Sidor: 1 2 [3] 4   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Mall för att begära preskription!!  (läst 41324 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
nillsson
Hero Member

Antal inlägg: 725

« Svara #30 skrivet: Januari 20, 2012, 10:32:12 »

NEJNEJ;NEJ

De skall bevisa att de äger saken och då skall du ha fått ett denuntiationbrev
men här är en gråzon där inkasso kör med går det så går det.
Är man då inte uppmärksam och bestrider så det bli ett utslag hos KFM och
då blir det svårare.
BETALA INGET NU!!!!!!

Läs på Intrumcleaner de arbetar hårt mot IJ
Loggat
Niclas
Newbie
*

Antal inlägg: 39

« Svara #31 skrivet: Januari 20, 2012, 14:31:27 »

Ok! Men jag har inte fått något denuntiationsbrev vad jag vet,men vet ju inte hur det ser ut så att säga!! Och när skulle jag ha fått detta brev? När de tog över fodran från banken 1993??Om jag nu inte har fått detta brev kan jag då begära preskription då?Eller?Det är inget brev de kan skicka ut nu o begära att jag betalar eller skulle jag ha fått det för länge sedan? Är mycket ytacksam för svaren!! MVH Niclas !!Ska även kolla Intrumcleaner!
Loggat
wade
Full Member

Antal inlägg: 155

« Svara #32 skrivet: Januari 20, 2012, 21:04:39 »

Ok! Men jag har inte fått något denuntiationsbrev vad jag vet,men vet ju inte hur det ser ut så att säga!! Och när skulle jag ha fått detta brev? När de tog över fodran från banken 1993??Om jag nu inte har fått detta brev kan jag då begära preskription då?Eller?Det är inget brev de kan skicka ut nu o begära att jag betalar eller skulle jag ha fått det för länge sedan? Är mycket ytacksam för svaren!! MVH Niclas !!Ska även kolla Intrumcleaner!

Denuntiation
God inkassosed kräver att inkassobolag förvissar sig om
att denuntiation har skett innan inkassoåtgärd vidtas för ny borgenärs räkning.
Konsumentkreditlagen ställer dessutom krav på att överlåtaren ska underrätta en
konsument om överlåtelsen (28 § konsumentkreditlagen).
Loggat
wade
Full Member

« Svara #33 skrivet: Januari 20, 2012, 21:06:23 »

Denuntiation är information att en överlåtelse har skett till en ny borgenär!
Loggat
Niclas
Newbie
*

« Svara #34 skrivet: Januari 20, 2012, 23:39:30 »

Hallå! Tack för svaren!! Då ska jag bara bestrida kravet!? Med hänvisning till denuntiation och konsumentkreditlagen eller bara bestrida? Som ni kanske förstår så är jag helt novis på detta område!!Tack på förhand Niclas
Loggat
Niclas
Newbie
*

« Svara #35 skrivet: Januari 21, 2012, 00:58:31 »

Hallå på er! Satt denna sena natt och läste ett tag på Intrumcleaner!! Mycket intressant läsning! Nu ser man vilka man har att göra med!! Fy fan!Ska göra allt som går nu med mina gamla skulder inte bara till IJ,har ett par bolag till efter mig.Ska försöka sätta mig in i detta lite mer!!Niclas
Loggat
Mimosa
Hero Member

Antal inlägg: 901

« Svara #36 skrivet: Januari 21, 2012, 09:23:53 »

Hallå på er! Satt denna sena natt och läste ett tag på Intrumcleaner!! Mycket intressant läsning! Nu ser man vilka man har att göra med!! Fy fan!Ska göra allt som går nu med mina gamla skulder inte bara till IJ,har ett par bolag till efter mig.Ska försöka sätta mig in i detta lite mer!!Niclas

Kan också meddela att det på måndag kommer upp om just artikel om dessa överlåtelseavtalen som kfm missar att granska på riktigt sätt.

Själv är jag en av dessa som har råkat ut för det och har svårt att få upp min rätt i rättsalarna  Angry
Loggat

Man kommer fram trots snigelfart
Niclas
Newbie
*

« Svara #37 skrivet: Januari 21, 2012, 11:49:29 »

Hallå! Tack för svaren!! Då ska jag bara bestrida kravet!? Med hänvisning till denuntiation och konsumentkreditlagen eller bara bestrida? Som ni kanske förstår så är jag helt novis på detta område!!Tack på förhand Niclas
[/qu
ote] Någon som vet o kan hjälpa lite??  Undecided
Loggat
wade
Full Member

« Svara #38 skrivet: Januari 21, 2012, 13:30:05 »

Kan också meddela att det på måndag kommer upp om just artikel om dessa överlåtelseavtalen som kfm missar att granska på riktigt sätt.

Själv är jag en av dessa som har råkat ut för det och har svårt att få upp min rätt i rättsalarna  Angry

Hej Mimosa!

I vilken tidning kommer artikeln upp?

Loggat
Mimosa
Hero Member

Antal inlägg: 901

« Svara #39 skrivet: Januari 21, 2012, 14:12:24 »

Hej Mimosa!

I vilken tidning kommer artikeln upp?

Det är på IntrumCleaners sida.: intrum.wordpress.com
Loggat

Man kommer fram trots snigelfart
karolina
Newbie
*

Antal inlägg: 9

« Svara #40 skrivet: Januari 22, 2012, 17:55:00 »

Hej !

Det att du förlorade med IF om ersättning är säkert ett resultat till att du skrev på tillåtelse att IF kunde haft insyn i dina läkarjournaler . Har råkad för samma sak fast med Folksam,därför vill jag varna alla LÄTT ALDRIG ETT FÖRSÄKRINGSBOLAG KOMMA ÅT DINA JOURNALER ,man kan alltid ge de det man tycker är relevant ,och de kan inte kräva en på mera.

Hejsan igen! Nu ligger familjen o sover!! Gift med ett bonus barn hemma vid!Hyr hus på landet! Har inget av värde! Frun jobbar heltid!Jag  och min dåvarande köpte hus -90 o gifte oss samma år! Har 3 gemensamma barn 85,87,89!Skildes -91 fick lov att sälja huset tyvärr,blev först lovad att jag kunde ta över alla lån själv spintab osv,men sparbanken motsatte sig! Visade sig att hon på banken var intreserad av vårat hus o beviljade mig aldrig lån!Jag var tvungen att sälja,satte ett pris men hon på banken sa att jag inte kunde sätta ett sånt högt pris över värderingen! Det blev så o vi sålde med en förlust på240000! Mycket pengar -91!Jag fick reda på allt detta efter försäljningen!Vi delade på förlusten och blev skyldig 120000 var med en ränta på 17,5%!Skulden bara där är nu ca400000!!!Ex frun drog o tog barna med sig!Fick betala ett högt underhåll vilket gjorde att jag kom efter med banklån o  alla andra som skulle ha pengar,hyresskulder,kabelvision,osv,osv! Efter ett tag så bodde alla tre barna hos mig tills de flyttade hemifrån! Har nu 571136,03 liggande hos intrum,finns en del andra oxå men har tyvärr inte så stor koll på summor men det är ca 50 000 totalt plus ett ellos konto som exet hade på 15 000 som jag var delansvarig på! Har tyvärr inget jobb efter en arbetsplats olycka -99 där jag skadade ryggen. Ingen ersättning därifrån vilket skulle ha räddat min ekonomi(miljonbelopp)men olyckan tystades ner av företaget och IF skadeförsäkringar hävdade att mina problem med ryggen(6 diskbråck)kom från min bardom ,sa deras "oberoende"läkare!Har försökt att över klaga men ett negativt beslut i rätten kostar mycket ,sa de! Har nu sedan ett tag halv pension med 5100 i månaden fast fogden tar ju sitt oxå!Har ca 30 000 där!Har nog missat en hel del men fråga på bara! Första gången jag "pratar" om detta!MVH Niclas
Loggat
wade
Full Member

« Svara #41 skrivet: Januari 22, 2012, 21:49:55 »

Du skall i första hand bestrida deras krav om Saklegitimitet och sen Preskription.

Så här ska saklegitimation se ut:

Alla dokument ska endera vara original eller vidimerade kopior.

Alla parter som undertecknar överlåtelseavtal ska vara behöriga och ha befogenhet att ingå dessa avtal.

Till avtalen ska listor som visar att den aktuella fordran omfattas av avtalet bifogas.

Överlåtelsekedjorna ska vara sammanhållna.

Detsamma gäller för fullmakter, d.v.s. behörighet, befogenhet, listor på fordringar samt original eller vidimerade dokument.

Lagrum som åberopas och andra skrifter med betydelse för ärendet:
Rb. 12 kap 20§, 13kap 2§, 38kap 1§
Kravet på saklegitimitet finns i Rättegångsbalken kap 38.

Vore tacksam om ni andra här på forumet lämnar synpunkter om vad jag skrivet??
Loggat
wade
Full Member

« Svara #42 skrivet: Januari 22, 2012, 22:02:08 »

Vad jag menar är att om du inte har emottaget något denuntiations brev, så betyder det inte att den eventuella fordran är preskriberad.
Det hamnar då i stället under saklegimitet.

”Denuntiation är synonymt med underrättelse.
Du har alltså inte blitt underrättad om det verkliga förhållandet.
enligt KFM:s direktiv så skall det presenteras en obruten denuntiations kedja för inkasso skall vara saklegitim”.
Loggat
Niclas
Newbie
*

« Svara #43 skrivet: Januari 22, 2012, 22:22:03 »

Tackar för ett bra svar! Tror jag förstår.Men har nog gjort bort mig lite,har redan begärt preskription ,trodde det gällde tre år på alla skulder utom skatter o liknande, inte lån! Kan jag bestrida deras krav,med anledning av saklegimitet i efterhand ??Hur skall jag i så fall formulera mig??MVH Niclas
Loggat
Niclas
Newbie
*

« Svara #44 skrivet: Januari 24, 2012, 00:54:04 »

Hej på er! Någon som har en liten vink om hur jag ska formulera mig?? Väldigt osäker hur jag ska göra!! Huh? Tacksam för lite hjälp!! MVH Niclas
Loggat
Sidor: 1 2 [3] 4   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: