Sam Hall
|
 |
« Svara #135 skrivet: Mars 10, 2010, 20:24:15 » |
|
Peter/ För 3 år sedan hade jag en god vän som var livstidsgäldanär,pga av olika omständighter och såg ingen väg ut ur problematiken och var i händerna på er inkassobranchen och skulden bara växte och växte.(namnet på Inkassobolaget vet jag).Personen såg ingen utväg ur "helvetet" så personen beslutade att ta sitt liv och två barn miste sin ena förälder.Peter handen på hjärtat tycker du att Inkassobranchen fyller en funktion när du får höra en sådan sak och hur tror du att en 13 och 15 åring mår idag ? Jag vet hur de mår....
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Sam Hall
|
 |
« Svara #136 skrivet: Mars 12, 2010, 18:16:18 » |
|
[
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Nightmare
|
 |
« Svara #137 skrivet: Mars 12, 2010, 23:28:06 » |
|
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Patrik1
|
 |
« Svara #138 skrivet: Mars 17, 2010, 17:40:29 » |
|
Peter.... förstår att det rätta svaret på Sam Hall´s fråga är ett felaktigt svar för er... men ibland måste man bita i det sura äpplet och säga det som inte passar er med. Vi biter i äpplet varje f-cking dag.. prova smaken nångång så kanske du fattar vad allt handlar om. Det är människor det handlar om.. inga pengar i världen kan ge barnen sin pappa tillbaka.
|
|
|
Loggat
|
Det är i motvind, inte i medvind en drake stiger
|
|
|
Sam Hall
|
 |
« Svara #139 skrivet: Mars 17, 2010, 18:57:49 » |
|
Hej Peter ,
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Sam Hall
|
 |
« Svara #140 skrivet: Mars 19, 2010, 18:44:15 » |
|
Hej Peter
Fråga 1 : Kan du med säkerhet säga att erat sk. delgivnings bolag har rätt att sköta era delgivnings ärenden....vill att du tänker efter riktigt noga.
Fråga 2 : Skulle du kunna gå ut och säga.....att de denuationsbrev vi skickar ut är äkta och inte har på något sätt har ändrats eller förvanskats på något sätt.
Fråga :3 Kan du med all säkerhet säga att era rutiner är bra och att det inte ramlar ut några inkassokrav på dödsbon två år efter dödsfallet.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
peterhellman
Newbie
Antal inlägg: 15
|
 |
« Svara #141 skrivet: Mars 21, 2010, 18:47:17 » |
|
Hej på er! Är inne och arbetar lite på söndagseftermiddagen och tänkte passa på att svara på era frågor eftersom det gått ett tag sedan sist.
Admin: Tro det eller ej, men det ligger faktiskt i Alektum Inkassos intresse att hjälpa gäldenärerna när det är möjligt. Om du nu inte tror på att vi gör det av andra skäl än ekonomiska, så låt då de ekonomiska tala för sig själva: Vi får endast betalt vid lyckat resultat. Det innebär att vi endast tjänar pengar när gäldenärer betalar. Då är det ganska rimligt att tänka sig att vi gärna vill få till stånd frivilliga uppgörelser som medför betalning.
Nightmare: Då svarar jag så här istället: Alektum Inkasso AB inte har gjort någon egen definition av räntebegreppet. Naturligtvis är dock upplupen och framtida ränta en del av affären och beräkningsunderlaget när vi köper fordringar.
Sam Hall: Att någon tar sitt liv är alltid en oerhört tragisk händelse och jag är den förste att beklaga djupt och innerligt när så sker. Jag är dessutom personligen alldeles för väl insatt i hur det känns att förlora någon närstående på detta sätt. Dock måste vi här skilja på sak och person; inget inkassobolag och ingen inom inkassobranschen önskar att någon tar sitt liv. Vi försöker bara fullgöra vårt uppdrag att inkassera fordringar och – såvitt avser Alektum Inkasso – att också göra det på ett så humant sätt som möjligt genom att hela tiden försöka få till stånd frivilliga uppgörelser.
Gällande din delgivningsfråga, så är svaret naturligtvis ja. De delgivningsbolag vi anlitar har rätt att utföra den delgivningsverksamhet vi anlitar dem för.
Avseende denuntiationsbreven så är de naturligtvis äkta. Jag har dock lite svårt att förstå den fixering vid dylika brev som finns på detta forum. Denuntiationsbrev är till för att skydda den nya borgenären (genom att anvisa gäldenären att betala till denne) och inte i första hand till för gäldenären.
När det slutligen gäller din dödsbofråga så kan jag inte med säkerhet säga att vi inte kräver dödsbon på betalning två år efter dödsfallet eftersom dödsbon i många fall kan vara ”aktiva” många år efter dödsfallet. Så länge arvskifte inte har skett skall skulderna betalas så långt tillgångarna i boet förslår. Finns det tillgångar i ett bo och obetalda skulder så kommer vi att, om vi har vår uppdragsgivares uppdrag att göra så, be dödsboet att betala skulderna.
Detta var allt för denna gång. Önskar er en trevlig söndagskväll och en bra vecka!
Mvh, Peter Hellman
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Nightmare
|
 |
« Svara #142 skrivet: Mars 21, 2010, 22:04:13 » |
|
Att ni inte har gjort någon definition av begreppet ränta stämmer säkerligen men kontentan är ju trots allt att allt handlar om pengar som i vilken annan verksamhet som helst, skillnaden är ju trots allt, att det ni ägnar er åt är att sko er på folk som redan ligger. Hade ni haft måttlig avkastning på er verksamhet tror jag inte att det hade varit så många som hade sagt något, men med era vinster ni har haft dom senaste åren, så hade i vilket fall jag mått ypperligt dåligt bara av att se folk i ögonen om dagarna. Det är som att jag skulle springa runt och sno alla uteliggares rockar mitt i smällkalla vintern för att min arbetsgivare säger det. I min värld skulle man inte bli långlivad med ett sådant yrke, fast det har väl att göra med vilket samhällsskikt man tillhör, men du når säkerligen också upp till mitt, efter att du lekt av dig på andras bekostnad.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Admin
|
 |
« Svara #143 skrivet: Mars 21, 2010, 22:35:39 » |
|
Kan lova att det bakom den hårda fasaden så finns det faktiskt en Peter Hellman som går att resonera med också, hur otroligt det än låter!  Detta har jag nämligen sett själv idag!  Jag kan faktiskt tänka mig att detta forum påverkar inkassofolks fördomar mot gäldenärerna en del.
|
|
|
Loggat
|
Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns. www.sanningen-ska-fram.seSoon....... very soon.......
|
|
|
Nightmare
|
 |
« Svara #144 skrivet: Mars 22, 2010, 01:39:02 » |
|
Kan lova att det bakom den hårda fasaden så finns det faktiskt en Peter Hellman som går att resonera med också, hur otroligt det än låter!  Detta har jag nämligen sett själv idag!  Jag kan faktiskt tänka mig att detta forum påverkar inkassofolks fördomar mot gäldenärerna en del. Det är på tiden att dom får upp ögonen och inser att alla som är överskuldsatta är inte lyxlirare. Man ska aldrig dra alla över en kam men det är lätt hänt.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Sam Hall
|
 |
« Svara #145 skrivet: Mars 23, 2010, 07:03:59 » |
|
Tack Peter att du tog dig tid och svarade för att inte det här skall bli långrandigt,förmodar att du är pappa och du vet säkert hur skönt det är bli kramad av sina barn när man kommer hem.Så ha det i åtanke när ni diskuterar enskilda case i ledningsgruppen och sänd en tanke till barnen som miste sin pappa och har ingen att krama och känna närhet till.Jag lider fruktanvärt för deras skull och vet hur stora deras sår är i själen pga av inkassobranchens girighet och vinst/bonus krav.
Som därmed avslutar detta ämne.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
emigrerat
|
 |
« Svara #146 skrivet: Mars 23, 2010, 09:53:15 » |
|
Hej Peter Denuiationsbrevena är väldigt viktiga för om man inte skickar ut en sådan så kan man inte heller förvänta sig att få betalt eller hur?
Man måste med ett sånt brev visa att man äger rättigheterna till skulden gentemot gäldenären, kan man inte det så kan man inte heller få betalt.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Nightmare
|
 |
« Svara #147 skrivet: Mars 23, 2010, 10:20:29 » |
|
Hej Peter Denuiationsbrevena är väldigt viktiga för om man inte skickar ut en sådan så kan man inte heller förvänta sig att få betalt eller hur?
Man måste med ett sånt brev visa att man äger rättigheterna till skulden gentemot gäldenären, kan man inte det så kan man inte heller få betalt.
Givetvis har du fullständigt rätt i detta. Peters svar att "Denuntiationsbrev är till för att skydda den nya borgenären (genom att anvisa gäldenären att betala till denne) och inte i första hand till för gäldenären." Observera här att detta är en helt tokig tolkning av Peter, varför han valt att ha den tolkningen får ni själva avgöra, själv tycker jag att den visar hur seriös han är. Jag kan bara ge Peter ett råd: Lär dig att Abstrahera och försök inte ge sken av någonting som du inte kan stå för.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Sam Hall
|
 |
« Svara #148 skrivet: Mars 28, 2010, 12:35:27 » |
|
Peter / Min fråga till dig är tycker du att inkassobranchen fyller en samhällsnyttig funktion ?
Hur tycker du det känns att varje månad "kvittera" ut din lön och en fet årsbonus varje år och veta att det andras olycka du lever på ?
Har du någonsin funderat på att byta inriktning och ev vara partisekreterare el politiker ?
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Admin
|
 |
« Svara #149 skrivet: Mars 29, 2010, 19:04:32 » |
|
Peter / Min fråga till dig är tycker du att inkassobranchen fyller en samhällsnyttig funktion ?
Hur tycker du det känns att varje månad "kvittera" ut din lön och en fet årsbonus varje år och veta att det andras olycka du lever på ?
Har du någonsin funderat på att byta inriktning och ev vara partisekreterare el politiker ?
Kan nog säga att till och med jag tycker att inkassobranschen visst kan fylla en viktig samhällsfunktion. Om det inte fanns någon indrivningsbransch över huvud taget skulle samhället totalhaverera. Därmed finns det ett försvar att jobba med "sund inkasso", vilket tyvärr inte kan sägas om många av dagens inkassoverksamheter.... Idag så vrider och vänder inkassobolagen på alla lagar man kan komma på, och söker efter och nyttjar kryphål i lagarna för att klämma till gäldenärerna ytterligare "bara för att man kan". Då talar vi inte om en sund verksamhet som är "samhällsnyttig" utan endast om girighet. Men vanlig inkassoverksamhet utan giriga lagvrängare har jag däremot inget emot.
|
|
|
Loggat
|
Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns. www.sanningen-ska-fram.seSoon....... very soon.......
|
|
|
|