Sidor: [1] 2   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Vad tycker du att media ska granska???  (läst 41959 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Marthina
Newbie
*

Antal inlägg: 3

« skrivet: September 28, 2012, 08:26:02 »

Hej

Håller på att göra research och hamnade här efter att ha läst den här artikeln: http://arbetaren.se/artiklar/fler-fast-i-skuldfallan/. I veckan har jag spenderat några timmar med att läsa igenom ert forum och hittat många intressanta trådar.

I ett antal diskussioner finns det kommentarer kring rapporteringen i media; att journalister inte är intresserade, att vi inte gräver djupt nog, att vi är för stereotypa, att rapporteringen är dålig eller missvisande, att vi bara är intresserade av en sak...

Nu undrar jag: vad skulle du vilja att vi (jag) granskade, berättade, speglade?
Ta chansen och ge din version av vad som är viktigt och inte tillräckligt berättat ännu.  
Jag arbetar för Sveriges Radio och hoppas att du vill maila mig på xxxxxxxxxx@xxxxxxxxxx. (mailadress borttagen av sekretesskäl)
Loggat
Patrik1
Hero Member

Antal inlägg: 1704

« Svara #1 skrivet: September 28, 2012, 09:47:21 »

Jag tror du kommer få mkt smått och gott från Intrumcleaner.  Wink

Vi vill att ni berättar sanningen! Oavsett vilka "toppar" som ryker.
Loggat

Det är i motvind, inte i medvind en drake stiger
hebbe
Full Member

Antal inlägg: 133

Yrkespessimist

« Svara #2 skrivet: September 28, 2012, 13:01:57 »

Skildra den obalans som råder mellan borgenär  -  gäldenär:

Vilka resurser har borgenären till sitt förfogande kontra gäldenären och
resultatet av denna obalans :
vem får i slutändan betala "kalaset".

vänligen/hebbe
Loggat
Admin
Administrator
Hero Member

Antal inlägg: 4012

« Svara #3 skrivet: September 28, 2012, 14:38:57 »

Håller med Partik1, Intrumcleaner kan nog ge ett och annat av intresse!

Media måste bara få upp ögonen för hur inkassobranschen egentligen fungerar, och att det inte alls är som det "borde" fungera.
Att inkassobolagen arbetar med att vara behjälplig när en fordringsägare vill ha betalt är det nog egentligen få som har något emot.
Men branschen fungerar ju bl.a. så att man skapar evighetsgäldenärer på ett noga uttänkt sätt. Datainspektionen, som har som uppdrag att granska inkassobranschen och att lagen följs, väljer oftast att blunda för felaktigheter och rena olagligheter trots åtskilliga anmälningar och bevis!

Loggat

Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns.
www.sanningen-ska-fram.se
Soon....... very soon.......
intrumcleaner
Hero Member

Antal inlägg: 2174

« Svara #4 skrivet: September 29, 2012, 10:25:24 »

Marthina - det finns flertal ämnen som massmedia blundat för trots att det är mycket enkelt att avslöja vad som pågår bakom kulisserna hos flera utåt sett välpolerade och felfria myndigheter och inkassobolag.

Inkassobolagen kan i dagsläget obehindrat kräva människor på fordringar som saknar saklegitimitet att drivas in, och på grund av bristen av kontroll hos Kronofogdens SUPRO-enheter får inkassobolagen Statens hjälp att driva in de pengar som de enligt lag inte har rätt att driva.

Stora inkassobolag som Intrum Justitia, Lindorff, AK, Alektum, Svea Inkasso och Gothia har årligen blivit anmälda om och om igen för grova brott mot inkassolag 1974:182. Dock kan de obehindrat fortsätta på samma vis år efter år. Anledningen är att Datainspektionen inte sköter sitt jobb som tillsyns/kontroll myndighet över Sveriges numera över 200 inkassobolag. På Fattiga Riddares forum finns det 100-tals människor som kan vittna om att man fått sina anmälningar mot inkassobolagen nedlagda av DI trots att man lagt fram tydliga bevis på de brott man utsatts för.

DI struntar även i att tillse att personuppgiftslagen följs av inkassobolagen vilket ger dem sådana fördelar i rätten samt hos Kronfogden så att de skuldsatta är dömda att förlora sitt bestridande direkt eftersom man förvägras de §26 PuL-utdrag som kan bevisa att fordran saknar saklegitimitet att drivas in.

Den 15 juli 2012 - skrev vi om detta gissel och lade även upp en bandinspelning med jurist Camilla Sparr på DI där det tydligt framgår att de skuldsatta har inget rättsskydd längre (se länk)

http://intrumcleaner.nu/en-titt-bakom-kulisserna-hos-statliga-datainspektionen/

Vi på IntrumCleaner har även desperat försökt att få någon inom insynsrådet hos DI att reagera på de allvarliga fel och brister som finns inom Datainspektionen. Dock bemöttes vi på samma vis som tidigare - med total tystnad. (se länk)

http://intrumcleaner.nu/datainspektionens-insynsrad-hor-inget-ser-inget-sager-inget/

Inte ens när Europa Domstolen för mänskliga rättigheter i Strasbourg tog beslut den 21 juni 2012 och riktade stark kritik mot Sverige och Kronofogdemyndigheten med Diarienummer 36124/06 så bemödade sig massmedia att skriva om det slarv som finns inom både KFM och rättsväsendet. Och i Sverige har JO bara i år riktat upprepad kritik mot KFM för sitt slarv och Lars Lindström (JO) påpekade i januari 2012 följande:

"En korrekt och noggrann handläggning har stor betydelse för förtroendet för myndigheten, påpekar JO Lars Lindström.

– Skulle det bli så att folk i allmänhet får en uppfattning att det är lite hejsan-svejsan med pengahanteringen hos Kronofogden är det allvarligt. Man måste kunna lita en myndighet som har så pass vittgående befogenheter mot oss vanliga människor."

Vi på IntrumCleaner kan bevisa att det inte bara är lite hejsan-svejsan inom KFM utan en ren katastrof där oriktiga fordringar går rakt igenom kontrollsystemen trots att inte ens belopp, personnummer, fordringsägare, ombud m.m är korrekt. (se länk)

http://intrumcleaner.nu/en-verklig-bild-av-kronofogdemyndigheten-som-svenskarna-inte-ser/

Eller varför inte höra själv vad tjänstemannen Marcus Nord, Kronoinspektör har att säga om hur det "fungerar" inom KFM - men som sagt detta verkar ingen bry sig om ... (länk till bandinspelning)

http://youtu.be/amI5PSWkQck
Loggat

”Den bästa kunden är den som inte betalar direkt, men som får en påminnelse och sedan inkassokrav." Klarnas/Segoria Inkasso Niklas Adelberth

"Du vi skiter i din bestridan och anmälan till Datainspektionen, du kommer ändå få betala" Jurist på Intrum Justitia
Patrik1
Hero Member

« Svara #5 skrivet: September 29, 2012, 10:47:14 »

Stora inkassobolag som Intrum Justitia, Lindorff, AK, Alektum, Svea Inkasso och Gothia har årligen blivit anmälda om och om igen för grova brott mot inkassolag 1974:182. Dock kan de obehindrat fortsätta på samma vis år efter år. Anledningen är att Datainspektionen inte sköter sitt jobb som tillsyns/kontroll myndighet över Sveriges numera över 200 inkassobolag. På Fattiga Riddares forum finns det 100-tals människor som kan vittna om att man fått sina anmälningar mot inkassobolagen nedlagda av DI trots att man lagt fram tydliga bevis på de brott man utsatts för.

Observeta att medlemmarna på FR är en promille av folk som utnyttjas utav inkasso. Förstår du mörkertalet???
Loggat

Fattig Menrik
Full Member

Antal inlägg: 151

« Svara #6 skrivet: Oktober 10, 2012, 13:55:37 »

Hej Marthina!

Kul att du vill utreda något och hjälpa de fattiga och utsatta.
Deras mänskliga rättigheter blir allvarlig kränkta.
Det krävs väll lite juridik ochså i detta avseendet.

Kanske ni kan göra en artikelserie angående mänskliga rättigheter?
Vilka rättigheter har vi nu igentligen? Under vilken jurisdiktion står Sverige och således de underordande myndigheter?
Har vi "skulder" eller handlar det kanske om total något annat?

Jag hittade till exemple definitionen av SKULD i barnkonventionen, som är intressant:

" 1. Konventionsstaterna erkänner rätten för varje barn som misstänks eller åtalas för eller befunnits skyldigt att ha begått brott att behandlas på ett sätt som främjar barnets känsla för värdighet och värde, som stärker barnets respekt för andras mänskliga rättigheter och grundläggande friheter och som tar hänsyn till barnets ålder och önskvärdheten att främja att barnet återanpassas och tar på sig en konstruktiv roll i samhället.

2. För detta ändamål och med beaktande av tillämpliga bestämmelser i internationella
instrument skall konventionsstaterna särskilt säkerställa att,

(a) inget barn skall misstänkas för eller åtalas för eller befinnas skyldigt att ha begått brott
på grund av en handling eller underlåtenhet som inte var förbjuden enligt nationell eller
internationell rätt vid den tidpunkt då den begicks;

(b) varje barn som misstänks eller åtalas för att ha begått brott skall ha åtminstone
följande garantier:

(i) att betraktas som oskyldigt innan barnets skuld blivit lagligen fastställd; "

http://www.manskligarattigheter.se/dm3/file_archive/020521/a2fe55424340e999aed047eb281537d7/fn_891120.pdf

Vidare finns en video på y*tube som heter: The story of your enslavement"

Tack så mycket på förhand och lycka till!

Om du har funderingar kan du gärna ta dem upp här på forumet, då kan vi alla hjälpa till kanske.

Ha det så bra!
Loggat

Socialdepartementet : "...det skulle vara slöseri med skattebetalarnas pengar att låta lagrådet undersöka om den blivande lagen är laglig"

"Jag har jobbat ett helt liv, betalat skatt, trott på politiker och pensionsystemet.
Nu när leveransen ska ske kommer inga pengar!" Hebbe
Newbie
*

Antal inlägg: 15

« Svara #7 skrivet: Oktober 13, 2012, 11:47:44 »

Goderafton!

Intressant ljudinspelning IntrumC, väldigt underhållande.

Problematiken är dock vidare bred, än vad är allmänt gemena man känd.

Vad flesta missar är att vi inte har "myndigheter", utan detta är kommersiella bolag, vilka enbart agerar som en myndighet. En väldigt stor skildnad. Detta är bevisat och kan följas och undersökas på tex. allabolag.se. Passa på att slå upp andra kommersiella bolag som tex Polisen, KFM, Skatteverket, Sveriges domstolar osv...
Dessa bolag, har enbart "myndighet" i sitt namn och är direkt vilseledande.

Det finns väl ingen som kan påstå att dessa inte funnits före registreringsdatum av bolagen!? Och för den som är uppmärksam, ser att dessa även har en omsättning...

Samma kan även visas via sec.gov (AKA wallstreet), där AB Sverige är registrerad. http://www.sec.gov/cgi-bin/browse-edgar?action=getcompany&CIK=0000225913&owner=exclude&count=40

Sedan skall det även sägas att all form av registrering, är en överlåtelse. För den som vill undersöka detta, kan undersöka ursprunget av sjöhandel och uppkomsten av registrering av båtar vid anläggning vid en hamn. Hela skatte-lagen är en sjölag, vilket ej skall beröra land/mark.

Det vi kallar Land (Handelsområdet Sverige), har blivit omgjort till ett kommersiellt bolag bakom alla våra ryggar och sålts/pantsatts av banksystemet.

Detta är inte nog, vidare hänvisningar av laga avtalet mänskliga rättigheter fn.org, vilket föreskriver en helt annan sida då den översatts till svenska. Se tex art 6

Vidare missar vi ofta def. av ord och dess betydelse, som tex. person, vilket skiljer sig avsevärt i laga mening mot vad vi blivit lärda/indiktrinerade. Denna mask för ansiktet (def. av persona ur latin) är endast relaterad till en fiktion, sedan byggs den vidare på med fiktiv, juridisk och naturlig, dock är det i grund och botten fortsatt "person".
Denna fiktion, är även ett bolag med tillhörande Org. Nr (Personnummer), vilket märkbart har 10 nummer och vi gör bokslut på detta bolag via deklarationen.

Brukade tidigare hålla föredrag om dessa saker, vilket jag nu lagt åt sidan. Har även stått inför "nämnder" och försökt tala med "domare" i rättssalar, men dock har dessa flytt mina smått obehagliga frågeställningar.

Vem är det som dessa "Tjänstemän" verkligen tjänar, då enligt ordboken ställs en tjänsteman till en tjänare?

Detta är ett djupt träsk att grotta sig i, vilket säkert skulle leda till att många skulle tappa förståndet.
Loggat
lesspåallt
Full Member

Antal inlägg: 152

« Svara #8 skrivet: Oktober 13, 2012, 18:23:10 »

jag skulle även önska att Datainspektionen granskas ordentligt och det kommer ut att dom går inkassobolagens ärenden så att säga..
Även hur mycket bevis du har så går dom ändå på inkassos väg och lägger ner saker
Loggat
larses60
Hero Member

Antal inlägg: 923

« Svara #9 skrivet: November 28, 2012, 19:57:44 »

Sista november snart.....har du nåt på gång Marthina?? Ge oss här på forumet gärna en hint om vad, så kan du säkert få bra tips.
Loggat
Patrik1
Hero Member

« Svara #10 skrivet: November 29, 2012, 15:26:46 »

Jag kan rekommendera ett PM till Intrumcleaner om det du eventuellt kommer skriva om så du inte säger för mycket om det i det öppna.
Loggat

intrumcleaner
Hero Member

« Svara #11 skrivet: November 29, 2012, 20:11:52 »

Sista november snart.....har du nåt på gång Marthina?? Ge oss här på forumet gärna en hint om vad, så kan du säkert få bra tips.
Larses60 - jag kan informera dig om att det blir inget reportage om inkasso från Marthinas sida. Hon hade tänkt göra ett reportage om hur privatpersoner som nyligen fått kravbrev eller en dom i tingsrätten att betala, plötsligt även fick erbjudanden från lånebolag. Senare fick hon kontakt med lånebolaget och efter att dom "informerat" henne om att man avslutat sitt samarbete med inkassobolaget så satte hon sin tillit till detta och la ner projektet ...

Vi har gett henne tips om andra intressanta ärenden (rörande Intrum Justitia m.fl) men vi har som sagt inte sett något tecken på minsta intresse från hennes sida att gräva djupare i dessa ämnen (vilket hon å andra sidan delar med 99.9% av resterande massmedia).

Men vem vet ... hon kanske överraskar oss senare?
Loggat

”Den bästa kunden är den som inte betalar direkt, men som får en påminnelse och sedan inkassokrav." Klarnas/Segoria Inkasso Niklas Adelberth

"Du vi skiter i din bestridan och anmälan till Datainspektionen, du kommer ändå få betala" Jurist på Intrum Justitia
Patrik1
Hero Member

« Svara #12 skrivet: November 29, 2012, 22:15:38 »

Larses60 - jag kan informera dig om att det blir inget reportage om inkasso från Marthinas sida. Hon hade tänkt göra ett reportage om hur privatpersoner som nyligen fått kravbrev eller en dom i tingsrätten att betala, plötsligt även fick erbjudanden från lånebolag. Senare fick hon kontakt med lånebolaget och efter att dom "informerat" henne om att man avslutat sitt samarbete med inkassobolaget så satte hon sin tillit till detta och la ner projektet ...

Vi har gett henne tips om andra intressanta ärenden (rörande Intrum Justitia m.fl) men vi har som sagt inte sett något tecken på minsta intresse från hennes sida att gräva djupare i dessa ämnen (vilket hon å andra sidan delar med 99.9% av resterande massmedia).

Men vem vet ... hon kanske överraskar oss senare?

Dagens journalister är ju ett skämt!
Loggat

Marthina
Newbie
*

Antal inlägg: 3

« Svara #13 skrivet: December 03, 2012, 14:10:12 »

Hej
Jag kan lova er att jag inte glömt er och att jag läser det mesta som publiceras här.
Jag jobbar fortfartande med reportage som har med inkasso, skuldsättning, myndighetsutövning och moment 22 att göra. Vissa historier jobbar jag med varje dag, andra kan det dröja flera veckor mellan. Att jag "inte visat minsta tecken på intresse" får mig nästan att le, då jag snott åt mig så mycket arbetstid jag bara kunnat och därutöver suttit på fritiden och jobbat med det här.
I nuläget kan jag inte säga om jag kommer att vara klar i år eller om det dröjer flera månader till.
Mer konkret varken kan eller vill jag vara i nuläget.
/Marthina
Loggat
intrumcleaner
Hero Member

« Svara #14 skrivet: December 03, 2012, 15:14:05 »

Hej
Jag kan lova er att jag inte glömt er och att jag läser det mesta som publiceras här.
Jag jobbar fortfartande med reportage som har med inkasso, skuldsättning, myndighetsutövning och moment 22 att göra. Vissa historier jobbar jag med varje dag, andra kan det dröja flera veckor mellan. Att jag "inte visat minsta tecken på intresse" får mig nästan att le, då jag snott åt mig så mycket arbetstid jag bara kunnat och därutöver suttit på fritiden och jobbat med det här.
I nuläget kan jag inte säga om jag kommer att vara klar i år eller om det dröjer flera månader till.
Mer konkret varken kan eller vill jag vara i nuläget.
/Marthina
Detta år har varit ett bra år för skuldindustrin i Sverige, där exempelvis Intrum Justitia i det närmsta fått monopol på delgivningsservicen i Sverige, Svensk Inkasso har utökat sitt nätverk, Datainspektionen har blivit ännu mer passiv och jävig än tidigare m.m

Vidare har personuppgiftslagen upphört att fungera eftersom statliga Datainspektionen struntar i att gäldenärer anmäler gång på gång att man inte får ut sina begärda §26 PuL-utdrag. Detta trots att lagen är mycket tydlig med vad som gäller och att exempelvis Intrum Justitia skall lämna PuL-utdrag inom en månad från att man tagit emot begäran.

Vi kan ta ett tydligt exempel (ur högen) på hur Datainspektionen är en menlös papperstiger som sitter i inkassobolagens knä, där en man gjorde anmälan att han inte fick ut PuL-utdrag och denna anmälan fick först dnr 1127-2012 sen fick det dnr 1227-2012 och nu har det 1570-2012. Det "roliga" är att mannen trots alla dessa fina ärendenummer fortfarande inte fått sina PuL-utdrag. Här är en länk till DI senaste beslut daterat 2012-10-03 - där ökända juristen Malin Fredholm på DI gör en pajas av sig igen,

https://docs.google.com/file/d/0BynL71JVELHBNldyTDRZR1loaEE/edit

Nedan: Utdrag ur dnr 1227-2012

"Vid sökning bland efterlämnade handlingar har Intrum nu funnit den
aktuella begäran, så det förefaller som om handlingen ändå kommit In-
trum till handa. Registerutdrag kommer snarast möjligt att, som begärt,
sändas till klagandens ombud. Intrum beklagar dröjsmålet."

Detta var 2012-10-03 och fortfarande efter nu två månader har inte Intrum Justitia skickat mannen PuL-utdrag trots att en ny anmälan skickats in från mannen till DI om detta (dnr 1570-2012). Att sedan mannen är i desperat behov av de utdrag som han förvägrats i över nu 5 månaders tid (trots att han enligt lag har rätt till dessa inom en månad) är som sagt ingen som bryr sig om.

Och detta forum är fullt av Fattiga Riddare som är i samma situation och som görs rättslösa eftersom varken Kronofogden eller Tingsrätten bryr sig om deras påpekanden om att de inte fått sina PuL-utdrag och därmed inte kan försvara sig.

Dock så lyser ämnen som detta med sin totala frånvaro i press och media, där statliga Datainspektionen kan fortsätta att beskydda inkassobolagen och göra oss skuldsatta rättslösa. Kanske såg du att jurist Malin Fredholm ljög ihop en av årets värsta lögner i Svensk Inkassos nyhetsbrev? Om inte läs mer här,

http://fattiga-riddare.se/forum/index.php?topic=6320.0

Svensk Inkasso har som du ser även vissa parter från statliga Datainspektionen på sin sida som glatt hjälper till att sprida desinformation för att ge ett sken av att Sveriges inkassobolag sköter sig bra. Och just nu sitter flera Fattiga Riddare på detta forum och väntar på vad jurist Malin Fredholm skall komma med ytterligare information till dom efter att dom anmält Intrum Justitia. Och hon gjort ett massutskick till alla anmälare att DI denna månad skall göra en inspektion av Intrum Justitia (se länk)

http://fattiga-riddare.se/forum/index.php?topic=6305.0

Vad tror du själv DI kommer att komma med för "svidande" kritik denna gång och vad tror du denna kritik kommer att fylla för funktion?

Och även mannen som väntar på sina PuL-utdrag fick samma e-postmeddelande - så vi får väl utgå ifrån att han får fortsätta vänta på sitt registerutdrag ett par månader till ...
Loggat

Sidor: [1] 2   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: