Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Svar från KFM ang PUL §26  (läst 16369 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Utanpengar
Newbie
*

Antal inlägg: 39

« skrivet: December 18, 2013, 13:59:14 »

Har skickat en begäran om PUL utdrag till KFM, fick ett mail idag om att dom skickar inget förrän originalet kommit till dom med post.

Då får vi se om posten kommer fram eller inte?
Är detta ett vanligt förfarande?
Loggat

Nä, 2014 är förhoppningsvis ett år då jag möter mina demoner, och vinner förhoppningsvis några ronder.
puupääpuu
Newbie
*

Antal inlägg: 38

« Svara #1 skrivet: December 18, 2013, 14:10:24 »

De menar att Du skall skicka begäran som vanlig post med underskrift.
Jag sände min ansökan som rekommenderat samt email med läskvitto.

Loggat
Utanpengar
Newbie
*

« Svara #2 skrivet: December 18, 2013, 14:16:28 »

Jag har skickat mitt med e-post och läskvitto, med en kopia på originalbrevet, men dom avser invänta originalet innan dom gör något åt saken.

Kan dom överhuvudtaget göra så? Antar att dom sitter här och lusläser allt så dom fattar väl att man hämtat mallen härifrån.
Ska jag räkna deras månad dom har på sig från det att dom läst e-posten eller från det att dom mottagit mitt brev?
Loggat

Nä, 2014 är förhoppningsvis ett år då jag möter mina demoner, och vinner förhoppningsvis några ronder.
puupääpuu
Newbie
*

Antal inlägg: 38

« Svara #3 skrivet: December 18, 2013, 14:50:54 »

Du har väl rätt adress dit du skall skicka din ansökan med underskrift?

Personuppgiftansvarige

Kronofogden
Box 649
55118 Jönköping

Och det tog precis en månad att få Pul  - bankerna och inkassobolagen var snabbbare.
Loggat
Utanpengar
Newbie
*

« Svara #4 skrivet: December 18, 2013, 15:25:38 »

Näääääääääääää, jag skickade till den enhet som tillhör mitt län.

Måste jag göra om och göra rätt?
Loggat

intrumcleaner
Hero Member

Antal inlägg: 2174

« Svara #5 skrivet: December 18, 2013, 15:29:57 »

Näääääääääääää, jag skickade till den enhet som tillhör mitt län.

Måste jag göra om och göra rätt?

Det är bäst att göra allt på korrekt sätt - som det finns tydligt beskrivet i tråden om registerutdrag enligt 26 § PuL. Annars får man oftast inga utdrag alls eller inkompletta utdrag. Vidare är det viktigt när man begär ut registerutdrag från Kronofogden att man tydligt påpekar att man även vill ha allt på mikrofiche ... men som sagt allt detta finns att läsa i nedanstående länk.

http://fattiga-riddare.se/forum/index.php?topic=6593.0
Loggat

”Den bästa kunden är den som inte betalar direkt, men som får en påminnelse och sedan inkassokrav." Klarnas/Segoria Inkasso Niklas Adelberth

"Du vi skiter i din bestridan och anmälan till Datainspektionen, du kommer ändå få betala" Jurist på Intrum Justitia
Utanpengar
Newbie
*

« Svara #6 skrivet: December 18, 2013, 17:50:46 »

Ok, bara att göra om, jag trodde i min enfald att jag skulle skicka till den myndighet jag tillhör. Då gör vi rätt denna gång.

Så det är dom adresser som står på alla länkar/exempel som gäller?
Tack på er.
Loggat

ivkej
Hero Member

Antal inlägg: 1677

« Svara #7 skrivet: December 18, 2013, 19:50:31 »

Enligt förvaltningslagen skall offentliga myndigheter skall de kunde ta emot elektronisk post.
Det vill säga att en inskanned handling, som klart visar en namnteckning skall kunna fungera.
Vet inte om någon jurist kan fördjupa detta?
Loggat

Personlig erfarenhet med inkasso, skuldsanering och slagsmål med myndigheter. Har överlevt och finns nu på den ljusa sida, men har inte glömt hur det var!
intrumcleaner
Hero Member

« Svara #8 skrivet: December 19, 2013, 03:50:07 »

Enligt förvaltningslagen skall offentliga myndigheter skall de kunde ta emot elektronisk post.
Det vill säga att en inskanned handling, som klart visar en namnteckning skall kunna fungera.
Vet inte om någon jurist kan fördjupa detta?

På statliga Datainspektionens hemsida så står klart och tydligt att begäran om registerutdrag enligt 26 § PuL måste ske skriftligt (se länk)

http://www.datainspektionen.se/fragor-och-svar/personuppgiftslagen/hur-gar-jag-tillvaga-for-att-begara-ett-registerutdrag/

Och samma sak står klart och tydligt i Personuppgiftslag 1998:204 (se länk och utdrag nedan)

26 § Den personuppgiftsansvarige är skyldig att till var och en som ansöker om det en gång per kalenderår gratis lämna besked om personuppgifter som rör den sökande behandlas eller ej. Behandlas sådana uppgifter skall skriftlig information lämnas också om
a) vilka uppgifter om den sökande som behandlas,
b) varifrån dessa uppgifter har hämtats,
c) ändamålen med behandlingen, och
d) till vilka mottagare eller kategorier av mottagare som uppgifterna lämnas ut.

En ansökan enligt första stycket skall göras skriftligen hos den personuppgiftsansvarige och vara undertecknad av den sökande själv. Information enligt första stycket skall lämnas inom en månad från det att ansökan gjordes. Om det finns särskilda skäl för det, får information dock lämnas senast fyra månader efter det att ansökan gjordes.
   Information enligt första stycket behöver inte lämnas om personuppgifter i löpande text som inte fått sin slutliga utformning när ansökan gjordes eller som utgör minnesanteckning eller liknande. Vad som nu sagts gäller dock inte om uppgifterna har lämnats ut till tredje man eller om uppgifterna behandlas enbart för historiska, statistiska eller vetenskapliga ändamål eller, när det gäller löpande text som inte fått sin slutliga utformning, om uppgifterna har behandlats under längre tid än ett år.

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19980204.HTM

Och enligt Datainspektionens jurister (flertal samtal och skriftliga frågor har ställts tjänstemännen där) så måste ALLTID begäran om registerutdrag ske skriftligen, men som sagt de har ju haft fel förut och till en myndighet som Kronofogden så kanske förvaltningslagen väger tyngre? så för den som känner för att testa systemet - gör detta! för det är genom att gå nya vägar som förändringar kommer tillstånd.
Loggat

”Den bästa kunden är den som inte betalar direkt, men som får en påminnelse och sedan inkassokrav." Klarnas/Segoria Inkasso Niklas Adelberth

"Du vi skiter i din bestridan och anmälan till Datainspektionen, du kommer ändå få betala" Jurist på Intrum Justitia
ivkej
Hero Member

« Svara #9 skrivet: December 19, 2013, 12:07:15 »

IC jag mener inte illa mot dig, men som det klart står i förvaltningslagen:
Förvaltningslag (1986:223)

5 § Myndigheterna skall ta emot besök och telefonsamtal från enskilda. Om särskilda tider för detta är bestämda, skall allmänheten underrättas om dem på lämpligt sätt.
   Myndigheterna skall också se till att det är möjligt för enskilda att kontakta dem med hjälp av telefax och elektronisk post och att svar kan lämnas på samma sätt.
   En myndighet skall ha öppet under minst två timmar varje helgfri måndag-fredag för att kunna ta emot och registrera allmänna handlingar och för att kunna ta emot framställningar om att få ta del av allmänna handlingar som förvaras hos myndigheten. Detta gäller dock inte om en sådan dag samtidigt är midsommarafton, julafton eller nyårsafton. Lag (2003:246).

I och med detta bör en undertecknad inskannad skrivelse till en myndighet vara jämfört med det som personuppgiftslagen kräver. En inskannad handling i PDF format är att sidaställa med en fax, som av många myndigheter accepteras som en skriftlig undertecknad handling, exempelvis domstol.
Domstol accepterar också en överklagan skickas via elektronisk post, även om det är en undertecknad handling.
Skall någon ansöka om PUL § 26 kunde det vara roligt att testa, och får man avslag anmäla till JO för brott mot förvaltningslagen.
Loggat

Personlig erfarenhet med inkasso, skuldsanering och slagsmål med myndigheter. Har överlevt och finns nu på den ljusa sida, men har inte glömt hur det var!
Utanpengar
Newbie
*

« Svara #10 skrivet: December 20, 2013, 11:47:21 »

Det är bäst att göra allt på korrekt sätt - som det finns tydligt beskrivet i tråden om registerutdrag enligt 26 § PuL. Annars får man oftast inga utdrag alls eller inkompletta utdrag. Vidare är det viktigt när man begär ut registerutdrag från Kronofogden att man tydligt påpekar att man även vill ha allt på mikrofiche ... men som sagt allt detta finns att läsa i nedanstående länk.

Innebär det att även om jag skrev att : Jag förväntar att brevet behandlas enligt förvaltningslagen 4 och 5 § och att ni som offentlig förvaltning skall kunna ta emot elektronisk post. Vidare om den har kommit till fel person eller enhet skall mottagaren enligt förvaltningslagen se till att rätt instans får brevet.

Så kan jag inte räkna med att KFM ser till att det hamnar i Jönköping?
Loggat

ivkej
Hero Member

« Svara #11 skrivet: December 20, 2013, 14:36:26 »

Om inte KFM ser till den hamnar i Jönköping bryter de mot förvaltningsrätten, och bör JO anmälas för det.
Loggat

intrumcleaner
Hero Member

« Svara #12 skrivet: December 20, 2013, 14:39:07 »

Innebär det att även om jag skrev att : Jag förväntar att brevet behandlas enligt förvaltningslagen 4 och 5 § och att ni som offentlig förvaltning skall kunna ta emot elektronisk post. Vidare om den har kommit till fel person eller enhet skall mottagaren enligt förvaltningslagen se till att rätt instans får brevet.

Så kan jag inte räkna med att KFM ser till att det hamnar i Jönköping?

Svar: JA! det är därför vi varit extra noga i tråden med registerutdrag enligt 26 § PuL och skrivit att det måste skickas till Jönköping! annars får man inte kompletta utdrag, eller så får man inga utdrag alls - där detta hänt i flera personers fall och därför är det i nuläget bäst att skicka begäran till Jönköping. Om man däremot vill testa systemet och inte är i behov av att få utdragen inom en månad så gör som ivkej skrivit ...
Loggat

MickeA
Jr. Member
**

Antal inlägg: 87

« Svara #13 skrivet: December 20, 2013, 21:14:07 »

Det är även intressant att kontakta sin KFM på orten och få utdrag ur deras lokala listor, där fick jag massor av rolig information, t.ex hade någon kontaktat KFM och påstått att jag arbetade på ett stort företag mm. Så KFM gjorde utredningar osv för att sedan se att allt var falska påståenden.
Den informationen fanns inte med i listorna från Jönköping.

Min personliga rekommendation är att begära PuL både från det lokala kontoret och JKP.
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: