Access Denied
Jr. Member

Antal inlägg: 53
|
 |
« skrivet: Augusti 21, 2013, 15:15:30 » |
|
Jag är kallad till Tingsrätten i ett parkeringsföreläggande ärende. Som bekant så kommer de sannolikt att infinna sig med sina advokater, och man har nog mycket lite att stå emot med.
Behöver dock några tips, då jag står helt handfallen inför detta.
Ärendet är mer än 10 år gammalt, och det var när jag kontaktade dom och åberopade preskription som dom direkt tog saken till tingsrätten.
Vad kan jag säga, finns det något som iallafall ger dom lite att "tugga" på, så att jag inte bara står där som ett fån?
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Access Denied
Jr. Member

|
 |
« Svara #1 skrivet: Augusti 21, 2013, 15:36:44 » |
|
En sak till, om jag förlorar -kommer jag att få betala kostnaden för deras ombud -och vad kan sådant landa på? 
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
intrumcleaner
|
 |
« Svara #2 skrivet: Augusti 21, 2013, 16:13:01 » |
|
För det första - har du begärt ut 26 § PuL-utdrag från alla inblandade parter? och har du i dessa exempelvis sett att inga preskriberingsavbrytande åtgärder skett? eller att åläggandet inte utfärdats inom ett år? o.s.v heller har du bara ditt ord på att saker och ting inte är som de ska? (där tyvärr detta inte räcker till i Tingsrätten). Om du inte begärt ut 26 § PuL-utdrag - så gör det direkt! och eftersom de har en månad på sig att skicka dig dessa, så ring Tingsrätten omgående och begär anstånd på minst en månad. Du kan hänvisa till att du behöver mer tid för att ta fram bevis, rådfråga ett juridiskt ombud o.s.v (se länk hur du begär ut 26 § PuL-utdrag)http://fattiga-riddare.se/forum/index.php?topic=6593.0Och sök på forumet på P-bot, P-böter, Parkeringsböter o.s.v där du finner trådar som detta med tips. Där det är viktigt att veta om det rör sig om en "kontrollavgift" heller "felparkeringsavgift".http://fattiga-riddare.se/forum/index.php?topic=5049.0Om målet rör under ett halvt basbelopp (22 250:- Kr) så kommer målet bli ett "småmål", och du kommer vid förlust få betala eventuella kostnader för resa och uppehälle för motparten, en timmes juridisk rådgivning samt ansökningsavgiften till Tingsrätten.
|
|
|
Loggat
|
”Den bästa kunden är den som inte betalar direkt, men som får en påminnelse och sedan inkassokrav." Klarnas/Segoria Inkasso Niklas Adelberth
"Du vi skiter i din bestridan och anmälan till Datainspektionen, du kommer ändå få betala" Jurist på Intrum Justitia
|
|
|
ivkej
|
 |
« Svara #3 skrivet: Augusti 21, 2013, 16:51:20 » |
|
Finns en tråd: http://www.fattiga-riddare.se/forum/index.php?topic=6510som du bör läsa. Viktig information finns där om hur ärendet måste gå till rätten inom ett år. Kontrollera alltså om ärendet varit i rätten förut, i annat fall har de inte mycket att komma med
|
|
|
Loggat
|
Personlig erfarenhet med inkasso, skuldsanering och slagsmål med myndigheter. Har överlevt och finns nu på den ljusa sida, men har inte glömt hur det var!
|
|
|
Access Denied
Jr. Member

|
 |
« Svara #4 skrivet: Augusti 21, 2013, 19:09:56 » |
|
Måste reda ut detta begrepp först: Det står i den gamla fakturan från 2000 att det rör sig om en "P-BOT". Är detta samma sak som "Felparkeringsavgift"?
Det är svårt att minnas exakt hur jag parkerade, men förmodligen så betalade jag inte för parkeringsplatsen alternativt stod parkerad för länge. Omöjligt att minnas det.
Så här står det i länken ovanstående lämnade:
"Kontrollavgift Ansökan om Betalningsföreläggande eller stämningsansökan måste ske inom två år från datum för förseelsen.
Felparkeringsavgift Åläggandet (steget före utmätning) får inte utfärdas senare än ett år från datum för förseelsen"
De menar att de har skickat brev (preskribtionsavbrytande) i alla år och visar på datum för det. MEN, om denna "P-BOT" är en av ovan nämnde -alltså Kontrollavgift eller Felparkeringsavgift, så ser det ju ut som om dom är lite sena med att ta mig till KFM och Tingsrätt i och med att det har gått mer än 10 år sedan "P-BOTEN uppstod.....?
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Access Denied
Jr. Member

|
 |
« Svara #5 skrivet: Augusti 21, 2013, 20:09:37 » |
|
För det första - har du begärt ut 26 § PuL-utdrag från alla inblandade parter? och har du i dessa exempelvis sett att inga preskriberingsavbrytande åtgärder skett? eller att åläggandet inte utfärdats inom ett år? o.s.v heller har du bara ditt ord på att saker och ting inte är som de ska? (där tyvärr detta inte räcker till i Tingsrätten). Om du inte begärt ut 26 § PuL-utdrag - så gör det direkt! och eftersom de har en månad på sig att skicka dig dessa, så ring Tingsrätten omgående och begär anstånd på minst en månad. Du kan hänvisa till att du behöver mer tid för att ta fram bevis, rådfråga ett juridiskt ombud o.s.v (se länk hur du begär ut 26 § PuL-utdrag)http://fattiga-riddare.se/forum/index.php?topic=6593.0Och sök på forumet på P-bot, P-böter, Parkeringsböter o.s.v där du finner trådar som detta med tips. Där det är viktigt att veta om det rör sig om en "kontrollavgift" heller "felparkeringsavgift".http://fattiga-riddare.se/forum/index.php?topic=5049.0Om målet rör under ett halvt basbelopp (22 250:- Kr) så kommer målet bli ett "småmål", och du kommer vid förlust få betala eventuella kostnader för resa och uppehälle för motparten, en timmes juridisk rådgivning samt ansökningsavgiften till Tingsrätten. Tack för ditt svar, mitt svarsinlägg postades ej då sidan tog för lång tid att ladda sidan av någon anledning. Men, tyvärr har jag inte begärt ut 26 § PuL-utdrag -och nu är det faktiskt försent. De påstår dock att de har kommit med preskriptionsavbrytande åtgärder i form av brev till min folkbokförda adress som ej kommit i retur. Vilket jag faktiskt inte vet om stämmer. Ärendet är ju såpass gammalt. När det gäller kostnaden om det nu blir en förlust för mig, så har jag nu fått veta att det är ett så kallad "förenklat tvistemål" vilket betyder att kostnaden inte blir speciellt stor. Det ligger i linje med vad du skrev mht att det är under ett halvt basbelopp, så det är ju alltid något 
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Access Denied
Jr. Member

|
 |
« Svara #6 skrivet: Augusti 21, 2013, 20:19:42 » |
|
Paragraferna i länken var riktiga guldkorn, och detta kan möjligen rädda mig från deras klor! Tack för det, och jag uppmanar samtidig alla i samma situation att läsa det!! Detta är: Lag (1984:318) om kontrollavgift vid olovlig parkering: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19840318.HTM
Mitt ärende har inte varit i rätten förut, och så vitt jag vet -så har det heller inte varit inom KFM förut. Det som skedde var att när jag skickade en preskriptionsinvändning, så fick dom "panik" och skickade det direkt till KFM. Jag bestred då det med anledning av att jag ansåg det preskriberad. Då tog dom det alltså vidare till Tingsrätten, och nu är det alltså crunch time.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Mikey65
Jr. Member

Antal inlägg: 68
|
 |
« Svara #7 skrivet: Augusti 21, 2013, 21:17:09 » |
|
Det behöver inte vara försent, fick 2 PUL utdrag på 2-3 dagar efter jag skickat in!
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Rahlpen
|
 |
« Svara #8 skrivet: Augusti 21, 2013, 21:30:54 » |
|
Hej, Det här är lugnt du har redan vunnit. Enligt lagen om kontrollavgift ska dom väcka talan inom 2 år i tingsrätt. I den ort där du felpakerade. Det dom hoppas med en tingsrättsförhandling är att du inte dyker upp. Tredskodom. Om du inte kan vara på plats fixar du ett ombud med fullmakt som kommer istället för dig. Men bäst är att du själv kommer. Jag fick självl 4 stycken kontrollavgifter avskrivna på lagen (1984:318). Funkar klockrent. Men viktigt är att du eller ombud dyker upp. Annars fastslår dom det och du förlorar. Lycka till. Behöver du mer kött på benen hör av dig på mail. Rahlpen
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Access Denied
Jr. Member

|
 |
« Svara #9 skrivet: Augusti 22, 2013, 01:23:06 » |
|
Hej, Det här är lugnt du har redan vunnit. Enligt lagen om kontrollavgift ska dom väcka talan inom 2 år i tingsrätt. I den ort där du felpakerade. Det dom hoppas med en tingsrättsförhandling är att du inte dyker upp. Tredskodom. Om du inte kan vara på plats fixar du ett ombud med fullmakt som kommer istället för dig. Men bäst är att du själv kommer. Jag fick självl 4 stycken kontrollavgifter avskrivna på lagen (1984:318). Funkar klockrent. Men viktigt är att du eller ombud dyker upp. Annars fastslår dom det och du förlorar. Lycka till. Behöver du mer kött på benen hör av dig på mail. Rahlpen
Detta låter ju väldigt lovande måste jag säga! Räcker det att jag muntligen anger denna paragraf, eller måste jag inkomma med något dokument? Jag kommer definitivt vara på plats själv, här blir det ingen Tredskodom inte. Tack för ditt svar! 
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
pellegj
|
 |
« Svara #10 skrivet: Augusti 22, 2013, 07:17:48 » |
|
Hej Rahlpen! Om det du skriver stämmer och är applicerbart i detta fallet så känns det ju som Access Denied i det närmaste blivit utsatt för bedrägeriförsök, vilket i så fall naturligtvis är straffbart enligt brottsbalken.
|
|
|
Loggat
|
Jag är ingen jurist, tänk på det när ni läser mina inlägg. Det finns alltid en risk att jag tolkar saker fel. Jag tar inget som helst ansvar om någon råkar illa ut på grund av det jag skriver, då jag skriver som jag uppfattar det, vilket mycket väl skulle kunna vara helt fel.
|
|
|
Access Denied
Jr. Member

|
 |
« Svara #11 skrivet: Augusti 22, 2013, 15:33:34 » |
|
[/quote] Hej Rahlpen! Om det du skriver stämmer och är applicerbart i detta fallet så känns det ju som Access Denied i det närmaste blivit utsatt för bedrägeriförsök, vilket i så fall naturligtvis är straffbart enligt brottsbalken. [/quote]
Du har väl rätt i det till viss del, fast det faller nog på att de bara kan påstå att de inte var medvetna om just den lagparagrafen.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Access Denied
Jr. Member

|
 |
« Svara #12 skrivet: Augusti 22, 2013, 15:34:55 » |
|
Jag hoppas nu vinna detta med hjälp av nämna lag, men har en sak till på hjärtat:
Eftersom målsäganden har yrkat på att få vissa kostnader betalda, i form av tid och diverse avgifter vid eventuell vinst, så bör ju jag kunna göra samma sak? Jag vill yrka på att få betald för min tid som dom har kastat bort med anledning av hela den här saken, plus övriga utgifter som resor till och från Tingsrätten och div. andra utlägg.
Men, hur mycket är min tid värd? (Det handlar alltså inte om någon förlorad arbetsinkomst i mitt fall.) Jag har spenderat ganska mycket tid med den här saken utöver den tiden på ca 2 timmar då jag måste befinna mig i rätten.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
intrumcleaner
|
 |
« Svara #13 skrivet: Augusti 22, 2013, 16:38:23 » |
|
Jag hoppas nu vinna detta med hjälp av nämna lag, men har en sak till på hjärtat:
Eftersom målsäganden har yrkat på att få vissa kostnader betalda, i form av tid och diverse avgifter vid eventuell vinst, så bör ju jag kunna göra samma sak? Jag vill yrka på att få betald för min tid som dom har kastat bort med anledning av hela den här saken, plus övriga utgifter som resor till och från Tingsrätten och div. andra utlägg.
Men, hur mycket är min tid värd? (Det handlar alltså inte om någon förlorad arbetsinkomst i mitt fall.) Jag har spenderat ganska mycket tid med den här saken utöver den tiden på ca 2 timmar då jag måste befinna mig i rätten.
Eftersom det är ett "småmål" (FT-mål - Förenklat tvistemål) så är möjligheterna att få rättegångskostnader av motparten (då man vinner målet) i princip endast att man kan få ersättning för en timmes rättslig rådgivning och sina resekostnader samt kostnader för vittnesbevisning. Där de flesta brukar ta och kräva en timmes rådgivning 1 242 kronor exklusive mervärdesskatt. Men som sagt du kan ju försöka att kräva betalt för mer än en timme för nedlagd arbetstid för att sammanställa bevisning m.m dock om det fungerar eller ej är ju en helt annan sak ...
|
|
|
Loggat
|
”Den bästa kunden är den som inte betalar direkt, men som får en påminnelse och sedan inkassokrav." Klarnas/Segoria Inkasso Niklas Adelberth
"Du vi skiter i din bestridan och anmälan till Datainspektionen, du kommer ändå få betala" Jurist på Intrum Justitia
|
|
|
ivkej
|
 |
« Svara #14 skrivet: Augusti 22, 2013, 19:53:41 » |
|
Glöm inte förlorad arbetstid, och specielllt den dag skulle du väl ha arbetad med något som har extra höga tilläg.
|
|
|
Loggat
|
Personlig erfarenhet med inkasso, skuldsanering och slagsmål med myndigheter. Har överlevt och finns nu på den ljusa sida, men har inte glömt hur det var!
|
|
|
|