Sidor: 1 2 3 [4] 5 6 ... 27   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Här kan Ni ställa frågor till en kronoinspektör  (läst 305102 gånger)
0 Medlemmar och 11 gäster tittar på detta ämne.
Caroline
Full Member

Antal inlägg: 203

« Svara #45 skrivet: April 04, 2010, 07:51:54 »

Godmorgon
Nu är jag hemma igen efter några fantastiska dagar på landet. Fint väder, trevligt sällskap och god mat. Det kan inte bli bättre.
Jag hoppas att ni alla har haft och har en trevlig helg.

Nightmare och Lasseh, era frågor besvarades av Admin så jag ger inget ytterligare svar eftersom jag inte har någonting att tillägga.

Inget annat Ni har funderat på när jag har varit borta?

Mvh
Varinder
Loggat
Caroline
Full Member

« Svara #46 skrivet: April 04, 2010, 07:59:06 »

En sak till bara. Jag tänkte att jag skulle ge en kort presentation av mig själv.

Jag är kvinna, mellan 35 och 40 år, bor i Stockholm och är sedan flera år gift med en underbar man. Vi bor i villa och har en hund. Jag har arbetat som kronoinspektör i nästan tio år.

Det var den extremt korta versionen.

Mvh
Varinder
Loggat
corner
Hero Member

Antal inlägg: 1464

« Svara #47 skrivet: April 04, 2010, 08:30:22 »

...och så har du svårt att vara ledig när du är ledig  Wink

Jo, en sak är jag väldigt nyfiken på, och informationen är ju lite bristfällig... detta med förenklad utmätning. Jag hör talas om schablonbelopp, "lika för alla" och så vidare, men

vad är klart eller inte klart kring detta, hur skulle det genomföras i praktiken, vad ser du för effekter?

Skvallra, Varinder, please!
Loggat
Caroline
Full Member

« Svara #48 skrivet: April 04, 2010, 11:05:08 »

Hej corner
Tyvärr måste jag göra dig besviken eftersom jag inte har så mycket skvaller avseende förenklad löneutmätning.
Ingenting är klart ännu vad jag vet i alla fall. Som jag har förstått det kommer löneutmätning beräknas utifrån schablonbelopp istället för idag de faktiska kostnader man har, främst hyran. Detta ska förhoppningsvis leda till att många kan skaffa sig billigare boende och få mer pengar över. En del av syftet är även att öka motivationen till att t ex arbeta mer eftersom de "extrapengar" gäldenären tjänar inte räknas in i löneberäkningen. Sen är det ju så att förenklad löneutmätning skulle minska arbetsbelastningen hos kfm eftersom löneutmätning tar väldigt mycket tid i anspråk. Tid som kan läggas på annat (vilket kanske är bra för kfm men dåligt för andra om ni förstår).
Som sagt ingenting är klart, jag har bara hört lite här och lite där. I alla fall alldeles för lite för att ha kunnat bilda mig än uppfattning om det är bra eller dåligt. Det finns lite info på kfm´s hemsida för den som vill läsa mer om detta men det finns inte så mycket information ännu.

Mvh
Varinder
Loggat
fattigriddare
Hero Member

Antal inlägg: 871

« Svara #49 skrivet: April 04, 2010, 11:30:28 »

Som jag har förstått det kommer löneutmätning beräknas utifrån schablonbelopp istället för idag de faktiska kostnader man har, främst hyran. Detta ska förhoppningsvis leda till att många kan skaffa sig billigare boende och få mer pengar över.

Då undrar man hur folk som är skuldsatta ska kunna skaffa sig ett billigare boende när det är omöjligt att byta lägenhet när man har betalningsanmärkningar!  Huh?
Vissa fastighetsägare går ju inte ens med på att byta ner sig till mindre inom samma bolag!
Loggat
Admin
Administrator
Hero Member

Antal inlägg: 4012

« Svara #50 skrivet: April 04, 2010, 11:52:59 »

Då undrar man hur folk som är skuldsatta ska kunna skaffa sig ett billigare boende när det är omöjligt att byta lägenhet när man har betalningsanmärkningar!  Huh?
Vissa fastighetsägare går ju inte ens med på att byta ner sig till mindre inom samma bolag!
Då kan man låta Hyresnämnden avgöra. Ofta dömer dom till gäldenärens fördel och tillåter ett byte om syftet är att byta till en billigare bostad.
Loggat

Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns.
www.sanningen-ska-fram.se
Soon....... very soon.......
fattigriddare
Hero Member

Antal inlägg: 871

« Svara #51 skrivet: April 04, 2010, 11:59:49 »

Ja det låter ju bra att det finns någon väg att gå.
Själv är jag inte direkt drabbad, har redan en billig lägenhet, bet. knappt 4.000 kr för en 2:a!
Loggat
ReikäReikä
Newbie
*

Antal inlägg: 31

« Svara #52 skrivet: April 04, 2010, 12:14:10 »

Hej Varinder!

Undrar om det pågår några diskussioner inom Kronofogde myndigheten att avskriva alla ärenden som uppkommit under -90 talet?  Det är ju inte den enskilda människans fel att kronan började flyta. Man borde inte heller bli livstids gäldenär för att man råkade ha ett hus eller en rörelse. Känns som man hade kunnat ha ett bättre liv om man rullat tummarna sittandes på en parkbänk eller legat i totalt idé hela 1990 talet.
Loggat
Caroline
Full Member

« Svara #53 skrivet: April 04, 2010, 12:27:27 »

Hej fattigriddare
Jag vet att många hyresvärdar tackar nej till hyresgäster som har skulder och att det därför kan vara svårt att byta till ett billigare boende. Jag har heller inte hört något förslag till lösning på den punkten.

Hej ReikäReikä

Jag har inte hört om någon sådan diskussion. Spontant känns det som att det är ju inte kfm som kan besluta om att "efterskänka" eller skriva av skulder. En sån fråga måste bra mycket högre upp, typ regeringsbeslut. Kronofogden kan inte själva fatta sådana beslut, det är inte myndighetens uppgift. Kfm följer dom lagar och beslut som regering och riksdag fastställer att vi ska förhålla oss till. Även om jag har förstått att många på detta forum tycker att vi sköter vårat uppdrag dåligt.
Men jag förstår absolut din åsikt och jag tycker inte att det är rätt att man ska få lida för en händelse eller ett beslut som man en gång fattade under hela sitt återstående liv. Även om det kan vara skönt att sitta på en parkbänk just idag när solen skiner...

Mvh
Varinder
Loggat
noctumlux
Hero Member

Antal inlägg: 2924

raising hell against injustice

« Svara #54 skrivet: April 04, 2010, 16:25:35 »

Då kan man låta Hyresnämnden avgöra. Ofta dömer dom till gäldenärens fördel och tillåter ett byte om syftet är att byta till en billigare bostad.

Sen är ju frågan hur många som skulle orka dra ärendet till Hyresnämnden.
Loggat

Livet är som idrott. Fuskarna försöker hela tiden vinna över de hederliga.
---
pacta non sunt semper servanda.
---
De råd jag ger är min reflektion samt åsikt och skall inte ses som korrekta absoluta sanningar.
---
Noch ein Bier
Admin
Administrator
Hero Member

Antal inlägg: 4012

« Svara #55 skrivet: April 04, 2010, 16:33:11 »

Sen är ju frågan hur många som skulle orka dra ärendet till Hyresnämnden.
Det är inte så märkvärdigt som det låter, och är ofta helt klart värt det!
Loggat

Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns.
www.sanningen-ska-fram.se
Soon....... very soon.......
bruse99
Sr. Member

Antal inlägg: 268

Hemsida
« Svara #56 skrivet: April 06, 2010, 11:37:30 »

En liten fråga.

Om ett hus säljs exekutivt och köparen inte söker lagfart. Hos vem vilar ansvaret för att det blir gjort. Kronofogden, som sålde huset, inskrivningsmyndigheten, eller hos mig som blev av med fastigheten. Det har nu gått ett år och jag står som ägare, med de lagstadgade ansvar det innebär, vare sig inskrivningsmyndigheten eller kronofogden ser det som sin uppgift att se till så att lagfart söks av nye ägaren...
Loggat

Caroline
Full Member

« Svara #57 skrivet: April 06, 2010, 15:11:19 »

Hej bruse99
I det läget som du beskriver kan kronofogden inte göra någonting.
Inskrivningsmyndigheten (I-M) underrättas alltid när en fastighet utmäts. Kfm skickar även kopia på det fördelningsprotokoll som upprättas i samband med försäljning av fastigheten till I-M. I-M är alltså väl medvetna om att fastigheten är såld på exekutiv auktion. Det du kan göra är att vända dig till I-M och uppmana dom att vitesförelägga nya köparen att söka lagfart på fastigheten. Det måste dock ha gått mer än tre månader från köpet innan I-M kan vidta åtgärder.
Alltså svaret på din fråga är att det är till inskrivningsmyndigheten du ska vända dig för att få hjälp (du får stå på dig om dom hävdar något annat).

Jag måste även tillägga att det är väldigt konstigt att den nya köparen inte har sökt lagfart på fastigheten.

Hoppas att det blev lite klarare.

Mvh
Varinder
Loggat
roggan
Hero Member

Antal inlägg: 518

« Svara #58 skrivet: April 06, 2010, 23:23:23 »

Godkväll Varinder

Jag har en fundering som tidigare tagits här på forumet ang bilägande och skulder, där det kanske inte varit helt "glasklart".

Jag använder bilen i och till jobbet ca 11 mil tur o retur varje vardag. Bilen är gammal och får lagas med hjälp av grannar o vänner, men nu är den alltför skruttig. Har idagarna fått erbjudande från svärfar att han köper en bil åt oss , (då vi även behöver den utom jobbet) han erbjuder en bil för ca 20000 kr.
Ponera att vi antog erbjudandet och köpte en bil skrev den på oss (mig) och jag skrota den gamla. Sedan kommer Krf och vill ha den nyinköpta bilen.

Tilläggas kan att både min sambo och jag har i dag har idagsläget införsel på lön. Hur resonerar man på KRf kring dylikt

Kan det"ses" som benificiet, d.v.s. sådan egendom som gäldenären som gäldenären behöver för sin dagliga livsföring och därmed inte får utmätas.

Hur skulle du resonera kring detta?
Loggat

Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.
Mellow
Jr. Member
**

Antal inlägg: 88

« Svara #59 skrivet: April 07, 2010, 09:39:25 »

Hejsan,en fråga;jag har löneutmätning på 9,200:-/mån,har nu efter mycket oro,stress,panikångest,sömnlöshet blivit sjukskriven 25% (jobbar heltid inom psykvården,ironiskt nog..)Läkaren har också skrivit ut antidepressiva mediciner och Sobril vid panikångest (som drabbade mig som ett slag i bröstet,trodde det var hjärtinfarkt och låg inne på sjh i 2 dygn)Läkaren frågade mig om jag hade det "jobbigt just nu" jag grät så mycket att jag inte kunde svara honom ordentligt på ett bra tag.Sedan berättade jag hela vår trista situation(maken har också löneutmätning 11.000:-/mån och ska nu söka skuldsanering)Han blev mycket upprörd och ville sjukskriva mig 100% på en gång,men jag måste ju jobba för att betala min löneutmätning så jag blir fri ngn gång,får se om medicineringen hjälper.Det tar minst 3veckor innan effekt uppnås.Men hur gör jag nu?Ska kronofogden ha läkarintyget så det dras mindre på min lön,för att sedan dra pengar på den lilla ersättningen från F-kassan,om den nu ens blir godkänd av dom?Det är ju inte ens säkert att dom gör det och då får jag ju mycket mindre i lön.Mycket frågor blev det och lite bakgrundshistorik...Tacksam för svar och välkommen till vårt Forum!
Loggat
Sidor: 1 2 3 [4] 5 6 ... 27   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: