Niclas
Newbie
Antal inlägg: 39
|
 |
« Svara #15 skrivet: November 27, 2011, 02:15:51 » |
|
Hallå! Ser vad du menar!! Mycket intressant! Ska kolla upp det med TR.Måste ju finnas med i något arkiv på TR när det var och vad det handlade om!!Ska ta mig ur detta!! MVH Niclas
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Niclas
Newbie
|
 |
« Svara #16 skrivet: November 28, 2011, 17:03:40 » |
|
Hallå igen!! Har tänkt efter under helgen! När jag ansökte om skuldsanerin så var det så att om en enda av dem som jag var skyldig pengar sade nej så gick det automatisk till tingsrätten och det var det en som gjorde! Det var där det avgjordes till min fördel! Ett tag i varjefall!!Så därför tror jag att det är riktigt! (Allt detta var så länge sedan)Så jag tror inte TR har gjort fel! Men hur är det med att jag emottagit ett rek brev av en delgivnings man? Kan jag fortfarande begära preskription eller har jag gjort bort mig?? Det är ju inte första gången!! :)Niclas
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Niclas
Newbie
|
 |
« Svara #17 skrivet: November 30, 2011, 13:10:21 » |
|
Någon som vet?? Behöver hjälp med detta! MVH Niclas
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
ivkej
|
 |
« Svara #18 skrivet: November 30, 2011, 14:48:01 » |
|
I och med du ansökte om skuldsanering har du erkänd skulden, och meddelat din vilja att betala, därmed är preskriptionsavbrott inträdd. Frågan är nu hur länge sedan detta var, för om en ny period gått 3, 5 eller 10 år beroende på skulder bör du kunna åberopa preskrition. Det brev du har kvitterat via rek, är självklart preskriptions avbrott, om inte preskription redan inträtt.
|
|
|
Loggat
|
Personlig erfarenhet med inkasso, skuldsanering och slagsmål med myndigheter. Har överlevt och finns nu på den ljusa sida, men har inte glömt hur det var!
|
|
|
Niclas
Newbie
|
 |
« Svara #19 skrivet: November 30, 2011, 16:29:42 » |
|
Tack för svaret! Det var det jag undrade, om det redan hade inträtt(preskription)när jag tog emot reket har jag brytit den eller kan jag begära preskription nu!!Om jag kan hur lång tid har jag på mig efter att jag tog emot rek?Niclas
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
ivkej
|
 |
« Svara #20 skrivet: November 30, 2011, 18:32:33 » |
|
Finns väl ingen direkt gräns, beroende på vem som skickade. Är det inkasso kan du vänta till det går till KFM för den delen. Är det från KFM tror jag man har 10 dagar att yttra sig, men även efter den tid går det att begära preskription, det kan dock bli svårare om man fått ett utslag i ärendet.
|
|
|
Loggat
|
Personlig erfarenhet med inkasso, skuldsanering och slagsmål med myndigheter. Har överlevt och finns nu på den ljusa sida, men har inte glömt hur det var!
|
|
|
Niclas
Newbie
|
 |
« Svara #21 skrivet: December 01, 2011, 14:14:47 » |
|
Hejsan igen!! Kan man begära preskription på nätet eller måste jag skriva ett brev med underskrift till dem eller?MVH Niclas
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Niclas
Newbie
|
 |
« Svara #22 skrivet: December 03, 2011, 21:52:45 » |
|
Någon som kan svara på det??  Ska försöka att ordna det i veckan!! Men vet inte hur!! Mail eller brev!!Niclas
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
farmer
Newbie
Antal inlägg: 44
|
 |
« Svara #23 skrivet: December 04, 2011, 19:10:51 » |
|
Jag skickar från min e-post,då har jag alltid en kopia.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Niclas
Newbie
|
 |
« Svara #24 skrivet: Januari 18, 2012, 23:35:46 » |
|
Hej på er igen!! Fick svar idag ifrån IJ!De säger att 10 års preskriptionstid gäller för mitt gamla lån på 120 064kr o ränta på 346500kr 19% i ränta då som blev kvar som skuld till banken efter försäljningen av huset i samband med skilsmässan92 01 07!Kan det stämma? Trodde det var 3 år och det har passerats!Sedan länge!! Har fått kopior på skuldbrev o lite annat! !10 år för löpande skuldbrev??Vad är det?? Någon skillnad mot "vankiga" skulder? Men resterande skulder har jag inte fått papper eller svar på fast jag begärde preskription för alla skulder(Fattas ca100000)! Kan någon vara snäll o hjälpa mig? MVH Niclas
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
ivkej
|
 |
« Svara #25 skrivet: Januari 19, 2012, 09:51:52 » |
|
Hej på er igen!! Fick svar idag ifrån IJ!De säger att 10 års preskriptionstid gäller för mitt gamla lån på 120 064kr o ränta på 346500kr 19% i ränta då som blev kvar som skuld till banken efter försäljningen av huset i samband med skilsmässan92 01 07!Kan det stämma? Trodde det var 3 år och det har passerats!Sedan länge!! Har fått kopior på skuldbrev o lite annat! !10 år för löpande skuldbrev??Vad är det?? Någon skillnad mot "vankiga" skulder? Men resterande skulder har jag inte fått papper eller svar på fast jag begärde preskription för alla skulder(Fattas ca100000)! Kan någon vara snäll o hjälpa mig? MVH Niclas
På banklån (löpande skuldbrev) är det 10 år, så där har IJ rätt. Kontokort och avbetalningsköp är 3 år.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Niclas
Newbie
|
 |
« Svara #26 skrivet: Januari 19, 2012, 12:11:59 » |
|
Tack för ett snabbt svar! Nu undrar jag om det är vanligt att IJ kan gå med på att skriva ner räntan eller på något annat sätt komma ner i skuld? Eller ska jag förhala det ytterligare eller vad??MVH Niclas
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
nillsson
|
 |
« Svara #27 skrivet: Januari 19, 2012, 19:20:41 » |
|
Här är det stor chans att du har blivit bonnfångad,du måste utreda om IJ har saklegitimitet, (talerätt) vem som äger fordran Denuntiation eller så är fordran helt enkelt preskriberad Jag skulle inte betala ett öre just nu. Inom de närmaste månaderna kommer min tvist upp i TR där det gås till botten med hela detta skojeri. Vad det gäller villkoren i Norge så är jag väl bevandrad.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Niclas
Newbie
|
 |
« Svara #28 skrivet: Januari 19, 2012, 23:07:40 » |
|
Hallå Nillsson! Tror inte jag förstod riktigt! Äger inte IJ automatiskt fodran när det är de som begär pengar av mig?Vad är då skillnaden?De sade att det var 10 års preskription på banklån men det kan alltså vara annorlunda eller har jag fattat helt fel igen!! Om de inte har talesrätt betyder det att fodran är preskriberad eller vem är det som har talesrätt? Banken? Förvirrad! MVH Niclas
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Niclas
Newbie
|