Admin
|
 |
« Svara #60 skrivet: Januari 15, 2010, 00:13:55 » |
|
Men att PH:s bolag fakturerar för sina tjänster åt Alektum är nog helt i sin ordning juridiskt sett.
Jo det hade varit helt lagligt i ett annat sammanhang. Men om två företag kommit på en smart grej genom och blåsa staten på skatt genom liknande konstellation, hade skattemyndigheten omedelbart täppt till det hålet. Även om det hållit sig inom dem juridiska ramarna. Staten får inte bli blåst, men det är okej att blåsa gäldenärer. Jag har idag påpekat detta för DI och får snart besked om det anses strida mot god inkassosed. Han förstod nämligen det oetiska i denna uppfinningsrika service alektum kommit på. Ska bli intressant att höra vad DI kommer fram till.
|
|
|
Loggat
|
Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns. www.sanningen-ska-fram.seSoon....... very soon.......
|
|
|
Patrik1
|
 |
« Svara #61 skrivet: Januari 15, 2010, 06:09:31 » |
|
Men att PH:s bolag fakturerar för sina tjänster åt Alektum är nog helt i sin ordning juridiskt sett.
Jo det hade varit helt lagligt i ett annat sammanhang. Men om två företag kommit på en smart grej genom och blåsa staten på skatt genom liknande konstellation, hade skattemyndigheten omedelbart täppt till det hålet. Även om det hållit sig inom dem juridiska ramarna. Staten får inte bli blåst, men det är okej att blåsa gäldenärer. Jag har idag påpekat detta för DI och får snart besked om det anses strida mot god inkassosed. Han förstod nämligen det oetiska i denna uppfinningsrika service alektum kommit på. Ska bli intressant att höra vad DI kommer fram till. Kan nog sätta en bullpåse på att dom inte kommer fram till nånting. ( Som vanligt ) Dom små brun-näsorna 
|
|
|
Loggat
|
Det är i motvind, inte i medvind en drake stiger
|
|
|
petterniklas
|
 |
« Svara #62 skrivet: Januari 15, 2010, 11:19:23 » |
|
DI är redan JO anmälda för just alektum. Tveksamt om dem vill dra på sig en ny JO anmälan för liknande ärende mot samma bolag (Alektum).
|
|
|
Loggat
|
Skuldfri efter 20 år...
|
|
|
Lektor
|
 |
« Svara #63 skrivet: Januari 15, 2010, 18:48:56 » |
|
Oj, er antagonist har hittat hit. Jag skulle inte vilja se hans meddelandeinbox. Forumet har verkligen vuxit; det är lönlöst att ens försöka följa med i diskussionerna längre. Imponerande!
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
|
Admin
|
 |
« Svara #65 skrivet: Januari 17, 2010, 00:27:24 » |
|
|
|
|
Loggat
|
Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns. www.sanningen-ska-fram.seSoon....... very soon.......
|
|
|
emigrerat
|
 |
« Svara #66 skrivet: Januari 20, 2010, 11:59:19 » |
|
hej Peter Tack för ditt svar, anser du att det är ok att köpa en skuld pa nagon som är tex obefintlig eller har emigrerat med okänd adress?
och är det etiskt att köpa en skuld om man inte vet att man kan leverera ett denuntiationsbrev till gäldenaren ganska omedelbart?
och ha en god fortsattning
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
peterhellman
Newbie
Antal inlägg: 15
|
 |
« Svara #67 skrivet: Januari 28, 2010, 17:57:50 » |
|
Hej igen,
Petterniklas: Det är inget konstigt att Alektum Inkasso AB anlitar ett externt bolag för juridisk rådgivning och handläggning av domstolsärenden. Tvärtom brukar de allra flesta bolag och privatpersoner anlita extern juridisk expertis vid t ex olika tvister, även om många bolag självklart också har anställda bolagsjurister.
När det gäller kostnaden för juridisk rådgivning så är så gott som alla förenklade tvistemål betydligt dyrare för Alektum Inkasso AB än de 1134 kronor som kan dömas ut som rättegångskostnader. Detta eftersom en timmes juridisk rådgivning/handläggning sällan är tillräckligt i målen. Eftersom man i tvister om mindre värden dock endast kan få ersättning med (huvudsakligen) just 1134 kronor så måste yrkandena stanna vid detta belopp. Du kan emellertid vara säker på att de yrkade beloppen alltid motsvarar en verklig kostnad för Alektum Inkasso AB (målet har ju faktiskt handlagts av ett annat bolag som naturligtvis tar betalt för sitt arbete!) och att Alektum Inkasso AB rent faktiskt betalar betydligt med för inköp av juridiska tjänster till det bolag som anlitas än vad som döms ut i rättegångskostnadsersättning.
Robert36: Det är rimligt att den som har köpt en vara eller en tjänst betalar det avtalade priset tillsammans med lagstadgad eller avtalad ränta och eventuella kostnader oavsett hur lång tid som förflutit från fordringens uppkomst eller om fordringen sålts vidare. Jag har svårt att förstå hur det skall kunna gynna gäldenären att borgenären tvingats konstatera en kundförlust på grund av gäldenärens underlåtenhet att prestera i enlighet med det ingångna avtalet?
Och ja, inkassobranschen gör samhällsnytta. Under 2008 återförde inkassobranschen t ex 15,2 miljarder kronor till näringslivet enligt en rapport från Kreicbergs Utredning & Opinion (2009). Det motsvarar ungefär 4 000 kronor per hushåll och skulle sannolikt drabba hushållen med samma belopp årligen i form av högre priser etc om någon inkassering inte skulle ha skett.
Emigrerat: Naturligtvis är det inte fel att köpa en skuld där gäldenären har flyttat utomlands; den kan förmodligen inkasseras med hjälp av myndigheter och inkassobolag i det land där gäldenären nu är bosatt. När det gäller denuntiationsbrevet så är det ju en åtgärd till skydd för den nya borgenären och inte för gäldenären, så jag förstår inte riktigt frågan?
Med vänliga hälsningar, Peter Hellman För Alektum Inkasso AB
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Dwight
|
 |
« Svara #68 skrivet: Januari 29, 2010, 00:26:21 » |
|
"Och ja, inkassobranschen gör samhällsnytta. Under 2008 återförde inkassobranschen t ex 15,2 miljarder kronor till näringslivet enligt en rapport från Kreicbergs Utredning & Opinion (2009). Det motsvarar ungefär 4 000 kronor per hushåll och skulle sannolikt drabba hushållen med samma belopp årligen i form av högre priser etc om någon inkassering inte skulle ha skett." säger Peter Hellman
Hur mycket av dom 15,2 miljarderna lade inkassomaffian beslag på genom ockerräntor och hittepå-avgifter? Eller kom det utanför och hur mycket uppgick det till i så fall?
Dwight
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Robert36
|
 |
« Svara #69 skrivet: Januari 29, 2010, 02:21:42 » |
|
Och ja, inkassobranschen gör samhällsnytta. Under 2008 återförde inkassobranschen t ex 15,2 miljarder kronor till näringslivet enligt en rapport från Kreicbergs Utredning & Opinion (2009). Det motsvarar ungefär 4 000 kronor per hushåll och skulle sannolikt drabba hushållen med samma belopp årligen i form av högre priser etc om någon inkassering inte skulle ha skett.
Länk till rapporten samt en redogörelse för inkassobranschens kostnader för att återföra dessa 15.2 miljarder. Jag vill även att du specificerar fördelningen fordringar mot företag samt mot privatperson och hur de fördelar sig i procent i förhållande till totalsumman. I ditt svar ser jag gärna någon form av tidsaxel i de fordringar ni återfört. Jag antar att det inte är några problem att plocka fram statistik över hur fördelningen ser ut kontra åldern på skulderna ni drivit in.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Ulrika Ring
|
 |
« Svara #70 skrivet: Januari 29, 2010, 09:56:56 » |
|
Peter, ja alla människor har i alla tider arbetat på att rättfärdiga sin handel och vandel. Bödlar, fångvaktare... ja du fattar.
En fråga, hur ser du på jämnvikten i kunskap mellan "allmänheten" och säg experter på Inkassobolag, ex jurister? Ulla Undersköterska eller Bert Bilmek är i påtagligt underläge när hon/han, utan utbildning och erfarenhet av juridik eller det juridiska rummet, ska argumentera mot erfarna och utbildade jurister. Finns det någon risk att den obalansen kan ha någon påverkan på målen och domslut? Lite grann som att "ha rätt" och "få rätt"? Domslut har i sin tur påverkan på praxis, vilken i sin tur har på påverkan på... O.s.v.
En fråga till: Jag tänker på de pengar du hänvisar till att K. u. & O säger att ni återinför till näringslivet. Och att kostnaden på 4000 kr/hushåll ändå skulle betalats av hushållen. Tar den rapporten i något hänseende upp någon relation till de 30 - 50 miljarder samhällets försörjning och omvårdnad av utmattade evighetsgäldenärer kostar? Av hur mycket skattebetalarna får betala för alla barn som far illa, kostnad för utagerande pojkar som hamnar i kriminalitet och inåtvända flickor som utvecklar självskadebeteende, umgängesbarn som får problem senare i livet för att pappa inte fick vara aktiv i deras liv o.s.v. Jag menar olika utsatthetsfaktorer som spelar roll i hur barn (hör barn till gäldenärer) mår? Kan du beskriva vad/hur dom räknar? Apropå att inkassobranschen är en så "positiv" kraft..
Vill du förstå mer om kostnaden jag tar upp hänvisar jag till rapporten "Det är bättre stämma i bäcken än i ån", av Ingvar Nilsson och Anders Wadeskog, nationalekonomer, där man tittar på hur olika trygghetsfaktorer under uppväxten spelar in i hur barn ska klara bli trygga, bidragande och delaktiga vuxna. På vilket sätt tar detta opinionsinstitut in bl.a. den kostnaden i de 4 000 kr du talar om?
Kort sagt, hur har man räknat, vilka faktorer har man räknat med och vart har man dragit avgränsingen?
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
lasseh
|
 |
« Svara #71 skrivet: Januari 29, 2010, 13:17:05 » |
|
Hej Peter, bra att du svarar på våra frågor.
Min fråga: Om Alektum genom löneutmätning via Kfm erhållit X Kr för en skuld, som i efterhand visat sig vara sedan länge preskriberad, kommer Alektum då att frivilligt betala tillbaka dessa X Kr eller måste ärendet dras via tingsrätt.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Mats A
|
 |
« Svara #72 skrivet: Januari 29, 2010, 13:48:01 » |
|
Käre Peter. Hur känns det att tillhöra kategorin; utsugare? Sådana som du har funnits sen urminnes tider. Det har prostituerade också gjort. Men till skillnad från den kategorin du tillhör så har ju tjejjerna på gatan iaf gjort någon glad. Om det så bara är för 4 sekunder. Du gör ingen glad på detta forum käre Peter. Inte ens för en millisekuind. Och för det,som utsugare, ska du vara stolt & nöjd.
Skulle jag vara dig idag så skulle jag skämmas Peter. Mot bakgrund av vad du faktiskt måste veta vid det här laget, om hur människor far väldigt, väldigt illa av dagens politik rörande inkassobolag etc. Men sedan 2006 har människor sakta, sakta börjat vakna och fått upp ögonen. Så om Gud, Allah & Buddha vill så har du bytt arbete om 5-10 år. Du kan få spela ukulele i min trubadurduo. Det är kuligare & mer själafrämjande än att vara....ja, du vet.
Mvh Johnny Rocker
|
|
|
Loggat
|
Welcome To My Nightmare ;-)
|
|
|
Robert36
|