Admin
|
 |
« Svara #30 skrivet: April 15, 2010, 00:06:09 » |
|
...och då undrar jag sponant om ni får ut nån försäkring ifall du krockar, när du betalar försäkring på en bil du inte äger.
Men lilla vän... suck... det är ju det jag säger. Vi visste ej om att den som mest nyttjar bilen måste äga bilen, enligt Folksam. Mamma hade ägandet och försäkring. Nu är det jag som äger bilen och har försäkringen eftersom det är jag som nyttjar bilen mest. Jag har, efter Ditt påstående om att Folksam menar att den som mest nyttjar bilen måste stå som ägare till den, varit i kontakt med Folksam. Dom ställde sig frågande till Ditt påstående.... Om dom skulle kunna ställa sådana krav torde det väl finnas någon form av lagstöd för detta, men det finns alltså inte. Jag vet inte om det är så att Du missuppfattat Folksam, eller om det var någon där som var väldigt okunnig.
|
|
|
Loggat
|
Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns. www.sanningen-ska-fram.seSoon....... very soon.......
|
|
|
Thomas Sakshaug
|
 |
« Svara #31 skrivet: April 15, 2010, 00:17:35 » |
|
...och då undrar jag sponant om ni får ut nån försäkring ifall du krockar, när du betalar försäkring på en bil du inte äger.
Men lilla vän... suck... det är ju det jag säger. Vi visste ej om att den som mest nyttjar bilen måste äga bilen, enligt Folksam. Mamma hade ägandet och försäkring. Nu är det jag som äger bilen och har försäkringen eftersom det är jag som nyttjar bilen mest. Jag har, efter Ditt påstående om att Folksam menar att den som mest nyttjar bilen måste stå som ägare till den, varit i kontakt med Folksam. Dom ställde sig frågande till Ditt påstående.... Om dom skulle kunna ställa sådana krav torde det väl finnas någon form av lagstöd för detta, men det finns alltså inte. Jag vet inte om det är så att Du missuppfattat Folksam, eller om det var någon där som var väldigt okunnig. Nä men nu blir jag skit förbannad. Alltså jag ringde folksam i ett annat ärende gällande att jag som enskild firma körde bilen. Fakta, min mamma har sedan en tid tillbaka varit blind på ett öga och hon lämnade tillbaka körkortet ordningssam som hon är. Det stod i försäkrings specen nått om ändrad försäkring om bilen används som tjänste, en sån allmän info. Därför ringde jag Folksam och i samband med detta telefonsamtal så sa kumdtjänst att det är den som mest kör bilen som ska vara ägare om försäkringen skulle gälla annars så skulle halvförsäkringen bli trafikförsäkring istället. I det läget hade jag inget val eftersom det är helt uppenbart att mamma ej ens kör bilen. Hur i helsefyr ska jag kunna bevisa att detta sades i telefon?
|
|
|
Loggat
|
Expert förresten, vad är det?, ex vet jag vad det är, men inte pert!, folk säger "min exflamma" eller min föredetta, så vad är då en föredetta pert? Perterna säger både det ena och det andra men negligerar det enda riktiga nämligen ditt hjärta.
Vad är en Pert?
|
|
|
fattigriddare
|
 |
« Svara #32 skrivet: April 15, 2010, 00:51:12 » |
|
Det här blir snurrigare och snurrigare!  Alltså jag ringde folksam i ett annat ärende gällande att jag som enskild firma körde bilen. Fakta, min mamma har sedan en tid tillbaka varit blind på ett öga och hon lämnade tillbaka körkortet ordningssam som hon är. Det stod i försäkrings specen nått om ändrad försäkring om bilen används som tjänste, en sån allmän info. annars så skulle halvförsäkringen bli trafikförsäkring istället. Tjänstebil och halvförsäkring blir trafikförsäkring!  Förresten hur i herrans namn kan du ha en halvförsäkring på en gammal -86:a Renault 5! 
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
JohanHva
|
 |
« Svara #33 skrivet: April 15, 2010, 15:17:48 » |
|
Ja det där med halvförsäkringen undrar jag över med måste vara enormt oekonomiskt med tanke på att dom i princip inte ersätter något på en sådan gammal bil
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Robert36
|
 |
« Svara #34 skrivet: April 15, 2010, 15:41:14 » |
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Thomas Sakshaug
|
 |
« Svara #35 skrivet: Maj 01, 2010, 00:02:09 » |
|
Det här blir snurrigare och snurrigare!  Alltså jag ringde folksam i ett annat ärende gällande att jag som enskild firma körde bilen. Fakta, min mamma har sedan en tid tillbaka varit blind på ett öga och hon lämnade tillbaka körkortet ordningssam som hon är. Det stod i försäkrings specen nått om ändrad försäkring om bilen används som tjänste, en sån allmän info. annars så skulle halvförsäkringen bli trafikförsäkring istället. Tjänstebil och halvförsäkring blir trafikförsäkring!  Förresten hur i herrans namn kan du ha en halvförsäkring på en gammal -86:a Renault 5!  Som Enskild Firma så kör jag alltid tjänste med förekommande privata resor, oavsätt om jag kör egen bil eller lånar en bil. Mamma ägde bilen och utan körkort så skulle halvförsäkringen reduceras till trafikförsäkring, när nu Folksam fick reda hur det ligger till. Bilen har en(1) tidigare ägare som dog ca år 1986 efter ca 4500mil och bilen har stått avställd sedan dess. Den är bucklig men bara en aning rost och bra maskinellt. Nu för jag in värdet på bilen i firman som förbrukningsvara i konteringen för bokföringen. Jag har inga enskilda mål hos KFM och har konkursfrihetsbevis.
|
|
|
Loggat
|
Expert förresten, vad är det?, ex vet jag vad det är, men inte pert!, folk säger "min exflamma" eller min föredetta, så vad är då en föredetta pert? Perterna säger både det ena och det andra men negligerar det enda riktiga nämligen ditt hjärta.
Vad är en Pert?
|
|
|
Robert36
|
 |
« Svara #36 skrivet: Maj 01, 2010, 09:19:43 » |
|
Det här blir snurrigare och snurrigare!  Alltså jag ringde folksam i ett annat ärende gällande att jag som enskild firma körde bilen. Fakta, min mamma har sedan en tid tillbaka varit blind på ett öga och hon lämnade tillbaka körkortet ordningssam som hon är. Det stod i försäkrings specen nått om ändrad försäkring om bilen används som tjänste, en sån allmän info. annars så skulle halvförsäkringen bli trafikförsäkring istället. Tjänstebil och halvförsäkring blir trafikförsäkring!  Förresten hur i herrans namn kan du ha en halvförsäkring på en gammal -86:a Renault 5!  Som Enskild Firma så kör jag alltid tjänste med förekommande privata resor, oavsätt om jag kör egen bil eller lånar en bil. Mamma ägde bilen och utan körkort så skulle halvförsäkringen reduceras till trafikförsäkring, när nu Folksam fick reda hur det ligger till. Bilen har en(1) tidigare ägare som dog ca år 1986 efter ca 4500mil och bilen har stått avställd sedan dess. Den är bucklig men bara en aning rost och bra maskinellt. Nu för jag in värdet på bilen i firman som förbrukningsvara i konteringen för bokföringen. Jag har inga enskilda mål hos KFM och har konkursfrihetsbevis. Det lät kreativt, men är det verkligen lagligt att bokföra bilen så? Visst ska den ha ett kostnadsställe, men vad händer med förmånsvärdet, utgår inte det från nybilsvärdet i och med att du kostnadsför den? Är bilen lastbilsregistrerad och för du körjournal?
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Jagad!
Newbie
Antal inlägg: 24
|
 |
« Svara #37 skrivet: Maj 03, 2010, 22:50:18 » |
|
Hej. Om man inte själv äger bilen utan har den på kredit/avbetalning där restvärdet hela tiden motsvarar marknadsvärdet så kan väl inte KF utmäta den, eller? Mvh Jagad!
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Robert36
|
 |
« Svara #38 skrivet: Maj 04, 2010, 09:24:10 » |
|
Hej. Om man inte själv äger bilen utan har den på kredit/avbetalning där restvärdet hela tiden motsvarar marknadsvärdet så kan väl inte KF utmäta den, eller? Mvh Jagad!
Jag gissar nu. Om kreditgivaren skrivit in en kreditspärr med återtaganderätt så tror jag inte de kan mäta ut bilen, om det inte finns några förbehåll så tror jag de kan mäta bilen.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
mna
Newbie
Antal inlägg: 26
|
 |
« Svara #39 skrivet: Maj 05, 2010, 20:37:26 » |
|
Själv har jag alltid fått behålla mina bilar, och det har varit bilar från 5000 - 35000kr, utan att fogden gjort anspråk på dem.
Men min gamla rostiga 4000-kronorsvolvo tog de... Å andra sidan - en man jag hade fordringar på för länge sedan fick behålla både sin egen nya volvokombo, samtidigt som familjen (hustrun) hade en annan volvo och han disponerade en van på sitt egna företag...
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Caroline
|
 |
« Svara #40 skrivet: Maj 09, 2010, 09:57:34 » |
|
om skulden på bilen överstiger värdet så saknar fordonet utmätningsbart värde och kan därmed inte utmätas.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Paris
|
 |
« Svara #41 skrivet: Maj 09, 2010, 10:04:16 » |
|
Hej Varinder !
Enligt brottsofferjouren har jag rätt att söka brottsskadersättning,min fråga : om jag blir beviljad ersättning har kronofogdemyndigheten rätt att ta den ersättningen ?
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Micke J
|
 |
« Svara #42 skrivet: Maj 09, 2010, 11:42:17 » |
|
Min bil tog dom inte. Även om den var värd 20000:-. Dom tyckte inte det var värt det. 
|
|
|
Loggat
|
Grävt upp stridsyxan mot socialnämnden.
|
|
|
Robert36
|
 |
« Svara #43 skrivet: Maj 09, 2010, 11:44:51 » |
|
Min bil tog dom inte. Även om den var värd 20000:-. Dom tyckte inte det var värt det.  Verkar vara lite av ett lotteri, men det kanske tas hänsyn till behov?
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Caroline
|
 |
« Svara #44 skrivet: Maj 09, 2010, 12:00:10 » |
|
Hej Varinder !
Enligt brottsofferjouren har jag rätt att söka brottsskadersättning,min fråga : om jag blir beviljad ersättning har kronofogdemyndigheten rätt att ta den ersättningen ?
Hej Egendom kan också vara skyddad mot utmätning på grund av särskilda föreskrifter. Så kan vara fallet med t.ex. skadestånd. Får gäldenären skadestånd med anledning av personskada, frihetsberövande, falskt åtal, ärekränkning m.m. får medlen inte utmätas innan de har betalats ut. Sedan skadeståndet har betalats ut får det inte utmätas om medlen hålls avskilda och skadeståndet är avsett att tillgodose ett försörjningsbehov som alltjämt finns kvar. Avser skadeståndet ersättning för något annat, t.ex. sveda och värk, får det utmätas tidigast då det gått två år sedan utbetalningsdagen. Hoppas att detta besvarade din fråga. Med vänliga hälsningar
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
|