Du kan begära in all dokumentation om dig från inkasso genom Personuppgiftslagen §26, kolla här hur du gör:
http://fattiga-riddare.se/forum/index.php?topic=6593.0Där kan du granska listorna och se vad inkasso gjort eller inte gjort, men vad du än gör så ha ingen telefonkontakt med dem eller skriv några brev om skulder till dem...för det kan tas som preskriptionsbrytande, och då gäller ju 3 eller 10 nya år. Tänk på att inkasso gör mycket fel och att allt inte stämmer hos dem eller det som de säger.
Utan skicka efter PUL §26 sen kan du bestrida...om en skuld går till kronofogden så kan du mejla kronofogden och bestrida via den
När det gäller hyror så är preskriptionstiden 2 år har jag för mig, om inte din hyresvärd gått till inkasso så måste han/hon själv skicka krav till dig inom denna perioden för att hålla skulden vid liv, annars förloras ju rätten till att driva in den.
Har sänt brev ang. Personuppg.lagen.Ej orkat bara ta mig igenom de papprena

(
Ok, om jag ej skrivit brev eller samtal till de..hur räknas de då? Har ju fått råd att ej ta kontakt med de...
Nu har jag kikat en del i dessa papper och funderar en del på lite olika saker som står...
1,
Presk.avbrott(Dom)avbrottsdatum20120328-gammalt presk.datum 110907gammalt presk.intervall 3årnytt intervall 3år...
Ok förstår va som står en del...innebörden av de hela funderar jag på...?
Kollar i papper som gäller just för nr 1. men finns inget gjort de datum som de står i 1-an...
dvs. ingen notering 120328 om ngt...inte heller 110907...
Har jag förstått rätt så ska de stå ngn notering om de?
Eller vad menas ?
Detta förekommer fler ggr. hos samma ink.bolag samt andra bolag med.....
2, brev sparat . SKULDSPEC-GN-LOKAL , sen datum då jag fått utragen enl.personuppg.lagen.
3,DIALER-
WRONG number- betyder vad?
4,Solvensbevakning?
5Denutiation NA...?
6.saklegitimation
7.återkallelse från REX? REx va e de?
8 Svar från FORD? kapital stämmer ej
9. AVSLUT - forts..handl.bedöms ej lönsam sen datum för ca 6 år sen...
Hoppas verkligen att någon kan hjälpa mig tolka all detta. samt säkert fler grejer när jag går igenom mer..
Så jobbigt bara o blir snurrig i huvudet därav önskade någon som hjälper mig
Hoppas bara på hjälp annars via forumet...
En fundering till..
ang hyresskuld så va den mer än 10 år sen nu..
Såg att den fanns med på ett av ink.bolagens papper.
Den finns även med hos K.F.
Men så kom idag ett papper från ett annat ink.bolag med just samma skuld, Dock va de ej samma ink.bolag som de första...
Alltså de finns samma hyresskuld hos 2 bolag samt K.F. kan de stämma? I mina öron låter de helt galet??
TACK FÖR ALLA HJÄLPSAMMA som vill hjälpa!!!