Sidor: 1 2 [3] 4 5 ... 27   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Här kan Ni ställa frågor till en kronoinspektör  (läst 305083 gånger)
0 Medlemmar och 14 gäster tittar på detta ämne.
Caroline
Full Member

Antal inlägg: 203

« Svara #30 skrivet: Mars 30, 2010, 07:22:13 »

Hej fattigriddare.
Det finns ingen nedre gräns.

Mvh
Varinder
Loggat
wade
Full Member

Antal inlägg: 155

« Svara #31 skrivet: Mars 30, 2010, 22:12:30 »

Hej

Har KFM rättighet att kontrollera saldot på mitt lönekonto eller annat konto?
Loggat
Nightmare
Hero Member

Antal inlägg: 1384

« Svara #32 skrivet: Mars 30, 2010, 22:52:31 »

Stämmer det att om man har utmätning på lön att man kan säga till en polare att skicka in en ansökan om betalningsföreläggande på mig själv och sen i andra ändan så ger han mig pengarna i näven?Huh?? För om det stämmer och min tidigare skuld hos er är på låt säga 10000 och min kompis skickar in en på 90000 så innebär ju det att jag får tillbaks 90% av lönen ni har utmätt, fast bakvägen.
Loggat
Caroline
Full Member

« Svara #33 skrivet: Mars 31, 2010, 06:25:20 »

Hej wade
Det stämmer att kronofogden kan kontrollera dina banktillgodohavande.

Mvh
Varinder

Loggat
Caroline
Full Member

« Svara #34 skrivet: Mars 31, 2010, 06:28:27 »

Hej Nightmare

Om din kompis har ett fastställt betalningsföreläggande gentemot dig kan han lämna in ärendet för indrivning. Om du har löneutmätning fördelas pengarna proportionellt mellan fordringsägarna. Så svaret på din fråga är ja, det är möjligt.

Mvh
Varinder
Loggat
cami
Jr. Member
**

Antal inlägg: 91

« Svara #35 skrivet: Mars 31, 2010, 09:15:15 »

Hej Varinder,

Hur går det till när Ni skickar förfrågan till inkasso om en fordran som gäldenären gjort invändan mot? Hur lång tid har inkasso att inkomma med svar och vad händer om dom inte svarar alls? Kan KFM själv bestämma utgången av en invändan utan att ta hänsyn till vad inkasso och gäldenären anför?

Med vänlig hälsning,
Cami
Loggat
Caroline
Full Member

« Svara #36 skrivet: Mars 31, 2010, 09:43:13 »

Hej Cami
Vi skriver ett brev till fordringsägaren i vilket dom får bemöta den invändning som har gjorts. Den normala svarstid man ger är ca två till tre veckor. Om dom inte svarar alls kan kfm fatta beslutet att t ex återredovisa ärendet till fordringsägaren.

När invändning mot verkställighet görs, har Kronofogdemyndigheten befogenhet att avbryta vidare verkställighetsåtgärder under den tid som invändningen mot verkställigheten handläggs.

Invändning skall göras av svaranden. Kronofogdemyndigheten ska självmant ta upp frågan om avbrytande av verkställighet under handläggningen av invändningen.

Verkställigheten avbryts under handläggningstiden om svarandens invändning inte är obefogad eller obestyrkt. Den normala åtgärden är att medel inte betalas ut under den tid som invändningen prövas. Om risken för rättsförluster är överhängande, kan även andra verkställighetsåtgärder inställas eller avbrytas.

Kronofogdemyndigheten har inte någon utredningsskyldighet när det gäller invändning mot verkställighet. Det ligger på parterna att förse kronofogdemyndigheten med beslutsunderlag. Parternas inlagor kommuniceras i den utsträckning som Kronofogdemyndigheten finner behövligt. Helt obestyrkta invändningar kan avslås utan kommunikation.

Beslut fattas på det underlag som parterna tillhandahållit. Beslutet behöver inte delges part. Beslutet gäller omedelbart.

Hoppas att det blev lite klarare...

Mvh
Varinder
Loggat
cami
Jr. Member
**

Antal inlägg: 91

« Svara #37 skrivet: Mars 31, 2010, 09:49:09 »

Hej igen,
Tack så mycket för ditt svar, då vet jag lite hur det funkar.

Med vänlig hälsning,
Cami
Loggat
Caroline
Full Member

« Svara #38 skrivet: Mars 31, 2010, 10:25:31 »

Hej alla
Nu tar jag påskledigt ett tag och åker i väg en sväng.
Är tillbaka om några dagar.

Jag önskar alla en trevlig påsk
Varinder
Loggat
corner
Hero Member

Antal inlägg: 1464

« Svara #39 skrivet: Mars 31, 2010, 18:13:13 »

Det samma, och lika samma till alla andra här på forumet. Nu vilar vi lite och sen jagar vi kronoinspektören med våra frågor efter helgen igen  Wink
Loggat
NoCash
Sr. Member

Antal inlägg: 349

« Svara #40 skrivet: Mars 31, 2010, 19:22:34 »

Det samma, och lika samma till alla andra här på forumet. Nu vilar vi lite och sen jagar vi kronoinspektören med våra frågor efter helgen igen  Wink

Du har rätt Corner...
Jag tycker att Varinder har gjort en superinsats på forumet.... och när jag säger det så betyder det en hel del, tro mig... Grin
Loggat
kenny555
Hero Member

Antal inlägg: 1109

« Svara #41 skrivet: Mars 31, 2010, 19:32:38 »

Varinder!!Tack för ditt svar som var bra..Lev loppan nu under påsk (EGGA))inte upp dig för mycket nu bara
under denna helg som inträffar mvh T
Loggat
Nightmare
Hero Member

Antal inlägg: 1384

« Svara #42 skrivet: Mars 31, 2010, 23:52:29 »

Hej Nightmare

Om din kompis har ett fastställt betalningsföreläggande gentemot dig kan han lämna in ärendet för indrivning. Om du har löneutmätning fördelas pengarna proportionellt mellan fordringsägarna. Så svaret på din fråga är ja, det är möjligt.

Mvh
Varinder

Men det blir ju ett fastställt betalningsföreläggande om jag inte invänder mot kravet.
Loggat
lasseh
Sr. Member

Antal inlägg: 292

« Svara #43 skrivet: April 01, 2010, 00:02:25 »

Måste inte kraven fastställas i TR först? Alla mina skulder gick via TR innan dom hamnade hos Kfm.
Loggat
Admin
Administrator
Hero Member

Antal inlägg: 4012

« Svara #44 skrivet: April 02, 2010, 23:15:51 »

Måste inte kraven fastställas i TR först? Alla mina skulder gick via TR innan dom hamnade hos Kfm.
Om fordringsägaren ansöker om "Betalningsföreläggande" så gör han det hos KFM.
Om inte gäldenären bestrider mot föreläggandet meddelar KFM ett "utslag" vilket innebär att man fastställer skulden.
Detta kallas för exekutionstitel.

Om man däremot bestrider inom tidsfristen för Betalningsföreläggandet så meddelas inget utslag, utan fördringsägaren kan då begära att Tingsrätten skall avgöra målet. I annat fall läggs det ned.

Ett annat alternativ finns också, och är förmodligen det Du varit med om, och det är att fordringsägaren skickar en "stämningsansökan" till Tingsrätten, som efter utredning kan meddela en dom. Även denna kan åberopas som exekutionstitel då man går vidare till KFM för indrivning.

Det finns således två vägar att gå innan KFM kan driva in pengarna.

Loggat

Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns.
www.sanningen-ska-fram.se
Soon....... very soon.......
Sidor: 1 2 [3] 4 5 ... 27   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: