Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Alektum: Aktiv Delgivning  (läst 30099 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
dumle
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 579


« skrivet: Oktober 08, 2012, 12:15:12 »

Har skuld hos Alektum, idag fick jag en delgivning att skriva på av Aktiv Delgiving. "Är handlingen ej oss tillhanda inom 10 dagar kommer vårt platsombud att besöka er i bostaden/arbetsplatsen för delgivning".
Är det bara att skriva på eller vad gör jag?
Loggat
Patrik1
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1704



« Svara #1 skrivet: Oktober 08, 2012, 12:30:04 »

Allt är ju relativt. Jag skriver inte på nånting som inkasso vill. Du har ingen skyldighet till det heller.

Vill du slippa dom på jobbet så skriver du under och skickar in.

Troligtvis vill dom ha ett preskavbrott.
Loggat

Det är i motvind, inte i medvind en drake stiger
noctumlux
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 2924


raising hell against injustice


« Svara #2 skrivet: Oktober 08, 2012, 12:54:45 »

Samma sak här. Den dagen jag skriver på något får denne vara först en stämningsman. En privat delgivare får anstränga sig rejält för att få min kråka. Och inte ens då kommer denne lyckas med sitt värv.
Loggat

Livet är som idrott. Fuskarna försöker hela tiden vinna över de hederliga.
---
pacta non sunt semper servanda.
---
De råd jag ger är min reflektion samt åsikt och skall inte ses som korrekta absoluta sanningar.
---
Noch ein Bier
dumle
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 579


« Svara #3 skrivet: Oktober 08, 2012, 14:48:21 »

Jag har ju inget jobb de kan komma till, är arbetssökande. Vad händer om de kommer hem och jag vägrar skriva på? kan de anmäla mig på något sätt? Vem är egentligen stämningsman? skulden är inte så gammal att den kan preskas heller, jag vet att den finns där men har inte råd med en massa extra avbetalningar då vi redan har utmätning både jag och mannen. Kan jag säga att de får skicka till kf utan att jag skriver på deras delgivning?
Loggat
wade
Full Member
***
Offline Offline

Antal inlägg: 155


« Svara #4 skrivet: Oktober 08, 2012, 15:06:37 »

Fick samma sak men från Intrum, de skriver att de tänkte komma och hälsa mig på för att delges information.
Så man behöver alltså inte skriva på om det är delgivningsman från inkasso??
Vad händer sen?
Loggat
noctumlux
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 2924


raising hell against injustice


« Svara #5 skrivet: Oktober 08, 2012, 16:11:56 »

Delgivare arbetar för privata företag medan en stämningsman är förordnad av statsmakten (enkelt beskrivet). Auktorisering av privata företag sker av länstyrelsen.
http://www.polisen.se/Service/Delgivning/

Är det en privat delgivare har denne inte mycket makt i sina händer. Denne är som du och jag. En förordnad stämningsman brukar för det mesta vara en polis eller en kronofogde. Numera har som skrivet privata företag stämningsmän.

Delgivningslag: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20101932.htm
Citat
40 § Stämningsmannadelgivning får utföras av stämningsman eller av den som är anställd vid- polismyndighet,
- åklagarmyndighet,
- allmän domstol,
- allmän förvaltningsdomstol,
- Kronofogdemyndigheten,
- Skatteverket,
- svensk utlandsmyndighet, och
- auktoriserat delgivningsföretag.

Upprepar: En delgivare har inte makt att tvinga dig att skriva på, även om de försöker med en hel del trix. Skulle de kalla sig "stämningsman" utan att vara förordnade, är det en lagbrott som kan och bör beivras.

Loggat

Livet är som idrott. Fuskarna försöker hela tiden vinna över de hederliga.
---
pacta non sunt semper servanda.
---
De råd jag ger är min reflektion samt åsikt och skall inte ses som korrekta absoluta sanningar.
---
Noch ein Bier
wade
Full Member
***
Offline Offline

Antal inlägg: 155


« Svara #6 skrivet: Oktober 08, 2012, 16:32:14 »

Ok, tack Noctumlux.

Så om de säger sig vara stämningsman måste de ju då kunna visa upp ett giltigt ID?
Loggat
Ollle
Full Member
***
Offline Offline

Antal inlägg: 109



« Svara #7 skrivet: Oktober 08, 2012, 16:54:31 »


Så om de säger sig vara stämningsman måste de ju då kunna visa upp ett giltigt ID?


Så är det. Dessutom kan du passa på att kontrollera honom mot den senaste listan av aktoriserade delgivningsföretag som länstyrelsen ger ut.
http://www.lansstyrelsen.se/stockholm/SiteCollectionDocuments/Gemensam/Sv/om-lansstyrelsen/kungorelser-och-delgivningar/Lista%20%c3%b6ver%20auktoriserade%20delgivningsf%c3%b6retag/Lst-gem-auktoriserade-delgivningsforetag.pdf

Smiley
Loggat
Leffa
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 2156



« Svara #8 skrivet: Oktober 08, 2012, 17:39:25 »

spelar ingen roll om han är stämningsman. Kommer han med delgivning från ett inkasso så är det bara att be dra åt skogen. För något år sedan var det en herre som skulle delge mig men min dåvarande fru tog bara papprena och rev dem i bitar och skällde ut honom som bara kvinnor kan Grin

När jag kom ut satt han gråtande i bilen med telefon i högsta hugg. Han var nog i farten att säga upp sig Grin Nä du ingen privat delgivning har lyckats få min kråka på över 20 år.
Loggat
intrumcleaner
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 2174



« Svara #9 skrivet: Oktober 08, 2012, 18:27:00 »

Här har ni ett litet videoklipp som visar hur Intrum Justitias delgivningsmän agerar - skulle jag varit den som råkat ut för detta så kan jag ärligt säga att delgivningsmannen skulle få stappla sig iväg med brevet uppkört på en plats där solen sannerligen inte skiner.

http://youtu.be/PuGbE83pnWg
Loggat

”Den bästa kunden är den som inte betalar direkt, men som får en påminnelse och sedan inkassokrav." Klarnas/Segoria Inkasso Niklas Adelberth

"Du vi skiter i din bestridan och anmälan till Datainspektionen, du kommer ändå få betala" Jurist på Intrum Justitia
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
 
Gå till: