Stela
Newbie
Antal inlägg: 11
|
 |
« skrivet: Februari 10, 2013, 18:24:05 » |
|
Hur är det med p- böter? Jag har en p bot som är från 2001, p bolaget har bytt namn under tiden och inkassobolag har också ändrats. Men hur är det med preskriptions tid? Jag har för mig att jag läst någonstans här att böter är 5 år, alla slags böter. Har jag fel?
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
ivkej
|
 |
« Svara #1 skrivet: Februari 10, 2013, 18:39:01 » |
|
böter från polisen, men parkeringsavgift från ett p-bolag bör endast vara 3 år.
|
|
|
Loggat
|
Personlig erfarenhet med inkasso, skuldsanering och slagsmål med myndigheter. Har överlevt och finns nu på den ljusa sida, men har inte glömt hur det var!
|
|
|
Admin
|
 |
« Svara #2 skrivet: Februari 11, 2013, 12:13:16 » |
|
För det första så finns det egentligen inget som heter parkeringsböter!
Polis och kommunala parkeringsvakter utfärdar något som heter "felparkeringsavgift" medans privata parkeringsbolag/markägare utfärdar "kontrollavgift".
Felparkeringsavgift som inte betalas skickas direkt till KFM för utmätning, medans kontrollavgift fungerar som vilken faktura som helst, dvs kan bestridas, bli betalningsföreläggande osv.
När det gäller preskriptionstiden för dessa:
Kontrollavgift Ansökan om Betalningsföreläggande eller stämningsansökan måste ske inom två år från datum för förseelsen.
Felparkeringsavgift Åläggandet (steget före utmätning) får inte utfärdas senare än ett år från datum för förseelsen
När det gäller fastställda fordringar (dvs steget efter ovanstånde) så gäller preskriptionsreglerna 3 (konsumentfordran) respektive 5 år (fordran till det allmänna).
|
|
|
Loggat
|
Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns. www.sanningen-ska-fram.seSoon....... very soon.......
|
|
|
ivkej
|
 |
« Svara #3 skrivet: Februari 11, 2013, 16:25:28 » |
|
För det första så finns det egentligen inget som heter parkeringsböter!
Polis och kommunala parkeringsvakter utfärdar något som heter "felparkeringsavgift" medans privata parkeringsbolag/markägare utfärdar "kontrollavgift".
Felparkeringsavgift som inte betalas skickas direkt till KFM för utmätning, medans kontrollavgift fungerar som vilken faktura som helst, dvs kan bestridas, bli betalningsföreläggande osv.
När det gäller preskriptionstiden för dessa:
Kontrollavgift Ansökan om Betalningsföreläggande eller stämningsansökan måste ske inom två år från datum för förseelsen.
Felparkeringsavgift Åläggandet (steget före utmätning) får inte utfärdas senare än ett år från datum för förseelsen
När det gäller fastställda fordringar (dvs steget efter ovanstånde) så gäller preskriptionsreglerna 3 (konsumentfordran) respektive 5 år (fordran till det allmänna).
Vill det säga att en kontrollavgift, som bolaget inte gått vidare med till KFM eller domstol inom 2 år är preskriberade? Jag frågar för att jag vet om ett ärende från 2004, där man fortfarande skickar kravbrev, även om avgiften är bestriden, samt bolaget inte gått vidare med den.
|
|
|
Loggat
|
Personlig erfarenhet med inkasso, skuldsanering och slagsmål med myndigheter. Har överlevt och finns nu på den ljusa sida, men har inte glömt hur det var!
|
|
|
Admin
|
 |
« Svara #4 skrivet: Februari 11, 2013, 18:56:22 » |
|
Vill det säga att en kontrollavgift, som bolaget inte gått vidare med till KFM eller domstol inom 2 år är preskriberade? Jag frågar för att jag vet om ett ärende från 2004, där man fortfarande skickar kravbrev, även om avgiften är bestriden, samt bolaget inte gått vidare med den.
Japp! Citerar 9§ i Lag (1984:318) om kontrollavgift vid olovlig parkering: 9 § Talan om att få ut kontrollavgift får inte väckas senare än två år från den dag då den olovliga parkeringen upphörde. Talan skall väckas vid tingsrätten i den ort där den olovliga parkeringen ägde rum. http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19840318.HTM
|
|
|
Loggat
|
Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns. www.sanningen-ska-fram.seSoon....... very soon.......
|
|
|
Stela
Newbie
Antal inlägg: 11
|
 |
« Svara #5 skrivet: Februari 11, 2013, 21:15:58 » |
|
Tack för svaren. Ni är guld värda.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
ivkej
|
 |
« Svara #6 skrivet: Februari 12, 2013, 10:44:07 » |
|
Japp! Citerar 9§ i Lag (1984:318) om kontrollavgift vid olovlig parkering: 9 § Talan om att få ut kontrollavgift får inte väckas senare än två år från den dag då den olovliga parkeringen upphörde. Talan skall väckas vid tingsrätten i den ort där den olovliga parkeringen ägde rum. http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19840318.HTMNär får vi en GILLA knapp? Behövs för ett sådant svar.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
nillsson
|
 |
« Svara #7 skrivet: Februari 12, 2013, 12:53:18 » |
|
TIPS !!! titta på parkeringsböter på Volvo forum.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Patrik1
|
 |
« Svara #8 skrivet: Februari 13, 2013, 17:03:22 » |
|
Japp! Citerar 9§ i Lag (1984:318) om kontrollavgift vid olovlig parkering: 9 § Talan om att få ut kontrollavgift får inte väckas senare än två år från den dag då den olovliga parkeringen upphörde. Talan skall väckas vid tingsrätten i den ort där den olovliga parkeringen ägde rum. http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19840318.HTMMYCKET bra information, visste jag inte ens! HOJAB ( Handels & Jurist AB ) skickar brev stup i kvarten till mig, men dom skickar det aldrig det till KFM för utmätning. Kanske pga denna lagen dom inte vågar? Men nu ska här bråka med HOJAB. 
|
|
|
Loggat
|
Det är i motvind, inte i medvind en drake stiger
|
|
|
femton
Newbie
Antal inlägg: 8
|
 |
« Svara #9 skrivet: Juni 21, 2013, 14:17:04 » |
|
I flera år har jag betalat 700 kr i månaden till Svea Inkasso. Det är helt sjukt det tar aldrig slut. ursprungsskulden var ca 30.000, nu tre-fyra år senare är det 21.000 kvar, hur är det möjligt? Känns som allt bara är ränta mer eller mindre, börjar bli allvarligt less på detta. Antar att jag inte kan göra något i och med att jag är så dum och betalar på skulden?
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
intrumcleaner
|
 |
« Svara #10 skrivet: Juni 23, 2013, 10:48:45 » |
|
I flera år har jag betalat 700 kr i månaden till Svea Inkasso. Det är helt sjukt det tar aldrig slut. ursprungsskulden var ca 30.000, nu tre-fyra år senare är det 21.000 kvar, hur är det möjligt? Känns som allt bara är ränta mer eller mindre, börjar bli allvarligt less på detta. Antar att jag inte kan göra något i och med att jag är så dum och betalar på skulden?
Den vanligaste anledningen till att skulder aldrig försvinner är att man betalar bara på räntorna till inkassobolag och inte på kapitalskulden (vilket dessa skitbolag satt i system). Och det finns alltid möjligheter att få ordning på skulder som ligger hos inkassobolag där det inte framgår om du kontrollerat fordrans saklegitimitet (rätt att drivas in). Om jag var dig skulle jag börja med att begära in § 26 PuL-utdrag från tidigare fordringsägare, inkassobolag samt Kronofogden och sedan jämföra dessa utdrag med varandra och leta fel. Och hittar du några fel så bestrider du fordran omgående ... Visar det sig att allt är som det ska - så har du möjlighet att göra ett ackordsavtal men då är det som sagt oerhört viktigt att se till att du betalar på kapitalskulden och att skuldens ränta låses! och om det inte är inkassobolaget som är fordringsägare så tar du kontakt med denna istället för inkassobolaget för att göra upp (för många inkassobolag påstår att fordringsägaren inte går med på ackordsavtal trots att de gör detta!).
|
|
|
Loggat
|
”Den bästa kunden är den som inte betalar direkt, men som får en påminnelse och sedan inkassokrav." Klarnas/Segoria Inkasso Niklas Adelberth
"Du vi skiter i din bestridan och anmälan till Datainspektionen, du kommer ändå få betala" Jurist på Intrum Justitia
|
|
|
Rahlpen
|
 |
« Svara #11 skrivet: Juli 02, 2013, 14:36:46 » |
|
Fasiken vad jag gillar er,  Gick precis in i mina mycket välordnade pärmar och hittar 4 st kontrollavgifter. från 2007. Nu ska handels & juristinkassa få sig sväng. Tackar 
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Rahlpen
|
 |
« Svara #12 skrivet: Juli 09, 2013, 17:05:21 » |
|
Hejsan! Fick brev från Jurristinkasso i dag. Alla kontrollavgifter borta,  Tack för tipset //Rahlpen
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Rahlpen
|
 |
« Svara #13 skrivet: Juli 09, 2013, 20:28:33 » |
|
Tänkte till lite... Nu har man försökt driva in en fodran som inte ska finnas?? På grund av att dom inte upplyste mig om att den inte juridiskt inte finns........ Enligt inkassolagen får man inte försöka driva in en fodran som inte existerar... Nu blir det anmälan till papperstigern (Datainspektionen)... samt anmälan till polisen (bedrägeri). Det blir kul. Väl mött Alla Fattiga Riddare, //Rahlpen
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
Admin
|
 |
« Svara #14 skrivet: Juli 10, 2013, 10:42:32 » |
|
Tänkte till lite... Nu har man försökt driva in en fodran som inte ska finnas?? På grund av att dom inte upplyste mig om att den inte juridiskt inte finns........ Enligt inkassolagen får man inte försöka driva in en fodran som inte existerar... Nu blir det anmälan till papperstigern (Datainspektionen)... samt anmälan till polisen (bedrägeri). Det blir kul. Väl mött Alla Fattiga Riddare, //Rahlpen
För att reda ut bland begreppen lite (juridik är snårigt): En preskriberad fordran betyder endast att den inte längre är indrivningsbar, dock så finns ju i teorin fordringen kvar. För oss vanliga dödliga så innebär ju detta i praktiken att den inte längre existerar. Dock finns det situationer då en preskriberad fordran faktiskt fortfarande "existerar", och det är tex om man hamnar i en situation då den kan vara kvittningsbar.
|
|
|
Loggat
|
|
|
|
|