Sidor: 1 ... 7 8 [9] 10 11 ... 27   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Här kan Ni ställa frågor till en kronoinspektör  (läst 305096 gånger)
0 Medlemmar och 5 gäster tittar på detta ämne.
Caroline
Full Member

Antal inlägg: 203

« Svara #120 skrivet: April 21, 2010, 18:25:48 »

Godkväll Varinder

Jag har en fundering som tidigare tagits här på forumet ang bilägande och skulder, där det kanske inte varit helt "glasklart".

Jag använder bilen i och till jobbet ca 11 mil tur o retur varje vardag. Bilen är gammal och får lagas med hjälp av grannar o vänner, men nu är den alltför skruttig. Har idagarna fått erbjudande från svärfar att han köper en bil åt oss , (då vi även behöver den utom jobbet) han erbjuder en bil för ca 20000 kr.
Ponera att vi antog erbjudandet och köpte en bil skrev den på oss (mig) och jag skrota den gamla. Sedan kommer Krf och vill ha den nyinköpta bilen.

Tilläggas kan att både min sambo och jag har i dag har idagsläget införsel på lön. Hur resonerar man på KRf kring dylikt

Hej
Om du har behov av bilen för att komma till och från arbetet har du rätt att ha en bil. Om vi utmäter en bil som är värd säg 75.000 kr kan vi då förbehålla gäldenären att få ca 25.000 kr från köpeskillingen av den dyrare bilen för att köpa en billigare bil. Om din bil inte är värd mer än 15-20.000 kr och du behöver den har jag mycket svårt att tänka mig att den kan bli aktuell för utmätning. Bilen anses då höra till beneficium.

Mvh
Varinder

Loggat
Caroline
Full Member

« Svara #121 skrivet: April 21, 2010, 18:50:05 »

Hejsan,en fråga;jag har löneutmätning på 9,200:-/mån,har nu efter mycket oro,stress,panikångest,sömnlöshet blivit sjukskriven 25% (jobbar heltid inom psykvården,ironiskt nog..)Läkaren har också skrivit ut antidepressiva mediciner och Sobril vid panikångest (som drabbade mig som ett slag i bröstet,trodde det var hjärtinfarkt och låg inne på sjh i 2 dygn)Läkaren frågade mig om jag hade det "jobbigt just nu" jag grät så mycket att jag inte kunde svara honom ordentligt på ett bra tag.Sedan berättade jag hela vår trista situation(maken har också löneutmätning 11.000:-/mån och ska nu söka skuldsanering)Han blev mycket upprörd och ville sjukskriva mig 100% på en gång,men jag måste ju jobba för att betala min löneutmätning så jag blir fri ngn gång,får se om medicineringen hjälper.Det tar minst 3veckor innan effekt uppnås.Men hur gör jag nu?Ska kronofogden ha läkarintyget så det dras mindre på min lön,för att sedan dra pengar på den lilla ersättningen från F-kassan,om den nu ens blir godkänd av dom?Det är ju inte ens säkert att dom gör det och då får jag ju mycket mindre i lön.Mycket frågor blev det och lite bakgrundshistorik...Tacksam för svar och välkommen till vårt Forum!

Hej
Först vill jag börja med att skriva att jag är ledsen över att du mår så dåligt. Jag hoppas att du mår bättre snart. Angående din löneutmätning har Kfm räknat ut ett förbehållsbelopp som du alltid har rätt till att behålla. Egentligen är det det beloppet som är det viktiga, inte själva utmätningsbeloppet. Om du är sjuk får du inte så mycket i lön som du brukar. Om du hamnar under förbehållsbeloppet, ska inte arbetsgivaren göra något avdrag. Du har alltid rätt att behålla förbehållsbeloppet. Du behöver inte skicka in läkarintyg till kronofogden, det ska gå automatiskt (via arbetsgivaren). Om du blir sjukskriven en längre tid är det möjligt att vi gör en beräkning för att se om det finns utrymme för utmätning i sjukpenningen. Hoppas att allting ordnar sig för dig och din man.

Mvh
Varinder
Loggat
Caroline
Full Member

« Svara #122 skrivet: April 21, 2010, 18:54:38 »

var till tandläkaren idag för en undersökning. fick ett kostnadsförslag . är det bara och skick in detta papper till min kronofogden samt ett litet brev att jag behöver gå och ordna  mina tänder och att jag skulle vilja behålla min  summa som kf drar varje månad,  så jag ev kan få behålla min lilla löneutmätning som idag är på  ca 288 kr.. för mig är det alltid  något att använda till tandläkaren

Hej
Det är bara att skicka in kostnadsförlaget och ett litet brev så tittar vi på det. Det brukar inte vara något större problem.

Mvh
Varinder
Loggat
Caroline
Full Member

« Svara #123 skrivet: April 21, 2010, 19:00:22 »

Jag har också en fundering, för jag har inte haft löneutmätning på länge nu på grund av för låg inkomst, men jag har ju hopp om att inte ha det så resten av mitt liv... mest oroad är jag för min elräkning, den "räknas" ju inte utan jag får väl dels räkna en peng till hyran och en peng som normalbelopp till levernet, men när nu elräkningen är mycket större är den var förut, får jag behålla en peng extra då eller är jag tvungen ta av matpengarna för att täcka den ökade elkostnaden?

Hej
Ring till kfm och säg som det är, att din elräkning har blivit mycket dyrare. Som ni säkert vet kan vi bara ta hänsyn till uppvärmningskostnader, inte hushållsel. Om du "bara" har hushållsel måste du tyvärr ta av normalbeloppet för att betala den ökade kostnaden. Men som sagt, om du betalar för uppvärmning, ska du absolut kontakta kfm och be att vi gör en ny beräkning. Ta kopior på fakturorna och skicka in dom. Du har ju inte löneutmätning nu såg jag men det kanske finns andra som undrar över elräkningarna.

Mvh
Varinder
Loggat
Caroline
Full Member

« Svara #124 skrivet: April 21, 2010, 19:04:30 »

mycket märkligt  Huh?  fast man ska INTE hjälpa skuldsatta,,, dom är inte folk utan parasiter

Hej
Där tycker jag att du har fel, man ska visst hjälpa varandra om man kan. Och jag tycker definitivt inte att man är en parasit bara för att man är skuldsatt.

Mvh
Varinder
Loggat
Caroline
Full Member

« Svara #125 skrivet: April 21, 2010, 19:06:47 »

Jag tror tyvärr att Ni har haft lite väl stora förväntningar på Varinder och Gadreel och gjort för stort nummer av det.

Jag vet vad jag INTE förväntade mig, och det var att de skulle stanna kvar här efter att den senaste tiden blivit kallade allt från sociopater till koncentrationslägervakter. Och säg inte att det inte var personligt, för i samtliga dina inlägg har du betonat att det är "hela KFM" och "alla fogdar". Dessutom adresserar du dem direkt flera gånger.

Men, hade det inte varit du så hade det säkert varit någon annan. Det var ju trevligt så länge det fungerade.

Jag har iallafall fått lära mig att man inte kommer någonstans genom att bära på felriktat hat och vara bitter.

Hej
Vi försöker få det att fungera ett tag till tycker jag.  :)Du har helt rätt, att vara bitter och hatisk blir man bara sjuk av.

Mvh
Varinder
Loggat
Patrik1
Hero Member

Antal inlägg: 1704

« Svara #126 skrivet: April 21, 2010, 19:08:53 »

Jag tror tyvärr att Ni har haft lite väl stora förväntningar på Varinder och Gadreel och gjort för stort nummer av det.

Jag vet vad jag INTE förväntade mig, och det var att de skulle stanna kvar här efter att den senaste tiden blivit kallade allt från sociopater till koncentrationslägervakter. Och säg inte att det inte var personligt, för i samtliga dina inlägg har du betonat att det är "hela KFM" och "alla fogdar". Dessutom adresserar du dem direkt flera gånger.

Men, hade det inte varit du så hade det säkert varit någon annan. Det var ju trevligt så länge det fungerade.

Jag har iallafall fått lära mig att man inte kommer någonstans genom att bära på felriktat hat och vara bitter.

Hej
Vi försöker få det att fungera ett tag till tycker jag.  :)Du har helt rätt, att vara bitter och hatisk blir man bara sjuk av.

Mvh
Varinder

Tack för det Varinder..... ni är mer än välkomna hit ska ni veta, Ps. Läste du mitt PM ? 
Loggat

Det är i motvind, inte i medvind en drake stiger
Mellow
Jr. Member
**

Antal inlägg: 88

« Svara #127 skrivet: April 21, 2010, 19:26:58 »

Tack Varinder för ditt svar!Blev lite orolig att du gått "in i väggen" efter alla våra livsberättelser...Känner mig ngt bättre,tror redan att medicin och terapi har hjälpt lite,men känner mig totalt dränerad på energi,men igår skickade maken och budgetrådgivaren in hans ansökan till Skusan och det kändes väldigt bra för oss,så nu får vi be en bön till ngn...Hoppas du blir kvar på vårt Forum länge,för era svar(Gadreel också) är ovärdeliga!/Mellow
Loggat
egnam
Newbie
*

Antal inlägg: 38

« Svara #128 skrivet: April 21, 2010, 19:53:38 »

Varinder,

kan du titta i nedan tråd, och svara hur du ser på det?
http://fattiga-riddare.se/forum/index.php?topic=3057.0
Loggat
Caroline
Full Member

« Svara #129 skrivet: April 21, 2010, 19:59:40 »

Tack Varinder för ditt svar!Blev lite orolig att du gått "in i väggen" efter alla våra livsberättelser...Känner mig ngt bättre,tror redan att medicin och terapi har hjälpt lite,men känner mig totalt dränerad på energi,men igår skickade maken och budgetrådgivaren in hans ansökan till Skusan och det kändes väldigt bra för oss,så nu får vi be en bön till ngn...Hoppas du blir kvar på vårt Forum länge,för era svar(Gadreel också) är ovärdeliga!/Mellow

Hej
Nej, det är ingen risk att jag går in i väggen. Jag har arbetat på kfm ganska många år så tyvärr är era livsberättelser inget nytt för mig. Det var den största anledningarna till att jag började skriva här, eftersom jag vet just hur svårt många har det. Och eftersom jag har en övertygelse om att man ska hjälpa varandra (oavsett om man är skuldsatt eller inte). Det är bra att du känner dig bättre och jag håller tummarna för att allt ska bli bättre för dig och din man.

Mvh
Varinder
Loggat
kenny555
Hero Member

Antal inlägg: 1109

« Svara #130 skrivet: April 21, 2010, 20:04:15 »

Ville bara skriva välkommen igen skoj att se dig.Jag tror vi har saknat dig och undrat
vart har Varinder försvunnit Wink
Loggat
Mats A
Hero Member

Antal inlägg: 748

« Svara #131 skrivet: April 21, 2010, 20:11:23 »

All credit till Varinder. Du verkar vara född Av: Blod,svett, kött och tårar.

Kram på dig du underbara människa
Loggat

Welcome To My Nightmare ;-)
carisma
Hero Member

Antal inlägg: 1429

« Svara #132 skrivet: April 21, 2010, 20:18:45 »

var till tandläkaren idag för en undersökning. fick ett kostnadsförslag . är det bara och skick in detta papper till min kronofogden samt ett litet brev att jag behöver gå och ordna  mina tänder och att jag skulle vilja behålla min  summa som kf drar varje månad,  så jag ev kan få behålla min lilla löneutmätning som idag är på  ca 288 kr.. för mig är det alltid  något att använda till tandläkaren

Hej
Det är bara att skicka in kostnadsförlaget och ett litet brev så tittar vi på det. Det brukar inte vara något större problem.

Mvh
Varinder

Gjorde det i måndags  Smiley hoppas jag får behålla det lilla ett par månader så jag kan ordna  mina tänder
Loggat

en som inte skäms för sina skulder idag
carisma
Hero Member

« Svara #133 skrivet: April 21, 2010, 20:22:17 »

mycket märkligt  Huh?  fast man ska INTE hjälpa skuldsatta,,, dom är inte folk utan parasiter

Hej
Där tycker jag att du har fel, man ska visst hjälpa varandra om man kan. Och jag tycker definitivt inte att man är en parasit bara för att man är skuldsatt.

Mvh
Varinder

tror inte vi betraktas  så kf ögon, Men  i många människors ögon då man sett deras inlägg mm om det så gällt lyxfällan eller någon som skrivit en kommentar i  blogg osv... många skriver att vi får skylla oss själva då vi inte lärt oss räkna, haft pengar sparade osv.
Loggat

carisma
Hero Member

« Svara #134 skrivet: April 21, 2010, 21:08:03 »

En glad  nyhet, fick mail från kronofogden idag  Smiley jag ville få min löneutmätning liggandes i vila ca 2 månader gällandes att jag vill få min tänder i ordning så jag slipper tandvärk men dom ger  mig 4 månader... ibland tycker jag att kf är bara toppen

*tog bort mailsvaret* efterklok som vanligt men  blir man glad så tänker man inte så mycket  med  det lilla man har Grin

nu hoppas man att man får positivit  på skuldsaneringsansökan, gått ca 3 v sen jag skickade in o fick svar att det kommit in till enheten,, men tror inte det,,, men isf blir det en  ny ansökan till hösten

jag kan säga att jag har nog ALDRIG haft några problem  med  fogden under sen jag hamnade hos dom .. dom har alltid vart tillmötesgående om det varit  något..
Loggat

Sidor: 1 ... 7 8 [9] 10 11 ... 27   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: