Sidor: [1] 2 3   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Den 1 oktober 2013 – två utredningar om skuldsatta redovisas.  (läst 33085 gånger)
0 Medlemmar och 7 gäster tittar på detta ämne.
intrumcleaner
Hero Member

Antal inlägg: 2174

« skrivet: September 28, 2013, 07:20:20 »

De flesta av er vet redan att den 1 oktober 2013 kommer lagman Ralf G Larsson att redovisa vad han kommit fram till i utredningen ”Skuldsanering för evighetsgäldenärer” (se länk)

http://www.regeringen.se/sb/d/16082/a/190407

Det inte så många av er kanske känner till är att samma datum skulle även en annan utredning redovisas vilket är ”Utredningen om överskuldsättning” (Ju 2012:06) (som skulle redovisas 1 oktober – men som nu senast skall redovisas efter tilläggsdirektiv 29 november 2013 istället)

http://www.regeringen.se/sb/d/14774/a/224441

Hela inlägget finner ni i nedanstående länk,

http://intrumcleaner.nu/1-oktober-2013-tva-utredningar-om-skuldsatta-redovisas/
Loggat

”Den bästa kunden är den som inte betalar direkt, men som får en påminnelse och sedan inkassokrav." Klarnas/Segoria Inkasso Niklas Adelberth

"Du vi skiter i din bestridan och anmälan till Datainspektionen, du kommer ändå få betala" Jurist på Intrum Justitia
Stefan1000
Full Member

Antal inlägg: 137

« Svara #1 skrivet: September 30, 2013, 00:08:43 »

De flesta av er vet redan att den 1 oktober 2013 kommer lagman Ralf G Larsson att redovisa vad han kommit fram till i utredningen ”Skuldsanering för evighetsgäldenärer” (se länk)

http://www.regeringen.se/sb/d/16082/a/190407

Lotta kämpade med överskuldsättning i flera år. Trots att hon vidareutbildade sig och hade flera jobb fick hon inte ihop nog med pengar till räkningarna. Till slut fick hon rätt till skuldsanering och nu ser hon slutet i den enormt mörka ekonomiska tunneln. Snart presenteras en ny utredning som ska göra det lättare för den som ser en skuldsanering som den enda utvägen för att bli skuldfri. Utredaren är lagmannen Ralf Larsson och han är med i programmet.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2778&artikel=5656392
Loggat
intrumcleaner
Hero Member

« Svara #2 skrivet: September 30, 2013, 01:59:44 »

År 2004 skrevs följande rubrik på SVD - "Utredare vill förenkla skuldsaneringskraven", och man kunde läsa följande:

"Det måste gå snabbare att få skuldsanering för den som inte klarar av sina skulder. Därför bör kravet på den skuldsatte att först själv försöka nå en frivillig uppgörelse med fordringsägarna slopas. Det anser Ralf G Larsson, som utrett behovet av förändringar i skuldsaneringslagen"
(se länk till artikel)

http://www.svd.se/naringsliv/utredare-vill-forenkla-skuldsaneringskraven_158280.svd

Där detta handlade om utredningen "Ett steg mot ett enklare och snabbare skuldsaneringsförfarande" som påbörjades år 2002 där Ralf G Larsson tillsattes som särskild utredare (se länk till SOU 2004:81)

http://www.regeringen.se/content/1/c6/02/81/07/915d16e4.pdf

Och nu år 2013 har exempelvis redan Sveriges Radio gått ut den 6 augusti 2013 med följande rubrik "Skuldsanering kan bli enklare med nya regler" (se urklipp nedan)

"Det blir förändringar när det gäller möjligheterna att få skuldsanering. En utredning kommer i höst med flera förslag. I dag är det i praktiken omöjligt ansöka om skuldsanering en andra gång om man har misslyckats med en sanering tidigare. Nu överväger utredningen att göra det lättare att få en andra chans.

– Har man fått en skuldsanering men misslyckats av något skäl, så ska det inte vara omöjligt att komma tillbaka och ansöka en gång till, säger lagman Ralf Larsson som leder utredningen"

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5610106

Det är som sagt valår nästa år - och Regeringen vet att detta är en fråga som är oerhört viktigt för många av de över 500 000 skuldsatta i vårt land, där man vet att man måste ge de skuldsatta några "brödsmulor" för att inte riskera att förlora valet ... och snart får vi reda på vad dessa "brödsmulor består av".

Där Ralf G Larsson i artikel ovan redan "avslöjat" följande:

"Utredningen som han leder överväger också att lätta lite på betalningskraven och införa två betalningsfria månader per år.

– Juni och december varje år betalar man ingenting till borgenären. Det betyder att man betalar 50 månader i stället för som i dag 60 månader.
"
Loggat

”Den bästa kunden är den som inte betalar direkt, men som får en påminnelse och sedan inkassokrav." Klarnas/Segoria Inkasso Niklas Adelberth

"Du vi skiter i din bestridan och anmälan till Datainspektionen, du kommer ändå få betala" Jurist på Intrum Justitia
larses60
Hero Member

Antal inlägg: 923

« Svara #3 skrivet: September 30, 2013, 05:34:26 »

Hoppas de har fattat att lättare skuldsanering inte är den enda viktiga frågan utan även absolut preskription, humanare löneutmätning med högre nivåer så att skälig levnadsstandard kan uppnås, strängare DI, mer kontroll av inkasso genom att ta bort DI som kontrollorgan och sätt in en särskild kontrollmyndighet som bara kontrollerar inkasso.

Jag tror att beslut om absolut presk skulle ta bort många evighetare i ett enda slag, som då inte skulle behöva skuldsanering, de har ju redan fått straffet med att ha kfm i hälarna 20...kanske mer år.
Loggat
pellegj
Sr. Member

Antal inlägg: 304

« Svara #4 skrivet: September 30, 2013, 07:22:32 »

Lyssnade genom intervjun med Ralf G Larsson, och det mesta låter ju bra som han svarar, men så kommer sista frågan som handlar om att utredningen ska lämnas över till Beatrice Ask, och då försvann det lilla förtroendet som faktiskt byggts upp under intervjun.

"Hur ser du på möjligheterna att hon ska följa dina förslag?"
"Den är så bra motiverad, så jag kan inte tänka mig att hon inte skulle följa dem"

Jag har aldrig hört en statlig utredare svara på liknande sätt, för det har nog aldrig hänt att en utredning antas rakt upp och ner, utan det brukar plockas ur vissa delar och ändras på. Så att tro att denna utredning skulle få ett annat öde är i det närmaste idiotiskt, och gör att jag verkligen förstår all skepsis som presenterats här i tidigare inlägg. Visst ska en utredare ha bra självförtroende om sin egen utredning, men det finns gränser. Sätter man sig i sådan intervju så ska det också vara trovärdigt, och den lilla trovärdigheten som byggts upp under intervjuns gång försvann totalt i och med det svaret.
Loggat

Jag är ingen jurist, tänk på det när ni läser mina inlägg. Det finns alltid en risk att jag tolkar saker fel.
Jag tar inget som helst ansvar om någon råkar illa ut på grund av det jag skriver, då jag skriver som jag uppfattar det, vilket mycket väl skulle kunna vara helt fel.
larses60
Hero Member

« Svara #5 skrivet: Oktober 01, 2013, 16:33:06 »

Jaha..1 oktober och jag har spanat efter nån form av presentation men var är den....är media inte intresserade som vanligt? Eller presenteras den för B Ask idag och så får resten (vi) veta i morgon....?? Huh?
Loggat
intrumcleaner
Hero Member

« Svara #6 skrivet: Oktober 02, 2013, 07:18:45 »

Jaha..1 oktober och jag har spanat efter nån form av presentation men var är den....är media inte intresserade som vanligt? Eller presenteras den för B Ask idag och så får resten (vi) veta i morgon....?? Huh?

Vi får räkna med att det tar ett tag innan allt publiceras - dock var den 1 oktober 2013 sista dagen för Ralf G Larsson att redovisa vad han kommit fram till efter sin utredning.
Loggat

intrumcleaner
Hero Member

« Svara #7 skrivet: Oktober 02, 2013, 10:41:25 »

Fick alldeles nyss "svar" av Justitiedepartementet  (se bilaga som endast medlemmar kan se - i PDF-format).

Urklipp från Twitter:

@Justitiedep Varför står fortfarande Ju 2012:06 Utredningen om överskuldsättning som pågående trots att det redan är 1 oktober 2013?

@IntrumCleaner Utredningstiden har förlängts till 29 november enligt tilläggsdirektiv: http://bit.ly/16gbFit

@Justitiedep Så med andra ord är Ju 2012:06 Särskild utredare: Hedborg, Anna och Ju 2012:04 Särskild utredare: Larsson, Ralf G samma sak?

@IntrumCleaner Nej, Ju 2012:04 och Ju 2012:06 är två olika utredningar.

@Justitiedep Tack för svaret - men Ju 2012:04 skulle ju också vara klart 1 oktober 2013. Har utredningstiden förlängts även där?
Loggat

intrumcleaner
Hero Member

« Svara #8 skrivet: Oktober 02, 2013, 11:10:29 »

@IntrumCleaner Nej, inte såvitt vi vet. Ring gärna Kommittéservice och fråga om aktuella utredningar/kommittéer, tel 08-405 10 00.

@Justitiedep Anledningen att vi på IC frågar är på grund av att Ju 2012:04 fortfarande står som pågående på er hemsida. Vilket är konstigt!
Loggat

larses60
Hero Member

« Svara #9 skrivet: Oktober 02, 2013, 16:34:54 »

Ja det där blev man ju inte klok på....utredningstiden gick alltså ut 1 oktober och är tydligen samma utredning som förlängts men ändå inte Huh?

De ändrar väl texten in i det sista så det ska passa inkasso, menar det vore ju synd om de skulle gå miste om några miljoner från oss.

Ett år har de haft på sig dessa välutbildade/välbetalda politiker för att få fram några enkla förändringar i regelverket, jag undrar vad som är svårt??
Loggat
intrumcleaner
Hero Member

« Svara #10 skrivet: Oktober 02, 2013, 16:38:24 »

Ja det där blev man ju inte klok på....utredningstiden gick alltså ut 1 oktober och är tydligen samma utredning som förlängts men ändå inte Huh?

De ändrar väl texten in i det sista så det ska passa inkasso, menar det vore ju synd om de skulle gå miste om några miljoner från oss.

Ett år har de haft på sig dessa välutbildade/välbetalda politiker för att få fram några enkla förändringar i regelverket, jag undrar vad som är svårt??

Som sagt så blev de väl tvunga att i sista stund ändra om något som kunde vara negativt för skuldindustrin ... opartisk utredning - jo, jag tackar jag! Evil
Loggat

ivkej
Hero Member

Antal inlägg: 1677

« Svara #11 skrivet: Oktober 02, 2013, 19:02:06 »

Citat

Som sagt så blev de väl tvunga att i sista stund ändra om något som kunde vara negativt för skuldindustrin ... opartisk utredning - jo, jag tackar jag! Evil

Känns extra konstigt när utredaren i radion uttalar att han har svårt att se hur Justitieministern skall kunna se bort från hans utredning, då den är så otroligt välformulerat.
I mina öron låter det som utredningen är skriven och klar, så varför denna försening?
MEDIA VART ÄR NI!!!!!!
Loggat

Personlig erfarenhet med inkasso, skuldsanering och slagsmål med myndigheter. Har överlevt och finns nu på den ljusa sida, men har inte glömt hur det var!
intrumcleaner
Hero Member

« Svara #12 skrivet: Oktober 04, 2013, 10:20:54 »

Svar återigen från Justitiedepartementet,

@IntrumCleaner Skuldsaneringsutredningen (Ju 2012:04) lämnar sitt betänkande till justitieministern den 9/10. Se http://regeringen.se/kalendarium

@Justitiedep Tack för svaret - så med andra ord uppgiften om att den 1 oktober 2013 skulle utredningen senast redovisas var oriktig?
Loggat

puupääpuu
Newbie
*

Antal inlägg: 38

« Svara #13 skrivet: Oktober 04, 2013, 12:37:58 »

Tidsgränser för indrivning

En annan åtgärd skulle kunna vara att införa regler i utsökningsbalken som reglerar hur länge indrivning av skulder över huvud taget får ske. En sådan reglering har trätt i kraft i Finland i mars 2004. De finska reglerna innebär bl.a. att en skuld, när enbart gäldenären är en privatperson, som huvudregel inte kan drivas in i mer än 15 år räknat från när skulden slutligen fastställdes.

En sådan lösning skulle enligt Skatteverkets mening sannolikt vara den effektivaste i frågan om evighetsgäldenärer.

Inte minst gäller detta riskerna för att gäldenärer över huvud taget överskuldsätter sig, eftersom en tidsbegränsad möjlighet till indrivning rimligen skulle leda till en restriktivare kreditgivning.

http://www.skatteverket.se/rattsinformation/skrivelser2006
/04/skrivelser20041229.4.84f6651040cdcb1b480006256.html

Och denna skrivelse har ingen betydelse Huh?
Loggat
puupääpuu
Newbie
*

Antal inlägg: 38

« Svara #14 skrivet: Oktober 04, 2013, 12:46:13 »

Fel på länken
http://www.skatteverket.se/rattsinformation/skrivelser2006/04/skrivelser20041229.4.84f6651040cdcb1b480006256.html
Loggat
Sidor: [1] 2 3   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: