Sidor: 1 [2]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Ska vi ge upp?  (läst 20407 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Phantera
Hero Member

Antal inlägg: 715

« Svara #15 skrivet: Augusti 20, 2008, 17:02:35 »

Inkassobolagen har mer och mer gått över till att skicka ut historiklistor och anser att de räcker som bevis för att preskriptionsavbrott har skett samtidigt som de hänvisar till den ökända domen Ö64306. Vad vi får göra är att påpeka ett där bevisades utskicken genom tredje part, dvs posten, inte i något av de ärenden jag hjälpt till i så har detta gjorts. Man påstår saker utan att för den skull bevisa dem. Detta är också något jag tror man får trycka på, att inkassobolagen påstår en massa saker men att de sällan eller aldrig bevisar detta.
Loggat

Brottas inte med en gris. Grisen tycker det är roligt och du blir bara smutsig
Leffa
Hero Member

Antal inlägg: 2156

« Svara #16 skrivet: Augusti 20, 2008, 17:24:59 »

Jag anser att man ska skjuta inkasso från flera håll. En historiklista kan ej vara tillräckligt eftersom den inte säger så mycket om innehållet i dessa kravbrev. Idag vet vi att dem sänder ut mer än krav och påminnelse. Det bara krav och påminnelse som är preskriptionsavbrytande. Jag tycker dessutom att brevet ska vara personligt riktad. Ett massutskick kan i mina ögon aldrig leda till perskriptionsavbrott.... Huh? Huh? Så om det är massutskick som sker via ebrev så är frågan om dem innehåller preskriptionsavbrytande innehåll..
Loggat
praxisbert
Newbie
*

Antal inlägg: 37

« Svara #17 skrivet: Augusti 20, 2008, 19:13:23 »

Tjena,
Hittade ett antal (5st) Alektum Inkasso brev. ser ut som följande;
BETALNINGSANMÄRKNING OCH UTMÄT*NING? (den här texten är skriven i versaler  Roll Eyes texten varjerar frn brev till brev)
ett amorteringsförslag kommer här

Fordran avser: XXXXX
Resterande skuld: 533,75 SEK
amortera, betala: 175 SEK

oss tillhanda senast den sista i denna månad.

Aktnr. xxxxx

*rättelse av ett tidigare inlägg
Loggat
Phantera
Hero Member

Antal inlägg: 715

« Svara #18 skrivet: Augusti 20, 2008, 20:04:45 »

Utmättning? Står det verkligen utmättning?  Hmm måste kluras på vad det kan betyda om man nu skulle få ett sådant brev.
Mätt då är man full i magen och vill/orkar inte äta mer. Ut, försvinn ut eller gå ut.. Hmm klurigt det här. Huh?
Loggat

Brottas inte med en gris. Grisen tycker det är roligt och du blir bara smutsig
Leffa
Hero Member

« Svara #19 skrivet: Augusti 23, 2008, 16:12:15 »

Citat
Alektum Inkasso AB skickar huvudsakligen ut lösbrev då deras erfarenhet är att
rekommenderade försändelser kvitteras ut i mycket liten omfattning. Peter Hellman på
Alektum Inkasso AB säger angående detta: ”En gäldenär får ingen sanktion mot sig om
han/hon inte hämtar ut sin rekommenderade post, och eftersom de flesta gäldenärer vet att
preskription kan inträda om de inte blir delgivna så struntar de helt enkelt i att hämta sin
post.” Företaget försöker därför i så många fall som möjligt jobba med personlig delgivning.
All brevutskrift sker i samarbete med Posten eBrev, en tjänst där Posten skriver ut och
kuverterar utskicken vid olika postterminaler i landet. När en brevfil skickats till Posten och
bekräftats som mottagen sker en registrering i inkassosystemet. Då denna hantering är helt
automatisk minimeras risken för att en notering utan utskick skulle ske.
Vid eventuell eftersändning meddelar Posten företaget om den nya adressen och en
notering om detta görs då per automatik i inkassosystemet. Finns ingen ny adress eller om
adressaten är okänd kommer breven i retur till Alektum där de registreras med hjälp av
streckkodsavläsning.71

Klippte ut ur c-uppsatsen hur Alektum gör tycker att det här var en intressant stycke även Peter Hellmans kommentar

Tycker det är en intressant läsning för som jag förstår så är det fortfarande inkassos filer man använder och inte postens sedan kan man undra om det inte minstånde bör krävas en kopia på brevet för att påvissa innehållet i detta så kallade kravbrev... Detta gäller även personlig delgivning, ska inte räcka med bara en signatur när det blir fråga om preskripition. Det är rättsvidrigt. Tok förmycket tilltro till inkasso
Loggat
kenny
Full Member

Antal inlägg: 104

« Svara #20 skrivet: September 22, 2008, 11:19:47 »

Såg att en annan förening inte tycker att det är viktigt att driva frågan om absolut preskription längre.

Om fattiga riddare tycker att det är viktigt, är man väl enda sidan kvar att besegra från inkassobolagens sida. Jag noterrar också att föreningen använder samma argument som inkassobolagen om varför det kanske inte är så bra med absolut preskription

Vad tycker ni ? Är frågan om abolsut preskription fortfarande viktig?
Loggat
Admin
Administrator
Hero Member

Antal inlägg: 4012

« Svara #21 skrivet: September 22, 2008, 15:09:45 »

Ja, vad ska man svara på det?

Absolut preskription är jättebra om det skulle genomföras, tyvärr tror jag aldrig att svenska regeringen skulle lagstifta något sådant.
En baksida om det trots allt skulle bli verklighet är att det förmodligen kan bädda för att fordringsägare och även inkassobolagen tar till "egna lagar" för att driva in fordringar som riskeras att preskriberas.

När det gäller förnyelse och upplättning av skuldsaneringslagen så kan nog det vara ännu bättre än absolut preskription, men endast om verkligen många fler får ta del av denna förmån.
Som det är idag så är det ju nästan omöjligt att få detta.

Det är ganska svårt att egentligen svara på din fråga, då allt beror på hur lätt det kan bli att få skuldsanering i framtiden.
 Undecided
Loggat

Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns.
www.sanningen-ska-fram.se
Soon....... very soon.......
Leffa
Hero Member

« Svara #22 skrivet: September 22, 2008, 15:16:36 »

Klart är att absolut preskriptions är viktigt sedan tror jag att ingen förening eller forum ger upp frågan.. Problemet är att Jan Erstborn inte har in majoritet för att driva igen frågan. Finns nog ett stort motstånd inom både lägren mot absolut även om många har lyft fram frågan. Det är ingen ide att skicka ut något på remiss som ändå inte kommer godkännas av riksdagen..Att arbeta bort dessa fördomar lär inte bli enkelt..Politikerna speglar samhället i övrigt när det gäller skuldsatta. Även Lyxfällan speglar hur folk i allmänheten tycker. Absolut preskripition förblir nog bara en dröm inom det närmaste 10 åren
Loggat
Driver
Full Member

Antal inlägg: 155

« Svara #23 skrivet: September 22, 2008, 19:49:51 »

Jag tror inte motståndet är så stort i ex bankföreningen...för det är småsmulor för dem och kreditförluster hör till verksamheten. Inkasso är därimot helt emot för det hotar deras verksamhet och deras handel med kreditstockar. Sen finns där ett motstånd hos vissa politiker typ kds och centern..där moral sägs stå högt på listan.Jag tror de flesta moderaterna är för. Jag är inte förvånad om vi trots allt har absolut preskription om några år. Staten väljer själv att inte driva in skatt efter 5 år.
Vore givande för debatten om man kunde visa vilka effekter det har... Hur stora summor är det som kfm lyckats driva in på skulder där de haft indrivning i femton år. Hur stora kreditförluster skulle banker få på fodringar som är 15 år gammla?

Jag gissar att de beloppen som nya skuldsaneringen kommer att skriva av är betydligt större än de jag nämnde ovan.

Loggat
Callemaja
Hero Member

Antal inlägg: 1110

« Svara #24 skrivet: September 22, 2008, 20:23:01 »

Visst vore det julafton om vi fick absolut preskription. För vem tjänar på att ha ett system som jagar gäldenärer livet ut. Har borgenären inte fått in några pengar på tex 15 år så torde han väl inte få några om 20 år. Kanske har han får skylla sig själv då han genom vidlyftig försäljning eller utlåning eller varit dålig på att försäkra sig om att få betalt. Varför ska bara borgenären skyddas?

Jag är väldigt pessimistisk när det gäller insolvensutredningen. Det blir nog som att kyssa sin syster i slutändan. I bästa fall kommer några fler att få skuldsanering för det vore förfärligt om inte makt o myndighet släppte igenom något som inte går att kontrollera. Förtroende är bra men kontroll är bättre tycks man resonera.

Däremot kan jag förnöjsamt konstatera att vågen efter den olycksaliga domen från våren 2007 slår tillbaka. Vi får fler och fler fall där preskription godkänns när det finns omständigheter som talar för det och fler blir det. Jag ska själv försöka få igenom ett preskriptionsmål och det ska bli intressant att se resultatet.
Mer om det kommer vad det lider.............
Loggat
Leffa
Hero Member

« Svara #25 skrivet: September 23, 2008, 22:53:26 »

Jag håller med dig Callemaja och vi får hoppas att trenden håller i sig..Tror att många har börjat sätt att det här inte är rättssäkert att lita på hemmagjorda bevis men saker ska svänga fort. I morgon kan vi har en dom som går emot oss. Inkasso har den fördelen att dem kan välja ut fall där dem tro sig att dem kan vinna.
Loggat
Sidor: 1 [2]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: