Sidor: 1 2 [3]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: bara 4 dagar kvar sedan inleda skuldsanering beslut  (läst 30599 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
makis
Jr. Member
**

Antal inlägg: 53

« Svara #30 skrivet: September 14, 2012, 16:59:47 »

Om en fordringsägare motsätter sig förslaget har inte handläggaren rätt att fatta beslutet, och då skickas det vidare till juristgruppen för en till bedömning. Det är mycket ovanligt att det blir en annan bedömning där, jag har aldrig varit med om det i alla fall. Processekonomin i det där kan frågasättas.

Okej men när de har skickats den till juristgruppen hur står chansen att man kan ändå få genom det,alltså kan det bli så att man få avslag och inte beviljad skuldsanering?
Loggat
Patrik1
Hero Member

Antal inlägg: 1704

« Svara #31 skrivet: September 14, 2012, 17:04:22 »

Om en fordringsägare motsätter sig förslaget har inte handläggaren rätt att fatta beslutet, och då skickas det vidare till juristgruppen för en till bedömning. Det är mycket ovanligt att det blir en annan bedömning där, jag har aldrig varit med om det i alla fall. Processekonomin i det där kan frågasättas.

Okej men när de har skickats den till juristgruppen hur står chansen att man kan ändå få genom det,alltså kan det bli så att man få avslag och inte beviljad skuldsanering?

Ganska stor chans att dom dömer till din fördel som jag förstår det.
Loggat

Det är i motvind, inte i medvind en drake stiger
makis
Jr. Member
**

Antal inlägg: 53

« Svara #32 skrivet: November 21, 2012, 14:42:51 »

Jag fick veta att Visma har skickat invändning mot förslag om skuldsanering, ärendet har gått nu vidare till juristteam på kronofogden. Vad ska det hända nu? Kommer det dröja några månad till? Ska de ringa mig och ge chans att förklara eller fattar de beslut direkt utan att jag få veta nåt? Hur lång tid tar ärendet hos jurister?
Loggat
kojak
Hero Member

Antal inlägg: 978

« Svara #33 skrivet: November 22, 2012, 11:15:35 »

Omöjligt att säga hur lång tid det tar. Det är samma handläggningsprocess som tidigare. Oftast betyder det att man kommer fram till samma sak som i sitt första förslag till skuldsanering.

I slutskedet kommer de nog att ringa till dig bara för att stämma av att det inte skett några större förändringar i din ekonomi. Dvs inkomst ung. densamma. Boendekostnader ung. desamma.
Loggat

Har pågående skuldsanering. En grundlig förundersökning och en utförlig ansökan var nyckeln för mig, förutom en obetalbar skuld.
Lamborgini
Full Member

Antal inlägg: 210

« Svara #34 skrivet: November 22, 2012, 21:06:53 »

Du kommer få chansen att göra ett yttrande om deras invändning. Sen avgör juristen om du får skuldsanering eller ej. Lycka till !
Loggat
Lamborgini
Full Member

Antal inlägg: 210

« Svara #35 skrivet: December 07, 2012, 16:43:09 »

Liten fråga...

Om juristen drömmer att man får skuldsanering står det då på ens papper att borgenärena som gjort inväninga kan överklaga detta. Eller när man väl erhållit ett beslut är det klart ?
Loggat
Sidor: 1 2 [3]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: