Sidor: 1 [2]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: P- böter  (läst 28532 gånger)
0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
larses60
Hero Member

Antal inlägg: 923

« Svara #15 skrivet: Juli 10, 2013, 17:00:24 »

Den fordran kan man väl leva med, menar om den inte är indrivningsbar så spelar det väl ingen roll...
Loggat
Pumpan52
Jr. Member
**

Antal inlägg: 51

« Svara #16 skrivet: September 08, 2013, 15:43:30 »

P-böter har jag också - gamla!
Nu har jag på rent adrenalin suttit och begärt PUL-utdrag från vartenda bolag och även från KFM, tack för tipsen, vet inte vad som kommer att hända mig sen, men det kan knappast bli värre.......... Undecided

Normalt kan jag inte sitta vid datorn såhär länge pga min ryggskada!

Dessutom har jag skickat ett mail till en juristfirma som erbjuder gratis tjänster och frågat dem om de kan hjälpa mig.
Håll tummarna nu alla fattiga riddare!!!   Wink
Loggat
MickeA
Jr. Member
**

Antal inlägg: 87

« Svara #17 skrivet: September 27, 2013, 13:07:05 »

Har idag fått brev från Handels & Jurist Inkasso angående min överklagan på en kontrollavgift från 2002.

Så har skriver dom.
"Fordran på en kontrollavgift är inte en fordran som regelmässigt förekommer i det dagliga livet. Fordran grundar sig inte på något avtal mellan bolaget och Er, utan är en lagstadgad civilrättslig avgift som får tas ut när en fordonsägare olovligen uppställt fordon i strid mot parkeringsförbud eller parkeringsvillkor, enligt Lagen om kontrollavgift vid olaglig parkering (1984:318). Det rör sig således inte om någon vara, tjänst eller nyttighet som bolaget har sålt, eller på anat sätt tillhandahållit Er. Vidare intar Ni inte konsument i förhållande till bolaget. Bolaget är ej hellre att betrakta som en näringsidkare i förhållande till Er, varför ovanstående ärende har en preskriptionstid på 10 år enligt Preskriptionslagen (1981:130)§2."

Dom skriver även att eftersom utslaget vunnit laga kraft efter utslag hos KFM år 2003 (tyvärr 1 1/2 år efter p-boten) så har dom ingen skyldighet att tillhanda hålla mig ytterligare underlag än utslaget som saklegitimitet. Och att dom skickat 18 bevakningsbrev till mig genom åren, nått har jag fått, men är väldigt tveksam till att det är så många.

Visst  måste dom väl bevisa för mig att dom skickat ut riktiga krav/bevaknings brev, inte bara en massa datum när dom påstod sig gjort detta?

Men kan dom verkligen hävda 10 års preskription på en kontrollavgift?

En annan sak som är väldigt lustigt är att dom har återkallat betalningsföreläggande augusti 2003 men fått ett utslag/dom oktober 2003. Undrar om det legat papper hos en delgivningsman och han gett mig en delgivning och KFM gett ett utslag trotts återkallelse?

Loggat
micke1234
Full Member

Antal inlägg: 190

« Svara #18 skrivet: September 27, 2013, 13:35:49 »

Det där låter som bullshit och ett försök till att lura dig. 5 års presk tippar jag max men hoppas ngn annan
som vet kan svara bättre.
Loggat
Rahlpen
Sr. Member

Antal inlägg: 381

« Svara #19 skrivet: September 27, 2013, 14:03:05 »

Halloj;'
Ska reda ut begreppen lite. Parkeringsböter får man från Polis och komunala parkeringsbolag. Där är presk tiden 5 år. Sen försvinner dom för gått.
Sen har vi det här med kontrollavgift, det är något privata bolag utfärdar åt markägare.

Lag (1984:318) om kontrollavgift vid olovlig parkering
9 § Talan om att få ut kontrollavgift får inte väckas senare än två år från den dag då den olovliga parkeringen upphörde.
    Talan skall väckas vid tingsrätten i den ort där den olovliga parkeringen ägde rum.

Det innebär allstå att dom innan 2 år skall ha väckt talan mot dig. Råcker inte med utslag hos Fogden.
Skriv ett brev till inkassobolaget klistra in texten ovan och begär att dom ska avluta ärendet omedelbart.

Sen ska ni göran anmälan till datainpektionen och begära diarienr: Dom har faktiskt försökta att driva in en oriktig fordran.
Lycka till
//Rahlpen
Loggat
MickeA
Jr. Member
**

« Svara #20 skrivet: September 27, 2013, 14:12:16 »

Halloj;'
Ska reda ut begreppen lite. Parkeringsböter får man från Polis och komunala parkeringsbolag. Där är presk tiden 5 år. Sen försvinner dom för gått.
Sen har vi det här med kontrollavgift, det är något privata bolag utfärdar åt markägare.

Lag (1984:318) om kontrollavgift vid olovlig parkering
9 § Talan om att få ut kontrollavgift får inte väckas senare än två år från den dag då den olovliga parkeringen upphörde.
    Talan skall väckas vid tingsrätten i den ort där den olovliga parkeringen ägde rum.

Men talan mot tingsrätt blir det om jag bestrider KFM, om jag inte bestrider så blir det ett utslag från KFM. Det är väl egentligen samma sak som en tingsrätt dom ifall jag förstått allt rätt.
Loggat
micke1234
Full Member

Antal inlägg: 190

« Svara #21 skrivet: September 27, 2013, 16:00:55 »

Nu är det väl ändå inkasso som skickat krav till dig? Då bestrider du dem då fordran är
preskriberad sen länge. KFM har inget med detta att göra.
Fast din fråga kanske var ifall den skulle hamna där vilket är föga troligt.
Loggat
Rahlpen
Sr. Member

« Svara #22 skrivet: September 27, 2013, 17:26:00 »

Jag tror inte det heller. Skriv ett brev med lagtexten som jag skrev och skicka tillbaka. Skulle dom välja att  gå
till fogden, så är det bara att bestrida. Då skickar KF till tinget och där vinner du. Se bara till och var på plats eller ha ett ombud.
//Rahlpen
Loggat
MickeA
Jr. Member
**

« Svara #23 skrivet: September 28, 2013, 02:30:03 »

Jag tror inte det heller. Skriv ett brev med lagtexten som jag skrev och skicka tillbaka. Skulle dom välja att  gå
till fogden, så är det bara att bestrida. Då skickar KF till tinget och där vinner du. Se bara till och var på plats eller ha ett ombud.
//Rahlpen

Saken är den att fordran gick till kronofogden i slutet av 2003 (inom 2 års perioden) och jag överklagade inte då, så det finns ett utslag från KFM som dom grundar fordran på och hävdar en preskription på 10 år. Och om jag inte bestrider fordran i tid så är det väl ändå samma sak som att talan väcks i Tingsrätten.
Loggat
Rahlpen
Sr. Member

« Svara #24 skrivet: September 28, 2013, 09:09:13 »

Om du studerar lagtexten, så skulle dom skickat den till tingsrätten direkt. Dom har gjort fel och även kronfogden. Därför ska du bestrida den. Troligtvis  lägger dom ner, eller går vidare till KF (vilket är fel enl. lagen). Går dom till tinget så står det klart i lagen att dom skulle väcka talan inom 2 år. Jag hade själv problem med ett sånt här fall. KF inkasso mm. Brev efter brev i 5 års tid och tjat om att det fanns utslag från KF. Jag skrev lagtexten, markerade med penna så att idioterna inte kunde missa. Fick brev tillbaka efter 3 dagar. AVSKRIVET...  Smiley
Det många missar (och även jag själv) det är att så fort det har gått till KF så är man körd. Men  om man bestrider alla krav som kommer så måste dom ta det till tinget.
Och det är där vi vinner. Det blir lite jobb men det är värt det. När du får ditt första brev om att det är avskrivet DÅ blir du taggad att fortsätta att jaga dom. Jag får bort en massa gamla skulder hela tiden och det är på grund av att inkasso inte följer lagen. Så fortsätt och bestrid du kommer att vinna. Och glöm inte spara alla papper.
//Rahlpen
Loggat
nillsson
Hero Member

Antal inlägg: 725

« Svara #25 skrivet: September 28, 2013, 18:30:59 »

På Volvoforum kan man se hur detta problem skall hanteras,själv har
jag gjort så här när det gäller Kontrollavgift "alltså bil stående på privat mark".
Först efterfrågade jag saklegitimitet av INKASSO alltså att ev. betalning
verkligen hade befriande verkan,då gav de sig genast då jag tydligen
uppfattades som besvärlig.Räcker det inte detta efterfråga då
intyg på att väktaren har genomgått den kurs som krävs för att skriva
ut kontrollavgift.
Loggat
MickeA
Jr. Member
**

« Svara #26 skrivet: September 28, 2013, 19:28:09 »

Jag har nu studerat lagtexten och det råder ingen tvekan längre att jag kommer vinna detta  Grin

Skickar idag ett brev med klar och tydlig bevisning på detta, återkommer med besked.
Loggat
Sidor: 1 [2]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: