Påbörjad artikel. Endast ett utkast och det finns mycket att skriva om detta företag och mannen bakom det.
Researcharbetet pågår för fullt, och kommer att sammanställas allt eftersom vi får in allt material.
Men, jag ville ändå skriva lite om dem redan nu här på forumet då jag anser att det är på sin plats för en varning om dem.
Eller vad tycker Ni gott folk, om det norrländska delgivningsföretaget som åker runt i stora amerikanska muskelbilar alternativt MC, med personliga nummerplåtar som inte gör någon hemlighet av vilka man är och kommer från?
Detta företag sprider sig nu över hela landet, och man söker delgivningsmän för att kunna expandera i målet att bli störst.
Man kör en "tuff och hård" attityd i syfte att sätta skräck i sin omgivning (dvs gäldenärerna!).
På sin hemsida (
www.zeltz.se) så önskar man tex gäldenärerna en bra sommar. Haha, vilket hån!
Notera också att det ingenstans på deras hemsida framgår att dom arbetar med 100% korrekt delgivning!
I vårt researcharbete så noterade vi att detta är det enda privata delgivningsföretag som inte skriver det på sin hemsida!
Av erfarenheter så vet vi att Zeltz arbetar i en speciell anda "Zeltz-andan", vilket antagligen betyder att man kör sitt eget race, och skiter i att vara korrekta!
Att hänga ut detta företag är elakt, men syftet är gott!
Känner Du till detta företag, eller har andra intressanta upplysningar?
Kontakta oss på info@fattiga-riddare.se!
Zeltz Delgivningsbyrå - en delgivningsbyrå som vill synas!
Notera nummerplåten! Zeltz skyltar gärna vilka man är för nyfikna grannar...Denna artikel är skriven som en del av ett större projekt som går ut på att undersöka hur de privata delgivningsföretagen arbetar och hur seriösa dom är.
Att vi i denna artikel valt att peka ut just Zeltz Delgivningsbyrå AB är av den enkla anledningen att dom utmärker sig lite över de flesta av de andra. Dessutom så är det geografiska läget för den byrån så att vi har rätt god kännedom om dem.
Delgivningsverksamhet skall bedrivas i enlighet med delgivningslagen.Detta innebär att skall ske utan olägenhet, vilket är problemet med privata delgivningsfirmor.
Då många som söker sig till det yrket ofta är spänningssökande så händer det allt för ofta att man "tar lagen i egna händer". Då målgruppen för delgivarna ofta är personer som redan befinner sig i en jobbig situation så är nog mörkertalet kring felaktiga, eller olagligt utförda delgivningar stort.
Det gäller att se hård ut. Gäldenärerna som skall delges skall sättas i skräck!
Fet amerikansk muskel-SUV med personlig plåt gör susen!För Zeltz Delgivningsbyrå har man lagt sig till med en speciell "Zeltz-anda", dvs "maffia-stuk". Man syns gärna med stor fet bil av den "förtroendeingivande" sorten.
En viktig attiralj är den personliga nummerplåten som visar vilket företag man kommer från! Den håller nyfikna gäldenärsgrannar sysselsatta då en sådan nummerplåt sticker ut i mängden, och kombinerat med bilmodellvalet är man nästan i hamn!
Ägaren till företaget klär sig gärna i svart skinnjacka vid sina delgivningsuppdrag, och gör allt han kan för att inte arbeta diskret i sin yrkesutövning, trots att delgivningslagen menar annat.
Jag har själv råkat ut för denna karl vilket slutade i polispådrag och anmälan!
Mr Zeltz himself gjorde sitt yttersta för att väcka uppmärksamhet vid sitt delgivningsuppdrag, ett spektakulärt uppdrag som dessutom inte domstol senare godkände pga för stora brister vid den så kallade delgivningen!
Delgivningen avsåg inte mig, utan jag blev föremål till ett försök av surrugatdelgivning. Mr. Zeltz påstod sig uttryckligen vara förordnad stämningsman, vilket innebär att han skulle vara att anses som myndighetsperson med allt vad detta innebär.
Vid surrugatdelgivningsförsöket så skrek han ut om sitt uppdrag över hela kvarteret där vi bodde på den tiden och bankade, slog och sparkade på ytterdörren och ett av sovrumsfönstren. Grannar runt i området kom ut och undrade vad som stod på egentligen.
Då jag var ute på gården smög han sig fram och tog tag i mig med våld i syfte att skrämma mig till att skriva under delgivningshandlingarna. Detta gjorde jag alltså inte, men Zeltz skickade in ändå med påstående om genomförd delgivning, men detta godkändes alltså inte!
Värt att notera:
Risken är stor att någon från berörda delgivningsföretag, eller annan från närliggande bransch (inkasso, delgivning eller myndighet) anser att denna artikel/inlägg strider mot PUL alternativt är förtal.
Vi stödjer dock artikeln på att PUL inte är tillämpligt då det avser ett aktiebolag och inte en privatperson. Samma sak med förtal - det avser ett företag, och företag undantas normalt sett då det handlar om förtal.
Vi välkomnar dock en rättslig prövning om någon skulle vilja stämma oss!