Att IJ skickar till fogden trots att ärendet är bestriden sker väldigt ofta. I strid med gällande lag och praxis!
Att tvista med en god kamrat hör kanske inte till god sed det heller, men kan inte låta bli i detta fall

Om nu en gäldenär bestrider ett ärende direkt hos inkassobolaget, då behöver de faktiskt inte ens svara på detta om vi tittar på lagstiftningen. De är i sin fulla rätt att ignorera gäldenären, men vad vi nog kan vara överens om är att det strider mot god inkassosed.
Ni som känner att det faktiskt är FEL på de krav som kommer - var inte rädda när inkassobolagen skickar in det till kronofogden. Det är där som ert bestridande har laglig vikt, men ni måste uttryckligen yrka på att KFM ska återförvisa skulden till inkassobolaget och hänvisa dem till tingsrätten.
Tingsrätten är INTE något farligt ställe, utan det är en plats där ni själva kan berätta vad som hänt er och vad som är problemet med skulden. Det gäller naturligtvis då det blir fråga om en så kallad muntlig förhandling, vilket framför allt inkassobolagen försöker att undvika. Dels kostar det mer att delta i en muntlig förhandling, dels har de större chans att köra över gäldenärer som inte är vana att skriva.
En skriftlig förhandling i tingsrätten innebär alltså att man måste skriva ett yttrande och tala om i skrift vad som hänt, och det är besvärligt att få ihop det hela på ett bra sätt - och om man jämför med de yttranden som då inkassobolagen kommer med känner man sig lätt överkörd.
Om ni har en skuld som inte är alltför hög - som alltså kan behandlas som småmål - då rekommenderar jag helt klart att man försöker begära att det blir en riktig förhandling. Om skulden är mindre än ett halvt basbelopp (som är 44.000 kr i år), då går det att yrka på muntlig förhandling som småmål vilket garanterar att ÄVEN om ni förlorar, så kan de inte utkräva särskilt stora belopp av er för så kallade rättegångskostnader - vilket är den stora fördelen.
Ber om ursäkt för att det blev långt, detta - jag har dock en sista sak att tillägga:
Angående underlag och utdrag enligt PuL - Personuppgiftslagen. Inkassobolagen utnyttjar gäldenärernas brist på kunskap om hur en sådan begäran ska utformas, och därmed kommer de heller inte med kompletta uppgifter. Om ni begär ut era uppgifter på fel sätt, då har de rätt att ignorera er begäran, och behöver heller inte påpeka vad som är fel.
Så här begär ni ut all information enligt PuL:1. Skriv ett brev där namn, adress och personnummer framgår tydligt.
2. Skriv följande text i brevet:
"Härmed ansöker jag om skyndsam information i enlighet med §26 i personuppgiftslagen."
3.
Skriv under brevet för hand, bifoga namnförtydligande och ange ort och datum.
4. Skicka brevet med
snigelposten.
Vill ni vara dundersäkra och har råd - skicka rekommenderat. De SKALL svara inom en månad om de inte har synnerliga skäl att hänvisa till.