Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: hjälp  (läst 6867 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Mia
Full Member

Antal inlägg: 128

« skrivet: Maj 12, 2013, 20:33:02 »

Jag har en skuld hos Telenor sedan 2008 och en kreditkortskuld från samma år. Är de skulderna
preskiberad? Kan någon  tipsa mig hur man bäst skriver till inkassobolaget.
Loggat
Pitbull
Jr. Member
**

Antal inlägg: 51

« Svara #1 skrivet: Maj 12, 2013, 20:35:11 »

Titta i forumet under preskibition så får du en massa tips
Loggat

Jag kommer att komma levande ur detta skuldhelvete
intrumcleaner
Hero Member

Antal inlägg: 2174

« Svara #2 skrivet: Maj 12, 2013, 20:42:38 »

Jag har en skuld hos Telenor sedan 2008 och en kreditkortskuld från samma år. Är de skulderna
preskiberad? Kan någon  tipsa mig hur man bäst skriver till inkassobolaget.

Ta och begär ut §26 PuL-utdrag från alla inblandade parter inklusive Kronofogdemyndigheten (detta är EJ en preskriberingsavbrytande åtgärd). Och kontrollera sedan i dessa utdrag om saker och ting är som de ska eller om fordran saknar rätt att drivas in. Länk till hur man begär ut §26 PuL-utdrag hittar du här.

http://fattiga-riddare.se/forum/index.php?topic=6593.0
Loggat

”Den bästa kunden är den som inte betalar direkt, men som får en påminnelse och sedan inkassokrav." Klarnas/Segoria Inkasso Niklas Adelberth

"Du vi skiter i din bestridan och anmälan till Datainspektionen, du kommer ändå få betala" Jurist på Intrum Justitia
Mia
Full Member

« Svara #3 skrivet: Maj 12, 2013, 21:04:14 »

Ska man skriva mail eller skicka vanligt brev till inkasso när man hävdar att skulden är preskiberat?
Loggat
intrumcleaner
Hero Member

« Svara #4 skrivet: Maj 12, 2013, 21:55:22 »

Ska man skriva mail eller skicka vanligt brev till inkasso när man hävdar att skulden är preskiberat?

Det bästa är att skicka med e-post och sedan spara meddelandet (om du har möjlighet att skicka med läskvitto så gör detta). Men innan du bestrider en fordran så kontrollera först och främst allt noga - och begär först ut § 26 PuL-utdrag om du inte redan gjort detta.
Loggat

”Den bästa kunden är den som inte betalar direkt, men som får en påminnelse och sedan inkassokrav." Klarnas/Segoria Inkasso Niklas Adelberth

"Du vi skiter i din bestridan och anmälan till Datainspektionen, du kommer ändå få betala" Jurist på Intrum Justitia
Mia
Full Member

« Svara #5 skrivet: Maj 13, 2013, 20:30:40 »

Hur gamla måste skulder vara för att vara preskiberade?
Loggat
intrumcleaner
Hero Member

« Svara #6 skrivet: Maj 13, 2013, 20:45:29 »

Hur gamla måste skulder vara för att vara preskiberade?

Det beror helt på vad det är för typ av skulder, exempelvis banklån har tio års preskriptionstid, konsumentfordringar har två år och CSN-skulder har 25 års preskriptionstid.

Vidare är det viktigt att inse att för att man skall kunna hävda att preskription på en fordran skett - så måste man ha bevis på att INGA preskriptionsavbrott skett under den tid som gäller (två, tio eller 25 år). Ett annat sätt att bestrida en fordran är då exempelvis denuntiationsbrev (överlåtelsebrev ej skickats ut, då fordran byter ägare), räntor och övriga belopp stämmer ej o.s.v
Loggat

Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: