birmakatt
|
 |
« skrivet: Juni 14, 2013, 16:34:16 » |
|
Hej alla underbara! Startade ett nytt ämne eftersom jag var osäker på var jag ska skriva. Ska försöka förkorta min helvetes historia. Jag är snart 40 år, ensamstående med tre barn sen ca tre år tillbaka. Jobbar 70% och sjukskriven 30% sen ett år. Mina skulder uppkom 2007 av lite olika anledningar, först var sjukdom,arbetslöshet och till slut skilsmässa från en alkoholiserad man. Jag var ensam om all ansvar och därför blev det så att alla skulder blev ''mina'' eftersom han tog aldrig hand om nått själv och gör inte det än idag. Finns några skulder som vi är solidariskt ansvariga och som uppkom efter fastighetsförsäljningen. Har hela tiden kämpat att betala så mycket jag kunnat, har sparat på mig själv t.ex ätit en gång om dan för att barnen inte ska sakna något,men några resor har det inte blivit de senaste åren och det är inte så jätteviktigt för jag hoppas på att vi kan ta igen det nån gång i framtiden. Jag har lyckats betala ganska mycket av skulderna men det syns knappt för jag har bara betalat ränta som bara växer och växer! Jag gjorde så för att jag vill betala mina skulder trots att det inte fanns utrymme för utmätning de senaste åren men nu har jag blivit så förbannat! Det är en röra av precis allt så jag blir galen snart....jag får en massa skulder som jag vet med säkerhet att jag inte har haft(sparar alla papper i en stor kartong  och går igenom de då och då. Jag tänkte att det är bättre att bli av med de små skulderna 2-3 i taget och sen de stora men nu finns det några som jag frågade om avbetplan men de avböjde för de tror att de kan bli bättre i framtiden när räntan har växt så otroligt mycket så att de få en massa pengar  Jag måste medge att jag inte orkar kämpa mer utan tänker söka skuldsanering och då för jag betala 0 i 5 år, för det är nämligen så att jag är sjukskriven de 30% för resten av mitt liv och har väldigt låg inkomst men jag jobbar ändå för jag vill inte sitta hemma och känna mig helt värdelös och må ännu sämre! Många undrar varför jag jobbar när jag kan få mer pengar genom olika bidrag? Men jag har vet inte riktigt vad jag ska kalla det....fobi kanske mot allt som har med bidrag och försörjningsstöd att göra  kan ju bero på att jag började försörja mig själv väldig ung och hatade att få nåt som jag inte har jobbat för...vem vet? Hur som helst så blev det här ganska långt och jag förstår om man inte orkar läsa hela:) Idag var det en sån dag då jag gick igenom alla papper.....hittade två roliga skulder. En från intum och en från collector. Intrum skriver :Betala max 5000 kr och få upp till 50000 kr i rabatt! Har ca 100tusen hos de,30 tusen kapital och resten ränta  De är smarta! Tur att jag kan räkna  Collector skriver: Ingenting är omöjligt=Nihil impossibile est samt Viam inveniam aut faciam=Jag skall finna en väg eller skapa en. Latinskt ordspråk så jag tackar Collector för info för nu har jag lärt mig nåt nytt  Ska jag söka eller ska jag försöka kämpa med att preskribera/rätta till felaktiga skulder och betala tills jag dör och sen skrivs ju resten av skulderna av...vad tycker ni? Myndigheterna kan ta allt ifrån mig som jag äger men de kan aldrig ta bort mitt leende och glädje  Kram på er alla!
|
|
|
Loggat
|
Har fått skuldsanering, men förlorat min hälsa och kan aldrig bidra till samhället mer. Är allt annat än glad!
|
|
|
kojak
|
 |
« Svara #1 skrivet: Juni 16, 2013, 19:32:46 » |
|
Jag tycker du ska söka! Om du får din sanering kan du slippa ödsla energi på skulder och galna inkassobolag och lägga all den tid och ork det tar på dina tre barn istället.
|
|
|
Loggat
|
Har pågående skuldsanering. En grundlig förundersökning och en utförlig ansökan var nyckeln för mig, förutom en obetalbar skuld.
|
|
|
birmakatt
|
 |
« Svara #2 skrivet: Juni 21, 2013, 19:00:27 » |
|
Tack så mycket kojak! Jag har bestämt mig att söka och har hållit på hela dagen med att få en överblick av skulderna och jag kommer att gör det hela helgen också. Klart är det att jag upptäcker en massa fel eftersom jag sparar alla papper men som jag skrivit innan så finns inte ork till annat nu än att söka. Undrade bara hur det skulle se ut om jag skickade ett mail/brev till alla inkasso jag vet att jag har skulder hos att de skickar mig en skuldspec och tala om att jag ska söka skuldsanering och att allt som finns ska vara med? För säkerhetsskull ifall jag missa nåt. minns att nån har lagt upp kontakt info till alla inkassobolag här för ganska länge sedan men nu hittar jag det inte....jag är nog bara trött  När jag väl har skickat in det så kommer ni att veta vad som händer och jag bidrar mer än gärna med råd/hjälp  Kram på er alla och en glad midsommar för de som firar. För min del så vill jag bara gråta över att det redan är midsommar
|
|
|
Loggat
|
Har fått skuldsanering, men förlorat min hälsa och kan aldrig bidra till samhället mer. Är allt annat än glad!
|
|
|
kirespappa
Newbie
Antal inlägg: 39
|
 |
« Svara #3 skrivet: Juni 25, 2013, 17:05:40 » |
|
Du ska absolut söka skuldsanering. Det är visserligen en process som kan ta lite tid, men om du får din ansökan beviljad så kommer din mentala situation ang ekonomin att ändras på ett positivt sätt, det är något jag törs lova dig. För min del tog det ca ett år från det att jag tog kontakt med kommunens skuldrådgivare till det att skuldsaneringen var beviljad. Men jag kan lugnt påstå att det var värt all den tid och möda som jag lagt ner på det hela. Jag törs nog också påstå att jag inte klarat det hela själv utan hjälp från kommunens skuldrådgivare. Innan jag tog kontakten med kommunen så var situationen med ekonomin något som jag inte ens orkade tänka på. Men i mitt fall så hände det en del saker som tillsammans gjorde att jag orkade ta steget att söka hjälp. Som sagt, sök skuldsanering, ta den hjälp som finns att få från kommunen, eller om du har någon annan som kan hjälpa dig. 
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
birmakatt
|
 |
« Svara #4 skrivet: Juli 03, 2013, 16:19:01 » |
|
Tack kirespappa! Jag ska göra det men jag har inte lyckats komma redigt igång än. Började med att få reda på alla skulder och blev så deprimerad att jag har legat hemma i en vecka  Mår verkligen så dåligt att jag inte kommer upp ur sängen.....
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
kojak
|
 |
« Svara #5 skrivet: Juli 03, 2013, 22:39:23 » |
|
Boka en tid hos kommunens budget-/skuldrådgivare. Ta med alla dina papper dit och få hjälp att fylla i. Då blir det gjort! Saknar du geisten att ta tag i det själv så går det nog snabbare, annars är risken att dagarna bara går och går.
Vill du ha vår hjälp här med din ansökan ställer vi givetvis upp!!!
|
|
|
Loggat
|
Har pågående skuldsanering. En grundlig förundersökning och en utförlig ansökan var nyckeln för mig, förutom en obetalbar skuld.
|
|
|
birmakatt
|
 |
« Svara #6 skrivet: September 06, 2013, 19:43:17 » |
|
Hej mina vänner! Länge sen jag skrev här och inte mycket har förändrats utom det att det är exakt en vecka sen min väninna tog livet av sig för att hon inte klarade av att hitta alla sina skulder som har sålts ett par gånger. Hon ville söka skuldsanering.....nu har ett barn blivit utan sin mamma p.g.a detta! Jag är helt knäckt!  En helt annan grej som hände idag....när jag hämtade posten så fanns ett brev från kronofogden,jag var inte förvånad men var lite osäker på vad det kan vara just nu så jag öppnade brevet och började läsa utan att lägga märke till att det finns ett till namn ovanför mitt.....såg namnet först när jag kom till :Svarande 500707-0000 Anders Andersson. Kollade på adressen och mycket rätt så står det Anders Andersson C/O Anna Andersson och min adress!!!!!!!!!!!! Kollade på eniro och han bor 15km från mig,aldrig varit inneboende hos mig eller har nåN annat koppling till mig! Vad f-n gör man? Har hans namn och persnr och vet vad utslaget gäller tack vare kronofogden! F-------------------------N I H-------------------E!!!
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
intrumcleaner
|
 |
« Svara #7 skrivet: September 07, 2013, 07:20:22 » |
|
Hej mina vänner! Länge sen jag skrev här och inte mycket har förändrats utom det att det är exakt en vecka sen min väninna tog livet av sig för att hon inte klarade av att hitta alla sina skulder som har sålts ett par gånger. Hon ville söka skuldsanering.....nu har ett barn blivit utan sin mamma p.g.a detta! Jag är helt knäckt!  En helt annan grej som hände idag....när jag hämtade posten så fanns ett brev från kronofogden,jag var inte förvånad men var lite osäker på vad det kan vara just nu så jag öppnade brevet och började läsa utan att lägga märke till att det finns ett till namn ovanför mitt.....såg namnet först när jag kom till :Svarande 500707-0000 Anders Andersson. Kollade på adressen och mycket rätt så står det Anders Andersson C/O Anna Andersson och min adress!!!!!!!!!!!! Kollade på eniro och han bor 15km från mig,aldrig varit inneboende hos mig eller har nåN annat koppling till mig! Vad f-n gör man? Har hans namn och persnr och vet vad utslaget gäller tack vare kronofogden! F-------------------------N I H-------------------E!!! Hej Birmakatt, och jag vill börja med att säga att det är hemskt att höra att ännu en människa på grund av skuldindustrin tagit sitt liv. Och där precis som du skriver ett barn även förlorat sin mamma. Saker som detta är något Svensk media är dåliga på att skriva om och svenska politiker tycks anse att detta är inget värt att kämpa för. Vilket lett till att fuskande inkassobolag och slarvande tjänstemän kan fortsätta obehindrat att göra människors liv till ett helvete.I ditt fall har du nu ett bra exempel på hur Kronofogden och dess tjänstemän har makten att bara genom några rader text kunna rasera en hel familjs ekonomi och framtid (exempelvis genom ett felaktigt beslut). Där de flesta på forumet sett upprepade exempel på hur illa dagens system "fungerar" och där Sverige fällts i Europa domstolen för mänskliga rättigheter flertal gånger just på grund av Kronofogdemyndighetens slarv. (se ett exempel i länken) http://www.metro.se/nyheter/staten-tog-hennes-hus-utan-att-ha-ratt-till-det/EVHmhz!ML1nFOXJ8a2og/Tittar vi nu på vad du råkat ut för, så är detta ingen nytt utan flera personer har under årens lopp vittnat om exakt samma sak som du råkat ut för. Vidare är det vanligt att man exempelvis fått andras kravbrev, i registerutdrag enligt 26 § PuL så visar det sig att fel personnummer är angivet, vissa har fått betalningsanmärkningar utan att ens ha skulder, adresser och telefonnummer stämmer inte, personer som är avlidna sedan åratal tillbaka får ändå kravbrev vilket skickas till deras tidigare livspartner o.s.v listan är som sagt enorm på fel som dagligen sker. I ditt fall har nu Kronofogdemyndigheten som det tydligt framgår helt fel uppgifter i sitt datasystem, där det faktiskt kan vara så illa Birmakatt att KFM om du haft/har utmätning kan precis som i ett fall vi skrivit på IC om tidigare. Ställt till det så jävligt att de suttit i åratal och dragit pengar från ditt konto för att betala andra personers skulder. Det är därför oerhört viktigt att du direkt begär ut 26 § PuL-utdrag från Kronofogdemyndigheten där du kontrollerar vad det finns för uppgifter i historiklistorna. Och titta speciellt på personnummer, bostadsadresser, påstådda skulder m.m (se länk för hur man begär ut dessa utdrag) http://fattiga-riddare.se/forum/index.php?topic=6593.0 Kronofogdemyndigheten har begått ett brott mot personuppgiftslagen i ditt fall (där detta inte är något nytt) och detta skall omgående anmälas!Vidare efter att du begärt ut 26 § PuL-utdrag så skriver du till KFM (ingen telefonkontakt!) och begär svar på av vilken anledning de skickar dig brev där det visar sig att en helt annan persons namn och personnummer finns med. Lycka till!
|
|
|
Loggat
|
”Den bästa kunden är den som inte betalar direkt, men som får en påminnelse och sedan inkassokrav." Klarnas/Segoria Inkasso Niklas Adelberth
"Du vi skiter i din bestridan och anmälan till Datainspektionen, du kommer ändå få betala" Jurist på Intrum Justitia
|
|
|
Pumpan52
Jr. Member

Antal inlägg: 51
|
 |
« Svara #8 skrivet: September 08, 2013, 12:00:51 » |
|
Nu har jag mailat och begärt mina handlingar från KFM enl paragraf 26 PUL. Jag blir ledsen av att läsa om andra som tappat lusten att leva pga skulder, men i mitt fall är det tvärtom; KFM försöker svälta mig till döds, vilket jag tänker bestrida så gott det går! Som jag tidigare skrev, så har jag fått ett förslag till skuldsanering från KFM, men jag anser att de planerar att ta alldeles för mycket av mig. Jag tänker motsätta mig detta så gott jag kan och så länge jag kan - jag vill ha skuldsanering, men jag vill INTE SVÄLTA IHJÄL! De verkar inte anse att man har rätt vare sig till telefon, elström eller internet och dessutom mat!
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Mimosa
|
 |
« Svara #9 skrivet: September 08, 2013, 12:16:09 » |
|
Nu har jag mailat och begärt mina handlingar från KFM enl paragraf 26 PUL. Jag blir ledsen av att läsa om andra som tappat lusten att leva pga skulder, men i mitt fall är det tvärtom; KFM försöker svälta mig till döds, vilket jag tänker bestrida så gott det går! Som jag tidigare skrev, så har jag fått ett förslag till skuldsanering från KFM, men jag anser att de planerar att ta alldeles för mycket av mig. Jag tänker motsätta mig detta så gott jag kan och så länge jag kan - jag vill ha skuldsanering, men jag vill INTE SVÄLTA IHJÄL! De verkar inte anse att man har rätt vare sig till telefon, elström eller internet och dessutom mat!
Dom räknar in ett förbehållsbelopp plus minst 500 kronor till om du får skuldsanering. I förbehållsbeloppet ingår dessa kostnader för telefon, internet, mat och tv abonnemang.
|
|
|
Loggat
|
Man kommer fram trots snigelfart
|
|
|
kojak
|
 |
« Svara #10 skrivet: September 09, 2013, 18:28:26 » |
|
Hej pumpan, vad tycker du blivit fel? Det ska alltså hamna på existensminimum plus 5-700 ungefär.
Kanske en diskussion på telefon med din handläggare kan bringa lite ljus?
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Pumpan52
Jr. Member

Antal inlägg: 51
|
 |
« Svara #11 skrivet: September 10, 2013, 11:22:20 » |
|
Tack för svaret, det är en massa saker som blivit fel; ex vis har de inte tagit hänsyn till att jag får restskatt varje år och därför behöver begära att mer skatt dras framöver, sen är det läkare/tandläkare som måste besökas och betalas! 275 kr/månad stoppar INTE för detta, men jag har och ska begära fler intyg från läkare/tandläkare, så kanske löser det sig....... vi får se. Kfm hotade med att korta ner min buffert, som hon beräknat, om jag har mer räkningar varje månad, men tror kanske att det går att överklaga detta?
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
birmakatt
|
 |
« Svara #12 skrivet: Oktober 06, 2013, 08:52:56 » |
|
IC det är inte bara hemsk utan det finns inga ord att beskriva det tragiska! Har i alla fall skrivit till tidningen så får vi se om nån bryr sig. Att KFM har begått ett brott mot Pul är solklart och det är kanske därför jag inte har fått någon svar från de ännu(de var mycket snabba att skicka mig Pul utdraget när jag begärde det för nån månad sen) nu är de väl rädda  Jag väntar och ser vad som händer.... Nu ska jag skriva lite om lindorff så får ni hjälpa mig lite för det ser ut att det är preskription på några av mina skulder innan de ens fanns hos lindorff  Kram till er alla!
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
kojak
|
 |
« Svara #13 skrivet: Oktober 07, 2013, 10:41:52 » |
|
Att KFM har begått ett brott mot Pul är solklart och det är kanske därför jag inte har fått någon svar från de ännu(de var mycket snabba att skicka mig Pul utdraget när jag begärde det för nån månad sen)
Ett per år kan man få kostnadsfritt. Jag tolkar det som att du är inne på ditt andra PUL från samma ställe på några månader.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
birmakatt
|
 |
« Svara #14 skrivet: Oktober 07, 2013, 14:09:03 » |
|
kojak jag utryckte mig lite fel... Från lindorff fick jag i dec 2012,där kan jag väl söka nu igen utan kostnad eller? Från KFM fick jag i februari så där får jag vänta lite. Men jag har fått nån annans person uppgifter skickade till min brevlåda och det är det jag vill ha information om från KFM,men har inte fått svar än...
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
|