Hej Varinder !
Enligt brottsofferjouren har jag rätt att söka brottsskadersättning,min fråga : om jag blir beviljad ersättning
har kronofogdemyndigheten rätt att ta den ersättningen ?
Hej
Egendom kan också vara skyddad mot utmätning på grund av särskilda föreskrifter. Så kan vara fallet med t.ex. skadestånd. Får gäldenären skadestånd med anledning av personskada, frihetsberövande, falskt åtal, ärekränkning m.m. får medlen inte utmätas innan de har betalats ut. Sedan skadeståndet har betalats ut får det inte utmätas om medlen hålls avskilda och skadeståndet är avsett att tillgodose ett försörjningsbehov som alltjämt finns kvar. Avser skadeståndet ersättning för något annat, t.ex. sveda och värk, får det utmätas tidigast då det gått två år sedan utbetalningsdagen. Hoppas att detta besvarade din fråga.
Med vänliga hälsningar
Hänger det här ihop med att skadestånd oftast är icke skattepliktiga? Jag vet att du i någon annan fråga om utmätning skrev att i det fallet ersättningen var skattefri så skulle den inte mätas ut. Jag kan ha missuppfattat det, men min fråga är om skattefria intäkter undgår utmätning? En skattefri intäkt kan ju vara att jag lånar min kropp till medicinsk forskning som ett exempel.