Sidor: 1 [2] 3   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: bara 4 dagar kvar sedan inleda skuldsanering beslut  (läst 30631 gånger)
0 Medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
makis
Jr. Member
**

Antal inlägg: 53

« Svara #15 skrivet: Augusti 13, 2012, 14:58:54 »

idag fick jag svar på min fråga från min handläggare om hur  långt har vi kommit, det e så att de har fått in fordringsanmälningar och kommer inom någon vecka att upprätta ett förslag som de ska först skicka ut  till mig som jag går genom.. VAD innebär det? är det tecken på att jag kommer och få det beviljad skuldsanering?
Loggat
kojak
Hero Member

Antal inlägg: 978

« Svara #16 skrivet: Augusti 13, 2012, 15:50:25 »

är det tecken på att jag kommer och få det beviljad skuldsanering?
Det låter på det du säger som att skusan tycker du är kvalificerad för skuldsanering.
De sammanställer alltså betalningsplanen nu - som först du ska godkänna och sedan borgenärerna.

Låter positivt tycker jag!
Loggat

Har pågående skuldsanering. En grundlig förundersökning och en utförlig ansökan var nyckeln för mig, förutom en obetalbar skuld.
makis
Jr. Member
**

« Svara #17 skrivet: Augusti 13, 2012, 16:04:50 »

är det tecken på att jag kommer och få det beviljad skuldsanering?
Det låter på det du säger som att skusan tycker du är kvalificerad för skuldsanering.
De sammanställer alltså betalningsplanen nu - som först du ska godkänna och sedan borgenärerna.

Låter positivt tycker jag!

men betyder det att de kommer bevilja mig skuldsanering eller?
Loggat
kojak
Hero Member

Antal inlägg: 978

« Svara #18 skrivet: Augusti 13, 2012, 16:50:25 »

men betyder det att de kommer bevilja mig skuldsanering eller?
Det kan man inte svara på. Det är inte klart än.
Borgenärerna ges en möjlighet att invända innan det kan rulla vidare. Om ingen invänder så är det OK.
Om någon borgenär tycker att du inte ska ha skuldsanering ska skusans jurister utreda igen. Då tar det månader igen att komma fram till samma sak man kom fram till första gången.

Det känns dumt och fel att gissa, särskilt om man skulle gissa fel.
Loggat

Har pågående skuldsanering. En grundlig förundersökning och en utförlig ansökan var nyckeln för mig, förutom en obetalbar skuld.
Gadreel
Hero Member

Antal inlägg: 821

Hemsida
« Svara #19 skrivet: Augusti 30, 2012, 07:36:49 »

Kojak har rätt. Har man fått ett beslut om inledande är chansen mycket stor att processen tuffar vidare mot ett beslut. Avslag efter inledande är ovanliga, men det händer. Därför vill man inte att gäldenären tar ut någon seger i förskott.
Loggat
makis
Jr. Member
**

« Svara #20 skrivet: September 12, 2012, 15:52:50 »

Hej alla

Nu har jag fått förslaget om betalningsplan och godkänt den. Är jag nu på rätt spår, tror ni har jag kommit nära lyckan.?  Nästa steg?
Loggat
Patrik1
Hero Member

Antal inlägg: 1704

« Svara #21 skrivet: September 12, 2012, 18:26:30 »

Hej alla

Nu har jag fått förslaget om betalningsplan och godkänt den. Är jag nu på rätt spår, tror ni har jag kommit nära lyckan.?  Nästa steg?

Nu är det mkt nära.... nu är det upp till Borgenärerna om dom tar betalplanen eller inte. Inkasso kan säga Nej, men Kronofogden kan besluta om skuldsanering även om fordringsägare säger nej till förslaget.

Du kan nog lägga champagnen på kylning nu   Wink
Loggat

Det är i motvind, inte i medvind en drake stiger
makis
Jr. Member
**

« Svara #22 skrivet: September 12, 2012, 20:50:03 »

Hoppas verkligen på det, men om de säger nej kommer det dröja ett period till eller? För att när jag frågade min handläggare så sa han att det kommer och ta en månad tills de hör av sig.  Bestämmer kf direkt då eller?
Loggat
Patrik1
Hero Member

Antal inlägg: 1704

« Svara #23 skrivet: September 12, 2012, 21:02:24 »

Hoppas verkligen på det, men om de säger nej kommer det dröja ett period till eller? För att när jag frågade min handläggare så sa han att det kommer och ta en månad tills de hör av sig.  Bestämmer kf direkt då eller?

Det beror på om KFM anser att deras invändning är av betydelse. Om inte, så kommer KFM köra över dom.

Fodringsägarna har 3 veckor på sig att invända mot betalplanen.
Loggat

Det är i motvind, inte i medvind en drake stiger
makis
Jr. Member
**

« Svara #24 skrivet: September 12, 2012, 21:10:29 »

Tack Patrik hoppas på det bästa
Loggat
Lamborgini
Full Member

Antal inlägg: 210

« Svara #25 skrivet: September 13, 2012, 10:42:37 »

Jag har två som inte godkände min betalningsplan, Lindorff och Intrum Justitia Invest.
Enligt min handläggare skulle det  nu skickas till en jurist på KFM och tar några månader.
Lång kö dit... Sen vet jag inte om nu skusan gå på min sida, men kan inkassobolagen fortfarande överklaga till tingsrätten? Efter detta. ??

Loggat
dorabell
Newbie
*

Antal inlägg: 36

« Svara #26 skrivet: September 13, 2012, 13:29:33 »

Väntar fortfarande på inledande som jag troligen får eftersom jag fick det förra året och min situation är i stort sett densamma. Jag är ganska säker på att den privata borgenär som satte mig i kk kommer att protestera mot att jag ska få skuldsanering, samt överklaga till tingsrätten.

Borgenären har redan för flera år sedan innan stämningen kom talat om för mej att han tänkte sätta dit mej istället för den som var skyldig, och det gjorde han genom att ljuga i TR, och blev trodd. Han sa att det skulle gå lättare att få pengar av mej som hade företag än den andra killen.

Det här ärendet har tagit 7 år, överklagar han skuldsaneringen blir det TR igen, vet inte om jag orkar,
det tar aldrig slut. Är också meningslöst när jag levt i flera år under existensminimum och är pensionär.

Jag kanske ska dra tillbaka min ansökan så man slipper eländet.

Loggat
Lamborgini
Full Member

Antal inlägg: 210

« Svara #27 skrivet: September 13, 2012, 21:04:03 »

Är det inte så att alla som får yttrande på betalningsplan från inkassobolag skickas vidare till en jurist på KFM som får göra hela utredningen igen?? Eller behandlad några olika??
Loggat
makis
Jr. Member
**

« Svara #28 skrivet: September 13, 2012, 21:47:48 »

Ojjjj,det där ser så bra ut verkar så,alltså det betyder kan de invänder sig mot beslut om skuldsaneringen överklaga och ändå man får aldrig det beviljad? Är så att skusan bestämmer ändå även om de säger nej?
Loggat
Gadreel
Hero Member

Antal inlägg: 821

Hemsida
« Svara #29 skrivet: September 14, 2012, 16:19:40 »

Om en fordringsägare motsätter sig förslaget har inte handläggaren rätt att fatta beslutet, och då skickas det vidare till juristgruppen för en till bedömning. Det är mycket ovanligt att det blir en annan bedömning där, jag har aldrig varit med om det i alla fall. Processekonomin i det där kan frågasättas.
Loggat
Sidor: 1 [2] 3   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: