Sidor: [1] 2   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Intrum... HJÄLP  (läst 14948 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
bellabus
Sr. Member

Antal inlägg: 274

« skrivet: Februari 20, 2012, 14:08:02 »

Hej!

Med hjälp av mall från forumet skickade jag ett brev till Intrum där jag hävdar preskripition och ber dem översända mig kopior på denutationsbrev, originalfaktura, kopior på brev etc enligt konstens alla regler. Har nu fått ett mejl med följande text;

"Med anledning av din invändning översänds laga kraft vunnet utslag i ärendet. Gällande din invändning om preskription har kravbrev löpande skickats till din folkbokföringsadress utan att vi erhållit något i retur. Det är osannolikt att inget av våra brev skall ha kommit dig tillhanda. Vi tillbakavisar din invändning med stöd av ovan och med hänvisning till 2§ och 5§ i preskriptionslagen. Detta ärendet kommer att översändas till kronofogden för verkställighet om förslag om uppgörelse ej inkommer".

Således INGA kopior på NÅGOT av det jag begärt... hur går jag vidare?
Loggat
Patrik1
Hero Member

Antal inlägg: 1704

« Svara #1 skrivet: Februari 20, 2012, 18:09:09 »

Fortsätt bestrid och påpeka att tvistiga fodringar INTE får skickas till KFM utan måste skickas till TR.

Sen anmälan till DI att IJ inte skickar det du begär samt hotar med KFM trots tvistig fodran.

Bifoga svaret från IJ till DI

Loggat

Det är i motvind, inte i medvind en drake stiger
bellabus
Sr. Member

Antal inlägg: 274

« Svara #2 skrivet: Februari 28, 2012, 09:59:09 »

Skickade på nytt till justitia om att de INTE översänt några av de dokument jag begärt och hävdade att de strider mot god inkassosed. Fick idag tillbaka ett utslag från 2008 där de skriver att om ärendet inte varit fastställt i utslag hade stämningsansökan inlämnats istället för att lösa tvisten...

MEN!!!! utslaget är från 2008!!! och jag har FORTFARANDE inte fått NÅGON dokumentation på skulden. Hur gör jag nu?

Dessutom står det på utslaget fr 2008 att sökande är Svensk Reverskontroll???
Behöver er hjälp nu!

Tack!
Loggat
noctumlux
Hero Member

Antal inlägg: 2924

raising hell against injustice

« Svara #3 skrivet: Februari 28, 2012, 11:01:11 »

Skickade på nytt till justitia om att de INTE översänt några av de dokument jag begärt och hävdade att de strider mot god inkassosed. Fick idag tillbaka ett utslag från 2008 där de skriver att om ärendet inte varit fastställt i utslag hade stämningsansökan inlämnats istället för att lösa tvisten...

MEN!!!! utslaget är från 2008!!! och jag har FORTFARANDE inte fått NÅGON dokumentation på skulden. Hur gör jag nu?

Dessutom står det på utslaget fr 2008 att sökande är Svensk Reverskontroll???
Behöver er hjälp nu!

Tack!

De har fortfarande inte kunnat bevisa saklegitimitet. Därmed är fordran fortfarande tvistig och vill de lösa frågan får de gå via TR. Det kan du hälsa dem. Hälsa från mig. De vet vem jag är...
Loggat

Livet är som idrott. Fuskarna försöker hela tiden vinna över de hederliga.
---
pacta non sunt semper servanda.
---
De råd jag ger är min reflektion samt åsikt och skall inte ses som korrekta absoluta sanningar.
---
Noch ein Bier
Niclas
Newbie
*

Antal inlägg: 39

« Svara #4 skrivet: Februari 28, 2012, 22:56:52 »

Hallå på er!! Har råkat ut för samma sak med IJ! De skickade idag iväg allt till KFM med samma svar som till Bella! Inga papper sända till mig heller.De säger att de inte alls har någon skyldighet att sända det jag begärt ut!Saklegemitet o alla andra papper osv osv! Nu är det på väg till KFM! Har hotat med DI. Är det därför de sänder iväg det till KFM för att slippa DI?  Och att jag därigenom(KFM)kan  få en rättslig prövning säger IJ?!?MVH Niclas
Loggat
noctumlux
Hero Member

« Svara #5 skrivet: Februari 29, 2012, 05:19:41 »

Hallå på er!! Har råkat ut för samma sak med IJ! De skickade idag iväg allt till KFM med samma svar som till Bella! Inga papper sända till mig heller.De säger att de inte alls har någon skyldighet att sända det jag begärt ut!Saklegemitet o alla andra papper osv osv! Nu är det på väg till KFM! Har hotat med DI. Är det därför de sänder iväg det till KFM för att slippa DI?  Och att jag därigenom(KFM)kan  få en rättslig prövning säger IJ?!?MVH Niclas

De slipper inte DI fastän de går den rättsliga vägen.

Detta ser i botten PuL (och därefter allt som kan kopplas dit) till. Enligt denna lag har du rätt till att veta allt de har om dig.
Loggat

---
---
De råd jag ger är min reflektion samt åsikt och skall inte ses som korrekta absoluta sanningar.
---
Noch ein Bier
Niclas
Newbie
*

« Svara #6 skrivet: Februari 29, 2012, 20:08:16 »

[/quote]

Detta ser i botten PuL (och därefter allt som kan kopplas dit) till. Enligt denna lag har du rätt till att veta allt de har om dig.
[/quote]
Hallå på sig! Jag förstod nog inte riktigt vad du menade med PuL? Och vilken lag? Du säger även om det inte är bevisat att de har saklegitimitet till Bella, är det endast då det är tvistigt??Eller är det tvistigt som i mitt fall när de inte sänder det jag begär av dem? Och är det som i mitt fall rätt av dem att skicka till KFM?Eller kan jag be dem skicka det till TR i stället,?,ja be o be,snarare begära!! Vem har rätt??? Jag eller IJ?? Många frågor blir det!!! Mycket tacksam för svar!! MVH Niclas
Loggat
noctumlux
Hero Member

« Svara #7 skrivet: Februari 29, 2012, 20:25:32 »

[/quote]
Hallå på sig! Jag förstod nog inte riktigt vad du menade med PuL? Och vilken lag? Du säger även om det inte är bevisat att de har saklegitimitet till Bella, är det endast då det är tvistigt??Eller är det tvistigt som i mitt fall när de inte sänder det jag begär av dem? Och är det som i mitt fall rätt av dem att skicka till KFM?Eller kan jag be dem skicka det till TR i stället,?,ja be o be,snarare begära!! Vem har rätt??? Jag eller IJ?? Många frågor blir det!!! Mycket tacksam för svar!! MVH Niclas
[/quote]

Vad jag menade är att trots att IJ väljer fogden kan man anmäla dem till DI.

Enligt PuL (Personuppgiftslagen) har du rätt till information som samlas om dig.

Så fort man är oense i ett ärende är den tvistig. I Bellas fall anser hon att de saknar saklegimitet och inkasso anser motsatsen dvs tvistig.

Det är inte god inkassosed att skicka en tvistig ärende till fogden. Du måste egentligen stämmas inför TR. Att de väljer skicka det via fogden är inte rätt.

Ursäkta att mina texter av och till kan verka röriga- Det är pga kombot tidspress, stress samt sjukdom.

I ditt fall, Niclas, så har du rätt att få det du vill ha av IJ. Får du inte det, så anmäl dem till DI.
Loggat

---
---
---
Noch ein Bier
Niclas
Newbie
*

« Svara #8 skrivet: Februari 29, 2012, 20:48:07 »

Tack för ditt svar!! Undrar bara nu om det inte är rätt av IJ att skicka det till KFM gör de något olagligt? Om inte,då kommer de att vinna fast det inte är rätt gjort!!Eller vad händer om jag får ett beslut från KFM att det är bara att betala?Det gäller 500 000 med en halvtids sjukpension på 5000! Vad ska jag göra?? Följer IJ vad DI beslutar eller? Mycket rådvill nu!! MVH Niclas
Loggat
noctumlux
Hero Member

« Svara #9 skrivet: Februari 29, 2012, 22:00:19 »

Tack för ditt svar!! Undrar bara nu om det inte är rätt av IJ att skicka det till KFM gör de något olagligt? Om inte,då kommer de att vinna fast det inte är rätt gjort!!Eller vad händer om jag får ett beslut från KFM att det är bara att betala?Det gäller 500 000 med en halvtids sjukpension på 5000! Vad ska jag göra?? Följer IJ vad DI beslutar eller? Mycket rådvill nu!! MVH Niclas

Att IJ skickar till fogden trots att ärendet är bestriden sker väldigt ofta. I strid med gällande lag och praxis!

Skickas det till fogden, ska det även bestridas dit. Går fogdens beslut mot dig kan den beslutet överklagas. Då går den till TR.

Egentligen ska alla inkassobolag lyda DI om de vill behålla sitt tillstånd.
Loggat

---
---
---
Noch ein Bier
Niclas
Newbie
*

« Svara #10 skrivet: Februari 29, 2012, 23:23:56 »

Att IJ skickar till fogden trots att ärendet är bestriden sker väldigt ofta. I strid med gällande lag och praxis!

Skickas det till fogden, ska det även bestridas dit. Går fogdens beslut mot dig kan den beslutet överklagas. Då går den till TR.

Egentligen ska alla inkassobolag lyda DI om de vill behålla sitt tillstånd.
Mycket tacksam för ditt svar!!Tack för att du tar dig tid! Men att inte de får sitt tillstån indraget då??De bryter ju emot lagen Angry!!! Var kan man hitta denna lag så man kan skicka med det till KFM o uppmärsamma dem om det!Och även till IJ och DI! MVH Niclas
Loggat
intrumcleaner
Hero Member

Antal inlägg: 2174

« Svara #11 skrivet: Mars 04, 2012, 01:05:24 »

Att tvista med en god kamrat hör kanske inte till god sed det heller, men kan inte låta bli i detta fall  Wink

Om nu en gäldenär bestrider ett ärende direkt hos inkassobolaget, då behöver de faktiskt inte ens svara på detta om vi tittar på lagstiftningen. De är i sin fulla rätt att ignorera gäldenären, men vad vi nog kan vara överens om är att det strider mot god inkassosed.

Ni som känner att det faktiskt är FEL på de krav som kommer - var inte rädda när inkassobolagen skickar in det till kronofogden. Det är där som ert bestridande har laglig vikt, men ni måste uttryckligen yrka på att KFM ska återförvisa skulden till inkassobolaget och hänvisa dem till tingsrätten.

Tingsrätten är INTE något farligt ställe, utan det är en plats där ni själva kan berätta vad som hänt er och vad som är problemet med skulden. Det gäller naturligtvis då det blir fråga om en så kallad muntlig förhandling, vilket framför allt inkassobolagen försöker att undvika. Dels kostar det mer att delta i en muntlig förhandling, dels har de större chans att köra över gäldenärer som inte är vana att skriva.

En skriftlig förhandling i tingsrätten innebär alltså att man måste skriva ett yttrande och tala om i skrift vad som hänt, och det är besvärligt att få ihop det hela på ett bra sätt - och om man jämför med de yttranden som då inkassobolagen kommer med känner man sig lätt överkörd.

Om ni har en skuld som inte är alltför hög - som alltså kan behandlas som småmål - då rekommenderar jag helt klart att man försöker begära att det blir en riktig förhandling. Om skulden är mindre än ett halvt basbelopp (som är 44.000 kr i år), då går det att yrka på muntlig förhandling som småmål vilket garanterar att ÄVEN om ni förlorar, så kan de inte utkräva särskilt stora belopp av er för så kallade rättegångskostnader - vilket är den stora fördelen.

Ber om ursäkt för att det blev långt, detta - jag har dock en sista sak att tillägga:

Angående underlag och utdrag enligt PuL - Personuppgiftslagen. Inkassobolagen utnyttjar gäldenärernas brist på kunskap om hur en sådan begäran ska utformas, och därmed kommer de heller inte med kompletta uppgifter. Om ni begär ut era uppgifter på fel sätt, då har de rätt att ignorera er begäran, och behöver heller inte påpeka vad som är fel.

Så här begär ni ut all information enligt PuL:

1. Skriv ett brev där namn, adress och personnummer framgår tydligt.
2. Skriv följande text i brevet:
    "Härmed ansöker jag om skyndsam information i enlighet med §26 i personuppgiftslagen."
3. Skriv under brevet för hand, bifoga namnförtydligande och ange ort och datum.
4. Skicka brevet med snigelposten.

Vill ni vara dundersäkra och har råd - skicka rekommenderat. De SKALL svara inom en månad om de inte har synnerliga skäl att hänvisa till.
Loggat

”Den bästa kunden är den som inte betalar direkt, men som får en påminnelse och sedan inkassokrav." Klarnas/Segoria Inkasso Niklas Adelberth

"Du vi skiter i din bestridan och anmälan till Datainspektionen, du kommer ändå få betala" Jurist på Intrum Justitia
ivkej
Hero Member

Antal inlägg: 1677

« Svara #12 skrivet: Mars 04, 2012, 10:45:14 »

Att tvista med en god kamrat hör kanske inte till god sed det heller, men kan inte låta bli i detta fall  Wink

Om nu en gäldenär bestrider ett ärende direkt hos inkassobolaget, då behöver de faktiskt inte ens svara på detta om vi tittar på lagstiftningen. De är i sin fulla rätt att ignorera gäldenären, men vad vi nog kan vara överens om är att det strider mot god inkassosed.

Ni som känner att det faktiskt är FEL på de krav som kommer - var inte rädda när inkassobolagen skickar in det till kronofogden. Det är där som ert bestridande har laglig vikt, men ni måste uttryckligen yrka på att KFM ska återförvisa skulden till inkassobolaget och hänvisa dem till tingsrätten.

Tingsrätten är INTE något farligt ställe, utan det är en plats där ni själva kan berätta vad som hänt er och vad som är problemet med skulden. Det gäller naturligtvis då det blir fråga om en så kallad muntlig förhandling, vilket framför allt inkassobolagen försöker att undvika. Dels kostar det mer att delta i en muntlig förhandling, dels har de större chans att köra över gäldenärer som inte är vana att skriva.

En skriftlig förhandling i tingsrätten innebär alltså att man måste skriva ett yttrande och tala om i skrift vad som hänt, och det är besvärligt att få ihop det hela på ett bra sätt - och om man jämför med de yttranden som då inkassobolagen kommer med känner man sig lätt överkörd.

Om ni har en skuld som inte är alltför hög - som alltså kan behandlas som småmål - då rekommenderar jag helt klart att man försöker begära att det blir en riktig förhandling. Om skulden är mindre än ett halvt basbelopp (som är 44.000 kr i år), då går det att yrka på muntlig förhandling som småmål vilket garanterar att ÄVEN om ni förlorar, så kan de inte utkräva särskilt stora belopp av er för så kallade rättegångskostnader - vilket är den stora fördelen.

Ber om ursäkt för att det blev långt, detta - jag har dock en sista sak att tillägga:

Angående underlag och utdrag enligt PuL - Personuppgiftslagen. Inkassobolagen utnyttjar gäldenärernas brist på kunskap om hur en sådan begäran ska utformas, och därmed kommer de heller inte med kompletta uppgifter. Om ni begär ut era uppgifter på fel sätt, då har de rätt att ignorera er begäran, och behöver heller inte påpeka vad som är fel.

Så här begär ni ut all information enligt PuL:

1. Skriv ett brev där namn, adress och personnummer framgår tydligt.
2. Skriv följande text i brevet:
    "Härmed ansöker jag om skyndsam information i enlighet med §26 i personuppgiftslagen."
3. Skriv under brevet för hand, bifoga namnförtydligande och ange ort och datum.
4. Skicka brevet med snigelposten.

Vill ni vara dundersäkra och har råd - skicka rekommenderat. De SKALL svara inom en månad om de inte har synnerliga skäl att hänvisa till.

Tack till IntrumCleaner för ett välformulerat och nyttigt inlägg.
Loggat

Personlig erfarenhet med inkasso, skuldsanering och slagsmål med myndigheter. Har överlevt och finns nu på den ljusa sida, men har inte glömt hur det var!
noctumlux
Hero Member

« Svara #13 skrivet: Mars 04, 2012, 12:32:15 »

Vad jag mer tänkte när jag skrev att tvistig fordran ska vidare till TR och inte till fogden var det som står i 13 kap. 1 och 2 §§ RB.

Citat
Talan om åläggande för svaranden att fullgöra något må upptagas till prövning, ehuru tiden för fullgörelsen ej inträtt, då målet avgöres, om
 1. fråga är om tid efter annan återkommande fullgörelser, som ej bero av redan lämnat eller framtida vederlag eller vilka på grund av redan lämnat vederlag utgå som pension eller livränta, och någon av dem är förfallen;
 2. skyldigheten att fullgöra inträder, först då annan förpliktelse, varom talan väckts i målet, ej fullgöres;
 3. fråga är om ränta, till dess betalning sker, å förfallen fordran eller om annan tilläggsförpliktelse, som följer av huvudförpliktelsen;
 4. för käranden är av vikt, att fullgörelse sker å rätt tid, samt särskild anledning förekommer, att svaranden kommer att undandraga sig sådan fullgörelse; eller
 5. sådan talan i annat fall än nu sagts enligt lag må väckas.

Citat
Talan om fastställelse, huruvida visst rättsförhållande består eller icke består, må upptagas till prövning, om ovisshet råder om rättsförhållandet och denna länder käranden till förfång.
 Beror sakens prövning av frågan, huruvida visst rättsförhållande, som är stridigt mellan parterna, består eller icke består, må ock talan om fastställelse därav upptagas.
 Är i lag eljest stadgat, att fastställelsetalan i visst fall må upptagas, vare det gällande.

Jag behöver lära mig att skriva mer klargörande... Inte lätt när hälften av texten blir kvar i skallen.
Loggat

---
---
---
Noch ein Bier
inter
Newbie
*

Antal inlägg: 11

« Svara #14 skrivet: Mars 15, 2012, 18:47:38 »

Sitter i samma sits som bellabus , och undrar om man verkligen ska skriva under med sin namnskrift när man skickar ett brev till IJ? Har för mig jag läst någonstans att dom förfalskat papper till egen vinning så jag är lite skeptisk.
Loggat
Sidor: [1] 2   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: