han har tänkt vara föräldraledig nio månader dec-aug. Går det att få skuldsanering då eller är det bättre att vänta med ansökan?
Med risk för att svara fel skulle jag säga; om skuldsaneringen beräknas på hans inkomst så går det säkert.
Jag skulle gissa att borgenärernas rätt till maximal betalning med hans maximala framtida (och nuvarande) inkomst väger tyngre än rätten till föräldraledighet.
Dvs, var gärna föräldraledig men helt på egen bekostnad.
men om jag skulle täcka upp mellanskillnaden?
Ja det lär du nog få göra..
Vad händer om min inkomst skulle förändras under tiden han har en ev skuldsanering? Typ om jag blir av med jobbet eller vi får ett barn till? Kan han då få omprövat så han får behålla mer pengar?
Ja, en skuldsanering kan omprövas på egen begäran eller borgenärs begäran. Beslutet om omprövning ligger hos skusan. Om det blir mer eller mindre kvar beror på åt vilket håll din inkomst förändras. Omprövningsbeslutet tas beroende på hur mycket betalningsutrymmet förändras och om förbehållsbeloppet ändrats - t.ex ett barn till.
[quuote]
Och alltså, visst kan de inte säga nåt om mina sparpengar eller tillgångar (bil) - vi är ju inte gifta?
Gifta eller sambo spelar ingen roll. Har du en dyr bil så kan kfm anse att han äger nyttjanderätt. I normalfallet spelar nog en vanlig svenssonbil noll roll när det gäller skuldsanering.
Om dina sparpengar finns på ditt personliga bankkonto är de dina. Finns de på ett gemensamt konto är det värre. Finns de som kontanter i bostaden blir de i och för sig svårt för skusan att upptäcka men är då utmätningsbara och räknas som hans om du inte kan bevisa motsatsen. (en minst sagt underlig logik; skyldig tills motsatsen är bevisad)