Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Preskribering ?  (läst 7953 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
slangen1
Newbie
*

Antal inlägg: 31

« skrivet: April 17, 2012, 15:43:36 »

hej.skulle behöva lite rådgivning. har en skuld hos kronofogden som jag betalar av varje månad (inte mycket kvar) i veckan fick jag ett brev från sergel att dom gjort en uc på mig och dan efter kom det ett brev från krf att dom lämmnat in krav på en skuld på 20868:-  som är från 96-10-31 som ska vara betald senast den 12-04-27. men mig veterligen har jag inte fått nå brev eller samtal om skulden efter 2005  och så kom det ett brev från krf idag att min avbetalningsplan kommer att sluta gälla om jag inte betalar skulden och dom tar till annan indrivningsåtgärd för att få in pengarna.vill gärna göra rätt för mig men jag klarar inte av att slänga fram så mycket pengar på en gång  Sad   men om dom avbryter min avbetalningsplan då får dom ju inte in samma mängd pengar som nu ;-) har ringt dom och påvisat preskribtion på skulden och dom lova att titta på det. hur ska jag gå vidare med det här eller ska jag vänta på besked från krf först?
Loggat
Patrik1
Hero Member

Antal inlägg: 1704

« Svara #1 skrivet: April 17, 2012, 16:29:45 »

Konsumentskuld förmodar jag?

Du har med samtalet bestridit skulden med hänvisning till preskription, jag skulle skickat ett mail med för och vara på den säkra sidan.

Sen är det bara vänta på besked från KFM.

Vinner du får Sergel skicka det till TR.

Förlorar du så SKA du överklaga till TR om du vet att du inte fått nånting om den skulden på 6-7 år
Loggat

Det är i motvind, inte i medvind en drake stiger
slangen1
Newbie
*

« Svara #2 skrivet: April 17, 2012, 16:53:00 »

ja det är en konsumentskuld.Jag pratade med en på krf i min stad som jag brukar få hjälp av och han har hittils alltid varit reko i sina löften.Han hittade inte nåt om att skulden skulle varit hos krf sen -96.Hur formulerar man en överklagan till tingsrätten om jag måste gå vidare med ärendet då?
Loggat
noctumlux
Hero Member

Antal inlägg: 2924

raising hell against injustice

« Svara #3 skrivet: April 17, 2012, 17:58:59 »

Hur formulerar man en överklagan till tingsrätten om jag måste gå vidare med ärendet då?

Eftersom det är en fogdebeslut som ska överklagas, så skriver du i den att du överklagar beslut X med anledning av omständighet Y, i detta fall pga preskription. Den skickas till fogden. Då får de en möjlighet att ändra sig eller skicka själva ärendet till nästa instans.
Loggat

Livet är som idrott. Fuskarna försöker hela tiden vinna över de hederliga.
---
pacta non sunt semper servanda.
---
De råd jag ger är min reflektion samt åsikt och skall inte ses som korrekta absoluta sanningar.
---
Noch ein Bier
intrumcleaner
Hero Member

Antal inlägg: 2174

« Svara #4 skrivet: April 19, 2012, 23:26:24 »

ja det är en konsumentskuld.Jag pratade med en på krf i min stad som jag brukar få hjälp av och han har hittils alltid varit reko i sina löften.Han hittade inte nåt om att skulden skulle varit hos krf sen -96.Hur formulerar man en överklagan till tingsrätten om jag måste gå vidare med ärendet då?

Vi rekommenderar som vanligt att du begär utdrag från Sergels register enligt PuL (instruktioner finns på annan plats på forumet) eftersom de är till stor hjälp vid eventuell överklagan till TR. Du kan där troligen läsa dig till hur pass realistiska deras sk preskriptionsavbrytande åtgärder är, och utnyttja det till din fördel i rätten/hos KFM.

Jag tycker dessutom att det verkar märkligt att KFM låter ett helt nytt ärende, som du verkligen inte var förberedd på, påverka en överenskommelse om ett helt annat mål. Jag ska inte låta alltför tvärsäker på min sak innan jag har kollat upp det hela, men beroende på hur din avbetalningsplan ser ut så misstänker jag att de faktiskt inte har rätt att ensidigt bryta en överenskommelse (som du följt till punkt och pricka, förmodar jag). Men det ska jag kolla upp! Har du mer info om ert avtal som du har lust att delge oss, får du gärna göra det via PM om du vill.
Loggat

”Den bästa kunden är den som inte betalar direkt, men som får en påminnelse och sedan inkassokrav." Klarnas/Segoria Inkasso Niklas Adelberth

"Du vi skiter i din bestridan och anmälan till Datainspektionen, du kommer ändå få betala" Jurist på Intrum Justitia
noctumlux
Hero Member

Antal inlägg: 2924

raising hell against injustice

« Svara #5 skrivet: April 20, 2012, 01:28:55 »

Vi rekommenderar som vanligt att du begär utdrag från Sergels register enligt PuL (instruktioner finns på annan plats på forumet) eftersom de är till stor hjälp vid eventuell överklagan till TR. Du kan där troligen läsa dig till hur pass realistiska deras sk preskriptionsavbrytande åtgärder är, och utnyttja det till din fördel i rätten/hos KFM.

Jag tycker dessutom att det verkar märkligt att KFM låter ett helt nytt ärende, som du verkligen inte var förberedd på, påverka en överenskommelse om ett helt annat mål. Jag ska inte låta alltför tvärsäker på min sak innan jag har kollat upp det hela, men beroende på hur din avbetalningsplan ser ut så misstänker jag att de faktiskt inte har rätt att ensidigt bryta en överenskommelse (som du följt till punkt och pricka, förmodar jag). Men det ska jag kolla upp! Har du mer info om ert avtal som du har lust att delge oss, får du gärna göra det via PM om du vill.

Som en komplement till intrumcleaners inlägg: Förhoppningsvis har du allt på pränt. Kan det bevisas att inkasso har brutit mot skriftliga avtal, så är det avtalsbrott som är under skadeståndsansvar...
Loggat

Livet är som idrott. Fuskarna försöker hela tiden vinna över de hederliga.
---
pacta non sunt semper servanda.
---
De råd jag ger är min reflektion samt åsikt och skall inte ses som korrekta absoluta sanningar.
---
Noch ein Bier
slangen1
Newbie
*

« Svara #6 skrivet: Maj 07, 2012, 17:14:57 »

Nu har jag fått brev från krf där sergel ( staffan hansson) gjort ett yttrande och  svarat att det inte är preskribrerat och skickat med nå datalistor på brev dom skulle ha skickat mig och hävdar enligt Ö 1570-11 att påmminelser om fodran som skickats till gäldenärens folkbokföringsadress ska anses kommit denna till handa.  Dom säger oxo med deras datalistor att dom skickat mig 31 brev mellan 98-05-07 tom 12-01-09 och även bifogat nån kopia på nå brev som skulle vara skickade den ena av breven är bara en mall utan nå namn .har på mig tom 21/5 att lämmna in ett yttrande till krf. Men har inte en aning hur det ska formuleras eller vad det ska innehålla : skulle verkligen behöva hjälp med det här.
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: