Sidor: 1 [2]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: behöver hjälp!  (läst 15374 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
intrumcleaner
Hero Member

Antal inlägg: 2174

« Svara #15 skrivet: Februari 21, 2012, 00:09:00 »

fick idag också ett brev från en borgenär att dom har fått alla sinna pengar ... på en skuld som ligger hos tingsrätten för utredning då den är tvistig , jag va själv på tinget i torsdag för muntlig information som ja själv hade önskat å få komma å göra dom på ärendet skulle komma inom 1 månad sa tjejen som jag pratade med............ och nu ikväll när ja öppna posten så va det brev från motparten av ärendet hade avslutas för slutbetaling har skett. ja ringde upp krf å begärde skuldsaldo  å där fick ja besked att uttbetalning till dom hade gjorts , då det inte hade fanns något hinder enligt deras utredning undertecknat med Andreas Bäckbro ( kronofogde )  samt John Eklund ( notarie )............... Hjälp hur går jag vidare ?

Jag måste erkänna att jag inte riktigt fattar galoppen här - du har protesterat mot en skuld som skulle upp i tingsrätten, men plötsligt säger borgenären att de har fått alla pengar. Var har de pengarna kommit ifrån? Kronofogden har betalat ut pengarna till borgenären, så långt är det klart, men var kom de ifrån? Du har väl inte ditt lönekonto hos KFM, hoppas jag?!  Smiley Det är dock solklart att KFM inte får driva in pengar från dig och hux flux överlämna dem till borgenären innan saken är avgjord! Du bör kontakta KFM och begära återvinning, men det måste du göra inom en månad.

sedan när jag pratade med tjejen på skuldkonto så informerade hon att jag hade 2 nya utmätningar på totalbelop 5009 kr , dom 2 utmätningarna bestred ja til IJ för ca 1 månad sedan  om preskription och ville dom ha betalt så fick dom gå till tingsrätten ......... men det har dom tydligen skitet i å skickat till KRF ändå , jag på talade det för henne men enligt henne så va det bara å betala så fort dom hade skickat ut inbetalningskortet för det hade dom inte hunnit skickat ut än ......... vad f-n gör ja nu

Ingen inkassofirma går direkt till tinget när en gäldenär protesterar. Det är för arbetsamt och dyrt. Mycket billigare att först gå till KFM. Om du fortfarande vill hävda att de är preskriberade så är det fritt fram - KFM får inte utfärda ett betalningsföreläggande om du protesterar och hävdar preskription, utan de ska då skicka tillbaka ärendet till Intrum, som därefter får avgöra om de vill gå till domstol eller inte. Olyckligtvis går det då via KFM som inte är speciellt duktiga på att kontrollera om inkassobolagens påståenden är korrekta, men stå på dig! Är de preskriberade så är de. Punkt.
Loggat

”Den bästa kunden är den som inte betalar direkt, men som får en påminnelse och sedan inkassokrav." Klarnas/Segoria Inkasso Niklas Adelberth

"Du vi skiter i din bestridan och anmälan till Datainspektionen, du kommer ändå få betala" Jurist på Intrum Justitia
blueswede
Jr. Member
**

Antal inlägg: 60

« Svara #16 skrivet: Februari 21, 2012, 00:55:31 »

hej jag tar det från början jag hade utmätning på min lön på 1 ärenden ett till euro finans som ombud  , när jag i aug förra året fick uppgift om översjutande skatt som jag skulle få tillbaks så gick jag in å bestred ärendet den 4 aug att det borde varit preskriberade långt förre jag började betala på det  samt att jag ville att det skulle avgöras i tingsrätten, sedan började ett brevväxlande fram å tillbaks från Krf att dom ville ha yttrande på yttrande jag skickade in det till dom efter ett tag så hörde tingsrätten av sig och även dom ville ha yttrande angånde skuld ja svara dom varje gång dom ville ha svar i dec fick ja ett brev från krf att dom såg inget hinder utav beloppet skulle utmätas i jan fick sedan brev från skaraborgs tingsrätt om att jag va kallad dit ( jag hade bet om det i mina svar å få komma personligen ) nu i torsdag .... jag åkte dit där jag träffade en handläggare hon frågade mig en del saker , samt jag förhörde mig angånde krf brev i dec , hon påkallade att krf gjorde inget förr äns det hade blivit en dom på det å det skulle nog ta ca 4 veckor . under diskusitionen med henne framkom det att hon inte hade alla papper på ärendet b.l.a historik listan om utskickade kravbrev  som eurofinas hävdade som bevis, den hade kronofogden john eklund inte skickat med utan hans version va en uppställning med datum skrivna på ett vanligt a4 ark där han komenterade att det va riktigt , men min undra vad vet han vad det skulle ha stått i dom påstoda breven som dom skulle ha skickat. Hon tog en kopia av den historik lista som jag hade med mig . och nu idag när ja kommer hem så ligger det ett brev från Eurofinans i brevlådan , ja öppnat åi brevet står det följandemedelande om avslutat ärende , här med får vi medela att ovanstående ärende har avslutas då slutbetalning skett.  Ja ringer då upp krf åfrågar dom om dom har betalat ut pengarna som ska vara låsta tills dom kommer . och det har dom gjort säger hon ..jag frågar henne hur det kunnat ske då hänvisar hon till john eklunds yttrande ............samtidigt så frågar jag om mitt skuldkonto å då får jag till svar att det är 5009 kr på 2 nya ärenden som dom inte har skickat ut något inbetalningkort på än . dessa 2 nya ärenden bestred jag till IJ i slutet av Dec 2011 och hänvisa till att dom va preskripberade och hade dom uppfattning så fick dom ta det via tingsrätten enligt god inkassosed men det har dom tydligen struntat i .............hoppat du förstår bättre nu
Loggat
intrumcleaner
Hero Member

Antal inlägg: 2174

« Svara #17 skrivet: Februari 21, 2012, 13:13:42 »

Hej!

Tack för din långa beskrivning. Jag förstår att du har det jobbigt nu, det är inte lätt att förstå varför de bär sig åt som de gör, det är då ett som är säkert.

Du var klok som bad att få prata personligen med tingsrätten, eftersom det faktiskt är en rättighet man har om man har svårt att säga vad man menar i skrift. Det innebär också att du faktiskt har haft personlig kontakt med en person i rätten - och därför råder jag dig till att börja med att ringa den personen och berätta vad som har hänt.

Det är nog så att det är inkassobolaget som har betalat avgiften för att skapa ett mål i tingsrätten, och då (jag är inte HELT säker på den här biten, men jag ska kolla upp det åt dig senare) är det förmodligen deras val om de vill dra tillbaka målet eller ej. Det är dock så att kronofogden utan tvekan har gjort fel, så får de INTE göra. Du bör omgående ansöka om återvinning - säg det till kvinnan på tingsrätten också så att de inte skyndar sig att lägga ned målet, om du anser att du har rätt.

När det gäller inkassobolag så är de inte tvungna att vända sig till tingsrätten om du säger att dina skulder är preskriberade. Olyckligtvis behöver de inte ens bry sig om att du påstår det, även om det hör till halvgod inkassosed att åtminstone säga "Nähä, är dom inte alls det!" i bästa sandlådestil.

Det är kronofogden som är tvungen att skicka tillbaka ärenden när du hävdar att de är preskriberade, och uppmana borgenären att i så fall vända sig till tingsrätten. Därför ska du nu skriva till kronofogden så snart du får betalningsanmaning från dem om dessa två nya skulder och ännu en gång säga att de är preskriberade.

Det sistnämnda är enkelt, men återvinning är lite krångligare. Du kanske kan skicka ett privat meddelande till oss om du vill ha lite mer hjälp med detta.
Loggat

”Den bästa kunden är den som inte betalar direkt, men som får en påminnelse och sedan inkassokrav." Klarnas/Segoria Inkasso Niklas Adelberth

"Du vi skiter i din bestridan och anmälan till Datainspektionen, du kommer ändå få betala" Jurist på Intrum Justitia
Sidor: 1 [2]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: