Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Hur bör man göra  (läst 8156 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ae
Newbie
*

Antal inlägg: 2

« skrivet: April 13, 2013, 08:39:56 »

Hej! Som nyanmäld medlem så vill jag först bara ge er alla här en eloge för ert utomordentliga och informativa engagemang som ni delar med er utav.

Historien i korta drag är att i början av 1984 (snart 30: års jubileum) så begärde jag mig, med enskild firma, i konkurs. Under åren har jag betat av de skulder jag haft i en, som jag ansett, vara moraliskt mest riktigt ordning d.v.s. mindre och ”privata” företag först. Nu finns två stora drakar kvar, båda är bensinbolag.

Min tanke var att jag nu måste ta tag i dessa skulder, innan jag går i graven och överlämnar ansvaret till mitt dödsbo. Jag är visserligen ”bara” 53 år men de faktiska skulderna på ca 85.000kr och 29 års ränta leder till en skuld på knappt 500.000kr och det tar ju lite tid att betala av. Mitt första misstag var att lyda kommunens rådgivning att kontakta Intrum Justitia för att utforma ett ackord. När jag, försent, börjar kontrollera med rätt sorts källor (läs fattiga riddare) så inser jag mitt misstag. När jag mer påläst, kontrollerar mina skulder hos bolagen så har ingen av dem några uppgifter om mig och min skuld. Det jag insett och som leder till mina frågor, är att den högre skulden (skulderna har delats upp på två olika IJ kontor Varberg och Göteborg) där står IJ som fordringsägare. Betala och var glad kan jag tänka. Men den andra skulden, där står fortfarande bensin-bolaget som fordringsägare men de känner alltså inte till någon skuld.

Är det lämpligt förfarande att bestrida skulden, även om jag har diskuterat ett ackord med IJ?
En annan fråga: som skriven i Norge under några år fick jag ett krav på den ursprungliga skulden för en av skulderna. Är det möjligt att ränteskulden fortfarande växer i Sverige om jag betalar skulden på den Norska sidan?

Det blev inte så kort historia men men...
Loggat
intrumcleaner
Hero Member

Antal inlägg: 2174

« Svara #1 skrivet: April 13, 2013, 09:42:03 »

Hej och välkommen till forumet - i ditt fall är det bästa att först och främst begära in §26 PuL-utdrag från ALLA inblandade parter inklusive Kronofogdemyndigheten. Sen kommer det stora arbetet att gå igenom dessa utdrag och jämföra med de bevis du redan har ...

Där du säkerligen kommer upptäcka precis som 1000-tals andra gäldenärer (eller rättare sagt påstådda gäldenärer) att saker och ting stämmer inte överens med verkligheten och de fordringar man krävs på har inte ens saklegitimitet (rätt att drivas in) eftersom de i flera fall är preskriberade, redan betalda, Denuntiationsbrev (överlåtelsebrev) saknas, räntor och belopp stämmer inte överens med verkligheten, vem som är fordringsägare är inkorrekt med andra ord här finns det mycket att upptäcka som leder till i många fall att fordran man krävs på försvinner upp i rök.

Här är länk till hur du begär ut §26 PuL-utdrag,

http://fattiga-riddare.se/forum/index.php?topic=6593.0

Så avvakta att bestrida fordran tills du samlat ihop skriftliga bevis! sen är det bara att köra på för full gas och bestrida - där du hittar flera exempel både här på Fattiga Riddares forum samt på IntrumCleaners hemsida på hur fordringar (från allt på 100 kr till flera miljoner) som människor suttit och betalat på i åratal (ackord, utmätning) försvinner direkt när det avslöjas att fordran inte ens har rätt att drivas in.
Loggat

”Den bästa kunden är den som inte betalar direkt, men som får en påminnelse och sedan inkassokrav." Klarnas/Segoria Inkasso Niklas Adelberth

"Du vi skiter i din bestridan och anmälan till Datainspektionen, du kommer ändå få betala" Jurist på Intrum Justitia
nillsson
Hero Member

Antal inlägg: 725

« Svara #2 skrivet: April 13, 2013, 10:48:21 »

Hej och välkommen.

Betala ingenting,gör inga avtal.får du krav så bestrid dessa
titta på vad jag har skrivit genom åren så får du en klarare bild
av hur du skall agera.Sök på NILLSSON.

Jag kan Norge och Danmark.

Loggat
Ae
Newbie
*

Antal inlägg: 2

« Svara #3 skrivet: April 14, 2013, 10:43:01 »

Tackar för visat intresse.

Har redan skickat begäran om Pul-utdrag men endast till KFM och IJ. Jag forstätter med fodringsägarna (vid telefonkontakt så känner de ej till några skulder) så får jag se vad som händer. Ska även ta mig tid till att nogrannare gå igen detta utmärkta forum
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: