Sidor: 1 [2] 3 4 ... 27   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Här kan Ni ställa frågor till en kronoinspektör  (läst 305076 gånger)
0 Medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.
Caroline
Full Member

Antal inlägg: 203

« Svara #15 skrivet: Mars 29, 2010, 11:37:03 »

Hej allihopa
Först vill jag tacka för alla snälla välkomsthälsningar. Jag ska göra mitt bästa för att svara på de frågor som Ni har. När jag inte är säker på ett svar kommer jag klart och tydligt att skriva det så att det inte blir något missförstånd. Självklart kan jag ta en del ”skit” men rena personangrepp anser jag vara barnsligt.

Hej Corner
Vad gäller ”normala sjukvårdskostnader” brukar vi ta hänsyn till 225 kr per månad eftersom det är vad man får betala innan man får sk frikort (1800 kr för läkarvård och 900 för mediciner, slår man ut siffrorna blir det 225 kr per månad).
Sen har jag full förståelse för att det kan bli tungt att betala medicinkostnader och läkarvård innan man har kommit upp till fribeloppet.
Vad gäller andra sjukvårdskostnader tittar man på fall till fall, det går inte att säga exakt men vi gör en bedömning från fall till fall utifrån de riktlinjer vi har.

Vad gäller specialkost kan vi ta hänsyn till
- glutenfri kost (324 kr per månad för en kvinna, något högre för män)
- fettreducerande kost (45 kr per månad för en kvinna, något högre för män

Sen kan vi även ta hänsyn till tekniska hjälpmedel med och sjukresor.

I de flesta fall måste man styrka behovet med läkarintyg

Mvh
Varinder
Loggat
emigrerat
Sr. Member

Antal inlägg: 447

Borgenärer catch me if you can

« Svara #16 skrivet: Mars 29, 2010, 12:06:32 »

hur kan man kolla när man senast blev delgiven av er utan att bryta preskribtion?
Loggat
Caroline
Full Member

« Svara #17 skrivet: Mars 29, 2010, 12:12:34 »

Hej Emigrerat

Delgiven vad? Ett ärendet delges ju i normalfallet bara en gång. Är det ett enskilt mål? I sådana fall räcker det med att inkassobolaget skickar vanligt krav för att preskriptionen ska brytas. Ingen lätt fråga att svara på utan mer information.

Mvh
Varinder
Loggat
emigrerat
Sr. Member

Antal inlägg: 447

Borgenärer catch me if you can

« Svara #18 skrivet: Mars 29, 2010, 12:19:04 »

kan jag köra i ett PM?
Loggat
kenny555
Hero Member

Antal inlägg: 1109

« Svara #19 skrivet: Mars 29, 2010, 12:21:22 »

Får säga välkommen Varinder.Skoj att myndighetsfolk engagerar sig lite för oss skuldsatta.
Men en sak som får mig att fundera lite,varför kryper ni in här just nu och inte innan?
Gör du detta vid sidan om för att du tycker synd om de skuldsatta eller är du här för att fiska läget?
Tyvärr har jag mest bara dåliga erfarenheter av KFM men ok Gadreel är helt ok för han/Hon har bevista att dom vill vårt bästa.
Jag tycker det absolut är kanon att snart har vi kanske 1 KFM-Nisse från varje kommun inne här+fler inkassofolk som
skriver öppet det är absolut bra om man får seriösa råd.
Loggat
Caroline
Full Member

« Svara #20 skrivet: Mars 29, 2010, 12:36:44 »

Emigrerat
visst kan du det.

Kenny555
Jag skriver här som privatperson, inte på myndighetens vägnar. Anledningen till att det blev just nu är ingen speciell, jag hade lite tid över i helgen och satt och läste lite på forumet som jag kom till via någon länk. Då tänkte jag att det säkert är många som har frågor och funderingar, därför registrerade jag mig. Fiskar gör jag inte, varken här eller i sjön. Det är tråkigt att du har dåliga erfarenheter av KFM, det finns många bra människor som arbetar här, tyvärr några få dåliga också (precis som på alla arbetsplatser).

Mvh
Varinder
Loggat
NoCash
Sr. Member

Antal inlägg: 349

« Svara #21 skrivet: Mars 29, 2010, 13:41:24 »

Hej!
Jag har en fråga till dig....

Är det rimligt att Kronofogden ska skapa en skatteskuld för gäldenären och göra skuldbördan större än innan utmätningen? Jag har 17 åriga skulder från en separation 1993, inget annat på 17 år. Fick dock ny skuldbörda skapad 2008 av en utmätning på mitt företagsskattekonto, trots att jag var under löneutmätning och kontot var spärrat. Skattemedlet gick till att betala på en 17 årig kapitalränta, men skuldbördan ökade med nära 500 000 kr, jag blev helt arbetslös tappade min lägenhet och lever nu på under existens minimum. Fick dessutom avslag på min skuldsaneringsansökan 2009 på grund av ny skuldsättning (skatteskuld?)

Från fullt fungerande egen företagare, till helt arbetslös bidragstagare?
Detta beslut kan väl inte gynna någon part vare sig borgenär eller gäldenär, eller?

Ser verkligen fram emot ditt svar... Wink
NoCash
Loggat
Mats A
Hero Member

Antal inlägg: 748

« Svara #22 skrivet: Mars 29, 2010, 13:43:42 »

Vore bra om våra båda medhjälpare från kronofogden fanns på samma tråd. Gadreel har ju en som han kanske skulle kunna dela med vår nya vän. Vad säger du Admin?
Loggat

Welcome To My Nightmare ;-)
Nightmare
Hero Member

Antal inlägg: 1384

« Svara #23 skrivet: Mars 29, 2010, 13:46:52 »

Vore bra om våra båda medhjälpare från kronofogden fanns på samma tråd. Gadreel har ju en som han kanske skulle kunna dela med vår nya vän. Vad säger du Admin?

Bättre att hålla isär kfm och skuldsaneringen tycker jag. Tror även de berörda tycker detsamma eftersom det är många frågor som måste sorteras in till respektive.
Loggat
Caroline
Full Member

« Svara #24 skrivet: Mars 29, 2010, 14:39:32 »

Hej NoCash

Jag förstår att du frågar...
Tyvärr är det ju så att kronofogden inte skapar några skatteskulder (även om jag har förståelse för att du tycker det).
Men jag antar att situationen var denna, i alla fall som jag tolkar det...
Du hade en gammal skuld hos KFM, KFM gjorde en utmätning på ett bankkonto för betalning av den gamla skulden. Pengarna som fanns på bankkontot hade du tänkt betala till skatteverket. Eller gjorde vi utmätningen på skattekontot? Jag är lite osäker på hur det gick till eftersom du inte skriver så utförligt.
Den här situationen har varit uppe till diskussion vid ett flertal tillfällen och det finns många olika åsikter. Jag förstår att du tycker att det är orimligt och att utmätningen fick enorma konsekvenser för dig. Tyvärr är det så att vi vid ett utmätningstillfälle inte får ta hänsyn till att utmätningen (som i ditt fall) i förlängningen får sådana här konsekvenser. Jag antar att du överklagade utmätningen? Vad blev resultatet av överklagan?
Nej, jag tycker inte att det som hände är vettigt och jag tycker att det fick oerhörda och orimliga konsekvenser för dig. Men tyvärr är det så att om det finns en skuld hos KFM och vi finner en tillgång som är utmätningsbar begår vi tjänstefel om vi inte verkställer utmätningen.
Det bästa för alla hade varit om du och den "gamla" borgenären hade haft en uppgörelse utanför KFM. Du hade bedrivit din verksamhet och betalat in dina skatter och avgifter. Det hade varit bäst för alla parter enligt mig.
Jag diskuterar gärna vidare om den här frågan men jag känner att jag inte vet tillräckligt för att skriva mer nu men jag hoppas att du förstår vad jag menar i alla fall.

Mvh
Varinder

Loggat
NoCash
Sr. Member

« Svara #25 skrivet: Mars 29, 2010, 18:36:08 »

Tack för ditt svar, du verkar tillhöra den skara som har omdöme och logik.

Som svar på din fråga, så utmättes mitt skattekonto hos Skatteverket direkt, utan att föra någon dialog med mig.
Skattekontot hade varit dessutom spärrat för utbetalning sedan företaget startades och jag var under löneutmätning. Så hur jag än hade velat få någon utbetalning så hade det hamnat hos Kronofogden. Vid min överklagan till Tingsrätt och Hovrätt, var beslutet helt ok. Fick dessutom avslag på min ansökan om skuldsanering, för ny skuldbörda (Skatt)? Roll Eyes

Trots att min skuldbörda ökade med nära 500 000 kr, jag gick från en egen försörjning till att bli helt arbetslös bidragstagare.

Min ekonomiska situation är nu ännu värre än när Kronofogden agerade. Det verkar inte vara  riktigt logiskt för mig... Huh?
Loggat
Caroline
Full Member

« Svara #26 skrivet: Mars 29, 2010, 18:50:34 »

NoCash
Tack för komplimangen, man gör så gott man kan...
Vi har ju ett sånt arbete att vi av ganska uppenbara skäl inte kan föra en dialog eller förvarna om att en utmätning ska ske. Det har ju ansetts att informationen som följer med betalningsuppmaningen räcker för att informera om vilka indrivningåtgärder som kan komma i fråga.
Jag förstår verkligen att det känns tungt för dig, särskilt när du även fick avslag med skuldsaneringen. Det måste ha känts som snyting på snyting.
Jag har några frågor, varför kunde du inte fortsätta med företaget? Hade du löneutmätning från lönen du hade i det egna bolaget eller hade du någon annan anställning också? Du behöver absolut inte svara, jag blev bara nyfiken.

Mvh
Varinder
Loggat
NoCash
Sr. Member

« Svara #27 skrivet: Mars 29, 2010, 18:58:53 »

Jag var tvungen att lägga ner företaget, då min F-skattsedel blev indragen av Skatteverket för restskatt. Den skatt som Kronofogden utmätt från skattekonto. Kronofogden utmätte i mars 2008 och börjar driva in samma skuld i mars 2009 osv. Nu driver man in skatteskulden från 2009 i mars 2010. Helt ofattbart... Huh?

Jag bokade ett möte hos Kronofogden och bad aktuell handläggare och hans chef förklara beslutet. Då resultatet skulle ödelägga både mig och min ekonomiska situation helt. Svaret jag fick överklaga om du inte är nöjd, då man på Kronofogden inte kunde ta hänsyn till själva resultatet. Men i ansökan för skuldsanering, då tog man hänsyn till ny skuldsättning. Snacka om byråkrati...

Överklaga gjorde jag, resten är historia...
Loggat
Caroline
Full Member

« Svara #28 skrivet: Mars 29, 2010, 19:02:01 »

NoCash
Jag förstår, anade att det var så.
Jag är ledsen för din skull, hoppas att allting löser sig för dig.

Mvh
Varinder
Loggat
fattigriddare
Hero Member

Antal inlägg: 871

« Svara #29 skrivet: Mars 29, 2010, 22:33:38 »

Varinder, vad är det som gäller när man har löneutmätning och får ett arv? Är det någon gräns, t.ex att arv under 10.000 bryr sig inte kfm om? Eller tas allt i mät oavsett summa?
Loggat
Sidor: 1 [2] 3 4 ... 27   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: