Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Frågor angående preskrption och nedskrivning hos inkasso?????  (läst 12085 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
PL68
Newbie
*

Antal inlägg: 14

« skrivet: April 01, 2012, 13:56:19 »

Hej på er !!
Är ny här och har lite frågor..

Min historia kort..
Har en massa gamla skulder typ sen 90 talet fram till 2006, det är diverse olika saker pga oansvarigt beteende och levende, samnt att jag varit snäll mot vänner som utnyttjat  min redan hårda situation, genom att inte göra rätt för sej för div saker som stått för åt dom..
Då man var ung så brydde man sej inte så mycket, men nu på äldre dagar så ångrar man ju sej riktigt ordentligt..

Kan säga att jag inte dragit på mej nya skulder på 6-7 år, utan skött allt det där, och är även ren hos kronofogden snart, ca 10 000 kvar..

Men det är ju inte så roligt om det ska trilla in massa annat från inkasso, när man väl blivit ren där, när man för en gångs skull ska försöka vara seriös i det jag startat..

Eftersom det är så gamla skulder hos inkasso så undrar jag varför dom inte redan hamnat hos kronofogden ??

Iallafall hade jag nu börjat spara alla brev som kom från diverse inkasso, och då jag räknade ihop allt så var det ca 6- 700 000 :- i skulder med ränta och allt..

Efter att ha hittat den här tråden så började jag sortera mina papper och skicka iväg till dom jag ansåg att jag hade en chans till preskription...

Har nu fått ca 100 000 :- kronor avskrivit, vilket gjorde mej över lycklig..
då är det ju typ 5-600 000:- kvar, vet dock inte om jag ska skratta eller gråta..

Nu till min fråga

Intrum Justitsia, har skrivit av ca 80 000:- och resterande är nu drygt 229 000:- hos dom,
Nu har dom sänt mej papper  som jag ska fylla i samt redogöra mina betalnings möjligheter mm för att få till en nedskrivning hos dom..

Då är ju min fråga igen, att av dom här 229 000:- så är kapitalskulderna 105 000:- ca..

Jag har varit arbetslös delvis sen 2004 och har nu skaffat f - skatt för att börja i liten skala som snickare utan anställda, det är det jag kan och är duktig på... Jag räknar med att få ut 5-6000 :- efter skatter och momserna är betalda till en början, men det är ju svårt att förutse vad inkomsten kommer bli, men jag kommer inte ta på mej för stora jobb utan först se till att allt går runt och att jag får ordning på min ekonomi och inte får in krav till kronofogden det stärller ju till det direkt, då mina kunder vill kunna utnyttja rotavdrag, och om KF ska ta dom pengarna så kan jag ju inte betal mina skatter och moms, hoppas ni förstår vad jag menar..

Jag vill se så allt funkar innan jag satsar mera..

Men va kan vara rimligt att jag erbjuder dom i betalning, är 10% av kapitalskulden för lite??
Jag tänker mest då på att jag har ju flera andra inkasso bolag som jag också ska göra upp med och med den inkomsten är det inte så mycket att spela med..

Har även en skuld på Svea inkasso från 1990, det är en microvågsugn som kapital beloppet är 3000:-, den är nu uppe i 23 000:- och dom vägrar skriva av/ner den, vad gör man..

Dom andra inkasso orkar jag inte dra just nu men det är ju en del som ni förstår..

Ja det kanske va lite luddigt, men hoppas någon kan komma med lite goda råd, er kanske någon som varit i samma situation..
 MVH

PL68
Loggat
kojak
Hero Member

Antal inlägg: 978

« Svara #1 skrivet: April 01, 2012, 17:39:10 »

Kollat på skuldsanering som alternativ?
Loggat

Har pågående skuldsanering. En grundlig förundersökning och en utförlig ansökan var nyckeln för mig, förutom en obetalbar skuld.
Admin
Administrator
Hero Member

Antal inlägg: 4012

« Svara #2 skrivet: April 01, 2012, 18:28:17 »

Låter ju som om många av dessa skulder skulle kunna vara preskriberade, men svårt att avgöra då man inte vet fakta kring varje skuld och vad som hänt under alla dessa år egentligen.

Men av beskrivningen hittills så skulle nog jag gissa att mycket (det mesta?) torde vara preskat.
(observera att preskription är inget man ansöker om, utan det är något som sker om inget preskriptionsavbrott gjorts under preskriptionstiden som gäller för varje skuld)
Loggat

Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns.
www.sanningen-ska-fram.se
Soon....... very soon.......
PL68
Newbie
*

« Svara #3 skrivet: April 01, 2012, 21:11:55 »

Tack för svar.
Va nog lite svag med mina uppgifter.
Jag har ju mejlat och skickat brev ang dessa skulder och då hävdat preskription då
Jag anser att dom är alldeles för gamla.
Vissa blev ju då avskrivna, och vissa anser att dom skickat så pass många
Brev till mej att jag borde fått något av dom, och därmed
Har dom då ansett att dom inte är preskriberade.

Jag har fått mängder med brev under årens lopp, men dom har åkt i pappers korgen
Och inte ens öppnat, fel av mej. Men som jag skrev innan så ville jag inte se mina problem.

Jag har inte ansökt om skuldsanering, men kanske får tänka på
Det om inte det här går vägen.

Ang det jag skrev om nedskrivning till ij,
På deras ansökan så skulle man ju även specificera
Sina andra skulder så dom kan ta ställning till
Vad jag kan och bör betala.

Men papprena vill dom ha inom 14 dagar.
Vad tror ni om att jag erbjuder 10 procent av kapitalskulden?

Sedan också, vad kan jag göra åt den stollen på Svea ekonomi ang
Den där microvågsugnen från år 1990, hans svar var att
Dom har inget mer att säga mer än att kravet kvarstår .

Vill också säga att jag har en sambo sen 17 år och en son.

Min sambo arbetar, dock inte heltid. Men så vi klarar oss iallafall,
Om ni undrade hur jag levde.

Har inga bidrag mer än barnbidrag.
Med vänlig hälsning,
Pl68
Loggat
Admin
Administrator
Hero Member

Antal inlägg: 4012

« Svara #4 skrivet: April 02, 2012, 12:43:22 »

Citat
Jag har ju mejlat och skickat brev ang dessa skulder och då hävdat preskription då
Jag anser att dom är alldeles för gamla.
Vissa blev ju då avskrivna, och vissa anser att dom skickat så pass många
Brev till mej att jag borde fått något av dom, och därmed
Har dom då ansett att dom inte är preskriberade.
Min rekommendation är nog att ta tjuren vid hornen ännu en gång och fortsätta att hävda att det är preskriberat.

Visst, dom påstår att det är skickat en massa brev, och stödjer sig förmodligen på den HD-dom som kom för några år sedan.
Å andra sidan så förbiser inkassobolagen det faktum i domen som säger att gäldenären i det fallet inte hade kommit med någon rimlig förklaring till varför han inte hade fått de (påstått) utskickade breven.
Möjliga förklaringar kan vara att man har problem med postutdelningen eller liknande.

Har du en förklaring att komma med (använd lite fantasi Wink ) så är det stor sannolikhet att skulderna kan anses vara preskade.

Citat
Jag har fått mängder med brev under årens lopp, men dom har åkt i pappers korgen
Och inte ens öppnat, fel av mej. Men som jag skrev innan så ville jag inte se mina problem.
Se svaret ovan! Smiley

Citat
Jag har inte ansökt om skuldsanering, men kanske får tänka på
Det om inte det här går vägen.
Skuldsanering är en jobbig och hård väg, så kan du slippa det genom att lägga ner lite tid och engagemang på preskription så har du stora chanser att det löser sig ändå!

Citat
Ang det jag skrev om nedskrivning till ij,
På deras ansökan så skulle man ju även specificera
Sina andra skulder så dom kan ta ställning till
Vad jag kan och bör betala.

Men papprena vill dom ha inom 14 dagar.
Vad är det för ansökan du menar?

Deras "ansökningar" eller "erbjudanden" som skickas ut är egentligen endast förtäckta preskriptionsavbrott, och såna papper bör man därför ALDRIG skriva på eller skicka in.
Samma sak med att logga in på inkassobolagens hemsidor där man kan få online-uppgifter om sina aktuella skulder.....

Citat
Vad tror ni om att jag erbjuder 10 procent av kapitalskulden?
Visst, har du stålarna för det så kan det vara en väg att gå.
Onödigt bara om nu skulderna faktiskt redan ÄR preskriberade, då kan du nog ha roligare för pengarna.

En annan sak som åtminstone jag tänker är att om man går med på en ackorduppgörelse, tex 10%, så är det ju samtidigt ett erkännande av att skulderna finns och att man går med på att betala dem, även om preskription inträtt.

Citat
Sedan också, vad kan jag göra åt den stollen på Svea ekonomi ang
Den där microvågsugnen från år 1990, hans svar var att
Dom har inget mer att säga mer än att kravet kvarstår .
Jag personligen hade stått på mig och hävdat preskription!

Det Svea Ekonomi då har att göra är att antingen gå till KFM eller domstol med ärendet, och är det en sån gammal skuld så får dom det antagligen svårt att styrka preskriptionsavbrott (beroende förståss hur du argumenterar mot deras påståenden Wink ).
Loggat

Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns.
www.sanningen-ska-fram.se
Soon....... very soon.......
PL68
Newbie
*

« Svara #5 skrivet: April 02, 2012, 14:28:39 »

Herj igen!!

Ang. Intrum Justisia, dit skickade jag brev om mina ärenden som var ca 300000:- och skrev att jag hävdade att dom va preskriberade mmm.

Fick då svar från dom att ca 80 000:- godtog dom och preskriberade och skrev av, däremot dom andra som var kvar hävdade dom att det skett preskriptons avbrott ( stavning kanske fel )..
 Och skickade då med en ansökningsblankett om betalnings uppgörelse, som dom kallade nedskrivnings ansökan....
Där skulle jag fylla i mina uppgifter samt sambos uppgifter mm och alla andra skulder jag har hos olika inkasso bolag mm.. Den ville dom ha in inom 14 dagar...

Alltså, det är inget jag bett om, utan dom skickade med den tillsammans med dom avskrivna kraven och dom kraven som kvar stod och menade att dom resterande krav tidigast kunde preskriberas 2013...

Ang.
Svea Ekonomi, så fick jag bara svar att dom hade inget att tillägga mer än att kraven ej va preskriberade..
Skickade ett mejl till dom och undrade om dom kunde skriva ner dom eller om jag skulle försöka få skuldsanering då jag trots allt har gamla skulder och ca 600 000:-, Dom svarade att dom skulle skicka mej alla papper och titta på om dom kunde skriva ner dom...

Där gjorde jag nog ett misstag?Huh?

Sedan är det ju några inkassobolag som inte svarat, och dom som har svarat har skrivit att dom skickat krav och datum och bifogat nån konstig lista från deras data register, en del skulder står inga datum på alls...
Pust, det är mycket jobb känner jag, hoppas dock det är värt det i slutändan, vill helst slippa ansöka om skuld sanering...

HUr ska jag göra med intrum justitsia, ska jag skita i att skicka in den där lappen om betalningsuppgörelse och fortsätta hävda preskription eller vad,  Gud om man hade kunnat lite mer om det här alltså..

MVH
Petri
Loggat
PL68
Newbie
*

« Svara #6 skrivet: April 02, 2012, 16:01:18 »

Hej Igen!!

Ang Svea inkasso, jag har fått mina skulder där till 23 000:-

Fick mejl idag att skulderna hos dom uppgår till 39 000:-?Huh?
Och att dom kan skriva av 41% av skulden om jag betalar 16 900:- innan den sista april..

Där min gamla microvågsugn är uppe idag i 22 000:-

Vad ska jag göra nu ??
Loggat
kojak
Hero Member

Antal inlägg: 978

« Svara #7 skrivet: April 02, 2012, 16:11:19 »

Kan dom inte driva in skulderna är det du som sitter i förarsätet, inte de.

Jag skulle inte lämna en enda j-a uppgift till dem om min ekonomi som de frågar efter. De har de inte med att göra, de kan fatta sina beslut på andra grunder. Vet de inget vet de inte vad de ska kräva. Blottlägger du din ekonomi kommer det att vändas emot dig och de kommer förmodligen att kräva allt du kan betala plus lite till.
Loggat

Har pågående skuldsanering. En grundlig förundersökning och en utförlig ansökan var nyckeln för mig, förutom en obetalbar skuld.
PL68
Newbie
*

« Svara #8 skrivet: April 02, 2012, 16:16:35 »

Ok..
Men är inte risken att dom skickar den vidare till Kronofogden då ??

Med tanke på att jag måste kunna låta mina kunder utnyttja rot avdrag, så behöver jag ju få tillbaka dom pengarna från skatteverket, och har jag skuld hos kronofogden så tar ju dom de pengarna..

Är ju snart fri från fogden, eller kan inte inkasso bolagen skicka in dit när skulderna är så gamla Huh?
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: