Sidor: [1] 2   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Ska vi ge upp?  (läst 20405 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Callemaja
Hero Member

Antal inlägg: 1110

« skrivet: Augusti 15, 2008, 19:46:45 »

Jag börjar känna en stor förtvivlan över att preskriptionslagen är satt ur spel i och med hd-mål Ö643-06.

Preskriptionsinstrumentet har varit det bästa sättet att bli av med gamla skulder för att kunna få ett drägligt liv. Därefter på andra plats kommer ackordsförfarandet som en räddning.
Ett ackord förutsätter då att man har tillgång till lite kapital och hur många skuldsatta har det? Finns inte dessa båda möjligheter så återstår det bara att böja betala av på skulderna, om det finns inkomster vill säga. Övriga utan inkomster får se skulderna öka resten av sina liv.

Det har blivit lögn i fan att hävda preskription på skulder idag. Inkassobolagen hänvisar till nämnda dom.
Kronofogden går på samma linje och beviljar verkställighet. Tingsrätten tycker likadant och dömer till borgenärens fördel.

Att bara visa upp en lista där det påstås att mer än 5 krav har sänts räcker tydligen för att visa på att preskriptionsavbrott har skett. För mig som en rättstänkande individ är detta inte tillräckligt. I alla mål ska det alltid skuld bevisas innan någon blir dömd. Att bevisa att gäldenären har tagit emot krav är ett rimligt krav för att fastställa preskriptionsavbrott.
Jag har tjatat i det oändliga för att få reda på var bevisen är som styrker att krav verkligen hamnat i händerna på gäldenären, men avfärdats som en djävla nolla utan kommentar.

Det öppnar sig oanade inkomstmöjligheter för inkassobolagen som nu helt efter samvete och vinsthunger kan "trimma" sina listor på utskickade försändelser. Även om de väljer att avstå fiffel så är det fruktansvärt lönsamt att investera mindre än 5 kr på ett utskick per skuld och år eftersom det anses vara ett preskriptionsavbrott. En stor vinnare i detta är ju posten.

Den hd-dom jag talat om är lite speciell och både inkassobolag och fogde har läst den som fan läser bibeln.
Man plockat ut det som passar egna syften. Kom ihåg att fogden har press på sig att tjäna pengar till sin egen existens.

Är det så att det räcker med en lista på utsända brev enligt preskriptionslagen. Jag tycker inte det.
Det krävs ytterligare prejudicerande dom för att ytterligare klarlägga rättsläget. Som det ser ut nu så fungerar inte preskriptionslagen. Jag har själv en skuld jag anser är preskriberad på grund av att inkassobolaget inte kan styrka att jag tagit emot krav. Jag går inte in närmare i detalj än så just nu, men tänker söka rättshjälp för att få råd med min advokat. Det är en duktig jäkel och kan inte han få ordning på eländet så är vi helt enkelt rökta.
Har någon förslag på hur man ska kunna ragga pengar till honom? Det här kommer vi alla skuldsatta att ha nytta av om det blir en vinnande dom.

Är det så att vi förlorar, då ska jag handla utav helvete för det har ju ingen betydelse om skulden är 0.5 eller 100 miljoner. Det kanske är det som inkassobolagen vill, då får de mer att göra och det är deras uppdragsgivare som får stå för fiolerna. Många av oss har redan ett gott liv, visserligen utan inkomst och med en snäll fru, så att leva likadant resten av livet skrämmer mig inte. Det är bara en fråga om anpassning.

Många skuldsatta försöker och kämpar med att rädda sin ekonomi och sin framtid. Vad händer om fler och fler börja inse att det är ingen mening med att år efter år leva på existensminimum. Jag tror att svaret är givet: Många företag kommer inte att få betalt för sina varor och tjänster. Idag är det ju inget brott att handla över sina tillgångar men det kanske kan bli det. Som jag känner idag, skulle jag gärna sitta av en månad för ca femtiotusen i skulder.

Vad vi skulle behöva är absolut preskription, det vore räddningen för både samhället och individen.
Men det får vi nog se i stjärnorna i detta lilla lutheranska land där man ska göra rätt för sig.

Nä, nu skiter jag i det här och super mig full. Då blir jag lite medgörligare för min kära hustru.
Jag ser det som en investering i mitt boende några år framåt.  Grin Grin Grin Grin
Loggat
Leffa
Hero Member

Antal inlägg: 2156

« Svara #1 skrivet: Augusti 15, 2008, 20:09:45 »

Blir lite bekymrad när jag läser ditt brev. Det lite så här jag har sätt den här domen men många här inne anser att dem inte bry sig om domen som sådan. På dig låter det som slaget är förlorad Undecided
Loggat
Phantera
Hero Member

Antal inlägg: 715

« Svara #2 skrivet: Augusti 15, 2008, 21:14:45 »

Jag brukar bemöta den domen med att där kunde utskicken bevisas genom tredje part, i det här fallet posten.

Du kan få en massa vädurstjurskallighet och explosivt humör av mig, för inte fan ska vi ge upp inte, sällan aldrig.
näe, upp på barrikaderna och slåss med näbbar och klor, så lätt ska inte inkassobolagen få oss på rygg. Evil
Loggat

Brottas inte med en gris. Grisen tycker det är roligt och du blir bara smutsig
Leffa
Hero Member

« Svara #3 skrivet: Augusti 15, 2008, 22:00:23 »

visst fan måste vi slås jag har runt 1 500 000kr i preskriberade skulder att ta i tur med och ingen j---vla hd-dom ska stoppa mig då petar jag hellre ner pengarna in en advokats ficka. Men jag håller med och delar callemajas farhågor.
Loggat
lillstark
Hero Member

Antal inlägg: 611

« Svara #4 skrivet: Augusti 16, 2008, 09:49:44 »

Jag är inte heller själv oroat av HD-domen då tredje part kunna bevisa att utskick hade förekommit.

Jag kommer även framöver att slåss med näbbor och klor då det skulle vara förödande om vi alla läggar oss pladask för inkassobolagens påhitt.

Tyvärr får jag ansluta mig till åsikten att domstolarne inte är objektiva och på grund av flathet och slendrian gör det lätt för sig.

Emellertid tror jag på att domstolsinlagor som är välskrivna och välmotiverade kan öppna vägen till prövning i högre instanser.

Jag har inget större förtroende för tingsrätterna som i långt de flesta fallen dömer till fördel för kronofogden, även om bevisläget egentligen borde utgöra en fördel för den enskilda.

Jag anslutar mig givetvis till åsikterna om absolut preskription, men detta skulle på ett markant sätt sätta inkassobolagens inkomstkällor ur spel så verkligheten blir troligen en annan.

Inkasso och kronofogde kommer även i fortsättningen att få jaga personer som har blivit överskuldsatta på grund av aktörernas "åtgärder" och hamnat i en situation det inte längre går att ta sig ur.

När den psykiska pressen till slut blir för stor - på grund av oavsett 20 timmars arbetsdag är det ändå bara förbehållsbeloppet gäldenären får behålla - och en massiv sjukskrivning är ett faktum, har individens försörjning lämpats över på skattebetalerna.

En person som annars hade många år kvar i arbetslivet har man valt att slå ut från samma i sin iver om att "alla skall ju göra rätt för sig".

Att göra "rätt för sig" innebär att straffet - utöver de tusentals kronor en person kan tvingas betala utöver kapitalskulden - blir förtidspension med ytterst få möjligheter att komma tillbaka då problemen kvarstår.

Ingen tycks ha insett att i en rehabiliteringskedja ingår även att en person skall ha möjlighet till en skälig levnadssatndard som inte innebär ett liv i livegenskap med försörjningsplikt för inkassobolag och Kronofogde.

Visserligen finns skuldsaneringsinstitutet men detta instrument är trubbigt och endast ett fåtal kommer i åtnjutande av denna "förmån".

Personligen tillhör jag troligen skuldsaneringslagens starkaste kritiker då jag anser den, på grund av den Lutheranska rigiditet som råder inom kronofogdemyndigheten, tillämpas på allt för strikta grunder.
Jag är kritisk mot lagen på grund av den lämnar utrymme för godtyckliga bedömningar och det känns mer än slumpartat vem som tränger igenom nålsögat, ett nålsöga som har satts upp av kronofogdar och egentligen inte har stöd i lag.

Oavsett Kronofogdens raljerande om skuldsaneringslagens förträfflighet anser jag fortfarande de pratar i nattmössan och egentligen inte vet vad de pratar om.
Alltid framhävs de som har fått skuldsanering, ALDRIG de som även i fortsättningen får leva under ekonomiskt förtryck.

//lillstark

Loggat

Execute Justice - Not People
lisa
Newbie
*

Antal inlägg: 43

« Svara #5 skrivet: Augusti 16, 2008, 13:01:54 »

Håller helt med lillstark, har ett perfekt exempel (min man), han hamnade i klorna på KFM på 80-talet p.g.a skilsmässa .
Han jobbade som en galning fick bara ut förbehållsbelopp ,till slut sade kroppen ifrån ,han hamnade på sjukhus (diskbråck) ,kom tillbaka ,jobbade 50% fick ut 1600kr i månade efter löneutmätningen, fick givetvis från försäkringskassan också. Men att jobba och få ut 1600från jobbet kan ju inte vara någon morot precis.
Blev  sjuk igen och har nu sjukersättning som han egentligen inte vill ha .HAN VILL JOBBA, men psykiskt orkade han inte med att jobba i stort sett "gratis" för att betala på gamla preskriberade skulder  20-25 år gamla .
Varför skulle man inte kunna komma  överens med KFM om en skälig summa varje månad, det var väl så för ett antal år sedan ,eller?
Då skulle många sjukskrivningar och sjukersättningar minska avsevärt.
Tror jag .
Lisa
Loggat
Leffa
Hero Member

« Svara #6 skrivet: Augusti 16, 2008, 20:02:17 »

Har haft lite att göra idag som många kanske har märkt. Lite förkyld men det har gjort att jag har suttit och läst lite här och där. Bland annat C-uppsats från Karlstads universitet som admin har lagt ut under preskripition. Lite skrämmande läsning där man godtyckligen tycker att inkasso har allt för stor bevisbörda vad det avser preskriptionsavbrytande åtgärden.. Det är samma som även kfm verkar ha. Konstigt att så många bort ser från att inkasso faktiskt kan manipulera med både listan så som innehållet i breven men inget tar inte ens tanken åt det hållet. Tror man att inkasso tänker kast bort miljontals kronor genom att inte konstruera sina bevis så att det passar kfm och domstolarna. Sedan slog det mig att det finns en till dom som Peter har vunnit ÖÄ 2531-05 med postens hjälp. Kom inte ihåg vilken hovrätt det var men visar inte dess två domar på att det är just posten som är den stora skillnaden? Har dem någon annan dom att luta sig mot? Tänker använda mig att den domen nästa gång för att vissa att det är posten och inget annat som gör att Peter H listor är att lita på  mer än bara inkasso egenhändiga interna skitlistor och kravkopior. Peter måste vara inkasso egen messias men vi ska fan se till att han får krypa tillbaks och hitta på nya idéer och skojartricks... Man att säga att man skiter i hds dom gör jag inte för då har jag redan köpt en båt och en nyare bil...... Grin Evil Grin
Loggat
lillstark
Hero Member

Antal inlägg: 611

« Svara #7 skrivet: Augusti 16, 2008, 20:36:24 »

Jag har inte läst pågäldene uppsats men jag tror mig veta att flertalet av dessa härstammar från universiteten/högskolarnes Ekonomiska institutioner/fakultet.

Med en svärfar som är (numera pensionerat) nationalekonom är jag ganska väl insatt i deras tankesätt och formlar.
Överskuldsatta finns inte i deras föreställningsvärld och om personer har problem med ekonomin är deras eget fel.
Inkassobyråerna är en del av marknadsekonomin som på lika fot med alla andra företag överlevar därför deras tjänster är önskvärda rent allmänt.

Att handla med gamla avskrivna fordringar är som att handla med en vilken annan vara som helst och det finns inget märkvärdigt i detta. Naturligtvis är det frågan om utbud och efterfrågan som ska vara styrande för varans pris.

Iövrigt har jag ibland fått genomlida div. föreläsningar om Milton Friedmans ekonomiska teorier samt fått matematiska uträkningar på hur det hela förhåller sig Angry
Friedmans motsättning Keynes nämnas bara i förbigående.. Angry

Det verkar som att just ekonomer har medfödda svårigheter när det gäller empati för de som har det svårt. Dock har svärfar på gamla dagar blivit lite mera medgörlig, dock är han fortfarande nationalekonom....

Jag är därför inte ett dugg överraskat över uppsatser inom ekonomi kommer till spektakulära slutsatser, allting annat blir troligen underkänd Angry

//lillstark
Loggat

Execute Justice - Not People
Callemaja
Hero Member

« Svara #8 skrivet: Augusti 16, 2008, 21:26:25 »

Leffa, kan du hämta hem den där dom ÖÄ-2531/05 du talade om.
Ring hovrätten och be att de skickar en pdf-fil.
Kan du sedan skicka den till min mailadress.
Loggat
Leffa
Hero Member

« Svara #9 skrivet: Augusti 16, 2008, 21:44:28 »

visst kan jag göra det om jag hinnar som sagt men den finns på sida 51 och 52 i länken under

http://www.diva-portal.org/diva/getDocument?urn_nbn_se_kau_diva-638-1__fulltext.pdf
Loggat
Callemaja
Hero Member

« Svara #10 skrivet: Augusti 17, 2008, 09:31:45 »

Det räcker så, tack.
Loggat
Leffa
Hero Member

« Svara #11 skrivet: Augusti 17, 2008, 11:52:43 »

Problem med den är domen är lika som hds dom den är luddig och kan tolkas hur man vill men jag tycker att det intressanta är att posten är involverad även här. Finns det någon dom som dem brukar hänvisa till förutom HDs dom?
Loggat
Leffa
Hero Member

« Svara #12 skrivet: Augusti 18, 2008, 18:41:18 »

Har snokat lite och ser att alektum använder ebrev när dem går igenom brevet och om jag inte har fel så använder man det när man vill göra mass utskick..Frågan som jag fundera över är om dessa brev verkligen kan innehålla god inkasso sed? Själv har jag inget att göra med Alektum men det luktar lite som att det inte är säker att dessa brev innhåller preskriptionavbrytande innehåll. Ni som har några sådana så kallade ebrev från alektum skulle väl kunna kolla hur dem ser ut. För jag tror att dem sänder de personliga sjävl och sedan sänder erbjudande och mass hot via posten. För varför sänder man bara vissa via posten och inte allt???
Loggat
Leffa
Hero Member

« Svara #13 skrivet: Augusti 18, 2008, 20:58:44 »

Citat
Alektum Inkasso AB skickar huvudsakligen ut lösbrev då deras erfarenhet är att
rekommenderade försändelser kvitteras ut i mycket liten omfattning. Peter Hellman på
Alektum Inkasso AB säger angående detta: ”En gäldenär får ingen sanktion mot sig om
han/hon inte hämtar ut sin rekommenderade post, och eftersom de flesta gäldenärer vet att
preskription kan inträda om de inte blir delgivna så struntar de helt enkelt i att hämta sin
post.” Företaget försöker därför i så många fall som möjligt jobba med personlig delgivning.
All brevutskrift sker i samarbete med Posten eBrev, en tjänst där Posten skriver ut och
kuverterar utskicken vid olika postterminaler i landet. När en brevfil skickats till Posten och
bekräftats som mottagen sker en registrering i inkassosystemet. Då denna hantering är helt
automatisk minimeras risken för att en notering utan utskick skulle ske.
Vid eventuell eftersändning meddelar Posten företaget om den nya adressen och en
notering om detta görs då per automatik i inkassosystemet. Finns ingen ny adress eller om
adressaten är okänd kommer breven i retur till Alektum där de registreras med hjälp av
streckkodsavläsning.71

Klippte ut ur c-uppsatsen hur Alektum gör tycker att det här var en intressant stycke även Peter Hellmans kommentar
Loggat
Leffa
Hero Member

« Svara #14 skrivet: Augusti 20, 2008, 15:34:09 »

Gör en ny efterlysning agående det här med alektums brev som sänd via posten som ebrev. Första frågan är om man kan se någon skillnad. Har för mig att man använder ebrev för mass utskick. Efersom jag själv inte har något med alektum att göra så vill jag gärna hör från någon här. Följe dem i alla sina kravbrev god inkassosed osv. Har misstankar att dessa brev som alektum sänder via posten bryter mot just godinkasso sed och kan vara så kallade erbjudande osv..
Loggat
Sidor: [1] 2   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: