Sidor: 1 2 3 [4]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Värde på bil för att fogden ska plocka den?  (läst 55460 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Micke J
Full Member

Antal inlägg: 247

« Svara #45 skrivet: Maj 09, 2010, 12:01:20 »

Jo det kan nog vara ett lotteri.
Sen så sa jag att bilen läckte olja från motor och växellåda.
Låg ju olja under bilen i garaget.
Wink
Loggat

Grävt upp stridsyxan mot socialnämnden.
Robert36
Hero Member

Antal inlägg: 1261

Hemsida
« Svara #46 skrivet: Maj 09, 2010, 17:17:35 »

Hej  Varinder !

Enligt brottsofferjouren har jag rätt att söka brottsskadersättning,min fråga : om jag blir beviljad ersättning
har kronofogdemyndigheten rätt att ta den ersättningen ?

Hej
Egendom kan också vara skyddad mot utmätning på grund av särskilda föreskrifter. Så kan vara fallet med t.ex. skadestånd. Får gäldenären skadestånd med anledning av personskada, frihetsberövande, falskt åtal, ärekränkning m.m. får medlen inte utmätas innan de har betalats ut. Sedan skadeståndet har betalats ut får det inte utmätas om medlen hålls avskilda och skadeståndet är avsett att tillgodose ett försörjningsbehov som alltjämt finns kvar. Avser skadeståndet ersättning för något annat, t.ex. sveda och värk, får det utmätas tidigast då det gått två år sedan utbetalningsdagen. Hoppas att detta besvarade din fråga.

Med vänliga hälsningar
Hänger det här ihop med att skadestånd oftast är icke skattepliktiga? Jag vet att du i någon annan fråga om utmätning skrev att i det fallet ersättningen var skattefri så skulle den inte mätas ut. Jag kan ha missuppfattat det, men min fråga är om skattefria intäkter undgår utmätning? En skattefri intäkt kan ju vara att jag lånar min kropp till medicinsk forskning som ett exempel.
Loggat

kenny
Full Member

Antal inlägg: 104

« Svara #47 skrivet: Maj 11, 2010, 00:51:45 »

Generellt är ett värde på 60% av basbeloppet fredat för utmätning, om man måste ha en bil, t.ex. till/från arbete. Finns inget sådant behov, är det fredade värdet summan av kostnaderna för försäljningen.

Gällande rätt till socialbidrag är värdet motsvarande 100% av basbeloppet innan de kan kräva att den ska säljas för att ge bidrag, om behovet av bilen finns. Finns inte behovet är gränsen istället 0kr.

I båda fallen kan man vara tvungen att överklaga för att de skall följa rättspraxis. Man måste räkna med att argumentera väl för sin sak med tillhörande rättsfallshänvisningar. I annat fall går domstolarna oftast på kronofogdens och socialnämndens linje, utan att reflektera vidare över rättsläget. I dessa sammanhang kan det också vara värt att studera vem som fört talan emot dig som enskild. Har du inga A-mål, får staten inte föra talan. Staten är i dessa fall Skatteverket eller i vissa fall Kronofogden. Detta måste påpekas, eftersom Tingsrätten oftast låter det glida förbi, om ingen invändning görs.
Loggat
Sidor: 1 2 3 [4]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: