Sidor: 1 [2]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Bestridan av fodran  (läst 17003 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
sassa_66
Full Member

Antal inlägg: 118

« Svara #15 skrivet: September 24, 2013, 19:46:57 »

Har ett X-antal frågor nu som jag hoppas någon kan hjälpa mej med:

*Hur ska jag kunna få fram bevis om att dom skickat överlåtelsebrev till mej/att jag ringt/mailat till dom? Dom påstår ju det i PUL och jag vill ju ha BEVIS,men vet inte HUR jag ska kunna få fram det utan att det blir preskavbrott. Någon som vet?

*Om dom har skickat ut påminnelse om amorteringsplan anses det som preskavbrott? Såvitt jag kommer ihåg så har jag bara bett om amorteringsplan angående EN skuld men dom har skrivit i PUL angående ett annat referensnummer (fast det gäller samma sak) att dom skickat påminnelse om amorteringsplan till mej.

*Vissa datum så står det: Brev i retur,ej ny adress. Men på deras lista angående om mina adresser så står det klart och tydligt att jag haft adresser hela tiden utan ngt avbrott... Så hur kan det då komma i retur? Får inte det att gå ihop...

*Sen står det i början av deras historikfält: Information om tidigare ärendenummer xxxxxxxx  Sen efter de så står det: Uppdragserkännande till uppdragsgivare... vad menas med det?

*På en av skulderna så står det: Denuntiationsbrev passivt Vad menas med det?

*På en av skulderna så står det: Fakturanummer Fakturadatum: 2003-03-25 Förfallodatum 2004-09-03 Belopp: xxxxxx Ränta 0% Alltså de jag inte fattar e hur kan förfallodatumet vara 1 1/2 år efter fakturadatumet?

*Sen undrar jag om någon kan hjälpa mej/förklara för mej angående ett av papprena,står massa fakturanummer/fakturadatum/Förfallodatum/Belopp/Ränta på ett o samma papper, och summorna e riktigt konstiga,är allt från 3-400 kr till 0,48 öre.... Första fakturadatumet är 2002-12-28 men ALLA har förfallodatum 2004-02-13.
Är det NÅGON som skulle vilja kolla på det åt mej,om jag skickar bild/skriver av det för jag förstår verkligen inte alls vad det är =(

Det va allt för denna gången,kommer komma fler frågor snart... =) Ska skicka angående om PUL till dom tidigare fodringsägare i morgon...

TACKSAM för svar =)
Loggat
intrumcleaner
Hero Member

Antal inlägg: 2174

« Svara #16 skrivet: September 25, 2013, 07:33:01 »

Har ett X-antal frågor nu som jag hoppas någon kan hjälpa mej med:

*Hur ska jag kunna få fram bevis om att dom skickat överlåtelsebrev till mej/att jag ringt/mailat till dom? Dom påstår ju det i PUL och jag vill ju ha BEVIS,men vet inte HUR jag ska kunna få fram det utan att det blir preskavbrott. Någon som vet?

Svar: Du får avvakta tills ärendet hamnar hos KFM eller ett kravbrev kommer (eftersom då har ju ett preskriptionsavbrott skett) - och då direkt bestrida fordran och använda dig av mallen samt även begära kopior på överlåtelsebrev, när dom ringt och till vilket nummer (eventuell bandinspelning), kopia på det påstådda mail du sänt med datum,

*Om dom har skickat ut påminnelse om amorteringsplan anses det som preskavbrott? Såvitt jag kommer ihåg så har jag bara bett om amorteringsplan angående EN skuld men dom har skrivit i PUL angående ett annat referensnummer (fast det gäller samma sak) att dom skickat påminnelse om amorteringsplan till mej.

Svar: Preskriptionsavbrott sker genom exempelvis att du betalar ränta eller amortering, lovar betala eller ber om en avbetalningsplan, dvs. du erkänner skulden, du får ett skriftligt krav eller en påminnelse om skulden från borgenären, borgenären gör fordringen gällande vid domstol eller ansöker om verkställighet hos Kronofogden.

*Vissa datum så står det: Brev i retur,ej ny adress. Men på deras lista angående om mina adresser så står det klart och tydligt att jag haft adresser hela tiden utan ngt avbrott... Så hur kan det då komma i retur? Får inte det att gå ihop...

Svar: Om det står Brev i retur, ej ny adress så har dina kravbrev skickats till fel person/adress (vilket sker ofta!). Där detta är ännu ett bevis på att saker och ting inte är som de ska.

*Sen står det i början av deras historikfält: Information om tidigare ärendenummer xxxxxxxx  Sen efter de så står det: Uppdragserkännande till uppdragsgivare... vad menas med det?

Svar: Det kan betyda tidigare ärendenummer hos fordringsägaren. Och Uppdragserkännande innebär att fordringsägaren som anlitat inkassobolaget fått information av inkassobolaget om att man sköter nu efterbevakningen av fordran.

*På en av skulderna så står det: Denuntiationsbrev passivt Vad menas med det?

Svar: Begär svar på detta senare när du bestrider fordran.

*På en av skulderna så står det: Fakturanummer Fakturadatum: 2003-03-25 Förfallodatum 2004-09-03 Belopp: xxxxxx Ränta 0% Alltså de jag inte fattar e hur kan förfallodatumet vara 1 1/2 år efter fakturadatumet?

Svar: Denna fråga går inte att svara på.

*Sen undrar jag om någon kan hjälpa mej/förklara för mej angående ett av papprena,står massa fakturanummer/fakturadatum/Förfallodatum/Belopp/Ränta på ett o samma papper, och summorna e riktigt konstiga,är allt från 3-400 kr till 0,48 öre.... Första fakturadatumet är 2002-12-28 men ALLA har förfallodatum 2004-02-13.
Är det NÅGON som skulle vilja kolla på det åt mej,om jag skickar bild/skriver av det för jag förstår verkligen inte alls vad det är =(

Det va allt för denna gången,kommer komma fler frågor snart... =) Ska skicka angående om PUL till dom tidigare fodringsägare i morgon...

TACKSAM för svar =)
Loggat

”Den bästa kunden är den som inte betalar direkt, men som får en påminnelse och sedan inkassokrav." Klarnas/Segoria Inkasso Niklas Adelberth

"Du vi skiter i din bestridan och anmälan till Datainspektionen, du kommer ändå få betala" Jurist på Intrum Justitia
sassa_66
Full Member

« Svara #17 skrivet: September 25, 2013, 10:41:29 »

Hej tack för svar. Men ett förtydligande. så när ja får ett delgivningskvitto från KRF  så ska ja bestrida det så långt e ja med,men ska ja då skicka mallen o bestrida till KRF eller till mitt fall  intrum (eon)?
Loggat
intrumcleaner
Hero Member

« Svara #18 skrivet: September 25, 2013, 10:46:44 »

Hej tack för svar. Men ett förtydligande. så när ja får ett delgivningskvitto från KRF  så ska ja bestrida det så långt e ja med,men ska ja då skicka mallen o bestrida till KRF eller till mitt fall  intrum (eon)?

Om man får ett delgivningskvitto från Kronofogden då en fordringsägare/inkassobolag skickat in en begäran om betalningsföreläggande till KFM. Så skall du bestrida fordran till Kronofogden! där du kan använda deras egna blankett se länk,

http://www.kronofogden.se/Bestridandeprivatperson.html

Heller göra det enkelt och skriv på delgivningskvittot med stora bokstäver "JAG BESTRIDER FORDRAN". Det viktigaste är att du gör Bestridandet inom den förklaringstid som anges i det föreläggande du fått (brukar vara 10 dagar).
Loggat

”Den bästa kunden är den som inte betalar direkt, men som får en påminnelse och sedan inkassokrav." Klarnas/Segoria Inkasso Niklas Adelberth

"Du vi skiter i din bestridan och anmälan till Datainspektionen, du kommer ändå få betala" Jurist på Intrum Justitia
sassa_66
Full Member

« Svara #19 skrivet: September 25, 2013, 13:09:27 »

jag va nog inte tillräckligt tydlig :-) jag har skrivit på och skickat iväg har skrivit att jag bestrider fodran. det jag undra över är den där mallen man ska skicka angående om bevis för vart dom skickat brev,kopia på mail/brev etc. När ska ja skicka in den? o till vem? intrum eller KFM?
Loggat
intrumcleaner
Hero Member

« Svara #20 skrivet: September 25, 2013, 15:32:45 »

Den mallen är till för att skicka till inkassobolag/fordringsägare innan ärendet hamnar hos Kronofogden, den skall alltså aldrig skickas till KFM. Om ärendet nu ligger hos KFM och du bestridit redan - så måste ju du nu ha fram bevis på att saker och ting inte är som de ska. Och därför bör du omgående begära svar och kopior från inkassobolaget/fordringsägaren om det du saknar information/bevis rörande. För du behöver detta när ärendet går eventuellt vidare i systemet och hamnar hos Tingsrätten.
Loggat

sassa_66
Full Member

« Svara #21 skrivet: September 25, 2013, 17:31:24 »

Nu håller jag på och skickar bestridan... Men såg en sak nu,men antar att det inte går och göra något åt det iom att det finns ett utslag utfärdat. Jag har tidigare skickat presk. angående om denna skuld men fick då till svar att dom ej ansåg att den var preskriberad pga preskavbrott,dom skickade med kopia på utslaget samt kopia på denuntiationsbrevet. FAST jag begärde ALL annan info som finns i mallen angående om bestridan...

Men nu till det jag såg: På deras kopia av denuntiationsbrevet så står det: Denna fodran har den 2010-06-01 överlåtits till Intrum Justitia Debt Finance AG... Men i mitt PUL så står det såhär: 2010-06-08 Denuntiationsbrev,information om överlåten fodran

Är det verkligen riktigt???
Antar att det inte går och göra något på denna iom utslaget?
Loggat
intrumcleaner
Hero Member

« Svara #22 skrivet: September 25, 2013, 17:45:43 »

Sassa_66, läs denna tråd igen rörande Intrum Justitia Debt Finance AG

http://fattiga-riddare.se/forum/index.php?topic=6893.0

Och som du ser i länken ovan så är det stora konstigheter i denuntiationskedjan (överlåtelsekedjan) - där man inte skall lita ett dugg på påståendena från Intrum Justitia!. Leta igenom alla dina sparade papper/brev och se om du hittar något om Intrum Justitia Debt Finance AG. Gör du inte detta så har du säkerligen aldrig fått något denuntiationsbrev precis som i det fall vi skriver om i länken ovan där Intrum snabbt som blixten drog tillbaka allt då prövningstillstånd gavs i Hovrätten.
Loggat

micke1234
Full Member

Antal inlägg: 190

« Svara #23 skrivet: September 25, 2013, 19:22:57 »

Nu håller jag på och skickar bestridan... Men såg en sak nu,men antar att det inte går och göra något åt det iom att det finns ett utslag utfärdat. Jag har tidigare skickat presk. angående om denna skuld men fick då till svar att dom ej ansåg att den var preskriberad pga preskavbrott,dom skickade med kopia på utslaget samt kopia på denuntiationsbrevet. FAST jag begärde ALL annan info som finns i mallen angående om bestridan...

Men nu till det jag såg: På deras kopia av denuntiationsbrevet så står det: Denna fodran har den 2010-06-01 överlåtits till Intrum Justitia Debt Finance AG... Men i mitt PUL så står det såhär: 2010-06-08 Denuntiationsbrev,information om överlåten fodran

Är det verkligen riktigt???
Antar att det inte går och göra något på denna iom utslaget?
Ett utslag betyder inte att en fordran inte kan preskriberas. Efter ett utslag följer en preskriptionstid
på 3-10 år. Sen om det händer några fel från inkassobolaget kan ärendet preskriberas.
Fick själv ett hot att iom utslag från 90 talet måste jag betala men kommer att få det preskriberat ändå.
Loggat
sassa_66
Full Member

« Svara #24 skrivet: September 25, 2013, 20:15:11 »

Jag har GARANTERAT slängt brevet om ja ens fått ngt såja kan tyvärr inte bevisa ngt pga det...Men angående datumen/info från PUL gällande överlåtelsebrevet då,ja menar datumen stämmer inte med kopian dom skickade o med PUL?!? Har även sett att i PUL står det attja mailat dom 20120907 MEN ja har kollat alla mina skickade mail och jag
HAR mailat dom MEN 20120905?
Loggat
sassa_66
Full Member

« Svara #25 skrivet: September 27, 2013, 05:50:08 »

Nu har min kamp börjat angående om att bestrida till Intrum... Tar ett bolag åt gången då ja behöver ha PUL från tidigare fordringsägare på de andra. Det ja undrar,om dom ej svarar inom tio dagar/skickar ALLA uppgifter ja begärt i min bestridan vad gör man då? En annan funderingar,Om tex intrum skickat till KFM angående en skuld som fått utslag plus som ligger för utmätning kan man bestrida den då iaf eller är det försent? Hur gör man isf o till vem/vilka skickar man till. Att tillägga så står INTE Intrum som fordringsägare på den skulden. Likaså OM skulden redan är betald via utmätning o de finns "fel" har man då rätt att få tillbaka pengarna då eller är det "kört"?

När man har löneutmätning,kan man då ringa KFM o få veta vilka skulder dom lagt pengarna på,vill ju isf kunna skicka till den fordringsägaren om att ja vill ha skriftligt bevis på att det är betalt o avslutat. för de är väl så man går tillväga eller?

Nu e de bara o invänta svar angående min bestridan.... ska bli "intressant"
Loggat
intrumcleaner
Hero Member

« Svara #26 skrivet: September 27, 2013, 16:57:55 »

Nu har min kamp börjat angående om att bestrida till Intrum... Tar ett bolag åt gången då ja behöver ha PUL från tidigare fordringsägare på de andra. Det ja undrar,om dom ej svarar inom tio dagar/skickar ALLA uppgifter ja begärt i min bestridan vad gör man då?

Svar: Detta finns beskrivet i denna länk,

http://fattiga-riddare.se/forum/index.php?topic=6987.0

Och får du inte de uppgifter du begärt så begär dom igen, och hota med att du kommer anmäla saken till DI om de inte ger dig dina begärda uppgifter.

En annan funderingar,Om tex intrum skickat till KFM angående en skuld som fått utslag plus som ligger för utmätning kan man bestrida den då iaf eller är det försent?
Hur gör man isf o till vem/vilka skickar man till.

Svar: Om det inte gått över en månad kan du begära återvinning. (se länk) Och du kan alltid bestrida saker om du upptäcker senare att saker och ting inte är som det ska (oavsett det finns ett utslag eller ej).

http://www.kronofogden.se/Forelaggandeombetalning3.html

Att tillägga så står INTE Intrum som fordringsägare på den skulden. Likaså OM skulden redan är betald via utmätning o de finns "fel" har man då rätt att få tillbaka pengarna då eller är det "kört"?

Svar: Det är inte "kört" och pengarna har man möjlighet att få tillbaka, där du har ett exempel på detta här (se länk)

http://intrumcleaner.nu/2012-02-18-skulden-som-gick-upp-i-rok/

När man har löneutmätning,kan man då ringa KFM o få veta vilka skulder dom lagt pengarna på,vill ju isf kunna skicka till den fordringsägaren om att ja vill ha skriftligt bevis på att det är betalt o avslutat. för de är väl så man går tillväga eller?

Svar:
Varför begär du inte också ut registerutdrag enligt 26 § PuL från KFM?2 - för då får du ju ett helt registerutdrag/historiklista över vad som skett minst 10 år tillbaka i tiden (genom att du begär även det som ligger på mikrofiche). se länk,

http://fattiga-riddare.se/forum/index.php?topic=6593.0

Loggat

sassa_66
Full Member

« Svara #27 skrivet: September 28, 2013, 10:37:12 »

Ok,så upptäcker man senare fel så kan man alltså bestrida det? Intrum står som sagt inte som fodringsägare på den skulden som jag är väldigt tveksam till,väntar på PUL från fodringsägaren.. Intrum har b.l.a skrivit att brev i retur,ej ny adress, dom påstår att jag mailar dom etc.... Har bestridit den förut men fick tebax att det vart preskavbrott på den... Har skickat bestridan igen....

Ok,men då något hamnar för löneutmätning så räcker det sen att man tar ut PUL från KFM, ja menar så man har bevis sen om skulden skulle komma senare... Litar inte ett dugg på inkassobolagen... dom kan hitta på vad som helst... Men är ALLT avskrivet sen,de ja oroar mej för är så det inte ligger massa ränta kvar sen som inte blivit betalt....

När man bestrider en fodran som ligger för löneutmätning hos KFM och det är inte intrum som står som fodringsägare utan ett fastighetsbolag, om man ska bestrida den,vart skickar man bestridan? KFM/Intrum eller fodringsägaren???
Loggat
Sidor: 1 [2]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: