Niclas
Newbie
Antal inlägg: 39
|
 |
« skrivet: November 23, 2011, 17:50:40 » |
|
Hallå på er alla!! Mycket intresant forum dett då jag har gamla skulder på ca 500 000! Ca 20 år gamla en del som jag aldrig betalat något tillbaka på pga för dåliga inkomster och arbetsplats olycka med arbetslöshet som följd! Har en pension på halvtid på ca 5000 men fogden tar ca 1600 var månad så nu tänkte jag kolla med er hur jag ska göra! Hör gärna av er så berättar jag mer!! MVH Niclas
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Niclas
Newbie
|
 |
« Svara #1 skrivet: November 23, 2011, 20:02:12 » |
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Patrik1
|
 |
« Svara #2 skrivet: November 23, 2011, 21:04:45 » |
|
Jag skulle kört på skuldsanering i ditt fall..... du kommer aldrig kunna betala tillbaka det på ett bra tag.
|
|
|
Loggat
|
Det är i motvind, inte i medvind en drake stiger
|
|
|
Niclas
Newbie
|
 |
« Svara #3 skrivet: November 23, 2011, 21:24:24 » |
|
Hallå! Jo det hade ju varit det bästa men har fått skuldsanering godkännd för rätt många år sedan. I samma veva /månad som det blev godkännt så slutade min äldsta son skolan frivilligt och blev av med studiebidraget som räknades som inkomst plus att jag fick ändrat bostadsbidrag i samma veva pga att sonen hoppade av skolan.Tog upp det med tingsrätten som beslutat om skuldsanering men de tyckte att jag skulle låna av någon så jag inte blev av med saneringen! Men tyvärr så hade jag ingen som kunnde låna mig pengar utan att kunna få tillbaka det!!Så jag vet faktisk inte hur jag ska göra!!Några förslag? Jag hann aldrig börja betala på skuldsaneringen efter att den gått igenom!Kan man inte begära preskription eller? 20 år utan att jag betalat?MVH Niclas
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Niclas
Newbie
|
 |
« Svara #4 skrivet: November 23, 2011, 21:52:58 » |
|
Hallå igen! Tyvärr lite fel rubrik på tråden! Vet tyvärr inte hur jag byter ut den!! 
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
kenny555
|
 |
« Svara #5 skrivet: November 23, 2011, 22:58:13 » |
|
500.000 i skulder som är 20 år gamla torde du säkert kunna preskribera bort en del. Men det är en ganska lång väg att gå för att hitta alla kryphål m.m. Har du inte fått brev alls eller hur är det?? Jag misstänker starkt att du kanske kommer ner till låt oss säga hälften med massa påpekande och bestridande. Sen sitter du i slutänden med kanske 250 kvar att betala. Jag hade som mannen ovanför dig försökt med skuldsanering pga din inkomst inte direkt är något man kan dribbla med eller förhandla om massa inbetalningar till olika inkassobolag. Det kan faktiskt vara värt att pröva igen går det så går det ju.Du kan bara få Ja eller Nej
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Niclas
Newbie
|
 |
« Svara #6 skrivet: November 23, 2011, 23:34:03 » |
|
Ok! Har fått många brev om dessa skulder men aldrig haft någon korrespondens med dem! Men en delgivning fick jag nyligen med delgivningsman! Tyvärr misstänker jag!!Det var dessa skulder! 
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
zymox
Newbie
Antal inlägg: 35
|
 |
« Svara #7 skrivet: November 24, 2011, 19:46:19 » |
|
Jag skulle också försökt med skuldsanering igen & igen & igen & igen. Förklara exakt vad som hänt och hur situationen kunde bli som den blev.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Niclas
Newbie
|
 |
« Svara #8 skrivet: November 24, 2011, 23:42:36 » |
|
Hejsan igen! Nu ligger familjen o sover!! Gift med ett bonus barn hemma vid!Hyr hus på landet! Har inget av värde! Frun jobbar heltid!Jag och min dåvarande köpte hus -90 o gifte oss samma år! Har 3 gemensamma barn 85,87,89!Skildes -91 fick lov att sälja huset tyvärr,blev först lovad att jag kunde ta över alla lån själv spintab osv,men sparbanken motsatte sig! Visade sig att hon på banken var intreserad av vårat hus o beviljade mig aldrig lån!Jag var tvungen att sälja,satte ett pris men hon på banken sa att jag inte kunde sätta ett sånt högt pris över värderingen! Det blev så o vi sålde med en förlust på240000! Mycket pengar -91!Jag fick reda på allt detta efter försäljningen!Vi delade på förlusten och blev skyldig 120000 var med en ränta på 17,5%!Skulden bara där är nu ca400000!!!Ex frun drog o tog barna med sig!Fick betala ett högt underhåll vilket gjorde att jag kom efter med banklån o alla andra som skulle ha pengar,hyresskulder,kabelvision,osv,osv! Efter ett tag så bodde alla tre barna hos mig tills de flyttade hemifrån! Har nu 571136,03 liggande hos intrum,finns en del andra oxå men har tyvärr inte så stor koll på summor men det är ca 50 000 totalt plus ett ellos konto som exet hade på 15 000 som jag var delansvarig på! Har tyvärr inget jobb efter en arbetsplats olycka -99 där jag skadade ryggen. Ingen ersättning därifrån vilket skulle ha räddat min ekonomi(miljonbelopp)men olyckan tystades ner av företaget och IF skadeförsäkringar hävdade att mina problem med ryggen(6 diskbråck)kom från min bardom ,sa deras "oberoende"läkare!Har försökt att över klaga men ett negativt beslut i rätten kostar mycket ,sa de! Har nu sedan ett tag halv pension med 5100 i månaden fast fogden tar ju sitt oxå!Har ca 30 000 där!Har nog missat en hel del men fråga på bara! Första gången jag "pratar" om detta!MVH Niclas
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
kojak
|
 |
« Svara #9 skrivet: November 25, 2011, 08:56:03 » |
|
Det låter ju för det första som att kfm pressar dig under existensminimum.
Vore jag i dina kläder skulle jag ändå söka skuldsanering.
Och att strida för ersättning efter arbetsplatsolyckan kan du ju göra, att betala rättegångskostnader till tingsrätt är ju inget problem eftersom det ändå inte går.
|
|
|
Loggat
|
Har pågående skuldsanering. En grundlig förundersökning och en utförlig ansökan var nyckeln för mig, förutom en obetalbar skuld.
|
|
|
Niclas
Newbie
|
 |
« Svara #10 skrivet: November 25, 2011, 12:37:38 » |
|
Hallå på er! Pratade nyss med fogden som säger att jag ska ha 4200 i månaden som ska räcka till halva hyran(6400/mån delat på 2)och mat o allt annat!!4200-3200 i hyra 1000 kr till mat o annat!Är så arg att jag skakar!!!Kan det vara riktigt!!Frun jobbar heltid så de sa att hon har ett större ansvar för oss tre? Kan det stämma?? MVH Niclas
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
kojak
|
 |
« Svara #11 skrivet: November 25, 2011, 13:34:32 » |
|
Testa den här beräkningen https://www1.kronofogden.se/wf/wf/login.doVar och ens inkomst räknas i proportion till varandra och det var det kfm menade med att hon tar ett större ansvar för hushållets kostnader. Men man har ansvar för sina egna skulder och de ska hon inte bidra med betalning till. Sedan får du resonera, ska du söka preskiption och få ner skulderna eller hålla skuldsaldot högt och söka skuldsanering? Upptar du skulderna i en sanering får man nog anse att ev. preskiptionsrätt försvunnit. Alternativet är att du söker sanering endast för de skulder du accepterat så får övriga inkomma med sina krav.
|
|
|
Loggat
|
Har pågående skuldsanering. En grundlig förundersökning och en utförlig ansökan var nyckeln för mig, förutom en obetalbar skuld.
|
|
|
Niclas
Newbie
|
 |
« Svara #12 skrivet: November 26, 2011, 10:16:13 » |
|
Hallå! Och tack Kojak!! Använde länken och räknade,det stämmde rätt bra så kf har nog räknat rätt! Bara att axeptera! Men nu undrar jag: Fick en delgivning med delgivnings man på dessa skulder,har jag då gjort ett preskriptions brott då eller kan jag begära det nu i samband med delgivningen eller är det för sent nu?? Kanske jag kan söka skuldsanering fast jag fått det en gång tidigare(se ovan)? MVH Niclas
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
kojak
|
 |
« Svara #13 skrivet: November 26, 2011, 12:44:02 » |
|
Aha. Hade bommat att du skrivit att du fått skuldsanering beviljad. Ser det nu. Kfm skriver att man "i princip" bara kan få skuldsanering beviljad en gång. Du borde inte tagit upp din ändrade ekonomiska förhållanden med tingsrätten utan direkt med skusan. De var de som hade möjlighet att ändra sitt beslut m.a.p. dina nya förutsättningar. Du kan ju slå dem en signal och diskutera. "I princip" betyder ju inte "aldrig", så med dina förutsättningar kan det kanske ändå vara lönt att kolla.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
ivkej
|
 |
« Svara #14 skrivet: November 26, 2011, 17:27:33 » |
|
Om du tagit up ärendet med TR, men skulle ha haft gjort det den KFM, kan det vara så att TR har brustit mot förvaltningslagen, 4 §. http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19860223.htmKontrollera om så är fallet. och begär resning hos KFM.
|
|
|
Loggat
|
Personlig erfarenhet med inkasso, skuldsanering och slagsmål med myndigheter. Har överlevt och finns nu på den ljusa sida, men har inte glömt hur det var!
|
|
|
|