Thomas Sakshaug
|
 |
« Svara #15 skrivet: April 03, 2010, 20:54:40 » |
|
Mamma har kört bil i 30 år och när hon på ålderns höst fick dålig syn var hon snäll och lämnade tillbaka körkortet. Det har gått ett tag sedan dess och hon har fortsatt ägt bilar.
Nu har jag förra veckan fått klart för mig att om försäkring ska gälla så måste bilen stå på den som kör mest, vilket medfört att bilen skrivis över på mig dock utan att jag betalat något för bilen ännu.
Det är egentligen en gamal liten bil, Renaul 5 TL - 86, köpt år 2008. Bilen har stått i många år då ägaren dog och nu hans bror, Hasse Persson på Radioprogrammet "Sök och Finn", sålde bilen till mamma. Den har varit på taket en gång och är bucklig.
Undrar om KFM kommer att utmäta? tiden får utvisa
|
|
|
Loggat
|
Expert förresten, vad är det?, ex vet jag vad det är, men inte pert!, folk säger "min exflamma" eller min föredetta, så vad är då en föredetta pert? Perterna säger både det ena och det andra men negligerar det enda riktiga nämligen ditt hjärta.
Vad är en Pert?
|
|
|
Admin
|
 |
« Svara #16 skrivet: April 03, 2010, 21:03:47 » |
|
Nu har jag förra veckan fått klart för mig att om försäkring ska gälla så måste bilen stå på den som kör mest, vilket medfört att bilen skrivis över på mig dock utan att jag betalat något för bilen ännu. Vem har tutat i dig det?  Det är som Du säkert själv förstår helt fel. Du kan inte försäkra en bil som någon annan är ägare till även om det är DU som mest använder den. Om min far, kompis, sambo eller what ever står som ägare på en bilen, men det är i stort sett bara jag som använder den spelar således ingen roll. Försäkringen MÅSTE likafullt stå på ägaren, inte på mig! För övrigt så betingar inte en -86:as Renault 5 något utmätningsbart värde så den får du garanterat behålla.
|
|
|
Loggat
|
Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns. www.sanningen-ska-fram.seSoon....... very soon.......
|
|
|
alvedon
|
 |
« Svara #17 skrivet: April 03, 2010, 23:30:05 » |
|
För övrigt så betingar inte en -86:as Renault 5 något utmätningsbart värde så den får du garanterat behålla.
Om han inte bor i Malmö vill säga!
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Admin
|
 |
« Svara #18 skrivet: April 03, 2010, 23:35:20 » |
|
För övrigt så betingar inte en -86:as Renault 5 något utmätningsbart värde så den får du garanterat behålla.
Om han inte bor i Malmö vill säga! Vad är skillnaden i Malmö?
|
|
|
Loggat
|
Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns. www.sanningen-ska-fram.seSoon....... very soon.......
|
|
|
alvedon
|
 |
« Svara #19 skrivet: April 03, 2010, 23:38:31 » |
|
Om han inte bor i Malmö vill säga! Vad är skillnaden i Malmö? Läs igenom tråden herr administratör 
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Admin
|
 |
« Svara #20 skrivet: April 04, 2010, 00:33:28 » |
|
Läs igenom tråden herr administratör  Ahh, se där.... Jag var inte uppmärksam nog!  Konstigt det där. Skulle vara intressant att driva en rättsprocess om en 2-3000kr bil. För att utmätningen ska vara försvarbar så skall den inbringa ett överskott genom försäljningen. Men som du själv skrev så var KFM tvungen att skaffa fram parkeringsytor till alla skrothögar så bara där är det frågan om inte kostnaden överstiger intäkterna. Dessutom så kostar det att annonsera, bilen är sannolikt försäkrad på något sätt även om den är avställd, samt att det kan ta lång tid innan man "blir av med skiten". Möjligtvis att dom kan vara extra hårda om bilen skapar mer och mer skulder hela tiden genom obetald försäkring, skatt, böter, parkering osv? Själv har jag alltid fått behålla mina bilar, och det har varit bilar från 5000 - 35000kr, utan att fogden gjort anspråk på dem.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
alvedon
|
 |
« Svara #21 skrivet: April 04, 2010, 00:59:48 » |
|
Konstigt det där. Skulle vara intressant att driva en rättsprocess om en 2-3000kr bil.
För att utmätningen ska vara försvarbar så skall den inbringa ett överskott genom försäljningen. Men som du själv skrev så var KFM tvungen att skaffa fram parkeringsytor till alla skrothögar så bara där är det frågan om inte kostnaden överstiger intäkterna. Dessutom så kostar det att annonsera, bilen är sannolikt försäkrad på något sätt även om den är avställd, samt att det kan ta lång tid innan man "blir av med skiten".
Möjligtvis att dom kan vara extra hårda om bilen skapar mer och mer skulder hela tiden genom obetald försäkring, skatt, böter, parkering osv?
Själv har jag alltid fått behålla mina bilar, och det har varit bilar från 5000 - 35000kr, utan att fogden gjort anspråk på dem.
Ja, "min" kronofogde ursäktade sig nästan och sa just det - att det var svårt att se hur det här var ekonomiskt försvarbart. Det är ju möjligt att han bara fulade sig på något sätt och egentligen ville jävlas med just mig, men allt tydde på att det faktiskt var sant - jag var ju med på den exekutiva auktionen, och där var säkert 30-40 bilar som var i ännu sämre skick än min. Det rörde sig definitivt om bilar i 3000-kronorsklassen varav flera var avställda och obesiktigade, med stora krockskador och gud vet vad. Dock verkade det som att det faktiskt fanns gott om köpare, det stod gäng av vad jag uppfattade som skrothandlare och meckare som ropade in flera bilar var. Jag hade vid tillfället visserligen en skuld till Trafikförsäkringsföreningen, men det var för en tidigare bil. På denna hade jag inte så mycket som en p-bot, så jag tror inte det handlade om det. Konstigt, som sagt. Jag kan bara hoppas att det har ändrats sedan dess.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Nightmare
|
 |
« Svara #22 skrivet: April 04, 2010, 01:39:56 » |
|
Konstigt det där. Skulle vara intressant att driva en rättsprocess om en 2-3000kr bil.
För att utmätningen ska vara försvarbar så skall den inbringa ett överskott genom försäljningen. Men som du själv skrev så var KFM tvungen att skaffa fram parkeringsytor till alla skrothögar så bara där är det frågan om inte kostnaden överstiger intäkterna. Dessutom så kostar det att annonsera, bilen är sannolikt försäkrad på något sätt även om den är avställd, samt att det kan ta lång tid innan man "blir av med skiten".
Möjligtvis att dom kan vara extra hårda om bilen skapar mer och mer skulder hela tiden genom obetald försäkring, skatt, böter, parkering osv?
Själv har jag alltid fått behålla mina bilar, och det har varit bilar från 5000 - 35000kr, utan att fogden gjort anspråk på dem.
Ja, "min" kronofogde ursäktade sig nästan och sa just det - att det var svårt att se hur det här var ekonomiskt försvarbart. Det är ju möjligt att han bara fulade sig på något sätt och egentligen ville jävlas med just mig, men allt tydde på att det faktiskt var sant - jag var ju med på den exekutiva auktionen, och där var säkert 30-40 bilar som var i ännu sämre skick än min. Det rörde sig definitivt om bilar i 3000-kronorsklassen varav flera var avställda och obesiktigade, med stora krockskador och gud vet vad. Dock verkade det som att det faktiskt fanns gott om köpare, det stod gäng av vad jag uppfattade som skrothandlare och meckare som ropade in flera bilar var. Jag hade vid tillfället visserligen en skuld till Trafikförsäkringsföreningen, men det var för en tidigare bil. På denna hade jag inte så mycket som en p-bot, så jag tror inte det handlade om det. Konstigt, som sagt. Jag kan bara hoppas att det har ändrats sedan dess. Alla åtgärder kfm vidtar SKALL vara ekonomiskt försvarbara, sen spelar det ingen roll vad dom själva försöker tuta i folk. Skulle vilja se KFM i rätten försvara att dom tog bilen trots att dom visste att kostnaderna för åtgärden vida översteg intäkterna, Good luck att försvara ett sådant agerande kfm, säger jag bara. Dumstruten på i minst ett halvår på den tjänstemannen i alla fall.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
corner
|
 |
« Svara #23 skrivet: April 04, 2010, 08:45:11 » |
|
Mm. Dumstrut av blött tidningspapper! Man det visar också att det måste vara ganska marigt för enskilda kronofogdar att veta vad som är rätt att mäta ut, och vad man ska låta bli. Tänk er själva att behöva stå och gissa, med vetskapen att man nog förstör mer än man "hjälper till att bli skuldfri" för den som äger bilen ifall man gissar fel. Vilken bra arbetsgivare KFM är i det läget - inte!
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Thomas Sakshaug
|
 |
« Svara #24 skrivet: April 07, 2010, 01:22:44 » |
|
Nu har jag förra veckan fått klart för mig att om försäkring ska gälla så måste bilen stå på den som kör mest, vilket medfört att bilen skrivis över på mig dock utan att jag betalat något för bilen ännu. Vem har tutat i dig det?  Det är som Du säkert själv förstår helt fel. Du kan inte försäkra en bil som någon annan är ägare till även om det är DU som mest använder den. Om min far, kompis, sambo eller what ever står som ägare på en bilen, men det är i stort sett bara jag som använder den spelar således ingen roll. Försäkringen MÅSTE likafullt stå på ägaren, inte på mig! För övrigt så betingar inte en -86:as Renault 5 något utmätningsbart värde så den får du garanterat behålla. Mamma stod som ägare och hade försäkringen och jag körde bilen eftersom mamma ej har kvar körkortet. Försäkringsbolagen Folksam har "tutat i mig" att eftersom det är jag hudsakligen som kör bilen så måste bilen och försäkringen stå på mig.
|
|
|
Loggat
|
Expert förresten, vad är det?, ex vet jag vad det är, men inte pert!, folk säger "min exflamma" eller min föredetta, så vad är då en föredetta pert? Perterna säger både det ena och det andra men negligerar det enda riktiga nämligen ditt hjärta.
Vad är en Pert?
|
|
|
corner
|
 |
« Svara #25 skrivet: April 07, 2010, 07:01:19 » |
|
...och då undrar jag sponant om ni får ut nån försäkring ifall du krockar, när du betalar försäkring på en bil du inte äger.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Admin
|
 |
« Svara #26 skrivet: April 07, 2010, 15:30:05 » |
|
...och då undrar jag sponant om ni får ut nån försäkring ifall du krockar, när du betalar försäkring på en bil du inte äger.
Det går inte att försäkra en bil man inte står som ägare på, så det "problemet" finns inte.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Otto
Jr. Member

Antal inlägg: 76
|
 |
« Svara #27 skrivet: April 07, 2010, 16:23:40 » |
|
Det är helt rätt Admin.
Har du dessutom en bil reggad på dig (givetvis i trafik), som inte är försäkrad av dig så sätter trafikförsäkringsföreningen (tror jag de heter) tänderna i dig, och låt oss säga som så, de har inte den billigaste försäkringen.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Robert36
|
 |
« Svara #28 skrivet: April 07, 2010, 18:24:25 » |
|
Det finns egentligen inte något fastställt belopp. Men i Stockholm brukar vi i normalfallet inte utmäta fordon som har ett värde som understiger 15.000 kr.
Är det KFM som fastställer värdet på en bil, eller är det någon utomstående som gör det? Att KFM inte har kompetensen vet jag med bestämdhet, jag har exempel på där de släppt en hoj som utan tvivel var värd runt 200.000, av den anledningen att de trodde den var trasig. 
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Thomas Sakshaug
|
 |
« Svara #29 skrivet: April 14, 2010, 23:58:37 » |
|
Men lilla vän... suck... det är ju det jag säger. Vi visste ej om att den som mest nyttjar bilen måste äga bilen, enligt Folksam. Mamma hade ägandet och försäkring. Nu är det jag som äger bilen och har försäkringen eftersom det är jag som nyttjar bilen mest.
|
|
|
Loggat
|
Vad är en Pert?
|
|
|
|