Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Råd om skuldsanering  (läst 4968 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Fanta
Newbie
*

Antal inlägg: 5

« skrivet: Juli 18, 2013, 11:58:10 »

Hej!

Jag är ny här på forumet och skulle behöva lite råd gällande min sambos skulder. Hans första skuld uppstod under arbetslöshet + förlust av pengar på en bostadsaffär under 90-talskrisen. Efter det följde många år av missbruk och tidvis hemlöshet och fler skulder.

Skulderna uppgår i dagsläget till uppåt 800 000, mest räntor.... Nu har han haft fast inkomst i ca 6 år men av nån anledning inte krävts på några pengar av KFM och inte heller betalat något på sina skulder. Inte dragit på sig några nya skulder heller. Han har slutat missbruka och vi har nyligen fått barn. Häromveckan informerades han om att KFM kommer att påbörja löneutmätning. Han tjänar ca 20 000 innan skatt. Han har nu träffat en skuldrådgivare som lovat hjälpa honom att söka skuldsanering och också sagt att han borde få skuldsanering.

Jag funderar nu över om det stämmer. På KFMs hemsida står ju följande som krav "att du gjort allt du kan för att betala dina skulder". Det kan man ju inte direkt påstå att han gjort. Men i och med löneutmätningen kommer han väl inte ha utrymme att betala mer än det framöver heller. Vad tror ni?
Loggat
kojak
Hero Member

Antal inlägg: 978

« Svara #1 skrivet: Juli 18, 2013, 20:30:04 »

Hej! Nä man kan ju inte påstår att han då gjort allt för att betala men samtidigt kan det ju vara svårt att veta alla man har skuld till när livet börjar få rätsida efter tidigare år av kaosl? Ta hjälp av skuldrådgivaren, med den inkomsten och den skulden borde han vara kvalificerad. Med löneutmätning förväntas nog inte att kan betalar på ytterligare skulder så från när den startar så "gör han sitt yttersta".
Faller första ansökan p.g.a. att han inte gjort allt i sin makt för att betala så går det nästa år, eller nästa så på den punkten tror jag skuldrådgivaren har helt rätt. Även om första ansökan blir en bom är det bara att köra på.
Loggat

Har pågående skuldsanering. En grundlig förundersökning och en utförlig ansökan var nyckeln för mig, förutom en obetalbar skuld.
Fanta
Newbie
*

Antal inlägg: 5

« Svara #2 skrivet: Juli 18, 2013, 22:36:16 »

Tack för svaret! Det låter ju bra. Jag blir nervös att det inte ska gå och vi ska vara superfattiga resten av livet... Fast jag har ju en inkomst också.
Några fler funderingar; han har tänkt vara föräldraledig nio månader dec-aug. Går det att få skuldsanering då eller är det bättre att vänta med ansökan? Han har inte tänkt ta ut full föräldrapenning heller för att kunna vara hemma lite längre. Det antar jag är helt kört, men om jag skulle täcka upp mellanskillnaden? Fast det kanske ändå tar så lång tid att hans föräldraledighet nästan hinner ta slut innan beslutet är fattat.

Vad händer om min inkomst skulle förändras under tiden han har en ev skuldsanering? Typ om jag blir av med jobbet eller vi får ett barn till? Kan han då få omprövat så han får behålla mer pengar?

Och alltså, visst kan de inte säga nåt om mina sparpengar eller tillgångar (bil) - vi är ju inte gifta?

Jaha, mycket frågor blir det när man sitter och funderar. Så himla bra att det finns ett sånt här fantastiskt forum att ställa dem i....
Loggat
kojak
Hero Member

Antal inlägg: 978

« Svara #3 skrivet: Juli 20, 2013, 00:11:37 »

han har tänkt vara föräldraledig nio månader dec-aug. Går det att få skuldsanering då eller är det bättre att vänta med ansökan?
Citat
Med risk för att svara fel skulle jag säga; om skuldsaneringen beräknas på hans inkomst så går det säkert.
Jag skulle gissa att borgenärernas rätt till maximal betalning med hans maximala framtida (och nuvarande) inkomst väger tyngre än rätten till föräldraledighet.
Dvs, var gärna föräldraledig men helt på egen bekostnad.

Citat
men om jag skulle täcka upp mellanskillnaden?
Ja det lär du nog få göra..

Citat
Vad händer om min inkomst skulle förändras under tiden han har en ev skuldsanering? Typ om jag blir av med jobbet eller vi får ett barn till? Kan han då få omprövat så han får behålla mer pengar?
Ja, en skuldsanering kan omprövas på egen begäran eller borgenärs begäran. Beslutet om omprövning ligger hos skusan. Om det blir mer eller mindre kvar beror på åt vilket håll din inkomst förändras. Omprövningsbeslutet tas beroende på hur mycket betalningsutrymmet förändras och om förbehållsbeloppet ändrats - t.ex ett barn till.

[quuote]
Och alltså, visst kan de inte säga nåt om mina sparpengar eller tillgångar (bil) - vi är ju inte gifta?
Gifta eller sambo spelar ingen roll. Har du en dyr bil så kan kfm anse att han äger nyttjanderätt. I normalfallet spelar nog en vanlig svenssonbil noll roll när det gäller skuldsanering.
Om dina sparpengar finns på ditt personliga bankkonto är de dina. Finns de på ett gemensamt konto är det värre. Finns de som kontanter i bostaden blir de i och för sig svårt för skusan att upptäcka men är då utmätningsbara och räknas som hans om du inte kan bevisa motsatsen. (en minst sagt underlig logik; skyldig tills motsatsen är bevisad)
Loggat

Har pågående skuldsanering. En grundlig förundersökning och en utförlig ansökan var nyckeln för mig, förutom en obetalbar skuld.
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: