Sidor: [1] 2 3 4   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Värde på bil för att fogden ska plocka den?  (läst 51595 gånger)
0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Roffe2010
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 15


« skrivet: Mars 15, 2010, 16:23:12 »

Hej,

Ny här, ramlade in här av en slump. Har fått många svar på saker och ting genom forumet.

Men har en fundering, har sökt en del på forumet men inte fått ett riktigt svar.

Hur mycket ska bilen vara värd innan fogden blir intresserad och plockar den?  
Och hur bedömmer dom värdet på bilen?? Bilhandlarnas "listvärde"?
Hur gör dom?

Kanske ska ta över/köpa en bil som har ett värde (på blocket)på ca 35000kr.

Eller har dom ingen "gräns" utan bedömmer från fall till fall? Jag har ju egentligen beroende av en bil...Pendlar inte till arbete, har inget handikapp osv.

Tacksam för svar , om någon har koll!!
Loggat
Leffa
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 2156



« Svara #1 skrivet: Mars 16, 2010, 12:12:50 »

Ser att ingen har svarat här. Det har varit en hel del diskussioner om det här med bilens värde. Vad jag har hört så får värdet ligga på runt 25000kr men är inte 100% säker. Att man behöver bilen för att pendla till jobbet är ingen ursäkt. Har bilen intressant för fogden så tar dem det även om du skulle bli arbetslös.
Loggat
Patrik1
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1704



« Svara #2 skrivet: Mars 16, 2010, 12:24:27 »

Om du inte har behov av bilen på det sättet så kanske du ska ta och köpa en bil för 10' istället. En bil för den pengen utmäter inte kronkalle skulle jag tro. Hade en bil själv innan för 10' och den brydde dom sig inte om ens. Finns många fina bilar för dom pengarna som man kan göra ett klipp på senare... rent utav få tillbaka pengarna man gav för den efter 1 år.
Loggat

Det är i motvind, inte i medvind en drake stiger
Roffe2010
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 15


« Svara #3 skrivet: Mars 16, 2010, 14:48:08 »

Okej, tack så mycket för svaren!

Ska sanningen fram så betalar jag till en bekant som står på bilen nu. Tänkte mer om jag skulle våga stå på bilen själv, då jag slipper massa strul. Då jag gnetat för att kunna betala den bilen så lär jag inte ta några chanser då!

Har tidigare ägt bilar runt 10000kr, och dessa har jag fått ha kvar.


Jaja, har man satt sig i skiten så......*suck*...
Loggat
kenny555
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1109



« Svara #4 skrivet: Mars 16, 2010, 16:32:11 »

Vet inte direkt om det finns riktlinjer för vad en bil får kosta.
Men med lite logik så är det kanske bäst att ha en bil som kanske har ett värde på max 20.000:-
Värde över detta skulle jag anse som att det ger en fribiljett till KFM:s utmätningmaskin börjar arbeta.
Man behöver ju inte tända en brasa som inte brinner om man säger så
Loggat
Thomas Sakshaug
Full Member
***
Offline Offline

Antal inlägg: 132



Hemsida
« Svara #5 skrivet: Mars 18, 2010, 23:49:43 »

Jag hade då frågat KFM rakt på sak upp till vilket bilvärde som jag får behålla
Loggat

Expert förresten, vad är det?, ex vet jag vad det är, men inte pert!, folk säger "min exflamma" eller min föredetta, så vad är då en föredetta pert?  Perterna säger både det ena och det andra men negligerar det enda riktiga nämligen ditt hjärta.

Vad är en Pert?
alvedon
Sr. Member
****
Offline Offline

Antal inlägg: 257



« Svara #6 skrivet: Mars 19, 2010, 17:02:19 »

Jag trodde också att KFM inte utmätte bilar under ett visst värde, och vågade därför under lång tid ha min lilla skruttiga Golf stående på mig själv (detta underlättade ju enormt vad gällde boendeparkering, försäkring och dylikt). Men se det gjorde dem ändå helt plötsligt! Kronofogden som kom och hämtade bilen berättade att de numera har fått order "uppifrån" om att utmäta allt som bara går, det fanns inte längre några värdegränser, och de hade till och med fått köpa upp nya förvaringstomter till "alla gamla 3000-kronors skrothögar som trillar in" för att det var så många att de inte ens hann sälja av dem. Han kallade det själv för idioti, och rekommenderade mig att inte ha en bil stående på mig igen förrän jag var skuldfri.

Detta var i Malmö för ca 3 år sedan, vet inte om det fungerar likadant i resten av landet. Bilen fick jag behålla i slutändan, men bara för att min mamma köpte tillbaka den på den exekutiva auktionen Wink
Loggat
Roffe2010
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 15


« Svara #7 skrivet: Mars 19, 2010, 19:25:29 »

Jag hade då frågat KFM rakt på sak upp till vilket bilvärde som jag får behålla

Ringde dom idag, men fick inget direkt svar. Frågade angående en bil värd ca 35000kr.
Hon var däremot väldigt trevlig , och rekommenderade att jag inte skulle stå skriven på den. Så jag vet inte alls hur dom tänker i denna fråga.

Loggat
viking
Jr. Member
**
Offline Offline

Antal inlägg: 74


« Svara #8 skrivet: Mars 19, 2010, 22:11:20 »

Jag har faktiskt frågat KFM om detta med bil. Jag fick till svar att bilen får max vara värd 15.000kr.

//Viking
Loggat

Den dagen skit blir värd sin vikt i guld, har den fattige inget skithål.
Sjuksköterskan
Sr. Member
****
Offline Offline

Antal inlägg: 369


« Svara #9 skrivet: Mars 23, 2010, 12:49:45 »

Jag fick ha kvar min bil som har ett värde på c:a 10 000. Men jag tror också det beror lite på var man bor i landet och jobbsituation.

Bor du i en "stad" med bra kollektivtrafik och jobbar m-f 9-17 så behöver man nog inte bil. Bor man på landet och jobbar oregelbundna tider m.m. så kanske man får ha kvar bilen.

Jag TROR att i lagtexten så skrivs det att man har beneficium, dvs. det man behöver för en skälig levnadsnivå. Att åka fyra timmar innan jobbet med buss är inte ok. Ni fatttar
Loggat

Studerande till sjuksköterska. F.d. ingenjör. Pluggar juridik lite nu för att lära mig mer.
Caroline
Full Member
***
Offline Offline

Antal inlägg: 203


« Svara #10 skrivet: Mars 28, 2010, 19:17:46 »

Det finns egentligen inte något fastställt belopp. Men i Stockholm brukar vi i normalfallet inte utmäta fordon som har ett värde som understiger 15.000 kr.
Loggat
corner
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1464



« Svara #11 skrivet: Mars 28, 2010, 21:12:56 »

Men det visar ju det som vi förstått sedan länge; att Kronofogdemyndigheten agerar på ett sätt i en del av landet, och på ett annat sätt i en annan del...  då är det ju lite lotteri att få hjälp med si-eller-så beroende på vart man bor, det luktar ju godtycke lång väg att man gör på ett sätt i Malmö och ett annat i Stockholm. Rättssäkert? Nej!  Shocked
Loggat
Caroline
Full Member
***
Offline Offline

Antal inlägg: 203


« Svara #12 skrivet: Mars 29, 2010, 11:45:58 »

Men det visar ju det som vi förstått sedan länge; att Kronofogdemyndigheten agerar på ett sätt i en del av landet, och på ett annat sätt i en annan del...  då är det ju lite lotteri att få hjälp med si-eller-så beroende på vart man bor, det luktar ju godtycke lång väg att man gör på ett sätt i Malmö och ett annat i Stockholm. Rättssäkert? Nej!

Hej
Jag anser inte att det är något lotteri men det finns olika faktorer att ta hänsyn till beroende på var i landet man bor. Om vi utmäter en bil måste vi ta t ex ta hänsyn till de olika kostnader som kan uppkomma. Det är en viss skillnad att bogsera en bil inom Stockholmsområdet (säg kanske max 5 mil) och uppe i Norrland där avståndet är kanske 25 mil. Det är en väldig skillnad på transportkostnad i mina exempel, så det fordon som kanske har ett utmätningsbart värde i Stockholm behöver inte ha det någon annanstans i landet bl a beroende på kostnader som uppkommer vid ett utmätningsförfarande. Sen är det ju helt andra kommunikationsmöjligheter i storstäder än vad det är ute i landet. Sånt tar vi även hänsyn till när vi gör bedömningen. Så jag tycker inte att det är godtyckligt utan vi måste ta hänsyn till olika saker från fall till fall. Jag anser inte att rättssäkerheten sätts på spel när förutsättningarna är helt olika.

Mvh
Varinder
Loggat
corner
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1464



« Svara #13 skrivet: Mars 29, 2010, 13:03:01 »

Men om du läser Alvedons inlägg ovan, så verkar det helt klart som om reglerna är hårdare i Malmö än i Stockholm. Hur förklarar man det? Jag tycker Malmö verkar ha minst lika bra kollektivtrafik som Stockholm, och det är väl ingen jättestor skillnad på transportkostnader eller längden på sträckor utmätta bilar ska bogseras?

(Möjligtvis är det väl enklare att förvara gamla rosthögar i Malmö. Bara att parkera dem i Köpenhamn efter utmätningen  Wink )

Det finns en brist i att enskilda kronoinspektörer ska avgöra från fall till fall, för vi är olika som människor och en elak fogde med lågt blodsocker kan säkert göra en annan bedömning än en som varit snäll och ätit sin frukost. Varför inte köra en "riksgräns" i stil med "rosthög värd mindre än 15000 rör vi inte oavsett vilken del av landet den rullar i"? Det borde ju förenkla mycket för er på fältet också, tycker jag.

Så kan jag varmt rekommendera en mycket duktig bloggare till dig, Skattmasen. Han har arbetat på verkställigheten och där noterat en del, ska vi kalla det "kulturskillnader", mellan enheternas myndighetsutövning?

http://skattmasen.svenskablogg.se/2009/09/07/kronofogden-1/


Mvh Corner
Loggat
Caroline
Full Member
***
Offline Offline

Antal inlägg: 203


« Svara #14 skrivet: Mars 29, 2010, 15:02:35 »

Hej Corner
Visst gör olika personer olika bedömningar, så är det och så kommer det nog alltid att vara.
Jag kan inte förklara skillnaderna mellan Malmö och Stockholm, jag vet bara att det inte borde vara någon skillnad i handläggningen.
Jag vet att det pratas mycket om olikheterna i handläggningen över landet och ledningen lägger mycket krut på att det ska vara enhetlig handläggning över hela landet.
Förhoppningsvis kommer vi dit en dag.

Mvh
Varinder

Loggat
Sidor: [1] 2 3 4   Gå upp
  Skriv ut  
 
Gå till: