Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Hyresskulder+Jordalagen  (läst 2586 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Kråkan
Jr. Member
**

Antal inlägg: 62

« skrivet: Mars 12, 2013, 16:31:30 »

Jag letade förut på forumet och hittade uppgifter om att hyresskulder omfattades av jordalagen/jordabalken och det var tvunget att med ett utslag inom 2 år för att skulden skulle kunna fortleva. Tror till och med att det fanns ett par domar med i det hela som man hänvisade till men nu hittar jag det inte. Kan nu hjälpa mig att friska upp mitt minne??
Loggat

Dancing in the shadows of my memory.
Sjuksköterskan
Sr. Member

Antal inlägg: 369

« Svara #1 skrivet: Mars 12, 2013, 17:25:08 »

Det är så att bor man i lägenheten (motsv) så är det två år presk. Du behöver ingen dom, räcker som vanligt med ett presk-avrott.
Loggat

Studerande till sjuksköterska. F.d. ingenjör. Pluggar juridik lite nu för att lära mig mer.
ivkej
Hero Member

Antal inlägg: 1677

« Svara #2 skrivet: Mars 12, 2013, 19:17:59 »

I tråden http://fattiga-riddare.se/forum/index.php?topic=4635.15 Svarade jag:

Hej.
Hyresskulder följer inte vanliga inkassolagar, utan är underlagt jordabalken 12 kap 61 §.
I en dom från Hovrätten står det att stadgandet i 12 kap 61 § jordabalken förutsätter enligt sin ordalydelse att talan väck vid domstol för att preskriptionsfristen skall avbrytas se https://lagen.nu/dom/rh/2001:49
Om de låter utslaget från KFM vara ett preskriptionsavbrott ser jag som omöjligt, då KFM inte är en domstol.
Det finns även en dom från Högsta Domstolen mål T 872-05 där dom meddelats i Stockholm den 11 maj 2007 som klart säger att preskriptionstiden för hyresavtal är 2 år, om man inte ingått avtal med hyresvärden om att betala enligt ett annat skuldbrev.
Loggat

Personlig erfarenhet med inkasso, skuldsanering och slagsmål med myndigheter. Har överlevt och finns nu på den ljusa sida, men har inte glömt hur det var!
Kråkan
Jr. Member
**

Antal inlägg: 62

« Svara #3 skrivet: Mars 12, 2013, 21:16:59 »

Tack det var precis vad jag behövde. Detta kommer att gå fint.
Loggat

Dancing in the shadows of my memory.
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: