Mycket utförligt dokumenterat Patrik!

Vad gäller föreningsengagemang kan jag väl bara säga min åsikt efter så många år inom detta:
För det första, Fattiga Riddare
finns som förening, om än med mycket begränsad verksamhet för tillfället.
Orsaken är att vi bestämde oss för att vi inte ville att historien ännu en gång skulle upprepa sig, nämligen
att riskera att penninghungern inom en styrelse skulle ta över, liksom vi sett inom "andra föreningar".
Jag var själv med om att avslöja när den ursprungliga föreningen Fattiga Riddare fanns.
Till en början blev jag ombedd av styrelsen där att hjälpa till med juridiska tips och råd, samt att jag böjade
sköta hemsidan och forumet efter att andra hoppat av.
Flera medlemmar frågade då mig om jag visste var föreningens beviljade bidrag tog vägen eftersom det var bidrag som var avsedda för att hjälpa skuldsatta. Jag hade dock ingen aning, men efter att ha fått ta del av en hel del dokument så började jag rota i det hela.
Jag ifrågasatte då styrelsen som då gjorde allt för att tysta mig inför alla medlemmarna.
Till och med så reste en representant upp till Umeå för att försöka övertala mig, samt erbjuda mig en riktigt frestande lön på ca 30.000kr i månaden för mitt arbete i föreningen bara jag höll tyst inför medlemmarna.
Detta kunde jag inte gå med på, även om pengarna självklart lockade rejält, varför jag då istället blev utkastad och blockerad från Fattiga Riddare!

En grupp medlemmar blev då förbannade och kallade till ett extra årsmöte, där man helt enkelt röstade ut sittande styrelse (och grundare av Fattiga Riddare!).
När hela ekonomin i föreningen granskades så avslöjades en hel del, och föreningen hade ingen annan väg än konkurs.
Jag kontaktade då konkursförvaltaren, och förklarade situationen, och vi kom överens om att jag köper ut domän och forumet själv.
En ny förening startades, vilken hade relativt aktiv verksamhet, tills dåvarande ordförande visade sig också profitera på Fattiga Riddares namn och bidragsmöjligheter, och sedan försvann hon helt enkelt. Gick upp i rök, haha!
Nåväl, vi beslutade då att nu får det vara nog! Ska Fattiga Riddare, som är en viktig aktör som informationssajt för de skuldsatta finnas kvar i framtiden så fungerar det inte att fokusera på att driva det som förening.
Eftersom jag personligen äger forumet och domänen så bestämdes det att forumet och hemsidan drivs vidare som det var tänkt från min sida från början, och tyvärr på min personliga bekostnad. Men det är bättre så, än att historien återupprepar sig med intriger och pengahunger.
Parallellt vid konkursen för Fattiga Riddare så skapades Insolvens av de som blev utröstade från Fattiga Riddares styrelse. Ganska snart så visade det sig att även Insolvens var en sluten bubbla där man matade ut bidragspengar för att, som jag och många med mig ansåg, sko sig själva!
En relativt kort tid därefter bröt ett internt bråk ut även där, och den styrelsen fick avgå (i stort sett samma som gamla FR-styrelsen!) och dom startade nu en tredje förening "Stort kliv mot nytt liv", och återigen upprepade sig samma historia!!!
Pengabegäret torde som vi kan se i granskningen av en viss förening ständigt pågå än idag, och det verkar som att det är viktigare med att några få i toppen kan leva relativt gott på föreningens bidragspengar, än att tex få igång en levande verksamhet för medlemmarna.....
Jag har personligen lovat att Fattiga Riddare i all framtid ska vara
gratis för medlemmarna (dock gärna med frivilliga bidrag), och jag står hellre för alla kostnader avseende driften av sida/forum ur min egen plånbok, just för medlemmarnas skull.
Tyvärr är det svårt att erhålla statliga bidrag och stöd för en verksamhet som drivs ideellt på privat basis.
Detta har visat sig vara en stor del av Fattiga Riddares framgångsrecept, och tillsammans med regler som tillåter rätt "högt i tak" så lever och frodas Fattiga Riddare förhoppningsvis även i fortsättningen!

P.S. Kan tillägga att jag flera gånger genom åren erbjudit Insolvens ett samarbete där dom står för föreningsverksamheten medans detta forum kan sammankopplas till dem.
Dom har dock varje gång avböjt, och det beror förmodligen på att dom får statliga bidrag där dom hänvisar till sitt egna forum. Med ett externt forum som ägs och drivs av någon annan kan dom förmodligen inte få dessa bidrag, åtminstone inte i samma storleksordning......

D.S.