Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Hur bestrider man gamla skulder hos KFM?  (läst 12368 gånger)
0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Access Denied
Jr. Member
**

Antal inlägg: 53

« skrivet: Juli 03, 2013, 15:23:40 »

Hej!
Är ny här på forumet och har läst ganska mycket, men hittar inte riktigt svar på min fråga:

Jag har ett antal gamla skulder hos KFM, och dom har haft utmätning på min förtidspension i många år. Läste att man kunde bestrida gamla KFM-skulder mht preskription, men hur gör man då det eftersom en dom/utslag hos KFM är lika med ett preskriptionsavbrott? Eller har jag fel där?

Om man nu verkligen kan bestrida en gammal KFM-skuld som dessutom ju betalas av på varje månad mht utmätningen, hur författar man då ett sådant brev?

Otrolig tacksam för hjälp med detta, har kämpat hårt i så många år nu och är riktig sliten.

Loggat
roggan
Hero Member

Antal inlägg: 518

« Svara #1 skrivet: Juli 03, 2013, 22:48:25 »

Om du tror att skulderna var föremål för presk...innan eller i anslutning till de hamnade hos KRF ..kan du ju hävda presk..då skickar de din "preskinlaga till respektive inkasso så de får bemöta det..och bevisa motsatsen...om de nu kan det ....i annat fall är skulden preskad..

så kan man gör a för varje skuld...
Loggat

Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.
intrumcleaner
Hero Member

Antal inlägg: 2174

« Svara #2 skrivet: Juli 04, 2013, 09:23:23 »

Hej!
Är ny här på forumet och har läst ganska mycket, men hittar inte riktigt svar på min fråga:

Jag har ett antal gamla skulder hos KFM, och dom har haft utmätning på min förtidspension i många år. Läste att man kunde bestrida gamla KFM-skulder mht preskription, men hur gör man då det eftersom en dom/utslag hos KFM är lika med ett preskriptionsavbrott? Eller har jag fel där?

Om man nu verkligen kan bestrida en gammal KFM-skuld som dessutom ju betalas av på varje månad mht utmätningen, hur författar man då ett sådant brev?

Otrolig tacksam för hjälp med detta, har kämpat hårt i så många år nu och är riktig sliten.

Hej, börja först och främst att begära ut 26§ PuL-utdrag från ALLA inblandade parter (inkassobolag, tidigare fordringsägare, nuvarande fordringsägare, Kronofogden) - hur du gör detta finner du här,

http://fattiga-riddare.se/forum/index.php?topic=6593.0

Sedan tar du och börjar arbetet med att jämföra alla deras uppgifter med de handlingar du har samt med varandra och letar efter fel som exempelvis att fordran redan blivit preskriberad, belopp räntor stämmer inte, påstådda utskickade kravbrev och andra påstådda preskriptionsavbrott är felaktiga, fel fordringsägare är angiven, överlåtelsebrev (denuntiationsbrev då fordran sålts till exempelvis ett inkassobolag saknas) o.s.v

Lycka till!
Loggat

”Den bästa kunden är den som inte betalar direkt, men som får en påminnelse och sedan inkassokrav." Klarnas/Segoria Inkasso Niklas Adelberth

"Du vi skiter i din bestridan och anmälan till Datainspektionen, du kommer ändå få betala" Jurist på Intrum Justitia
Access Denied
Jr. Member
**

« Svara #3 skrivet: Juli 05, 2013, 22:08:22 »

Om du tror att skulderna var föremål för presk...innan eller i anslutning till de hamnade hos KRF ..kan du ju hävda presk..då skickar de din "preskinlaga till respektive inkasso så de får bemöta det..och bevisa motsatsen...om de nu kan det ....i annat fall är skulden preskad..

så kan man gör a för varje skuld...

Tack för ditt svar. Jag är ganska säker på att dom flesta var föremål för preskription innan KFM... det är skulder som är 6-7år, ja upp emot 20 år gamla. Önskar jag hade vetat tidigare vad jag vet idag, då hade jag nog varit skuldfri nu. Blir så förbannad på inkassobolagen som bara kör över en och lurar en. Men det är ju inget nytt för er här på forumet.
Loggat
Access Denied
Jr. Member
**

« Svara #4 skrivet: Juli 05, 2013, 22:12:20 »

Hej!

Hej, börja först och främst att begära ut 26§ PuL-utdrag från ALLA inblandade parter (inkassobolag, tidigare fordringsägare, nuvarande fordringsägare, Kronofogden) - hur du gör detta finner du här,

http://fattiga-riddare.se/forum/index.php?topic=6593.0

Sedan tar du och börjar arbetet med att jämföra alla deras uppgifter med de handlingar du har samt med varandra och letar efter fel som exempelvis att fordran redan blivit preskriberad, belopp räntor stämmer inte, påstådda utskickade kravbrev och andra påstådda preskriptionsavbrott är felaktiga, fel fordringsägare är angiven, överlåtelsebrev (denuntiationsbrev då fordran sålts till exempelvis ett inkassobolag saknas) o.s.v

Lycka till!

Hej! Ska göra det, fast jag måste säga att det verkar som en otrolig stor uppgift att gå igenom allt det där. Jag har många skulder, så det blir nog rätt tungt.
Loggat
intrumcleaner
Hero Member

Antal inlägg: 2174

« Svara #5 skrivet: Juli 05, 2013, 22:39:17 »

Citat
Hej! Ska göra det, fast jag måste säga att det verkar som en otrolig stor uppgift att gå igenom allt det där. Jag har många skulder, så det blir nog rätt tungt.

Tro mig - det är i de flesta fall ett arbete som ger stor "lön" för mödan! Vilket flera på forumet inklusive jag själv kan intyga eftersom jag tack vare registerutdragen kunde bevisa att fordran saknade rätt att drivas in och den skrevs då snabbt av ...

Lycka till!
Loggat

”Den bästa kunden är den som inte betalar direkt, men som får en påminnelse och sedan inkassokrav." Klarnas/Segoria Inkasso Niklas Adelberth

"Du vi skiter i din bestridan och anmälan till Datainspektionen, du kommer ändå få betala" Jurist på Intrum Justitia
anneli
Newbie
*

Antal inlägg: 37

« Svara #6 skrivet: Oktober 30, 2013, 09:51:34 »

När man bestrider skulder, är det då till:
* fodringsägare
* inkassobolag
* K.F.

Som man skickar utälämnande av PuL?
Sen kollar man igen de för att se att de stämmer överrens med varann?

Och om de ej gör de?
Ex. om A (fodringsägare)skriver att de skickat ut ett brev till B.
B(inkasso)står de att de sänt de för indrivning till Kf.(C)
Sen finner man ingen anteckning om de i vare sig A el. B s anteckningar.Och inte heller i C.

Eller är jag helt ute och cyklar nu?
De en hel djungel de här så är oerhört tacksam att de finns folk som ställer upp o hjälper till för en lekman Smiley !!!
Loggat
anneli
Newbie
*

Antal inlägg: 37

« Svara #7 skrivet: Oktober 30, 2013, 09:52:43 »

Är det presk. avbrott om man lämnar in en ansökan om skuldsanering?
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: