Sidor: 1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 27   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Här kan Ni ställa frågor till en kronoinspektör  (läst 305088 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
carisma
Hero Member

Antal inlägg: 1429

« Svara #60 skrivet: April 07, 2010, 10:46:04 »

var till tandläkaren idag för en undersökning. fick ett kostnadsförslag . är det bara och skick in detta papper till min kronofogden samt ett litet brev att jag behöver gå och ordna  mina tänder och att jag skulle vilja behålla min  summa som kf drar varje månad,  så jag ev kan få behålla min lilla löneutmätning som idag är på  ca 288 kr.. för mig är det alltid  något att använda till tandläkaren
Loggat

en som inte skäms för sina skulder idag
corner
Hero Member

Antal inlägg: 1464

« Svara #61 skrivet: April 07, 2010, 12:57:36 »

Mellow, jag tänker på dig, om det kan vara till nån tröst. Fy så illa du har det just nu! Strumt i Kronofogde och allt anant elände och försök se till att du blir frisk. Ska de ändå fortsätta mäta på dig behöver de ta hänsyn till att du medicinerar, mediciner kostar också, så vad du gör se till att de vet hur du mår och skicka in kopia på intyg till dem så fort du orkar.
Loggat
Noomi
Hero Member

Antal inlägg: 755

« Svara #62 skrivet: April 07, 2010, 16:00:52 »

Mellow, vad jag tycker synd om dig. Det skall inte behöva vara så här för människor att man till slut går under. ARg är jag när jag ser vad systemet gör med människor. Det måste komma förändringar snart. Tänker på dig!
Loggat
Mellow
Jr. Member
**

Antal inlägg: 88

« Svara #63 skrivet: April 08, 2010, 08:50:24 »

Tack för all omtanke!Det värmer ska ni veta Wink
Loggat
viking
Jr. Member
**

Antal inlägg: 74

« Svara #64 skrivet: April 16, 2010, 01:06:30 »

Hej Varinder och välkommen hit! Har faktiskt en fråga direkt här till dig.

Har lagt in denna fråga i  Fråga Gadreel men tänkte att om kanske du Varinder också kan förstå detta brev från KF och förklara detta för mig och min vän så vore det ju kanon!  Smiley

Har en kompis vars bror förfalskat hans namnteckning och använt honom som borgenär på ett lån som togs 1988. Han som förfalskade namnteckningen avled för 4 år sedan och då kom det fram att han hade förfalskat namnteckningen. Ett inkassoföretag försökte då få in skulden från den som fått sin namnteckning förfalskad. Han fick ett brev från KF för några veckor sedan  där inkassoföretaget ville att KF skulle göra en utmätning. Personen som fått sin namnteckning förfalskad klagade då till KF och förklarade att detta är en förfalskning. Han gjorde även detta för några år sen när inkassoföretaget försökte med samma sak strax efter förfalskarens död och då blev det ingen utmätning. Nu fick min kompis ett brev från KF om "Fråga om sökandens talerätt" där det står att "borgenären (inkassoföretaget) återkallat sin ansökan om utmätning. Målet har därför redovisats till borgenären som avslutad hos KF. Med anledning av återkallelsen avslutas härmed även - utan vidare åtgärd - ditt ärende om preskriptionsinvändning."
Vad betyder detta? Är målet avskrivet för gott nu, eller kan inkassoföretaget begära en ny utmätning ang detta lån senare?
Tack på förhand!

//Viking
Loggat

Den dagen skit blir värd sin vikt i guld, har den fattige inget skithål.
corner
Hero Member

« Svara #65 skrivet: April 19, 2010, 22:09:42 »

Jag har också en fundering, för jag har inte haft löneutmätning på länge nu på grund av för låg inkomst, men jag har ju hopp om att inte ha det så resten av mitt liv... mest oroad är jag för min elräkning, den "räknas" ju inte utan jag får väl dels räkna en peng till hyran och en peng som normalbelopp till levernet, men när nu elräkningen är mycket större är den var förut, får jag behålla en peng extra då eller är jag tvungen ta av matpengarna för att täcka den ökade elkostnaden?
Loggat
Nightmare
Hero Member

Antal inlägg: 1384

« Svara #66 skrivet: April 19, 2010, 22:46:07 »

Jag har också en fundering, för jag har inte haft löneutmätning på länge nu på grund av för låg inkomst, men jag har ju hopp om att inte ha det så resten av mitt liv... mest oroad är jag för min elräkning, den "räknas" ju inte utan jag får väl dels räkna en peng till hyran och en peng som normalbelopp till levernet, men när nu elräkningen är mycket större är den var förut, får jag behålla en peng extra då eller är jag tvungen ta av matpengarna för att täcka den ökade elkostnaden?

Tror att du får norpa av mat pengarna tyvärr.
Loggat
corner
Hero Member

« Svara #67 skrivet: April 19, 2010, 22:52:49 »

....men vad fan i helvetes jävlar ska jag ÄTA då ?!? Pappret som fakturan stod skriven på?

*ångest*

Inte riktat mot nån personligen, men fanfanfanfanfanfanfanfanfanfan vad jag hatar allting just nu!

Jag kommer säkert bli sjuk av att äta den där jävla räkningen också, det är en massa trycksvärta i pappret och Eons logga är orange, den ser giftig ut tillochmed!
Loggat
500%ränta
Full Member

Antal inlägg: 229

« Svara #68 skrivet: April 19, 2010, 22:53:20 »

NoCash, vilken resa!
Ja Du blev en fin trofé för KFM. Vilket vansinne...
det där är något för Strasbourg, tro mig.
Bra frågor Du ställde.
Loggat
Noomi
Hero Member

Antal inlägg: 755

« Svara #69 skrivet: April 19, 2010, 23:07:58 »

Fattade inte corner - har du löneutmätning nu eftersom du frågade om du fick behålla extra pengar till elen?
Loggat
corner
Hero Member

« Svara #70 skrivet: April 19, 2010, 23:17:01 »

Nej, jag har inte utmätning på lönen idag, för jag tjänar så lite så KFM kan inte mäta ut något - än. Men snart kanske jag ska ha utmätning på lönen igen, jag börjar få hopp om en "riktig" inkomst senare i år, och jag börjar bli lite rädd för hur jag ska få ihop det varje månad, om de skiter i att räkna med att el och mycket annat blivit dyrare. Jag hade tänkt att jag kanske kunde lägga undan en peng till CSN varje månad då, så jag slipper att skulderna hos KFM ökar ännu mer, men det kommer ju inte bli så, det märker jag ju. Och det blir ju inte bättre av att elpriserna verkar fortsätta gå upp....

Ska man äta räkningarna, eller hur kommer det att bli tillslut?
Loggat
500%ränta
Full Member

« Svara #71 skrivet: April 19, 2010, 23:17:41 »

Corner. Mina sympatier.
Jag tror att Du till Kronis kan begära mindre i utmätning pga av ökade bas-utgifter.
Inte helt säker de har en norm som är så lågt satt att det räcker till Pedigree Pal mest.
Prova eller begär amortering på elräkningen.
Soc kan ta den även kanske, el måste alla ha, och än så länge tillåts vi ha el i skuld-gettot som ingår i lägsta levnads-normen.
Loggat
corner
Hero Member

« Svara #72 skrivet: April 19, 2010, 23:25:54 »

Tack, 500%, jag kommer inte gå till soc för jag har eget företag, men jag ska definitivt kolla upp om KFM kan ta hänsyn till ökade omkostnader... ALLT har ökat i pris sen jag hade utmätning sist, inte bara hyran utan elen, maten, priser på allt från bussbiljetter till skor och tvättmedel, så min levnadskostnad har ju ökat mer varje månad än jag förstår att normalbeloppet har gjort. Väldigt mycket, tillochmed, det insåg jag nu i helgen när jag började räkna på hur mycket mer pengar som går åt hemma idag jämfört med hur det var för ett och ett halvt år sen ungefär.... så jag måste kolla hur jag ska kunna klara det, och jag måste fråga KFM hur de räknar nu, vad de tar hänsyn till och inte.

Fast jag tror ju inte de gör undantag och låter mig behålla några kronor till, om andra inte fått det.
Loggat
500%ränta
Full Member

« Svara #73 skrivet: April 19, 2010, 23:38:57 »

Ingen orsak. Jo, allt har blivit bra dyrt. Sedan säger Freddan R att vi sänker skatter.
Kul..men tar igen det på elskatter o bensin o mat istället.
Eget företag. Det bör Du inte äga.
Finns det tillgångar i det och Du äger det så vips.
Skriv det inte på familj eller så.
Loggat
500%ränta
Full Member

« Svara #74 skrivet: April 19, 2010, 23:43:15 »

Existensminimum kom jag tänka på. Det är väl ca 4.500kr efter hyran.
Att elen skenat iväg är ju ett faktum men "KAlle" skiter nog i det, "vi har en norm"
som inte är up to date, såklart. Prova eller deala med en amort på elräkningen.
alla klagar på elräkningarna, tror elbolagen ställer upp på det.
Loggat
Sidor: 1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 27   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: