Funderar lite på det där med PuL. Om en person begär ut allt som inkasso har enl PuL på sig själv innan en inkassoförhandling etc.
Och under förhandlingen kommer inkasso med saker som dom inte delgav mig med när jag begärde ut det dom hade om en.
Vad kan man sätta inkasso på då?
Då kan du direkt sätta dit dom! eftersom om du exempelvis får ut PuL utdrag den 1 maj 2012 och där finns inga uppgifter om att du fått kravbrev exempelvis januari 2011. Men helt plötsligt i förhandlingen dyker det upp noteringar att du fått kravbrev detta datum, då har du ju full bevisning på att man förfalskat databasutdragen och ägnat sig åt sedvanlig klippt & klistra. Eftersom anledningen till att Tingsrätter m.m sätter sin tillit till dessa utdrag är att man går i en naiv tilltro att inkassobolagen ALDRIG kan ändra om databasuppgifterna.
I mitt eget ärende har jag fått tre olika databasutdrag där INGA stämmer överens med varandra, jag ville ha detta ärende till Tingsrätten. Men då jävlar så la man ner och avskrev hela påstådda skulden på närmare 70 000 kr. Och min anmälan till DI den lades också ner, där Håkan Meurling hänvisade till att eftersom ärendet var nedlagt så fanns ingen anledning till tillsyn. Med andra ord han med sin 20 års erfarenhet har inte ens insett vad Datainspektionen har för funktion.
Därför är PuL utdragen av största vikt, där ni ska begära ut dessa när det börjar bli "skarpt" läge! sen jämför ni dessa utdrag med tidigare underlag. Där ni 100% säkert kommer finna skillnader ... och där det finns skillnader där är det fel! för databasutdragen kan inte efteråt få tillägg för datum som redan varit.