Sidor: [1] 2 3 ... 27   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Här kan Ni ställa frågor till en kronoinspektör  (läst 282566 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Caroline
Full Member
***
Offline Offline

Antal inlägg: 203


« skrivet: Mars 28, 2010, 18:41:33 »

Hej
Jag arbetar som kronoinspektör på kronofogden.
Om ni har några frågor svarar jag gärna på dom

Mvh
Varinder
Loggat
fattigriddare
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 871


« Svara #1 skrivet: Mars 28, 2010, 19:05:10 »

Låter kanonbra!  Smiley
Välkommen!

Har faktiskt en fråga direkt!

När man har skuldsanering får man behålla en liten summa, tydligen mellan 300-600 kr till en buffert för oförutsedda utgifter. Detta för att det är lätt att dra på sig nya skulder när man lever på existensminimum.
Nu undrar jag varför får man inte detta vid löneutmätning?

Vet inte vad du jobbar med på kfm, om det är med verkställighet eller annat, men du kanske kan svara ändå!
Loggat
Caroline
Full Member
***
Offline Offline

Antal inlägg: 203


« Svara #2 skrivet: Mars 28, 2010, 19:15:13 »

Som kronoinspektör arbetar jag mestadels med indrivning och verkställighet ute.
Jag vet faktiskt inte varför man gör skillnad på skuldsanering och löneutmätning när det gäller sk buffert.
Men jag kan tycka att det är lite orättvist eftersom principen egentligen är densamma. Men i slutändan är nog svaret att det är politikerna som har bestämt att men har rätt till buffertspar vid skuldsanering men inte vid löneutmätning.
Loggat
fattigriddare
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 871


« Svara #3 skrivet: Mars 28, 2010, 19:37:59 »

Ja dessa politiker som inte vet vad den andra handen gör!  Evil

Javisst är principen den samma, bägge lever på existensminimum, varför ska jag drabbas hårdare för att dom kan dra på min lön! Sen är ju en skuldsanering tidsbestämd, jag kan bara räkna på ett ungefär hur länge min löneutmätning ska pågå, om inga nya skulder tillkommer förstås. Och varje år görs en ny beräkning vilket gör att den lilla löneökning man får äts upp direkt!  Sad

Loggat
Ellas liv
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 39


« Svara #4 skrivet: Mars 28, 2010, 19:55:19 »

Jag skulle vilja veta hur du råder mig att gå vidare med ett felaktigt utslag jag fått från KF, jag bestred ett ärende och inkom med detta bestridande i tid men trots detta fick jag ett utslag på posten där det stod att  jag inte inkommit med bestridan i tid, jag ringde upp och de kollade upp det  och det visade sig att jag hade rätt och KF gjort fel, det skulle göras en dementi till UC och jag skulle få papper på detta, men trots det så  kan detta väl ge mig famtida problem? Ringer  någon er och kolla upp mig kommer  ni kunna säga att jag har ett utslag, ett felaktigt sådant i och för sig och att jag inte alls har en betanm. Problem kan ju kvarstå med att få vissa jobb,hyra bil, hyra lägenhet,kediter  kan sägas upp, jag tycker inte det känns ok att det  kan bli problem för mig de tre kommande åren och hela tiden få förklara mig. Vad tycker du att jag ska göra? Begära återvinning? Tjejen jag pratade med verkade inte kunna allt  och hon sa att söker jag åtevinning  kommer det bara kosta mig  och utslaget kommer ändå inte försvinna helt i ert register. Tacksam för din syn på det .
Loggat
Caroline
Full Member
***
Offline Offline

Antal inlägg: 203


« Svara #5 skrivet: Mars 28, 2010, 20:11:57 »

Hej Ellas Liv
Du ska snarast begära återvinning av utslaget. Ansökan om återvinning ska göras skriftligen och ansökan ska ha inkommit till kfm inom en månad från det att utslaget meddelades. Tyvärr är det så att dessa betalningsanmärkningar (utslagen)är mycket svåra att få bort ur kreditupplysningsregister. Det räcker inte med att utslaget undanröjs. Ett undanröjande innebär endast att utslaget inte kan användas vid ett utmätningsförfarande. Jag tycker att du snarast ska ta kontakt med UC (upplysningscentralen) för att höra exakt vilka uppgifter dom lämnar ut om just dig.
Lycka till!
Loggat
Ellas liv
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 39


« Svara #6 skrivet: Mars 28, 2010, 20:42:05 »

Tack för ditt svar,får jag fråga en sak till jag ha fått rådet att begära rättelse i Visby, är detta något jag  också ska göra förutom att begära återvinning?
Loggat
Caroline
Full Member
***
Offline Offline

Antal inlägg: 203


« Svara #7 skrivet: Mars 28, 2010, 21:02:24 »

Egentligen arbetar jag inte med betalningsförelägganden men jag svarar så gott jag kan.
Om svaranden ansöker om återvinning i tid överlämnar Kronofogdemyndigheten målet till tingsrätten för prövning. Om kronofogden har gjort något uppenbart fel så kan du ansöka om rättelse, då rättar kronofogden själv sitt beslut.
Jag föreslår att du ringer till KFM i Visby i morgon och frågar vad som gäller i ditt ärende. Tfn 0771-52 94 00 fråga efter betalningsföreläggandeenheten i Visby.
Loggat
corner
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1464



« Svara #8 skrivet: Mars 28, 2010, 21:09:18 »

Välkommen, Varinder! Du är efterfrågad från start, här samlas olyckliga skuldsatta som har tusen frågor...

Jag undrar lite kring hur man räknar när det gäller läkarbesök och mediciner när man har utmätning på lönen. Är det ditt område? För jag vet ju att jag får betala en massa pengar själv innan jag får frikort på vårdcentralen och på apoteket, men var går gränsen för när jag kan få hjälp av KFM med att de mäter ut mindre på min eventuella lön för att jag ska klara Medicin- och sjukvårdskostnaderna?

För en kroniskt sjuk som måste ha medicin varje dag i resten av sitt liv, hur räknar ni då? Och hur är det med specialkost? För en diabetiker är det en sak, för en glutenallergiker en annan, och så vidare. Vilka hänsyn kan ni ta?
Loggat
Ulrika Ring
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1169



« Svara #9 skrivet: Mars 28, 2010, 22:01:48 »

Jag säger precis samma sak som Corner. Välkommen. Cred till dig att ställa din kunskap till förfogande. Kunskap kan vara avgörande för hur ett ärende ska gå.

*blomma*

Loggat
NoCash
Sr. Member
****
Offline Offline

Antal inlägg: 349



« Svara #10 skrivet: Mars 28, 2010, 22:38:12 »

Välkommen...
Hoppas bara att dina svar blir sakliga och konkreta... Wink
Loggat
Noomi
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 755


« Svara #11 skrivet: Mars 28, 2010, 23:27:14 »

Välkommen!

Det är efterlängtat att en kronoinspektör besöker oss här och vi får ställa frågor. Många är livrädda för kronofogden och jag tycker det är bra att ha en bland oss som kan förklara och ge synpunkter. Vi har ju Gadreel men hon jobbar ju inte på verkställigheten så det här täcker upp bra.
Loggat
Nightmare
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1384


« Svara #12 skrivet: Mars 28, 2010, 23:33:00 »

Jag tycker det är super duper att du vill hänga med oss här.  Grin
Fast du kommer nog att få ta en del sk*t fån oss mellan varven, men det får du ta med en nypa salt, det är bara frustrationen som lyser igenom. Du är mycket välkommen hit.
Loggat
carisma
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1429



« Svara #13 skrivet: Mars 29, 2010, 10:27:12 »

Hej
Jag arbetar som kronoinspektör på kronofogden.
Om ni har några frågor svarar jag gärna på dom

Mvh
Varinder

låter toppen att fler från kf hittar hit o ger sig tillkänna  Smiley
välkommen

Loggat

en som inte skäms för sina skulder idag
carisma
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1429



« Svara #14 skrivet: Mars 29, 2010, 10:35:40 »

kanske dax Admin att skaffa en egen avdelning  där det är myndighetspersoner som svarar på frågor... lite lättare o hitta,  vi har ju gadreel. men om dom vart samlade under en o samma.

vi har ju lektor oxå  men han har det vart tyst ifrån länge :-)  
Loggat

en som inte skäms för sina skulder idag
Sidor: [1] 2 3 ... 27   Gå upp
  Skriv ut  
 
Gå till: