Sidor: 1 [2] 3   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Den 1 oktober 2013 – två utredningar om skuldsatta redovisas.  (läst 33078 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hallstabella
Hero Member

Antal inlägg: 1388

« Svara #15 skrivet: Oktober 04, 2013, 12:49:17 »

Intressant när jag klickade på länken som puupääpuu lagt upp. På skatteverkets hemsida stod det från vilken sida jag kom ifrån. Har skatteverket också börjat med kartläggning likt polisen i Malmö och FRA? Av vilken anledning ska Skatteverket ha den typ av funktion? Jag vet nog vilken sajt jag kommer ifrån utan att de behöver upplysa mig om det
Loggat

Inkassobolagen utnyttjar staten som gratis arbetskraft via Kronofogden för att få in sina rekordvinster.
Detta kostar skattebetalarna många många miljoner!
Moralen är att man ska betala för sig. Gäller inte det då även inkassobolagen?
larses60
Hero Member

Antal inlägg: 923

« Svara #16 skrivet: Oktober 04, 2013, 17:00:15 »

Vilken sida jag kom ifrån såg jag inte, men däremot så är ju denna skrivelse sedan 2004 och B. Ask har sagt att absolut preskription inte ska införas i Sverige eftersom vi inte har lika stora problem som Finland. B. Ask lever som sagt i en skyddad fantasivärld långt ifrån verkligheten och det verkar som om det behövs ett regeringsbyte innan vi kanske eventuellt får se en absolut preskription. Men sossarnas Justitieminister kanske är lika som hon är, så det är ju ingen garanti.

Det mest positiva för oss evighetsgäldenärer som hänt de sista åren är detta forum som ger tips, råd och stöd...och som jag hoppas även skapar ett tryck på myndigeter och politiker, menar förr hade vi ingenting, bara gnälliga politiker och lobbande inkassofolk. Inte en kotte att vända sig till för råd och hjälp.
Loggat
pellegj
Sr. Member

Antal inlägg: 304

« Svara #17 skrivet: Oktober 04, 2013, 17:03:33 »

Intressant när jag klickade på länken som puupääpuu lagt upp. På skatteverkets hemsida stod det från vilken sida jag kom ifrån. Har skatteverket också börjat med kartläggning likt polisen i Malmö och FRA? Av vilken anledning ska Skatteverket ha den typ av funktion? Jag vet nog vilken sajt jag kommer ifrån utan att de behöver upplysa mig om det
Den funktionen har i stort sett alla större webbplatser, bara att man inte ser det. Det ingår i HTTP-protokollet.
Loggat

Jag är ingen jurist, tänk på det när ni läser mina inlägg. Det finns alltid en risk att jag tolkar saker fel.
Jag tar inget som helst ansvar om någon råkar illa ut på grund av det jag skriver, då jag skriver som jag uppfattar det, vilket mycket väl skulle kunna vara helt fel.
ivkej
Hero Member

Antal inlägg: 1677

« Svara #18 skrivet: Oktober 04, 2013, 19:26:28 »

det verkar som om det behövs ett regeringsbyte innan vi kanske eventuellt får se en absolut preskription. Men sossarnas Justitieminister kanske är lika som hon är, så det är ju ingen garanti.

2004 var det sossarna som var i regering, och om de inte gjorde något då, och använde detta i valkampen, varför ska de då göra något nu?
Då får man väl hoppas att den nuvarande justitieminister lyssnar på de experter hon själv tillsatt-
Loggat

Personlig erfarenhet med inkasso, skuldsanering och slagsmål med myndigheter. Har överlevt och finns nu på den ljusa sida, men har inte glömt hur det var!
larses60
Hero Member

« Svara #19 skrivet: Oktober 05, 2013, 00:40:40 »

Jo samma färg men olika personer...kanske ger nåt, men som jag sa det finns ingen garanti. B Ask vet jag sen tidigare att hon inte vill ha absolut presk såvida hon inte kommit på bättre tankar.
Loggat
puupääpuu
Newbie
*

Antal inlägg: 38

« Svara #20 skrivet: Oktober 05, 2013, 09:23:29 »

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Forslag/Motioner/Ett-ekonomiskt-och-socialt-hal_H002C393/?text=true

Har hittat denna motion från 2012
Loggat
intrumcleaner
Hero Member

Antal inlägg: 2174

« Svara #21 skrivet: Oktober 05, 2013, 09:49:24 »

Puupääpuu, varje år så lämnas det i oktober månad in 1000-tals motioner - där det nu år 2013 kommit in över 3000 stycken (se länk)

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Ovriga-dokument/Ovrigt-dokument/Allmanna-motionstiden-201314_H1D1AMT/

Där du ser att endast ett fåtal av alla dessa berör Överskuldsättning, Skuldsanering, Absolut preskription på fordringar, avskrivning av studieskuld (CSN), Kreditupplysningslagen o.s.v
Loggat

”Den bästa kunden är den som inte betalar direkt, men som får en påminnelse och sedan inkassokrav." Klarnas/Segoria Inkasso Niklas Adelberth

"Du vi skiter i din bestridan och anmälan till Datainspektionen, du kommer ändå få betala" Jurist på Intrum Justitia
puupääpuu
Newbie
*

Antal inlägg: 38

« Svara #22 skrivet: Oktober 05, 2013, 16:32:53 »

Bedrövligt.
Har hittat lite om den finska abs preskrip.
http://www.kommunerna.net/sv/kommunforbundet/cirkular-utlatanden/cirkular/2004/Sidor/c1802004-lagen-om-preskription-av-skulder.aspx
Loggat
intrumcleaner
Hero Member

« Svara #23 skrivet: Oktober 09, 2013, 04:55:12 »

Idag är det dags för skuldsaneringsutredningen (Ju 2012:04) att redovisas kl.10:00, ni kan i länken nedan se direktsändningen från Rosenbad.

Jag vet att många Fattiga Riddare väntat tålmodigt på vad Ralf G Larsson kommit fram till i sin "utredning", tyvärr gavs inte de skuldsatta chans till att berätta och lyfta fram de problem som finns. Där detta beror på att Ralf G Larsson har precis som i sin tidigare utredning mest lyssnat på Svensk Inkasso, KFM och resten av parterna i Skuldindustrin.

http://www.regeringen.se/sb/d/17928/a/225952

Loggat

”Den bästa kunden är den som inte betalar direkt, men som får en påminnelse och sedan inkassokrav." Klarnas/Segoria Inkasso Niklas Adelberth

"Du vi skiter i din bestridan och anmälan till Datainspektionen, du kommer ändå få betala" Jurist på Intrum Justitia
intrumcleaner
Hero Member

« Svara #24 skrivet: Oktober 09, 2013, 10:20:56 »

Vad tycker ni om förslagen? och hoppas ni noterade att Ralf G Larsson nu ökat på antalet personer som det berör från 25 000 till 50 000. Där vi närmar oss den korrekta siffran, men det är ännu långt därifrån.

Anledningen till hans "statistik" finner ni mer om i vårt inlägg på IC som vi skrev 2013/08/08 (se länk).

http://intrumcleaner.nu/svensk-inkasso-fortsatter-att-sprida-desinformation-som-vissa-statliga-utredare-tar-som-sanning/

Det blev som sagt inte så många "brödsmulor" evighetsgäldenärerna fick sig tillslängda denna gång heller ...
Loggat

ivkej
Hero Member

Antal inlägg: 1677

« Svara #25 skrivet: Oktober 09, 2013, 14:48:32 »

Kanske ett steg i rätt riktning. frågan är nu vad som B.Ask kommer att göra, och hur snabbt.
Loggat

Personlig erfarenhet med inkasso, skuldsanering och slagsmål med myndigheter. Har överlevt och finns nu på den ljusa sida, men har inte glömt hur det var!
intrumcleaner
Hero Member

« Svara #26 skrivet: Oktober 09, 2013, 14:56:16 »

Kanske ett steg i rätt riktning. frågan är nu vad som B.Ask kommer att göra, och hur snabbt.

Ja, dom har ju redan slösat bort ett helt år på att göra sin "utredning" - för att slutligen inse att man bör göra en hemsida som informerar skuldsatta på ett enkelt vis om deras rättigheter att få skuldsanering samt hur de skall gå tillväga. Detta borde ju tagit ca.5 minuter för en normalbegåvad person att inse för åratal sedan, men som sagt saker och ting som även ett barn förstår skall ju "utredas" till idioti i detta bananformade land.
Loggat

larses60
Hero Member

« Svara #27 skrivet: Oktober 09, 2013, 17:40:51 »

Wow...vilket intresse, 5 st trötta journalister som ställde någon sporadisk fråga bara....ja detta var bara smulor, förvisso åt rätt håll men 15 år är fortfarande för lång tid...och vad svamlade han om "mer nyanserad" syn på antalet år.

Vi får väl helt enkelt vänta tills nästa utredning som förhoppningsvis tittar på andra effektivare saker såsom absolut preskription mm....
Loggat
dooks
Full Member

Antal inlägg: 143

« Svara #28 skrivet: Oktober 09, 2013, 20:08:44 »

Vad SvD skriver:
http://www.svd.se/naringsliv/forslag-ska-forenkla-skuldsanering_8598026.svd

Vad Dagens Juridik har skrivit:
http://www.dagensjuridik.se/2013/10/betalningsfria-manader-vid-skuldsanering-nytt-lagforslag-till-regeringen-idag
Loggat
dooks
Full Member

Antal inlägg: 143

« Svara #29 skrivet: Oktober 11, 2013, 07:35:07 »

Vad KF skriver:
http://www.kronofogden.se/25020.html
Loggat
Sidor: 1 [2] 3   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: