Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Hjälp med preskription  (läst 7513 gånger)
0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Potatis
Newbie
*

Antal inlägg: 32

« skrivet: Augusti 20, 2013, 17:33:57 »

Har hävdat preskription på en skuld. Fick svar från dom idag där det står att jag fått betalningsansvar fastställt 1992, sedan hävdar dom att dom skickat påminnelser till min folkbokföringsadress som ej kommit i retur (jag minns inga sådana) hur som helst dom har skickat med kopior på dom breven och det äldsta är från 2000 och framåt.... Dom skriver själva att preskriptionstiden på denna fodran är tre år..... Nu 2010 -2013 har jag betalat på denna skuld och har nu kommit fram till att den egentligen är preskriberad. . . Hur uttrycker jag mig vidare? Eller har jag fel?
Loggat
Potatis
Newbie
*

« Svara #1 skrivet: Augusti 21, 2013, 01:06:43 »

Det jag undrar är alltså, om jag betalat dessa senaste tre åren så spelar det ingen roll att fodran var preskriberad innan? Att det gick åtta år från fastställt betalansvar till 1 påminnelse och sedan ytterligare åtta år innan jag började betala spelar ingen roll? Jag är körd alltså?
Loggat
intrumcleaner
Hero Member

Antal inlägg: 2174

« Svara #2 skrivet: Augusti 21, 2013, 07:45:37 »

Hej Potatis, jag måste ställa dig ett antal frågor för att kunna svara på ett korrekt vis. Så här kommer frågorna,

1. Har du begärt ut 26 §PuL-utdrag från alla inblandade parter? och vet du vilka dessa är? (inkassobolag, fordringsägare både nuvarande och tidigare, KFM o.s.v)

2. Vad är det för typ av fordran? är det en konsumentfordran? eller ett banklån, SMS-lån eller TFF? som har tio års preskriptionstid istället för tre? Du skriver bara att inkassobolaget/fordringsägaren skriver att det är tre års preskriptionstid - där det verkar som du inte själv vet ens vad det är för fordran det rör sig om ...

Och om det nu är så att det är en konsumentfordran så är den till 100% redan preskriberad, eftersom inga bevis har lagts fram att några preskriberingsavbrytande åtgärder skett förrän år 2000 och framåt (där du även skall noga kontrollera de kopior man skickat med som bevis). Finns exempelvis ärendenummer, ditt namn, rätt fordringsägare, rätt belopp m.m med på dessa kopior?, och det viktigaste är detta kravbrev eller är det erbjudanden som INTE är preskriberingsavbrytande åtgärd! (här luras många).

En viktigt fakta för de som är nya läsare på forumet (även vissa gamla) är att innan år 2000 så sparades inga utskickade brev hos de flesta inkassobolag/fordringsägare utan man har nu börjat i efterhand att "konstruera" kopior på kravbrev för att försöka få det att se ut som preskriptionsavbrott skett. Och i vissa fall där exempelvis Intrum Justitia, Svea Inkasso, Gothia, Lindorff, Aros Kapital, Solid Inkasso, Alektum m.fl. är inblandade - så bryr de sig inte om ens att begå detta bedrägeri utan de skickar ut helt tomma kopior där man påstår "så här såg kravbrevet ut" som vi skickade under 90-talet.

Börja med om du inte redan gjort detta att begära ut 26 § PuL-utdrag från alla parter och ta sedan tid att jämföra alla olika utdrag med varandra och leta fel! (se länk hur du begär ut dessa utdrag)

http://fattiga-riddare.se/forum/index.php?topic=6593.0

Märker du alltmer att saker och ting inte är som de ska, tveka inte då att bestrida fordran direkt! där du redan har en mall som passar utmärkt till detta här (se länk),

http://fattiga-riddare.se/forum/index.php?topic=6987.0

Där du bara "finjusterar" denna för att passa in på ditt ärende.

Och om du betalat på fordran så har du rätt att få dessa pengar tillbaka, eftersom du lurats att betala på en redan preskriberad fordran (där du nu upptäckt detta). Det är nämligen som så att preskriberade fordringar kan väckas till liv igen om man börjar betala på dessa, vilket även står i klartext på Kronofogdemyndighetens hemsida. Men då bygger detta på att man medvetet valt att betala på fordran trots att man VET att den är preskriberad (vad fan man nu skulle göra detta för?!?). Där detta inte hänt i ditt fall!

Lycka till Potatis!

Loggat

”Den bästa kunden är den som inte betalar direkt, men som får en påminnelse och sedan inkassokrav." Klarnas/Segoria Inkasso Niklas Adelberth

"Du vi skiter i din bestridan och anmälan till Datainspektionen, du kommer ändå få betala" Jurist på Intrum Justitia
Potatis
Newbie
*

« Svara #3 skrivet: Augusti 21, 2013, 08:36:17 »

Jättetack för svar! 1. Jag har bara fått 26£ PUL från lindorff,  jag har i dagarna också begärt från kronofogden men ej fått det ännu.
2. Det var från början ett lån från Josefsson (postorder) och borde egentligen vara 10 år tror jag men eftersom dom själva skriver tre år så säger jag bara :tackar!
Han skriver till mig att han skickar kopior på vissa av kravbreven som tillsänts mig, alla dom kopior han skickar börjar med KONTANTLÅN vi ger dig en möjlighet att avbetala din skuld. . . Och det första är daterat 2000-08-21. Sedan skriver han att jag delbetalat månadsvis 2010-08 t o m 2013-07. Med stöd av ovanstående anser vi att fordan ej är preskriberad och vårt krav står fast.....
Jag tänkte skicka en fortsatt invändning om att domen är från 1992, kopiorna han skickade mig är inga kravbrev utan erbjudanden och jag minns inte att jag sett dom förut, och inget är äldre än 2000. Jag vill gärna hänvisa till något om att jag inte visste att fodran var preskriberad när jag började betala på detta 2010... För så är det ju naturligtvis, det är ju just det....jag vill inte att dom ska kräva mig på pengar dom inte har rätt att få.
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: