petterniklas
|
 |
« Svara #45 skrivet: Oktober 18, 2010, 17:46:47 » |
|
Gratulerar, måste kännas skönt att se slutet i tunneln.
|
|
|
Loggat
|
Skuldfri efter 20 år...
|
|
|
Patrik1
|
 |
« Svara #46 skrivet: Oktober 18, 2010, 19:12:48 » |
|
Härligt... ska verkligen bli skönt att se när ni skriver " Då va sista inbetalningen gjord då " 
|
|
|
Loggat
|
Det är i motvind, inte i medvind en drake stiger
|
|
|
Pixi
Jr. Member

Antal inlägg: 99
|
 |
« Svara #47 skrivet: Oktober 18, 2010, 19:23:20 » |
|
Grattis till er!  Vad härligt att veta "om x antal månader är jag skuldfri!" Underbart 
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
lasseh
|
 |
« Svara #48 skrivet: Oktober 30, 2010, 00:20:40 » |
|
Och så var det idag äntligen min tur att få det efterlängtade beslutet.  Nedräkningen kan börja. Vore praktiskt om man via internetbanken kunde automatisera inbetalningarna eftersom det är samma belopp varje månad (förutom en inbet som skall göras varannan månad - himla opraktiskt). Fixar ni till autogirering? Är det samma OCR-nr varje månad - om inte måste det ju till manuella rutiner? Hur har ni ordnat era inbetalningar?
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Gnurglan
|
 |
« Svara #49 skrivet: Oktober 30, 2010, 06:47:05 » |
|
Hej igen, länge sen jag var här...=) Skuldsaneringen går framåt och ligger alltid på prio 2..(hyra prio 1) För andra månaden i rad får jag verkligen suga på ramarna. Förra månaden pga ett datafel hade jag föregående månad fåttt för mycket lön...jag upptäckte det inte för jag hade en massa extrajobb så trodde det var rätt. Lönen jag fick gick plus minus noll med mina utgifter. Som tur var hade jag 4000 kvar av föregående mån. Denna mån hade jag råkat var sjuk ett arbetspass och pga vårat stämplingssystem (som lägger hela passet på 24 tim på en andra arbetsdagen) Åkta jag ju på 2 karensdagar a´1800 plus att jag hade fått låna lite föregående mån för att ens klara månaden. Det sluta med 2300 kvar att klara en månad på...suck. Men till nästa mån är jag säker på att vara ikapp igen eftersom jag har 28 tim extrajobb denna månad =) Till föregående inlägg: Jag får sitta varje månad och knappa in skuld för skuld (har till flera olika så även om slutsumman är samma så är det till olika ärendenummer osv. Ett inkassobolag skulle skicka inbetkort enligt brev men vart dom skicka det vet jag inte. Jag knappade in personnummer och ärendenummer på meddelande så det ska nog funka =) Även om det är tufft nu så är jag ändå jätteglad för min skuldsanering bet 6 ggr nu=)
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
livsrop
|
 |
« Svara #50 skrivet: Oktober 31, 2010, 13:03:07 » |
|
Härligt lasseh! Himla trevliga bekymmer du nu fått att reda ut!  Och heja Gnurglan - gott att du varit igång ett tag - det låter så skönt!!!
|
|
|
Loggat
|
Skam den som ger sig!
|
|
|
z2000
|
 |
« Svara #51 skrivet: November 01, 2010, 08:00:34 » |
|
Har än så länge bara gjord mina första inbetalningar, då har jag skrivit manuellt, och kommer nog att få göra det längre fram också, eftersom det är så många fordringsägare och varierande belopp, endast en längre fram kommer att få samma summa under längre tid, men den har inte kommit igång än.
En del har skickat brev hur dom vill ha betalt, många kommer att skicka inbetalningskort. Men alla har inte hört av sig än, så när det närmar sig att betala till dom, så får jag kontakta dom, även om vissa uppgifter finns i betalplanen, så känns det bäst att kontrollera konto numren och vad dom vill ha i meddelande fälten.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
z2000
|
 |
« Svara #52 skrivet: November 19, 2010, 14:32:15 » |
|
Då har jag gjort min andra inbetalning, bara 58 kvar.
Då jag inte fick svar tidigare, hur funkar det om vi säger att min inkomst skulle öka t ex 6000 kr per månad efter att jag har betalt i 2 år, och söker ändring, då räknas det om, men ska man då betala även en del till dom, som man hade betalt i början, som hade fått att dom skulle enligt planen.
Eller om efter 2 år min inkomst miskar så mycket att jag inte kan betala någonting. Och beslutet ändras, så drabbar den bara dom som ännu inte fått några pengar?
Nu tror jag inte att min inkomst kommer att ändra sig nämnvärd åt något håll, men undrar bara hur det är.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Patrik1
|
 |
« Svara #53 skrivet: November 19, 2010, 16:47:00 » |
|
Då jag inte fick svar tidigare, hur funkar det om vi säger att min inkomst skulle öka t ex 6000 kr per månad efter att jag har betalt i 2 år, och söker ändring, då räknas det om, men ska man då betala även en del till dom, som man hade betalt i början, som hade fått att dom skulle enligt planen.
Eller om efter 2 år min inkomst miskar så mycket att jag inte kan betala någonting. Och beslutet ändras, så drabbar den bara dom som ännu inte fått några pengar?
Nu tror jag inte att min inkomst kommer att ändra sig nämnvärd åt något håll, men undrar bara hur det är.
Tror, men är inte hundra. Att dom som du har stora skulder till får mer eller mindre beroende på inkomst. Det ska ju vara rättvist %:entuellt till fodringsägarna.
|
|
|
Loggat
|
Det är i motvind, inte i medvind en drake stiger
|
|
|
Nightmare
|
 |
« Svara #54 skrivet: November 20, 2010, 00:23:46 » |
|
Tänk på att det är den disponibla inkomsten som avses och inget annat.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Björne
Jr. Member

Antal inlägg: 55
|
 |
« Svara #55 skrivet: December 30, 2010, 08:30:11 » |
|
Läser om skuldsanering men hittar inte riktigt hur det funkar.Är det kfm som gör upp med dom man har skulderna med eller är det man själv.Hur mycket ska man betal?? Känner det är lite rörigt är det ngn som kan förklara.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Gadreel
|
 |
« Svara #56 skrivet: Januari 09, 2011, 12:39:09 » |
|
Kronofogden gör inte upp med fordringsägarna utan beslutar självständigt om skuldsanering. Fordringsägarna har rätt att yttra sig innan beslutet. Man betalar som vid löneutmätning, i fem år, sedan är alla skulder avskrivna.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
tmtr
Newbie
Antal inlägg: 24
|
 |
« Svara #57 skrivet: Februari 26, 2011, 06:41:46 » |
|
Stor Grattis, själv har jag redan betalat ungefär 350% av mina skuld sen -93. Har haft kontakter med KF, Svea-inkasso, Justitia, och senaste tillskott i familjen kredit-inkasso. Nu e det så lite kvar, att ingen ide länge att söka skuldsanering, med lite tur är man kanske fri om ett par år. Sverige är fantastisk! 
|
|
|
Loggat
|
sverige är fantastiskt?
|
|
|
Nelson
Newbie
Antal inlägg: 13
|
 |
« Svara #58 skrivet: Mars 08, 2011, 23:35:30 » |
|
Vid ett beslut om skuldsanering så ingår en betalplan som löper på 5 år. Hur mycket du måste betala beräknas av KFM under handläggningen av ditt skuldsaneringsärende. De regler som ligger till grund för beräkningen är de samma som vid utmätning men beräkningen görs av den som handlägger skuldsaneringen och beloppet skiljer sig i normalfallet ngt från en utmätning, främst pga. att du vid en skuldsanering förbehålls en mindre buffert. Denna buffert förbehålls du eftersom ett skuldsaneringsbeslut ska vara hållbart under fem år till skillnad från ett beslut om utmätning som kan justeras från månad till månad.
Vad gäller omprövning av ett skuldsaneringsbeslut så är det inte heller den disponibla inkomsten som är avgörande. Det avgörande är hur mkt ditt betalningsutrymme har förändrats. Det kan ju t.ex. tänkas att du får ett nytt jobb med högre inkomst men samtidigt får högre resekostnader i samband med arbetet. Eller att du haft ett bostadsbidrag som minskar vid ett lönepåslag vilket leder till att betalningsutrymmet inte ökar i samma grad som lönen.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
carisma
|
 |
« Svara #59 skrivet: Mars 09, 2011, 13:35:12 » |
|
Vid ett beslut om skuldsanering så ingår en betalplan som löper på 5 år. Hur mycket du måste betala beräknas av KFM under handläggningen av ditt skuldsaneringsärende. De regler som ligger till grund för beräkningen är de samma som vid utmätning men beräkningen görs av den som handlägger skuldsaneringen och beloppet skiljer sig i normalfallet ngt från en utmätning, främst pga. att du vid en skuldsanering förbehålls en mindre buffert. Denna buffert förbehålls du eftersom ett skuldsaneringsbeslut ska vara hållbart under fem år till skillnad från ett beslut om utmätning som kan justeras från månad till månad.
Vad gäller omprövning av ett skuldsaneringsbeslut så är det inte heller den disponibla inkomsten som är avgörande. Det avgörande är hur mkt ditt betalningsutrymme har förändrats. Det kan ju t.ex. tänkas att du får ett nytt jobb med högre inkomst men samtidigt får högre resekostnader i samband med arbetet. Eller att du haft ett bostadsbidrag som minskar vid ett lönepåslag vilket leder till att betalningsutrymmet inte ökar i samma grad som lönen.
JOBBAR DU PÅ KF NELSON  ?
|
|
|
Loggat
|
en som inte skäms för sina skulder idag
|
|
|
|