Sidor: 1 ... 4 5 [6]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Skuldsanering  (läst 76353 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
0001sverige
Gäst
« Svara #75 skrivet: Mars 09, 2012, 23:18:29 »

Grattis till skuldsanering!!!

Hej förresten!

IDAG mitt på dagen fick jag ett telefonsamtal, du FÅR skuldsanering..... Shit! Det är på riktigt!!! Tog ett tag innan poletten verkligen trillade ner  (jag tror inte den gjort det än om jag ska vara ärlig). Lämnade in min totalt 2:a ansökan om skuldsanering i sep 2011 och fick ett inledande i november. Sammanlagt tog det nästan exakt ett halvår från ansökan till beslut och tro mig; jag trodde INTE skulle få skuldsanering. Min första ansökan för ett år sedan fick jag avslag på då man bedömde att merparten av skulderna var för nya (många var från 2009). Men sedan ändrades reglerna 1/7 2011 och skulderna behövde ju inte vara gamla längre, men däremot var kötiden till skuldrådgivare lång (första ansökan hade jag hjälp av en sådan) så jag gjorde en egen handskriven ansökan som lämnade en del övrigt att ansöka, tex hade jag inte exakt koll på samtliga skulder eller på räntorna, jag skrev i stort sett av min förra ansökan då inga nya skulder har tillkommit. Det blev en hel del telefonsamtal och jag fick förklara och lägga till och ta reda på diverse saker, men kolla, här är jag nu 9 mars 2012 och jag har fått skuldsanering...!

Det har varit lite av en pärs, det får jag nog säga. Jag hade totalt 35 olika skulder på totalt 875 000 kr inklusive privata skulder (glöm inte att uppge dessa!) Jag var helt säker på att det inte skulle bli någon skuldsanering, men gissa vad? INGEN av de jag var skyldig pengar hade invändningar mot att jag skulle få skuldsanering? Det är så att man tappar hakan... Det GÅR faktiskt att göra något. Fällorna är däremot många. Från och med när man får ett inledande får man sannerligen inte dra på sig nya skulder, inte från inkasso heller, såvida det inte är något "enstaka". Tror ni jag hade fattat det? Nä. Hade ont om pengar under den långa väntetiden från inledande till beslut. Sköt på någon elräkning och vad det nu var. Fick inkassobrev. Då tänkte jag till, f-n det här är ju inte bra, någon av borgenärerna kan påpeka att man fortfarande har samma beteende och fortsätter skuldsätta sig. Ni vet, man kommer in i sitt vanliga beteende, vänder på slantarna för att det ska gå ihop sig månad för månad. Men är man nära att få skuldsanering AVOID!!

Det går att säga så mycket om allt det här med skulder och skuldsanering. Det räknas som ett ganska svårt brott att inte betala sina räkningar i Sverige. Först allting när man försöker undvika katastrofen att hamna hos KFM, man jobbar och jobbar, men det räcker inte. Sedan all skuld och skam och känslan av maktlöshet och vanmakt över att ha löneutmätning på obestämd tid. Och man kan ju inte ens flytta under den tiden om man skulle vilja, inte ens till en billigare lägenhet. Och så länge man har en skuld till Kronofogden så försvinner inte betalningsanmärkningen och när man har anmärkningar är det så gott som omöjligt att få ex en bostad eller ett lägenhetskontrakt. Man kan i princip ha löneutmätning livet ut, och med andra ord också få bo kvar precis där man är för resten av livet. Och du kan inte hyra bil, inte ta några abonnemang, varken mobil, bredband eller någonting annat. Och hur förklarar man det här om man träffar en tjej/ kille och aldrig har råd att åka på semestrar eller köpa presenter. Och hur ska man kunna leva med att aldrig kunna hjälpa sina barn ekonomiskt, aldrig kosta på någonting, inte komma vidare över huvudtaget. Man bli deprimerad, får ångest, huvudvärk, sömnproblem, mardrömmar, börjar undra vad de säger när Kronofogden ringer jobbet och kollar vad man har i lön varje år... Listan kan göras nästan oändligt lång. Känns som man var i helvetet några år...

En sak: Efter ett inledande om skuldsanering: Försätt er inte i situationen att kanske få ett avslag bara pga. slarv; man måste betala alla löpande utgifter utan att skjuta på dem, aldrig! Själv åkte jag under den här tiden på sammanlagt 2 inkassokrav. Det ena lyckades jag komma överens med företaget och jag betalade, de drog sedan tillbaka inkassokravet. Det andra hade jag hunnit betala PRECIS när de skickade ett inkassobrev så det blev aldrig något.. puh... Akta er säger jag bara, de kollar på om man tagit lärdom av sin situation eller inte, och borgenärerna bevakar allt man gör känns det som. Den här resan skulle jag inte vilja göra om. Den höll på att bli min avgrund, nästan min död på lång sikt. Det är inget liv att ha löneutmätning resten av livet. Så sök ni också, skuldsanering är  fortfarande ganska svårt att få och många söker inte just för att man inte tror att man får. MEN får ni ett inledande ja då är chanserna mycket mycket goda, så det lönar sig att söka. I alla fall, jag önskar er andra lycka till med ert, jag menar det verkligen :-)
Loggat
Sidor: 1 ... 4 5 [6]   Gå upp
  Skriv ut  
 
Gå till: