordran preskriberas 3 eller 10 år efter dagen för det senaste avbrottet. Vi gör, avseende alla fordringar vi handlägger, löpande sådana avbrott. Därför är fordringarna inte preskriberade. Beträffande vissa statliga fordringar gäller s k absolut preskription. Så är inte fallet i näringslivet. Här syftar preskriptionen endast till att skydda gäldenären från anspråk som denne inte påmints om på 3 eller 10 år. Inget annat.
Jag hoppas att jag svarat på alla era frågor. Om så inte skulle vara fallet så är ni välkomna att fråga på nytt.
Avslutningsvis får jag önska er alla en riktigt god jul!
Bästa hälsningar, Peter Hellman
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Villerider
|
 |
« Svara #14 skrivet: December 23, 2009, 14:06:14 » |
|
Tack Peter för ett mycket bra svar! (Hoppas att du har blivit frisk nu inför julen också) När det gäller mkaskerade överlåtelseavtal så håller jag med dig om att köpeskillingen ska vara maskerad. Det är en affärshemlighet. Tyvärr så är det vanligt förekommande att allt är maskerat förutom själva rubriken, och det tycks räcka i en domstol, eftersom KFM tycker att det räcker. Jag vill påpeka att jag har aldrig sett några sådana handlingar från Alektum utna bara köpeskillingen har varit maskerad. Däremot så kör dina konkurrenter håst med att maskera allt, vilket kommer förstöra för alla inkassobolag.
Jag har även en annan fråga till dig. När det gäller hållande av personregister med skuldsaldo så finns det lagregler som behandlar denna fråga. men nu börjar sådana handlingar spridas vind för våg. Du har säkert läst i massmedia om hur sådana handlingar kommit ut på drift. Vad har ni i inkassotöreningen för ansvar gällande de inkassobolag som satt i system att sprida sådana här handlingar i hot syfte? Vad gör Alektum för att förmå konkurrenter att sluta upp med detta tilltag?
God Jul
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
|