Sidor: [1] 2   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: behöver hjälp!  (läst 15373 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
jacho
Newbie
*

Antal inlägg: 24

« skrivet: April 30, 2011, 08:55:41 »

hej och tack till alla eldsjälar har tagit del utav mycket bra info här och hoppas kanske kunna dela med mig utav mina erfarenheter vad det gäller preskription utav gamla skulder.
Hur som helst sitter nu med ett ärende till Gothia där de fick ett utslag hos kfm 11 oktober år 2000 de har också en påskrift från mig 2003-07-29 annars har jag inte haft någon kontakt med dem, jag har under tiden 2001-2004 inte varit skriven på någon adress och efter detta varit skriven på en tillfällig adress och sedan 2008 haft min adress till en postbox, 2010 skickade jag en bestridan till Gothia angående skulden och de är envisa med att hävda att skulden ej är preskriberad fick brev från kronis och jag skrev tillbaka och hänvisade till att jag har bestridit till Gothia och att det är preskriberat men fick svar igår från kronis och jag är lite förvånad de tar parti för Gothia och hänvisar till bl.a HD NJA 2007 och de lämnar min bestridan utan bifall, vad jag förstått så ska väl inte kfm avgöra detta utan det är i så fall tingsrätten, kfm ska verkställa utslag från domstolar eller har jag fel? vore väldigt tacksam att få några bra råd hur ska jag fortsätta.
Kfm avslutar med att jag kan överklaga och " ett till nacka tingsrätt ställt överklagande ges in till kfm inom tre veckor från det att klaganden fick del av beslutet" vad f-n betyder det, ska det skickas till kfm och de befodrar det till tingsrätten?
Tacksam för hjälp.
Loggat
noctumlux
Hero Member

Antal inlägg: 2924

raising hell against injustice

« Svara #1 skrivet: April 30, 2011, 11:11:09 »

Din överklagan på fogdens beslut ska lämnas till fogden. De ska skicka då ärendet med all material som har kommit in vidare till rätten.
Loggat

Livet är som idrott. Fuskarna försöker hela tiden vinna över de hederliga.
---
pacta non sunt semper servanda.
---
De råd jag ger är min reflektion samt åsikt och skall inte ses som korrekta absoluta sanningar.
---
Noch ein Bier
jacho
Newbie
*

« Svara #2 skrivet: April 30, 2011, 12:10:01 »

ett i mitt tycke konstigt förfarande, varför kan jag inte skicka in mitt material själv?
Loggat
noctumlux
Hero Member

« Svara #3 skrivet: April 30, 2011, 13:45:46 »

ett i mitt tycke konstigt förfarande, varför kan jag inte skicka in mitt material själv?

Det undrar jag också. Men nåt bra svar har jag inte iallafall fått.
Loggat

---
---
De råd jag ger är min reflektion samt åsikt och skall inte ses som korrekta absoluta sanningar.
---
Noch ein Bier
jacho
Newbie
*

« Svara #4 skrivet: Februari 10, 2012, 15:21:39 »

Jag har en liten godisbit jag tänkte dela med mig utav, fick idag bekräftat från tingsrätten ingen överklagan har inkommit och domen har vunnit laga kraft " YES" Gothia åkte dit i tingsrätten nästan 500 k så det här är att betrakta som en ren lottovinst Smiley  tingsrätten förklarar att hinder mot verkställighet föreligger såvitt avser kapitalbelopp jämte ränta. överklagandet avslås såvitt avser  inkassokostnad, processkostnad och grundavgift dvs där är 10 års preskription på dessa kostnader. Ska jag kräva Gothia på dokumentation att ärendet är avslutat eller domstolsprotokoll duger fint?
Ärligt det känns f-n så gott och jag hoppas de grämer sig något jävligt.
Loggat
noctumlux
Hero Member

« Svara #5 skrivet: Februari 10, 2012, 15:28:05 »

Jag har en liten godisbit jag tänkte dela med mig utav, fick idag bekräftat från tingsrätten ingen överklagan har inkommit och domen har vunnit laga kraft " YES" Gothia åkte dit i tingsrätten nästan 500 k så det här är att betrakta som en ren lottovinst Smiley  tingsrätten förklarar att hinder mot verkställighet föreligger såvitt avser kapitalbelopp jämte ränta. överklagandet avslås såvitt avser  inkassokostnad, processkostnad och grundavgift dvs där är 10 års preskription på dessa kostnader. Ska jag kräva Gothia på dokumentation att ärendet är avslutat eller domstolsprotokoll duger fint?
Ärligt det känns f-n så gott och jag hoppas de grämer sig något jävligt.

För mig personligen har dom fungerat som kvitto. Den innebär bara att rättsväsendet inte befattar sig med just det ärendet mer.

Så jag skulle försöka få ett officiellt avslut från inkasso och sätta den under samma flik i pärmen som domen. Att skicka in en kopia på domen tillsammans med en begäran på avslut är en skön känsla...
Loggat

---
---
---
Noch ein Bier
jacho
Newbie
*

« Svara #6 skrivet: Februari 18, 2012, 10:00:29 »

Fick i går efter telefonkontakt med kfm nya uppgifter angående en införsel kfm gjorde förra året 2011 på överskjutande skatt 19000 sek som de beslagtog, jag har hela tiden tänkt att de fortfarande höll dessa pengar i avvaktan på domstolsbeslut...men hör och häpna jag överklagade detta ärende i april 2011 och kfm skicka detta vidare till tingsrätten efter att min överklagan inkommit till tingsrätten så har kfm utbetalt dessa 19000 till Gothia vilket de måste gjort i maj månad 2011, jag bara undrar hur f-n går detta till dessutom har de inte meddelat mig att någon utbetalning är gjord till Gothia, hur kan de göra en utbetalning på ett ärende som är överklagat med hänvisning till gällande preskriptionslagar? någon som har ett bra förslag till åtgärd? hur som helst östra enheten här i sthlm ska få förklara sig på måndag.
Loggat
intrumcleaner
Hero Member

Antal inlägg: 2174

« Svara #7 skrivet: Februari 18, 2012, 10:18:00 »

Fick i går efter telefonkontakt med kfm nya uppgifter angående en införsel kfm gjorde förra året 2011 på överskjutande skatt 19000 sek som de beslagtog, jag har hela tiden tänkt att de fortfarande höll dessa pengar i avvaktan på domstolsbeslut...men hör och häpna jag överklagade detta ärende i april 2011 och kfm skicka detta vidare till tingsrätten efter att min överklagan inkommit till tingsrätten så har kfm utbetalt dessa 19000 till Gothia vilket de måste gjort i maj månad 2011, jag bara undrar hur f-n går detta till dessutom har de inte meddelat mig att någon utbetalning är gjord till Gothia, hur kan de göra en utbetalning på ett ärende som är överklagat med hänvisning till gällande preskriptionslagar? någon som har ett bra förslag till åtgärd? hur som helst östra enheten här i sthlm ska få förklara sig på måndag.

Hej Jacho, jag rekommenderar dig även att skicka bevisen på hur man agerat i ditt ärende till Rikskronofogde Adler på hennes email, eva.lidstrom.adler@kronofogden.se och hälsa från oss på IntrumCleaner.

Vi har gång på gång skickat bevis på att samma sak som hänt dig, skett gång på gång, där vissa har i 30 års tid blivit felaktigt utmätta av vår "vän" Kronofogden oavsett man bestridit, överklagat eller lagt fram bevis på att inget stämmer.

Glöm inte att skicka in en JO-anmälan där JO redan i år riktat kritik 2 gånger mot KFM.

Med andra ord, knyt dina nävar och ge samtidigt en pungspark på KFM så att de får 3 adamsäpplen!
Loggat

”Den bästa kunden är den som inte betalar direkt, men som får en påminnelse och sedan inkassokrav." Klarnas/Segoria Inkasso Niklas Adelberth

"Du vi skiter i din bestridan och anmälan till Datainspektionen, du kommer ändå få betala" Jurist på Intrum Justitia
jacho
Newbie
*

« Svara #8 skrivet: Februari 18, 2012, 11:06:12 »

Tack för infot, Adler är hon chefen för kfm eller vad är hennes position? jag ska kontakta östra enheten på måndag för att få ytterligare info fick denna info från en handläggare på kfm, har de gjort fel blir det JO-anmälan.
Loggat
intrumcleaner
Hero Member

Antal inlägg: 2174

« Svara #9 skrivet: Februari 18, 2012, 11:21:25 »

Tack för infot, Adler är hon chefen för kfm eller vad är hennes position? jag ska kontakta östra enheten på måndag för att få ytterligare info fick denna info från en handläggare på kfm, har de gjort fel blir det JO-anmälan.

Eva Liedström Adler är Rikskronofogde (Chef)

http://www.kronofogden.se/nyheterpressrum/presstjanst/portrattgallerifornedladdning/rikskronofogde.4.906b37c10bd295ff4880004918.html

Jag vill passa på att varna dig för, att inom KFM har vissa parter en tendens att medvetet försöka dölja allt (vi har ljudinspelningar på detta). Jag råder dig därför att tillskriva Adler oavsett du kontaktar Östra Enheten eller ej. Detta har vi gjort, där nu flertal ärenden börjat "försvinna upp i rök" och dras tillbaka av inkassobolagen.

Och anledningen att alla papper skall skickas till KFM istället för till Tingsrätten beror på att detta ger KFM chans att försöka "rätta till" (Dölja) sina misstag. Vi har ett ärende där jag senast i torsdag ringde upp Tingsrätten och frågade om ett ärende, där jag satt med papper från Intrum Justitia stämplade med KFM stämpel (Västervik). Där jag finner att gäldenärens personnummer inte ens stämmer, men allt har passerat igenom alla "kontroller" ända fram till strax innan Tingsrätten. Då en person på Juridikavdelningen på KFM sitter och försöker dölja alla fel. Men han blev avslöjad av oss på IntrumCleaner......
Loggat

”Den bästa kunden är den som inte betalar direkt, men som får en påminnelse och sedan inkassokrav." Klarnas/Segoria Inkasso Niklas Adelberth

"Du vi skiter i din bestridan och anmälan till Datainspektionen, du kommer ändå få betala" Jurist på Intrum Justitia
jacho
Newbie
*

« Svara #10 skrivet: Februari 19, 2012, 09:55:05 »

ytterligare en fråga, vilket departement står över KFM, är det Justitiedepartementet som styr över KFM?
Loggat
noctumlux
Hero Member

« Svara #11 skrivet: Februari 19, 2012, 12:20:51 »

ytterligare en fråga, vilket departement står över KFM, är det Justitiedepartementet som styr över KFM?

Finansdepartement. Därefter regeringen. Så JK är rätt ställe att anmäla också.
Loggat

---
---
---
Noch ein Bier
farmer
Newbie
*

Antal inlägg: 44

« Svara #12 skrivet: Februari 19, 2012, 15:07:38 »

Här finns EU lag om god förvaltningssed,där även framgår myndigheternas skyldighet att informera om dina rättigheter vilket inte finns i Sverige,men det är ju Sverige som har flest undantagsansökningar(tror inte att detta forums meddlemmar behöver undra varför)  samt de senaste åren riksdagen jobbade hårt med alla svenska lagar ,vilket resulterade att varenda lag fick en tillägg typ: Om EU lag strider mot svenska då tillämpas den svenska lagen. Bra jobbat !

http://www.ombudsman.europa.eu/sv/resources/code.faces#hl11
Loggat
blueswede
Jr. Member
**

Antal inlägg: 60

« Svara #13 skrivet: Februari 20, 2012, 20:09:07 »

fick idag också ett brev från en borgenär att dom har fått alla sinna pengar ... på en skuld som ligger hos tingsrätten för utredning då den är tvistig , jag va själv på tinget i torsdag för muntlig information som ja själv hade önskat å få komma å göra dom på ärendet skulle komma inom 1 månad sa tjejen som jag pratade med............ och nu ikväll när ja öppna posten så va det brev från motparten av ärendet hade avslutas för slutbetaling har skett.  ja ringde upp krf å begärde skuldsaldo  å där fick ja besked att uttbetalning till dom hade gjorts , då det inte hade fanns något hinder enligt deras utredning undertecknat med Andreas Bäckbro ( kronofogde )  samt John Eklund ( notarie )............... Hjälp hur går jag vidare ? sedan när jag pratade med tjejen på skuldkonto så informerade hon att jag hade 2 nya utmätningar på totalbelop 5009 kr , dom 2 utmätningarna bestred ja til IJ för ca 1 månad sedan  om preskription och ville dom ha betalt så fick dom gå till tingsrätten ......... men det har dom tydligen skitet i å skickat till KRF ändå , jag på talade det för henne men enligt henne så va det bara å betala så fort dom hade skickat ut inbetalningskortet för det hade dom inte hunnit skickat ut än ......... vad f-n gör ja nu
Loggat
jacho
Newbie
*

« Svara #14 skrivet: Februari 20, 2012, 20:22:40 »

pratade med berörda kfm i dag och svaret de gav är att de delgett mig via ett utskick att de betalar ut innehållen överskjutande skatt till gothia trots att jag bestridit och överklagan är inlämnad till tingsrätten jag fick tre veckor på mig att överklaga beslutet och begära inhibitation...tror jag det heter... upplyste kfm om att jag inte mottagit något brev från dem angående detta om jag gjort det skuller jag givetvis överklagat detta, de ska skicka kopia på detta dokument, det enda jag kunde göra var att kräva pengarna tillbaka utav Gothia då det bevisligen är preskriberat, det är tämligen kört känns det som vad det gäller detta och jag förstår inte hur lagstiftningen är när det kan gå till på detta sätt, hur som helst jag har vunnit en stor vinst mot Gothia då de är rökta på nära 500.000  Evil
Loggat
Sidor: [1] 2   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: