Sidor: [1] 2 3 ... 10   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Zeltz Delgivningsbyrå AB - maffiadrömmar?  (läst 116937 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Admin
Administrator
Hero Member

Antal inlägg: 4012

« skrivet: Augusti 07, 2009, 23:26:46 »

Påbörjad artikel. Endast ett utkast och det finns mycket att skriva om detta företag och mannen bakom det.
Researcharbetet pågår för fullt, och kommer att sammanställas allt eftersom vi får in allt material.

Men, jag ville ändå skriva lite om dem redan nu här på forumet då jag anser att det är på sin plats för en varning om dem.
Eller vad tycker Ni gott folk, om det norrländska delgivningsföretaget som åker runt i stora amerikanska muskelbilar alternativt MC, med personliga nummerplåtar som inte gör någon hemlighet av vilka man är och kommer från?

Detta företag sprider sig nu över hela landet, och man söker delgivningsmän för att kunna expandera i målet att bli störst.

Man kör en "tuff och hård" attityd i syfte att sätta skräck i sin omgivning (dvs gäldenärerna!).

På sin hemsida (www.zeltz.se) så önskar man tex gäldenärerna en bra sommar. Haha, vilket hån!
Notera också att det ingenstans på deras hemsida framgår att dom arbetar med 100% korrekt delgivning!
I vårt researcharbete så noterade vi att detta är det enda privata delgivningsföretag som inte skriver det på sin hemsida!

Av erfarenheter så vet vi att Zeltz arbetar i en speciell anda "Zeltz-andan", vilket antagligen betyder att man kör sitt eget race, och skiter i att vara korrekta!

Att hänga ut detta företag är elakt, men syftet är gott!

Känner Du till detta företag, eller har andra intressanta upplysningar?
Kontakta oss på info@fattiga-riddare.se!

Zeltz Delgivningsbyrå - en delgivningsbyrå som vill synas!

Notera nummerplåten! Zeltz skyltar gärna vilka man är för nyfikna grannar...

Denna artikel är skriven som en del av ett större projekt som går ut på att undersöka hur de privata delgivningsföretagen arbetar och hur seriösa dom är.

Att vi i denna artikel valt att peka ut just Zeltz Delgivningsbyrå AB är av den enkla anledningen att dom utmärker sig lite över de flesta av de andra. Dessutom så är det geografiska läget för den byrån så att vi har rätt god kännedom om dem.

Delgivningsverksamhet skall bedrivas i enlighet med delgivningslagen.Detta innebär att skall ske utan olägenhet, vilket är problemet med privata delgivningsfirmor.

Då många som söker sig till det yrket ofta är spänningssökande så händer det allt för ofta att man "tar lagen i egna händer". Då målgruppen för delgivarna ofta är personer som redan befinner sig i en jobbig situation så är nog mörkertalet kring felaktiga, eller olagligt utförda delgivningar stort.  

Det gäller att se hård ut. Gäldenärerna som skall delges skall sättas i skräck!
Fet amerikansk muskel-SUV med personlig plåt gör susen!

För Zeltz Delgivningsbyrå har man lagt sig till med en speciell "Zeltz-anda", dvs "maffia-stuk". Man syns gärna med stor fet bil av den "förtroendeingivande" sorten.

En viktig attiralj är den personliga nummerplåten som visar vilket företag man kommer från! Den håller nyfikna gäldenärsgrannar sysselsatta då en sådan nummerplåt sticker ut i mängden, och kombinerat med bilmodellvalet är man nästan i hamn!

Ägaren till företaget klär sig gärna i svart skinnjacka vid sina delgivningsuppdrag, och gör allt han kan för att inte arbeta diskret i sin yrkesutövning, trots att delgivningslagen menar annat.

Jag har själv råkat ut för denna karl vilket slutade i polispådrag och anmälan!

Mr Zeltz himself gjorde sitt yttersta för att väcka uppmärksamhet vid sitt delgivningsuppdrag, ett spektakulärt uppdrag som dessutom inte domstol senare godkände pga för stora brister vid den så kallade delgivningen!

Delgivningen avsåg inte mig, utan jag blev föremål till ett försök av surrugatdelgivning. Mr. Zeltz påstod sig uttryckligen vara förordnad stämningsman, vilket innebär att han skulle vara att anses som myndighetsperson med allt vad detta innebär.

Vid surrugatdelgivningsförsöket så skrek han ut om sitt uppdrag över hela kvarteret där vi bodde på den tiden och bankade, slog och sparkade på ytterdörren och ett av sovrumsfönstren. Grannar runt i området kom ut och undrade vad som stod på egentligen.

Då jag var ute på gården smög han sig fram och tog tag i mig med våld i syfte att skrämma mig till att skriva under delgivningshandlingarna. Detta gjorde jag alltså inte, men Zeltz skickade in ändå med påstående om genomförd delgivning, men detta godkändes alltså inte!

Värt att notera:

Risken är stor att någon från berörda delgivningsföretag, eller annan från närliggande bransch (inkasso, delgivning eller myndighet) anser att denna artikel/inlägg strider mot PUL alternativt är förtal.
Vi stödjer dock artikeln på att PUL inte är tillämpligt då det avser ett aktiebolag och inte en privatperson. Samma sak med förtal - det avser ett företag, och företag undantas normalt sett då det handlar om förtal.

Vi välkomnar dock en rättslig prövning om någon skulle vilja stämma oss!

Loggat

Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns.
www.sanningen-ska-fram.se
Soon....... very soon.......
Callemaja
Hero Member

Antal inlägg: 1110

« Svara #1 skrivet: Augusti 08, 2009, 00:11:27 »

Fanns det inte ett liknande bolag för något år sedan där man visade upp ett par muskelknippen på bild.  Grin Grin

Vilka idioter!!

Det är tydligen lönsamt med delgivning, enbart fälgar + däck kostar en hel del på den där bilen.
Loggat
Admin
Administrator
Hero Member

« Svara #2 skrivet: Augusti 08, 2009, 00:28:52 »

Bilen är fotad där den stod parkerad precis utanför fönstret till deras kontor. Cool

Btw, mr Zeltz själv kallar sig ibland för "Kintan" med anledning av sitt efternamn. (namnet etc finns här: http://www.allabolag.se/5567826705 )

Drömmen om att vara lika tuff och hård som Clintan...
Ja, då får man väl kalla sig för "Kintan". Det låter ju nästan samma i varje fall! Grin

Till veckan kommer det mera! Evil
Loggat

Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns.
Admin
Administrator
Hero Member

« Svara #3 skrivet: Augusti 08, 2009, 00:41:57 »

Fanns det inte ett liknande bolag för något år sedan där man visade upp ett par muskelknippen på bild.  Grin Grin
Du tänker antagligen på Original Gangsters (www.kriminellt.com).

Citat
Vilka idioter!!
Haha, jo jag vet! Grin

Citat
Det är tydligen lönsamt med delgivning, enbart fälgar + däck kostar en hel del på den där bilen.
Jodå, det är en luktrativ bransch!

Händelsen jag skrev om där jag råkade ut för mr Zeltz alias "Kintan", och som dessutom inte räknades som en utförd (surrugat)delgivning låg uppe i ett hyffsat belopp som uppdragsgivaren fick slanta för. Kommer inte riktigt i dagsläget ihåg hur mycket det var, men har för mig att dom tog ca 10000kr för uppdraget. (ska söka fram dokument på detta och lägga ut på sidan senare)
Detta "uppdrag" tog inte mer än någon timme sammanlagt. Då har jag dock inte räknat in tid där han satt i polisförhör etc.... Grin

I många fall kan uppdragsgivaren kräva tillbaka delgivningskostnader av den delgivna, men inte i detta fall då inte någon delgivning ansågs utförd! Cool

Loggat

Admin
Administrator
Hero Member

« Svara #4 skrivet: Augusti 08, 2009, 01:13:10 »

Av en slump hittade jag en tråd på Flashback om just Zeltz. Evil
Mycket intressant läsning! Detta hade jag missat!

https://www.flashback.info/showthread.php?t=759572

Loggat

Callemaja
Hero Member

« Svara #5 skrivet: Augusti 08, 2009, 09:58:11 »

Men behövs dessa delgivningsföretag nu när det är enkelt för borgenären att visa upp en egenkonstruerad sändlista på krav brev? Det måste bli billigare och bättre med det.
Loggat
Admin
Administrator
Hero Member

« Svara #6 skrivet: Augusti 08, 2009, 10:14:56 »

Men behövs dessa delgivningsföretag nu när det är enkelt för borgenären att visa upp en egenkonstruerad sändlista på krav brev? Det måste bli billigare och bättre med det.
Kanske nästa affärsidé? En sändliste-byrå där man fejkar listor på beställning till inkassobolagen. Grin
Loggat

Callemaja
Hero Member

« Svara #7 skrivet: Augusti 08, 2009, 12:00:28 »

Eller ett dataprogram som lägger till en rad på sändlistan per automatik.

Ang. mordet på en 15-årig flicka. Där sa åklagaren att även om någon gärningsman erkänner dådet så måste bevis styrka att så är fallet. Det gäller tydligen inte skulder.
Loggat
Admin
Administrator
Hero Member

« Svara #8 skrivet: Augusti 08, 2009, 12:06:22 »

På tal om dataprogram,

saxat från nyheter på Zeltz hemsida:
Citat
Det nya transparanta datasystemet kommer att lanseras under oktober/ november.
Med detta system kommer vi garanterat vara den absolut teknikmodernaste
delgivningsbyrån i Norden.Med en knapptryckning från vår personal ute på fältet vet
vi och våra uppdragsgivare direkt vad som är gjort eller vad som kommer att göras i
uppdraget. Personal hämtar och lämnar uppdrag i systemet.  Vi ser verkligen fram
emot lanseringen!
Huh?

nyheten avslutas med:
Citat
Det har varit en fantastisk termin för oss och vi önskar alla uppdragsgivare,
uppdragsgivarnas kunder, gäldenärer, leverantörer med fler en riktigt

Trevlig Sommar!
Ähum, jaha, då får jag passa på att önska en "trevlig" höst! Evil
Loggat

Bengtsson
Newbie
*

Antal inlägg: 27

« Svara #9 skrivet: Augusti 10, 2009, 11:49:07 »

Fy fan vilka svin det finns! Angry

Har råkat ut för dom jag oxå. Dom är inte roliga ska ja säga.
Hotades med polis om jag inte skrev under.

Delgivargubben hade skinnjacka och svarta solglasögon. Såg ut som en maffiatyp.
Tuggade tuggummi och var riktigt stöddig. Attitydsproblem om något!
Loggat
Admin
Administrator
Hero Member

« Svara #10 skrivet: Augusti 10, 2009, 11:59:34 »

Fy fan vilka svin det finns! Angry

Har råkat ut för dom jag oxå. Dom är inte roliga ska ja säga.
Hotades med polis om jag inte skrev under.

Delgivargubben hade skinnjacka och svarta solglasögon. Såg ut som en maffiatyp.
Tuggade tuggummi och var riktigt stöddig. Attitydsproblem om något!
Låter som "Zeltz-andan" som dom själva kallar det! Grin
Loggat

britt
Hero Member

Antal inlägg: 683

« Svara #11 skrivet: Augusti 10, 2009, 13:07:48 »

Vem som helst kan tydligen starta ett delgivningsföretag.
Tillsynen är obefintlig.
Loggat
Admin
Administrator
Hero Member

« Svara #12 skrivet: Augusti 10, 2009, 16:40:45 »

Vem som helst kan tydligen starta ett delgivningsföretag.
Tillsynen är obefintlig.
Japp, och där ligger ett stort samhällsfel!
Hur kan man tillåta en sån verksamhet med total avsaknad av tillstånd och/eller tillsynsmyndighet som ser till att verksamheten bedrivs på ett skötsamt sätt?

Typiskt detta land....

För att bedriva inkassoverksamhet så måste man ha inkassotillstånd.
För att få det måste man visa att man dels har kunskap inom området samt i övrigt bedöms lämplig för yrket.
Datainspektionen är då tillsynsmyndighet för att verksamheten bedrivs rätt. Gör man inte det kan tillståndet dras in och verksamheten stängs ner.

Vill jag sälja varmkorv i en låda på stan så måste jag ha tillstånd för den verksamheten samt att Miljökontoret kan göra stickprov för att tillse att jag handhar varmkorvarna rätt. Gör man inte det har dom rätt att stänga ner verksamheten....

Vill jag starta delgivningsföretag så behöver jag varken tillstånd, utbildning eller någon tillsynsmyndighet som kontrollerar mig! Undecided

Någonstans är det ett systemfel i samhället!

Loggat

Admin
Administrator
Hero Member

« Svara #13 skrivet: Augusti 12, 2009, 00:31:29 »

Ny delgivningslag på gång!

http://www.regeringen.se/content/1/c6/12/96/34/be5d0e01.pdf

Detta innebär bla ett förslag om auktoriserade delgivningsföretag.
Dvs en viss kontroll på dessa delgivningsföretag. Dessa auktoriserade företag kan enligt förslaget arbeta i likhet med Polisens förordnade stämningsmän.
En auktorisering kan ge en viss "trygghet" att delgivningar utförs på korrekt vis, men det är långt ifrån en garanti.
Jämför gärna med inkassobolagen, vars tillsynsmyndighet inte gör speciellt mycket, trots att man vet om vilka övertramp som görs.

Även fortsättningsvis kan man, även om den nya delgivningslagen träder i kraft, starta ett eget oauktoriserat delgivningsföretag.
Inga tillstånd eller utbildning behövs heller i fortsättningen!

Har nästan själv lust att starta ett eget sådant bolag.... Evil
Dessvärre skulle det nog inte bli så framgångsrikt i pengar sett, då jag skulle driva det enligt lagens alla punkter. Undecided

Å andra sidan, jag har faktiskt "smygstartat" lite genom att ett par gånger de senaste månaderna tagit på mig delgivningsuppdrag åt gäldenärer(!) för att fastställa bevis på att handlingar, överklagningar osv verkligen har mottagits av myndigheten/motparten!

Detta är en form av "omvänd" ordning av delgivningsuppdrag då det vanligaste är att man delger gäldenärer! Grin  
Loggat

Robert36
Hero Member

Antal inlägg: 1261

Hemsida
« Svara #14 skrivet: Augusti 12, 2009, 22:37:12 »

En av bröderna blev knivskuren och var nära döden. Mellanbrodern söker upp gärningsmannen, riktar en pistol mot pannan och trycker av. Det slutar med att en annan ur brödraskaran tar på sig skulden och nu sitter av straffet. Händelsen är "vardag" i stadsdelen där jag arbetar.

Välkommen Zeltz, en dag går ni på fel människor. Väldigt fel människor. Era metoder hade funkat ungefär en vecka innan ni hade legat knivade eller skjutna. Så ser delar av Sverige ut idag.

Bortom alla "Svensson" finns det idag människor med en helt annan bakgrund. Lycka till Zelts, det är bara en tidsfråga innan du springer på fel människa.

Loggat

Sidor: [1] 2 3 ... 10   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: