Sidor: [1] 2 3   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Fattiga riddares olika ben  (läst 26468 gånger)
0 Medlemmar och 5 gäster tittar på detta ämne.
hallstabella
Hero Member

Antal inlägg: 1388

« skrivet: Februari 27, 2013, 23:12:50 »

Fast jag är relativt ny här men med skulder från 80-talet som idag ligger på över 800 000 kr så har jag rätt stor erfarenhet på hur vi gäldenärer lever och mår. Jag har följt diskussionerna här, klickat på de länkar som funnits, varit inne och försökt läsa mig till vad inkassolagen och god sed säger och försökt bilda en uppfattning om hur jag ska tolka dem gentemot mina skulder. Och det blev jag ju inte så klok på. Jag har också försökt bilda mig en uppfattning om Insolvens med att besöka deras forum, titta på deras resultat och balansräkning som ligger ute på nätet som visar att mycket av pengarna går till löner och hyra. Något som både bidragsgivarna och deras medlemmar borde titta närmare på. Det som stör mig är på vilka grunder och legitimitet de sitter med i olika debatter. Är det så att Insolvens i sitt ursprung uppvaktade samhällets olika delar och på så sätt fick plats?
Oavsett så är inte deras platser på något sätt heliga. Om jag skulle jämföra så ser jag Insolvens i slips och kjol och fattiga riddare i jeansjacka och scarf.
Det som gjort mig frustrerad är den debatt om SMS-lånen där bland annat Insolvens medverkade. I slutet så fick först soc.dem. Hillevi Larsson ordet och bland annat tog upp fundering på att det skulle behövas absolut presk. Ett mycket bra inlägg och den perfekta passningen gick över till Insolvens som gjorde självmål. Det märktes tydligt att de inte hade någon agenda eller kunskap.

Kan då fattiga riddare bli en maktfaktor? Absolut tycker jag. Om vi bildar en regelrätt förening (om vi inte är det) så har vi också möjlighet att söka pengar från kommun och landsting. När jag läser på forumet så ser jag många kloka inlägg från människor som vill ha rättvisa och förändring. Och så IntrumCleaner som kör "skjutjärnsjournalistik" och som gör livet obekvämt för etablissemanget. Ett problem ser jag och det är om vi har kraft att kunna ta tag i detta. Vi har ju lärt oss att fly och bli tilltalade som dumhuvuden med det livstidsstraff som vi fått.

Fattiga riddares olika ben:

• Ta hand om nytillkomna som oftast mår väldigt dåligt. Målet kan vara bl.a. att stå med i KFM:s utskick och att vi har en särskild informationstråd om vad som kommer att hända. Både praktiskt och psykiskt. Att gå från panik till handling. Öppna inkasso/KFM-breven med mera. Även en sidotråd där de kan skriva av sig sin frustration och ställa frågor.
  • Som det forum som finns idag med tips och idéer om PUL och annat
  • En politisk gren där vi ska påverka makthavarna till förändring mot föbättringl Lobbyism med mera och bli en stark motpart till ex.vis Svensk inkasso

Kanske också kunna söka pengar för olika aktiviteter

Vad tror ni? Kan detta vara något? Hade vi varit ett fotbollslag så hade vi vunnit varenda match

[/list][/list]
Loggat

Inkassobolagen utnyttjar staten som gratis arbetskraft via Kronofogden för att få in sina rekordvinster.
Detta kostar skattebetalarna många många miljoner!
Moralen är att man ska betala för sig. Gäller inte det då även inkassobolagen?
phenden
Full Member

Antal inlägg: 183

« Svara #1 skrivet: Februari 27, 2013, 23:43:00 »

Jag tror på det. I vart fall på att det behövs.

Politiker - med undantag som Hillevi Larsson och några till - sitter ju i finans- och inkassobolagens knän. Inte därför att de är onda eller dumma, utan för att det är därifrån all organiserad "information" kommer. Insolvens är ju tämjda.

Problemet är ju att undvika "splittra och härska-tekniken". Det är ju ofta mycket lätt att splittra en organisation genom att skapa intern konflikt. Det har motståndet lyckats mycket bra med i fallet Insolvens.

Jag misstänker att man bara kan undvika detta genom att en "hård kärna" definierar vad föreningen vill, och hur den skall arbeta, och sen får folk rösta med fötterna. Om "programmet" tilltalar så är man med, annars inte. En rätt odemokratisk modell, men för mycket demokrati i en sån här förening innebär att den kommer att kapas och bli ett nytt Insolvens. Och det enda som är sämre än ett Insolvens som "språkrör för skuldsatta" är två Insolvens.
Loggat
intrumcleaner
Hero Member

Antal inlägg: 2174

« Svara #2 skrivet: Februari 28, 2013, 07:17:42 »

Hallstabella! mycket bra skrivet (men det är ett antal saker som jag bett Admin förklara i denna tråd) - och jag vill förtydliga något som många nya läsare och även gamla Hero-members inte känner till. Och det är att jag Patrik Johansson var medlem på Insolvens forum 2011. Där jag la upp länkar till tidningsartiklar om Intrum Justitia som exempelvis dessa,

http://www.va.se/nyheter/intrum-justitias-vd-tjanst-43461

http://www.dn.se/ekonomi/ny-miljonsmall-i-intrum-justitias-bokforingsskandal

Jag la även upp bevis på hur Intrum Justitia och Datainspektionen körde över mig totalt med medvetet osanna uppgifter (där jag i nio månader fick ensam kämpa för att bevisa att fordran var preskriberad). Där allt detta finns tydligt beskrivet i inlägget "Konsten att flytta till Göteborg utan att veta om det",

http://intrumcleaner.nu/konsten-att-flytta-till-goteborg-utan-att-veta-om-det/

Det som hände sedan är att jag blev kontaktat per e-post av Insolvens Fas3 Thommy Schützer, som påpekade att Intrum Justitias jurister kontaktat Insolvens och att jag var tvungen att ta bort alla mina inlägg som rörde IJ. Jag påpekade då för Thommy att Datainspektionen, Polisen m.fl. löpande fått PDF-filer med mina inlägg på Insolvens skickade till sig och löpande har länkar till mina inlägg även skickats till DI.

Där INGEN part från varken Polisen eller DI hade något att anmärka på - vilket jag påpekade för Thommy. Jag fortsatte därefter att lägga upp länkar till nya avslöjanden av Intrum Justitia och trådarna (som var två stycken) var de mest lästa på Insolvens forum och hade på kort tid över 700 läsare. Men då helt plötsligt en dag när jag loggar in på Insolvens forum finner jag att ALLA mina inlägg är borta!

Jag tillskriver ordförande Lena Nordqvist och frågar vad som är på gång?, och får då svaret från henne att hon tillsett att ta bort alla inlägg rörande Intrum Justitia från det offentliga forumet. Och att hon placerat inläggen i den slutna delen där endast betalande medlemmar kan läsa inläggen. Och detta påstår hon att det gjorts för att hjälpa de skuldsatta - där hon skrev att om inläggen fick ligga kvar kunde Insolvens få problem med ackordsansökningar till Intrum Justitia. Jag bad henne om kopia på det påstådda e-mailet från Intrum Justitias jurister - men detta har hon konstant vägrat att lämna ut.

Vidare så under år 2011 skickade jag Insolvens allt som berör hela mitt liv eftersom jag bad om hjälp i mitt ärende mot Intrum Justitia och Folksam - där kravbrev, dom från Tingsrätten, min livsberättelse om vad jag råkat ut för, pul-utdrag m.m bifogades. Och där jag bittert sett hur Insolvens ledning försöker använda sig av alla dessa dokument här och nu för att försöka tysta ner mig ...

Men det lyckades inte som ordförande Lena Nordqvist och vice ordförande Rickard Stenberg räknat med, och trots att de är kapabla att ta till vilka åtgärder som helst oavsett dessa inkluderar rent förtal, olaga hot, trakasserier m.m så har jag inget att dölja och deras påhopp rinner av mig som vatten på en gås. Och tro mig jag när jag skriver att jag har tagit mycket värre saker än dessa påhopp i mitt liv. Exempelvis under den tid jag var hemlös ...

De flesta Fattiga Riddare har redan sett hur vice ordförande Rickard Stenberg försökte här på Fattiga Riddares forum under användarnamnet Sabadill (sök på detta användarnamn) att ge sig på oss på IntrumCleaner som grupp och mig som privatperson. Men detta misslyckades fatalt då han själv klantat sig och sett till att hans e-mailadress blev offentlig och alla kunde se följande:

star_shining@hotmail.com

Denna e-mail använder han i sin roll som aktiv inom Svenska Juchegruppen (se länk)

http://svenskajuchegruppen.wordpress.com/

Där denna grupp informerar Svenskar om hur bra Nordkorea är, och detta är som sagt inget nytt för vice ordförande Rickard Stenberg - eftersom han även sitter i styrelsen för Svensk Koreanska föreningen (DFRK) (se länk)

http://svenskkoreanska.se/

Och där en enkel sökning på Google hittar tusentals dokument, filmer, tidskrifter m.m där vice ordförande Rickard Stenberg, Insolvens propagerar för Nordkorea och att vi alla svenskar lurats av USA propaganda eftersom alla vet ju hur öppet och fint Nordkorea är. Och på exempelvis Youtube finns flera filmer med Stenberg i full aktion där han informerar svenska folket (se exempel),

http://youtu.be/6QXdWIUGs-s

Korea-Information (tidskrift från Svensk Koreanska föreningen där vi hittar Stenberg i styrelsen)

http://www.timbeal.net.nz/Crisis_in_Korea/Sweden_KI2011-4.pdf

Det inte de flesta än så länge förstått är att det finns ett nätverk bakom kulisserna inom Insolvens där den gemensamma faktorn är Gammalkatolska Kyrkan. Ni kan börja med att läsa denna artikel i VF (Värmlands Folkblad),

Kyrkan skall inte gå in i folks sängkammare,

http://www.vf.se/node/14586

Jag ber ER läsare att ta till er följande,

"Han jobbar till vardags i Malmö men kommer att åka till Karlstad en gång i månaden för att leda mässa i en samlingslokal på Vikengatan 11. Bortemot 800 medlemmar finns i Sverige, varav ett tiotal i Karlstad."

Och sen tar ni och tittar på Insolvens hemsida där ni finner följande,

Riksförbundet Insolvens
Vikengatan 11
652 26 Karlstad
054-2501180
info@insolvens.se

Och för de som inte besökt Gammalkatolska Kyrkans hemsida (där vice ordförande Rickard Stenberg är fader själv och driver denna sida) bör göra detta omgående,

http://www.gammalkatolik.dinstudio.se/

Där ni finner bilder på vice ordförande Rickard Stenberg samt ordförande Lena Nordqvist man Bengt Nordqvist - som är vice ordförande inom Insolvens. Och i en av bildtexterna står följande text F.Rickard med Bengt, vår kyrkvärd i Karlstad.(se bilder)

https://docs.google.com/file/d/0BynL71JVELHBRWhRMkFBaVdRd3c/edit?usp=sharing

https://docs.google.com/file/d/0BynL71JVELHBUnlhaEpNR0U4MXc/edit?usp=sharing

Vi finner även Morgan Norman som först varit ordförande i Göteborg men sedan flyttat till Borlänge och arbetar inom Insolvens (se mer info)

https://docs.google.com/file/d/0BynL71JVELHBUkplSDNiZmxPT1k/edit?usp=sharing

Där ni har flera "fina" bilder på honom tillsammans med Fader Stenberg på Gammalkatolska Kyrkan. (se bild)

https://docs.google.com/file/d/0BynL71JVELHBSDAxTWU2RVJKdE0/edit?usp=sharing

Och tittar vi på Betaniaplan 4 i Malmö (där Rickard Stenberg är folkbokförd) finner vi följande skylt på huset. Där ni ser att Gammalkatolska Kyrkan och Insolvens är i samma lokal ...

https://docs.google.com/file/d/0BynL71JVELHBV09sRnh0NW5TNzQ/edit?usp=sharing

Jag vet att jag efter att jag publicerat detta idag, kommer återigen att hotas, trakasseras samt på alla sätt att tystas ner - precis som innan! men jag vägrar ta mig fan att se hur de skuldsatta skall utnyttjas av en liten grupp/sekt som använder bidragspengar i miljonklassen som skall gå till skuldsattas bästa till att driva sina Gammalkatolska Kyrkor i Sverige. Och där ordförande Lena Nordqvist med sin man och över 80% av ledningen är anhängare av Gammalkatolska kyrkan!

Insolvens går ut med följande information

Insolvens är en religiöst och politiskt obunden förening som vänder sig till dig som är överskuldsatt.

Där jag inte vet om jag skall skratta eller gråta längre ...

Och jag höll på att svimma av när jag blev kontaktat av en "whistleblower" som berättade samt gav mig bevis på att Gudrun Schyman är kopplad till vice ordförande Rickard Stenberg vilket ni kan se bevis på här (och ännu mer bevis finns),

https://docs.google.com/file/d/0BynL71JVELHBWUhwVjFTSHR4dms/edit?usp=sharing

Jag hoppas från idag att någon börjar reagera och kraftfullt hjälpa till att protestera mot Insolvens - för ni har bevisen framför er och jag förstår om vissa av er är rädda att gå i strid med Insolvens eftersom ni sett vad jag råkat ut för. Men låter vi detta fortsätta kommer i slutändan vi skuldsatta att utmålas som inte bara ett gäng av bidragsfuskare utan även notoriska lögnare - där allt det jobb som lagts ner av oss skuldsatta för att tvätta bort denna stämpel är till spillo.

Visa att ni tar avstånd för vad Insolvens ledning gör! för annars är er tystnad det samma som att ni anser att de gjort rätt och att de har vårt stöd att vara språkrör, remissinstans och sittande i KFM insynsråd. Och ta åt er att INGA har fått svar på sina frågor om vad ledningen gör med alla pengar o.s.v där de flesta tystats ner med på samma sätt som när Insolvens försökte/försöker tysta ner mig (och där ordförande Lena på alla vis struntar i att svara på frågor). Ni har bevisen på deras egna forum (se länkar).

http://forum.insolvens.se/viewtopic.php?t=5039

http://forum.insolvens.se/viewtopic.php?t=6319

http://forum.insolvens.se/viewtopic.php?t=6308

Och ni läsare får gärna tycka att jag är en dum, idiotisk, gapig, galen, rättshaverist, foliehatt, tjatig person men låt inte era åsikter om mig som person göra att ni struntar i den bevisning som finns och det som gruppen IntrumCleaner kämpar för ... för till skillnad från Insolvens kämpar jag och resten av IntrumCleaner för de skuldsatta samt även EJ skuldsattas rättvisa.

Vore även tacksam om någon från Insolvens kan förklara hur vice ordförande Rickard Stenberg som avgått den 7 maj 2012 och påstått att han har INGET att göra med Insolvens, kan ändå sitta i Riksdagen nu år 2013 tillsammans med ordförande Lena Nordqvist? (se videoklipp från utfrågningen om SMS-lån i Riksdagen (se från 119 minuter in i klippet),

http://www.riksdagen.se/sv/Utskott-EU-namnd/Civilutskottet/Oppna-utfragningar/

Och här har ni det öppna brev som Insolvens låter ligga kvar på sin hemsida där ni ser att vice ordförande Rickard Stenberg avgick 2012-05-07

http://www.insolvens.se/oppet-brev/

/Patrik Johansson - IntrumCleaner

”Det enda ondskan behöver för att segra är att de goda ingenting gör.”
Loggat

”Den bästa kunden är den som inte betalar direkt, men som får en påminnelse och sedan inkassokrav." Klarnas/Segoria Inkasso Niklas Adelberth

"Du vi skiter i din bestridan och anmälan till Datainspektionen, du kommer ändå få betala" Jurist på Intrum Justitia
Admin
Administrator
Hero Member

Antal inlägg: 4012

« Svara #3 skrivet: Februari 28, 2013, 10:05:06 »

Mycket utförligt dokumenterat Patrik!  Cool

Vad gäller föreningsengagemang kan jag väl bara säga min åsikt efter så många år inom detta:

För det första, Fattiga Riddare finns som förening, om än med mycket begränsad verksamhet för tillfället.
Orsaken är att vi bestämde oss för att vi inte ville att historien ännu en gång skulle upprepa sig, nämligen
att riskera att penninghungern inom en styrelse skulle ta över, liksom vi sett inom "andra föreningar".

Jag var själv med om att avslöja när den ursprungliga föreningen Fattiga Riddare fanns.
Till en början blev jag ombedd av styrelsen där att hjälpa till med juridiska tips och råd, samt att jag böjade
sköta hemsidan och forumet efter att andra hoppat av.
Flera medlemmar frågade då mig om jag visste var föreningens beviljade bidrag tog vägen eftersom det var bidrag som var avsedda för att hjälpa skuldsatta. Jag hade dock ingen aning, men efter att ha fått ta del av en hel del dokument så började jag rota i det hela.

Jag ifrågasatte då styrelsen som då gjorde allt för att tysta mig inför alla medlemmarna.
Till och med så reste en representant upp till Umeå för att försöka övertala mig, samt erbjuda mig en riktigt frestande lön på ca 30.000kr i månaden för mitt arbete i föreningen bara jag höll tyst inför medlemmarna.

Detta kunde jag inte gå med på, även om pengarna självklart lockade rejält, varför jag då istället blev utkastad och blockerad från Fattiga Riddare!  Shocked
En grupp medlemmar blev då förbannade och kallade till ett extra årsmöte, där man helt enkelt röstade ut sittande styrelse (och grundare av Fattiga Riddare!).

När hela ekonomin i föreningen granskades så avslöjades en hel del, och föreningen hade ingen annan väg än konkurs.

Jag kontaktade då konkursförvaltaren, och förklarade situationen, och vi kom överens om att jag köper ut domän och forumet själv.
En ny förening startades, vilken hade relativt aktiv verksamhet, tills dåvarande ordförande visade sig också profitera på Fattiga Riddares namn och bidragsmöjligheter, och sedan försvann hon helt enkelt. Gick upp i rök, haha!

Nåväl, vi beslutade då att nu får det vara nog! Ska Fattiga Riddare, som är en viktig aktör som informationssajt för de skuldsatta finnas kvar i framtiden så fungerar det inte att fokusera på att driva det som förening.
Eftersom jag personligen äger forumet och domänen så bestämdes det att forumet och hemsidan drivs vidare som det var tänkt från min sida från början, och tyvärr på min personliga bekostnad. Men det är bättre så, än att historien återupprepar sig med intriger och pengahunger.

Parallellt vid konkursen för Fattiga Riddare så skapades Insolvens av de som blev utröstade från Fattiga Riddares styrelse. Ganska snart så visade det sig att även Insolvens var en sluten bubbla där man matade ut bidragspengar för att, som jag och många med mig ansåg, sko sig själva!

En relativt kort tid därefter bröt ett internt bråk ut även där, och den styrelsen fick avgå (i stort sett samma som gamla FR-styrelsen!) och dom startade nu en tredje förening "Stort kliv mot nytt liv", och återigen upprepade sig samma historia!!!

Pengabegäret torde som vi kan se i granskningen av en viss förening ständigt pågå än idag, och det verkar som att det är viktigare med att några få i toppen kan leva relativt gott på föreningens bidragspengar, än att tex få igång en levande verksamhet för medlemmarna.....

Jag har personligen lovat att Fattiga Riddare i all framtid ska vara gratis för medlemmarna (dock gärna med frivilliga bidrag), och jag står hellre för alla kostnader avseende driften av sida/forum ur min egen plånbok, just för medlemmarnas skull.
Tyvärr är det svårt att erhålla statliga bidrag och stöd för en verksamhet som drivs ideellt på privat basis.

Detta har visat sig vara en stor del av Fattiga Riddares framgångsrecept, och tillsammans med regler som tillåter rätt "högt i tak" så lever och frodas Fattiga Riddare förhoppningsvis även i fortsättningen! Cool

P.S. Kan tillägga att jag flera gånger genom åren erbjudit Insolvens ett samarbete där dom står för föreningsverksamheten medans detta forum kan sammankopplas till dem.
Dom har dock varje gång avböjt, och det beror förmodligen på att dom får statliga bidrag där dom hänvisar till sitt egna forum. Med ett externt forum som ägs och drivs av någon annan kan dom förmodligen inte få dessa bidrag, åtminstone inte i samma storleksordning......  Undecided D.S.
Loggat

Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns.
www.sanningen-ska-fram.se
Soon....... very soon.......
phenden
Full Member

« Svara #4 skrivet: Februari 28, 2013, 11:21:16 »

Nu tror jag kanske inte att vare sig hallstabella eller jag menade att fattiga riddare - vare sig föreningen eller detta forum - skulle ombildas eller förändras. Det jag efterlyser är en stark lobbyorganisation med på förhand fastställda mål, t.ex.

- absolut preskription
- ingen löneutmätning i enskilda mål
- höjda förbehållsbelopp, t.ex. till garantipensions nivå
- förbehållsbeloppet fastställs med hänsyn till medicinska kostnader - ej så restriktivt som nu.
- etc. etc.

Organisationen skulle sedan arbeta med att påverka politiker, tjänstemän och domare i enlighet med de fastställda målen.

Sambandet mellan fattiga riddare, forumet, intrum cleaner och den nya organisationen skulle då vara följande:

- föreningen fattiga riddare är en allmän stödorganisation för sina medlemmar
- intrum cleaner arbetar - som de ju gör redan - med att vinna mål och ge juridisk hjälp inom ramen för det dåliga regelverk som finns
- den nya organisationen arbetar med att förändra lagar och attityder
- forumet tjänar som samband mellan allt detta.

Både lobbying och juridisk hjälp skiljer sig ju rejält från ren föreningsverksamhet genom att det kostar rätt mycket pengar om det skall göras väl. Det som är besvärligt är ju att det gärna vill rusa iväg med arvoden, löner mm. Detta problem måste lösas om vi skall få en effektiv röst som inte kan köpas av skuldindustrin.

Jag har ju viss erfarenhet av lobbying i andra frågor, och det har där gått utmärkt att undvika att vissa "suger ut" pengarna helt godtyckligt. Det gäller bara att man håller koll på det och är internt öppna med vad man gör.

Så det jag föreslår är att en helt separat organisation bildas, med en interimsstyrelse som har till uppgift att arbeta fram stadgar som klart uttrycker föreningens mål och arbetssätt. Stadgarna skall skydda målen på ett sätt så att de inte kan glida mot kompromisser, och arbetssättet så att ingen kan dränera föreningens resurser. Personerna i interimsstyrelsen bör vara dokumenterade evighetsgäldenärer som inte kan förväntas ha något intresse av att gå skuldindustrins ärenden. De skall också ha skyldighet att redovisa alla kontakter med företrädare eller misstänkta företrädare för "den andra sidan".

Loggat
hebbe
Full Member

Antal inlägg: 133

Yrkespessimist

« Svara #5 skrivet: Februari 28, 2013, 12:40:22 »

Bra !

Berätta nu gärna  h u r   detta skall gå till ?

Själv ser jag nu hur ett nytt parti börjar bildas; partiet de fria skall de heta.
De har en sida på ansikteboken. Partiet de fria.  Kan det vara ng? Problemet för många är att man måste vara öppen för att kunna deltaga aktivt i verksamheten.

Själv är jag för naiv och blåögd för att ägna mig åt föreningsverksamhet enär jag alltid tror alla om gott. Ända intills jag bittert får erfara sveket!

Själv är därför bästa dräng!
Jag kör mitt eget lopp, ibland lite lätt dopad, men loppet är mitt och inte helt "kört" ännu!

ds för finare utsikt(er) ; bättre klättra upp i ett färdigvuxet träd än att plantera ett nytt ds

häls/hebbe

Loggat
Admin
Administrator
Hero Member

« Svara #6 skrivet: Februari 28, 2013, 12:57:42 »

Något parti för Fattiga Riddares del torde i varje fall inte vara aktuellt!

Det var några som försökte tidigare, men det fungerade inte, och på diverse sajter så blev det nästan ett utskrattat misslyckande som dessutom drog ner namnet Fattiga Riddare med sig i skiten.
Så är det någon/några denna gång som tänker prova igen, så inte är det med Fattiga Riddares stöd/namn i alla fall!

Jag vill behålla forumet och sidan som den är (med vissa förbättringar) och inte sväva ut i något som upprepade gånger visat sig inte fungera.
Nya sådana försök (i Fattiga Riddares namn) skulle tyvärr garanterat att sänka forumet likt andra liknande sajter, och då känns det bättre för mig att själv stänga ner Fattiga Riddare för all framtid innan jag behöver se nåt sånt ske.....

Så om någon får för sig att starta parti eller liknande så är det självklart fritt fram med något eget namn, jag kör vidare med Fattiga Riddare som det var tänkt från min sida redan från början!  Cool
Loggat

Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns.
Admin
Administrator
Hero Member

« Svara #7 skrivet: Februari 28, 2013, 13:06:29 »

Själv ser jag nu hur ett nytt parti börjar bildas; partiet de fria skall de heta.
De har en sida på ansikteboken. Partiet de fria.  Kan det vara ng? Problemet för många är att man måste vara öppen för att kunna deltaga aktivt i verksamheten.
Skummade snabbt igenom deras "partiprogram" och det sa allt.....  Grin
Helt verklighetsfrånvarande verkar dom vara. Totalt utan kunskap om hur ekonomi fungerar!
Loggat

hallstabella
Hero Member

« Svara #8 skrivet: Februari 28, 2013, 13:35:47 »

Kul med er snabba respons. 154 visningar och 6 svar inom loppet av ett halvt dygn betyder att Fattiga riddares forum verkligen är aktiv.
Jag kommer att avvakta med något större utlägg så att fler har chansen att kommentera. även ni som gjort 154 visningar. Om ni inte vill skriva någon respons så gör som Facebook. Gilla eller inte gilla.

Men jag måste i alla fall säga lite Roll Eyes.
Till Admin: Din erfarenhet är ju guld värd som gör att föreningen håller sig på mattan. Tänk på att med din visdom så skulle det fungera.
Till Patrik: Från all skit du varit med om så har du omvandlat det till kraft
Till Phenden: Du har fångat precis mina tankegångar (läs främst det andra inlägget från Phenden)
Till Hebbe: Även att tanken är lockande med att starta politiskt parti så skulle vi göra mer nytta med att hjälpa oss alla som hamnat i detta utanförskap.

Det jag ser som Fattiga riddare styrka är att arbeta likt fackförbund. Att tillvarata medlemmarnas rättigheter samt att utöva förändringsarbete. Och det utan politiska eller religiösa förtecken.
Loggat

Inkassobolagen utnyttjar staten som gratis arbetskraft via Kronofogden för att få in sina rekordvinster.
Admin
Administrator
Hero Member

« Svara #9 skrivet: Februari 28, 2013, 13:50:17 »

Till Admin: Din erfarenhet är ju guld värd som gör att föreningen håller sig på mattan. Tänk på att med din visdom så skulle det fungera.

............

Det jag ser som Fattiga riddare styrka är att arbeta likt fackförbund. Att tillvarata medlemmarnas rättigheter samt att utöva förändringsarbete. Och det utan politiska eller religiösa förtecken.

Visst, erfarenhet har jag ju fått genom åren, haha, och självklart skulle nog både min kunskap och inte minst min moral vara något som skulle behövas för att driva en förening seriöst.
Dessvärre är jag inte intresserad av något föreningsarbete då jag dels inte har tid, men även om jag är flexibel och skulle kunna ta mig tid så är det ju ett arbete som jag inte har betalt för.
Det är därför som Fattiga Riddare passar mig så bra. Jag driver detta, visserligen med förlust då jag inte får några bidrag, men jag har inte heller så stora krav på mig som ett seriöst föreningsarbete skulle innebära.
Skulle det dock gå att få bidrag till lön för anställning så är det dessvärre så att jag förmodligen aldrig skulle tjäna lika mycket på FR-arbete som jag gör idag med mitt vanliga arbete......  Undecided

Måste bara kommentera lite ironiskt om det där med att FR:s arbete skulle liknas vid fackförbund.
Hmm, nja, då faller vi ju ned på samma nivå som ett "visst känt riksförbund": Mycket snack och lite verkstad!  Evil

(nej, jag är inte med i något fack, men har drivit en del tvister mot några fackförbund som inte tagit tillvara medlemmarnas intressen och problem "på riktigt". Dessutom har jag tidigare levt ihop med en tjej vars far var högsta hönset här uppe för ett stort fackförbund, samt även sosse-riksdagsman....... Så inga goda erfarenheter precis, haha!)
Loggat

Admin
Administrator
Hero Member

« Svara #10 skrivet: Februari 28, 2013, 14:43:47 »

Har fått två PM från medlemmar som påpekat detta från forumets regler:

Citat
§ 1.8 Fattiga Riddare skall vara öppet för alla medlemmar som respekterar våra regler. Fattiga Riddare är därför öppet för alla, oavsett etnisk tillhörighet, hudfärg, kön, språk, religion, sexuell läggning, politisk uppfattning eller social ställning.
Medlemmarna får därför inte sprida t.ex. politisk eller religiös propaganda eller försöka värva sympatisörer till enskilda politiska partier och/eller religiösa samfund/sekter. Ej heller angripa annan medlem för t.ex. sexuell läggning.
Tänk på detta så inte denna tråd spårar ur.

(överträdelser kommer att beivras från någon av administratörerna/moderatorerna)
Loggat

hallstabella
Hero Member

« Svara #11 skrivet: Februari 28, 2013, 15:12:09 »

Jag håller fullständigt med dig Admin. Jag arbetar själv som lärare på grundskolan och är mycket noga med att inte blanda in politiska eller religiösa budskap.
Och denna tråd ska inte sväva ut i sådant. Då tappar den sin funktion.
Och det med fackförening. Det var bara en metafor (liknelse) på arbetssätt.

Det jag vill är, att utnyttja den styrka som finns här på forumet för att kunna skapa bättre livsvillkor för oss. Jag är oerhört trött på att ständigt bli utnyttjad av inkassobolagen. Jag vill ha till en förändring. En mobilisering. Jag vill ha bort det iskalla förhållningssättet Sverige har mot de överskuldsatta som är hårdast i alla OECD-länder. Ja möjligtvis i hela världen. Strunt samma vilka som sitter vid makten. Det måste till en förändring.
Loggat

Admin
Administrator
Hero Member

« Svara #12 skrivet: Februari 28, 2013, 15:35:12 »

Jag håller fullständigt med dig Admin. Jag arbetar själv som lärare på grundskolan och är mycket noga med att inte blanda in politiska eller religiösa budskap.
Och denna tråd ska inte sväva ut i sådant. Då tappar den sin funktion.
Ja, det är viktigt nu att hålla sig till ämnet, för såna här trådar har en förmåga att spåra ur annars.  Smiley

Citat
Och det med fackförening. Det var bara en metafor (liknelse) på arbetssätt.
Haha, förstod det, det var därför jag inledde med "ironi".
Hade ju själv från början idén om att det skulle fungera lite som du säger, men jag kommer ihåg att jag liknade det vid organisationer som tex Hyresgästföreningen. Tyvärr är det ju svårt rent praktiskt att verkligen få det att fungera, men ditt tankesätt är bra!

Citat
Det jag vill är, att utnyttja den styrka som finns här på forumet för att kunna skapa bättre livsvillkor för oss. Jag är oerhört trött på att ständigt bli utnyttjad av inkassobolagen. Jag vill ha till en förändring. En mobilisering. Jag vill ha bort det iskalla förhållningssättet Sverige har mot de överskuldsatta som är hårdast i alla OECD-länder. Ja möjligtvis i hela världen. Strunt samma vilka som sitter vid makten. Det måste till en förändring.

Håller helt med, men frågan är bara hur man gör för att lyckas rent konkret.  Undecided

(och man uppnår inget med löjliga demonstrationer eller liknande. Kommer ihåg för ett antal år sedan då det var en, härifrån Umeå dessutom, som kom på den geniala idén att alla skuldsatta skulle hota med att vi skulle ta vårt liv, och beställa liksäckar..... Men hallå?? Nej, det är inte min stil, utan ska man nå någonstans så får man nog arbeta på ett seriösare sätt!)
Loggat

larses60
Hero Member

Antal inlägg: 923

« Svara #13 skrivet: Februari 28, 2013, 16:10:56 »

Våran maktfaktor och förhoppningsvis starka påverkan är att vi är många medlemmar här som hjälper varandra med lagar, förslag och rena praktiska saker hur man ska gå till väga i jobbiga hopplösa situationer. Det är det som förmodligen är den stora skräcken för inkasso och kfm-s tjänstemän, att vi börjar ta ton, kräva PUL, och bestrida våra oriktiga fordringar...menar de vill ju inget hellre än att vi känner oss maktlösa, rädda och skamsna för att det är så inkasso får in sina miljoner.
Jag ser ingen fördel med ett parti eller förening eftersom pengar är inblandade...bättre att vi alla tar och mailar politiker och andra som kan påverka för att tala om våran hopplösa situation och hur inkasso/kfm beter sig. Dessutom inte att förglömma, sprida nyttan av en absolut preskription till dessa.
Själv har jag skrivit till flera politiker av alla möjliga färger ett flertal gånger för att försöka väcka deras intresse till detta forum och förslag på hur det skulle kunna förbättra för oss...en del har svarat själv men högre ministrar har jag ibland fått nåt dumt standardsvar från en av deras många sekreterare och då blir jag förbannad. Särskilt då jag ser att de inte tar sig tid till att svara en enskild medborgare eller att de är för fina för att skriva en rad till en fattiglapp som jag.

Det viktigast av allt är ändå att fortsätta skriva här på forumet och hjälpa varandra så gott det går, för det är så vi bäst håller ihop här och ser att det inte alltid är hopplöst utan att det finns också ljus i tunneln...
Loggat
phenden
Full Member

« Svara #14 skrivet: Februari 28, 2013, 17:31:07 »

Man kan med fog vara misstänksam när pengar blir inblandade, men det finns många skäl till varför fattiga riddare har nästan 0 inflytande.

När du eller jag eller någon annan här skriver till politiker, så är det ingen tvekan om att de ofta läser med en positiv inställning. De kan tycka att vi har rätt och kanske till och med skriva en motion eller ställa en fråga. Men - och det är problemet - de är omgivna av människor som kommer att argumentera för "pacta sunt ...". Och om de inte är särskilt intresserade kommer de att inom sig säga "ja visst är det synd om överskuldsatta, men ...". Det räcker heller inte att kronofogdens utredning visar att systemet dödar. Den kan tonas ned med retoriska figurer.

För att vara effektiv i att påverka måste vi vara med när civilutskottet träffar Clas Månsson, så att utskottet får se att hans argument har motbilder och för att kunna tillbakavisa hans lögner. För ljuger det gör han - men oftast på det Kantska sättet så att det inte formellt blir en osanning. Om endast Insolvens sitter i den positionen kommer inget att hända i närtid och mycket lite på lång sikt.
Loggat
Sidor: [1] 2 3   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: